Co wiesz o pacjentach Twojej placówki?

Czy wiesz, w jaki sposób pacjenci trafiają do Twojej placówki i czego oczekują? Jeszcze niedawno pacjenci byli przyjemnie przewidywalni w swoich decyzjach. Łatwy dostęp do Internetu mocno zmienił jednak nasze zachowania konsumenckie. Modelowy pacjent jest dziś kimś zupełnie innym, niż kilka lat temu - dziś to chętnie korzystający z nowoczesnych technologii, świadomy klient o sprecyzowanych oczekiwaniach. Tradycyjne metody promowania placówki medycznej stają się coraz mniej skuteczne - a trend ten będzie się jeszcze nasilał.

Pacjenci stają się wymagający

Współczesny pacjent traktuje branżę zdrowia jak kolejną gałąź branży usługowej. Oznacza to, że oczekuje przede wszystkim wysokiego poziomu obsługi klienta. Ma świadomość, że rynek daje mu możliwość wyboru spośród wielu placówek i wcale nie jest zmuszony na korzystanie z usług kliniki, która nie spełnia jego oczekiwań. Czyni go to coraz bardziej wymagającym klientem.

Wizyta w placówce zaczyna się w Google

Dobrze jest myśleć o procesie wyboru przez pacjenta lekarza i placówki medycznej jak o każdym innym procesie zakupowym. Ten zaś zaczyna się dziś w przeglądarce Google. 90% pacjentów zaczyna swoją "ścieżkę pacjenta" do placówki w Internecie.  Czy zawsze i o wszystko pytają doktora Google? 

Według danych z raportu CBOS “Zdrowie Online”, aż 69% badanych osób sprawdza w sieci informacje o lekarzach i usługach medycznych.  Niewiele mniej, bo 62% szuka w Internecie opinii na temat lekarzy, a 57% danych o lekach i ich działaniu. 29% ankietowanych umawia się na wizytę za pomocą przeglądarki internetowej, a tylko 36 proc. osób odbiera online wyniki badań.

Z przytoczonego sondażu PBI płynie jasny wniosek. Pacjenci są wyedukowani i nie ufają bezkrytycznie lekarzom. Ufają natomiast opiniom innych - aż dla 63% pacjentów to decydujący czynnik w procesie wyboru placówki lub lekarza.

Jakie istotne cechy wyróżniają nowych, zorientowanych na Internet pacjentów i co wynika z tego dla Twojej placówki?



Pacjenci informacji szukają przede wszystkim online

W chwili obecnej wyszukiwanie informacji o zdrowiu to trzecia najczęstsza na świecie aktywność w sieci. Ponad połowa polskich internautów przyznaje, że regularnie wykorzystuje Internet do znalezienia informacji o zdrowiu i lekarzach. Dlatego kluczowe znaczenie ma, aby Twoja placówka była dobrze widoczna w Internecie.


Pro tip: Obecność na specjalistycznych portalach, takich jak ZnanyLekarz.pl, samoistnie zapewnia dobrą widoczność w Internecie, często nawet w przypadku Profilu Podstawowego - darmowe konto możesz utworzyć tutaj. Wynika to ze znakomitego pozycjonowania serwisu w wyszukiwarce: ponad 70 tysięcy fraz, po wyszukaniu w Google, pokazuje wynik ze ZnanyLekarz.pl na pierwszym miejscu!

Pacjenci chcą mieć możliwość rejestracji online

 

⚠️ 85% pacjentów oczekuje, że będzie w stanie dokonać rezerwacji wizyty online.

Droga pacjenta od przeglądarki internetowej do placówki jest krótka. Jeśli pacjent znajdzie w sieci klinikę, która spełnia jego oczekiwania, zechce szybko umówić wizytę. Być może to właśnie Twoja placówka - upewnij się, że dane kontaktowe dostępne w Internecie są aktualne, a rejestracja działa sprawnie. Najlepiej, jeśli udostępnisz pacjentom możliwość umówienia wizyty bezpośrednio przez Internet

Rekomendacje medyczne mają moc!

