Klucz do utrzymania pacjenta? Komunikacja między wizytami!
W dzisiejszych realiach, w których pozyskanie nowego pacjenta wiąże się z wydatkiem średnio pięciokrotnie wyższym, niż utrzymanie obecnego, na rynku wygra ten gabinet, który skuteczniej nakłoni pacjentów do umawiania kolejnych wizyt. Jak się okazuje, kluczową rolę w budowaniu długofalowej lojalności pacjentów pełni komunikacja między wizytami.
1. Dlaczego to tak ważne?
W badaniu ankietowym aż 84% pacjentów wskazało, że czynnikiem, który jest dla nich bardzo ważny i wpływa na ocenę gabinetu, jest łatwość i jakość kontaktu z lekarzem właśnie pomiędzy wizytami. To informacja bardzo istotna z punktu widzenia lekarza. Komunikacja z pacjentem to pole, na którym stosunkowo łatwo wypracować przewagę nad innymi gabinetami. Utrzymując kontakt z pacjentami znacząco zwiększamy szanse, że nie tylko umówią oni kolejne wizyty, ale też przyprowadzą do gabinetu znajomych - statystycznie, zadowolony pacjent rekomenduje lekarza czterem innym osobom.
2. Postaw na komunikację, jakiej oczekują pacjenci
Wiadomości e-mail, SMS-y, newslettery, komunikatory w mediach społecznościowych, nawet staroświeckie papierowe listy... Istnieje wiele kanałów, którymi można komunikować się z pacjentami. Warto jednak postawić na te, które są najskuteczniejsze, tzn. dają największą szansę na przeczytanie wiadomości. Nawet najciekawsza i najbardziej angażująca treść wysłana do pacjenta nie zadziała, jeśli nie zostanie zauważona. Jak wynika z badania The Patient-Provider Relationship Study, 93% pacjentów chciałoby, żeby lekarz wysyłał im e-maile, a 80% - SMS-y.
3. Dostosuj wiadomość do pacjenta
Wyobraź sobie, że jesteś stomatologiem i niedawno gościłeś w gabinecie 30-latkę, która zdecydowała się na leczenie ortodontyczne. Jak sądzisz, maila o jakim tytule otworzy chętniej?
- Dziś Światowy Dzień Ortodoncji
- Przepisy na smaczne i proste potrawy przyjazne aparatom nazębnym
To jasne, że uwagę przykuje ten drugi - niesie obietnicę wartościowej treści, dostosowanej do obecnej sytuacji pacjentki. Personalizacja komunikacji, czyli dostosowanie jej do konkretnych pacjentów, jest zawsze lepsza od masowości. Maile ze spersonalizowanym tytułem notują średnio 14% więcej otworzeń i 100% więcej kliknięć w umieszczony wewnątrz wiadomości link.
! | Prostym, a przy tym bardzo mile widzianym przez pacjentów gestem będzie wysłanie spersonalizowanych życzeń urodzinowych. |
4. Automatyzuj
Prowadzenie personalizowanej komunikacji z pacjentami wymagałoby ogromnego zaangażowania i poświęcenia masy czasu... gdyby nie możliwość automatyzacji. ZnanyLekarz.pl udostępnia tzw. Kampanie, czyli narzędzie umożliwiające wysyłkę zautomatyzowanych wiadomości SMS i e-mail do dowolnych grup pacjentów. Korzystając z niego pozostaniesz w stałym kontakcie ze swoimi pacjentami, a inne obszary pracy na tym nie ucierpią.
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.