Jak social media wpływają na decyzje pacjentów Twojej placówki?
Sektor usług zmienił się na przestrzeni ostatnich lat nie do poznania. Tak zwana “droga zakupowa”, czyli proces decyzyjny prowadzący do zakupu, zaczyna się dziś w Internecie. Parafrazując popularne powiedzenie, można żartobliwie stwierdzić: “Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie zarobisz”. Zjawisko to dotyczy również branży zdrowia.
Pacjent online
W ostatnich latach niemal jedna trzecia wszystkich zapytań w wyszukiwarce Google na świecie dotyczyła tematów związanych ze zdrowiem. Z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wynika, że ponad połowa polskich internautów co najmniej raz w miesiącu szuka online informacji dotyczących lekarzy i zdrowia. W jaki sposób? Jak się okazuje, nie tylko odwiedzają niezliczone strony internetowe placówek medycznych i gabinetów lekarskich. Tematyka zdrowia jest bardzo często poruszana w mediach społecznościowych.
Wielka popularność mediów społecznościowych
Serwisy, których funkcją jest gromadzenie wokół siebie internetowych społeczności, zdobyły na przestrzeni ostatnich lat ogromną popularność. Korzysta z nich 99% internautów, poświęcając na to średnio 1 godzinę i 45 minut dziennie (badanie We Are Social - Digital in Report, 2016). Z samego Facebooka korzysta regularnie 70% wszystkich Polaków. Wbrew pozorom rola mediów społecznościowych wcale nie sprowadza się do rozrywki - z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (2016) wynika, że sześciu na dziesięciu polskich internautów traktuje je jako pierwsze źródło informacji.
Co robi pacjent w mediach społecznościowych?
PwC Health Research Institute przeprowadził badanie, w jaki sposób internauci wykorzystują media społecznościowe do zdobywania i dzielenia się informacjami dotyczącymi zdrowia. Jak się okazało:
- 40% internautów szukało opinii dotyczących terapii, lekarstw i samych lekarzy,
- ⅓ porównywała swoje symptomy z opisanymi przez innych użytkowników na Facebooku, YouTube i Twitterze,
- 25% publikowało treści dotyczące ich doświadczeń z branż zdrowia.
Promuj placówkę online
Płynie z tego prosty wniosek: Internet jest dziś naturalną przestrzenią promowania placówki medycznej. Potencjalni pacjenci aktywnie wyszukują informacje o lekarzach (jak wynika z badania przeprowadzonego wśród pacjentów przez ZnanyLekarz.pl, dla 88% z nich opinie innych na temat lekarza są najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze konkretnego specjalisty). Obowiązkiem managera jest więc zadbanie, aby placówka była odpowiednio widoczna w Internecie, a znalezienie informacji na temat zatrudnionych w niej lekarzy nie przysparzało trudności.
Gdzie warto być?
Prowadzenie strony internetowej placówki wydaje się oczywistością, do której nikogo nie trzeba już przekonywać. Sama strona internetowa to jednak za mało. Z pewnością warto zatroszczyć się o obecność na Facebooku, czyli najpopularniejszym portalu społecznościowym w Polsce - tutaj przeczytasz, jak prowadzić facebookowy profil placówki medycznej. Wiodącym portalem zaprojektowanym specjalnie dla lekarzy i pacjentów jest ZnanyLekarz.pl, notujący ponad 3.5 miliona odwiedzin miesięcznie - to miejsce, w którym placówka także powinna być należycie reprezentowana. Rzetelnie uzupełniony profil lekarza doskonale pełni rolę jego internetowej wizytówki, a dzięki możliwości odpowiadania na opinie wystawiane przez pacjentów oraz zadawanych przez nich pytań, staje się nowoczesnym i wygodnym narzędziem do komunikacji. Jeśli Twoja placówka nie ma jeszcze profilu, możesz założyć go tutaj.
Reasumując, warto traktować Internet i media społecznościowe poważnie - to obecnie najważniejsze źródło nowych pacjentów. Wystarczy zatroszczyć się, żeby mogli znaleźć placówkę medyczną tam, gdzie jej rzeczywiście szukają.
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.