Pacjenci wybory dotyczące zdrowia podejmują świadomie. Przed zdecydowaniem się na wybór konkretnego lekarza chcą wiedzieć o nim jak najwięcej i porównują opinie (trend ten dotyczy zresztą wszystkich usług, nie tylko w branży zdrowia). Z badania, które przeprowadził ZnanyLekarz.pl, wynika, że aż dla 63% polskich pacjentów opinie na temat lekarza to najważniejszy czynnik decydujący o wyborze. Monitoruj opinie, które dotyczą Twoich lekarzy.

Przeczytaj też: 6 sprawdzonych sposobów, aby zachęcić pacjentów do wystawienia opinii.

Wyszukiwarka Google ma dla pacjentów moc autorytetu

90% pacjentów zaczyna swoją "ścieżkę pacjenta" do placówki w Internecie.  Jak wykazują badania, podczas wyszukiwania usługodawcy - a więc również placówki medycznej - Internauci klikają najczęściej w pierwsze cztery linki, pokazujące się na liście wyników. Statystycznie generują one 50% wszystkich wejść. Z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wynika też, że polscy pacjenci szukają w Google raczej konkretnych nazwisk lekarzy + specjalizacji, niż nazw placówek - bierz to pod uwagę, zlecając pozycjonowanie.


Pro tip: Wiemy, że budowanie silnej pozycji w wyszukiwarkach Google wymaga czasu i pieniędzy. Dlaczego nie wykorzystać pozycji kogoś, kto już tam jest? ZnanyLekarz.pl zawsze znajduje się w TOP 3 dla fraz typu „specjalizacja i miasto”. Bądź widoczny dla pacjentów w portalu nr 1 w Polsce - sprawdź, dlaczego nowy Profil Premium placówki to idealne miejsce Bądź widoczny dla pacjentów w portalu nr 1 w Polsce: poznaj nowy Profil Premium - najlepsze miejsce do promocji Twojej placówki w Internecie!

referencja_profil_premium_Mr

Zadowolony pacjent wraca do placówki

⚠️ 95% zadowolonych pacjentów wraca do danego specjalisty lub placówki.

Opieka zdrowotna jest bardzo ważna, ale często kosztowna - pacjenci chcą wiedzieć, że kupują najwyższą możliwość jakość usług. Mogą łatwo porównywać cenniki różnych placówek. W komunikacji marketingowej staraj się akcentować mocne strony swojej placówki (wykwalifikowaną kadrę lekarską, nowoczesny sprzęt etc.). Zadbaj o doświadczenia pacjenta na każdym etapie jego ścieżki do placówki. Aby ułatwić Ci to zadanie, eksperci ZnanyLekarz przygotowali Mapę podróży pacjenta. Możesz pobrać ją bezpłatnie i uzupełnić szablon zgodnie z potrzebami Twojej placówki. Mapa podróży pacjenta służy zarówno małym, jak i dużym placówkom opieki zdrowotnej, ułatwiając i poprawiając doświadczenia pacjentów. To z kolei ma bardzo pozytywny wpływ na wyniki ośrodka.

Szablon mapy podróży pacjenta do pobrania

Pacjenci oczekują natychmiastowej reakcji

Nie chcą czekać. Pacjenci nie chcą tracić czasu. Oczekują, że telefon zostanie odebrany poniżej 1 minuty, a dodatkowo 43% wizyt jest umawiane poza godzinami pracy recepcji. Co możesz zrobić? Po pierwsze, o czym wspominałam, udostępnić możliwość rejestracji online. To dodatkowa oszczędność czasu i pracy dla recepcji. Możesz również wdrożyć system wspomagania pracy recepcji - telefoniczną rejestrację, np. ZnanyLekarz Phone. 👉 Poznaj historie sukcesu placówek, które dzięki ZnanyLekarz Phone sprawnie zarządzają połączeniami, co znacząco przekłada się na ilość wizyt i...zadowolonych pacjentów.

 

Zobacz, jak ZnanyLekarz.pl pomoże Ci dotrzeć do wymagających pacjentów