Jak zmierzyć skuteczność marketingu przy pomocy... telefonu?
Pomiar wyników kampanii jest niezbędnym elementem całego procesu marketingowego. Nie tylko pozwala prześledzić ich efekty i poznać zwrot z inwestycji, ale także ułatwia wprowadzenie w przyszłości niezbędnych zmian w zakresie strategii i optymalizacji budżetu. Jak zatem zmierzyć skuteczność marketingu?
Rodzaje kampanii marketingowych
Zanim przejdziemy do pomiarów, zacznijmy od omówienia rodzajów kampanii marketingowych prowadzonych standardowo przez placówki medyczne. Mają one zwykle na celu zwiększenie liczby wizyt.
Kampanie offline
Najczęściej prowadzone kampanie, wykorzystujące tradycyjne nośniki, takie jak radio, ulotki czy billboardy.
Kampanie online
Od czasu, gdy duża część naszego życia przeniosła się do Internetu, zyskał on ogromny potencjał dla reklamodawców. Kampanie online - na stronach www, w Google czy w mediach społecznościowych - są na porządku dziennym. Pomiar ich wyników jest zwykle prostszy niż kampanii offline, ponieważ narzędzia takie jak Menager Reklam na Facebooku przedstawiają je w formie czytelnych statystyk.
Kampanie influencerskie
Czy masz swoje ulubione profile na Facebooku lub Instagramie? Albo kanały na YouTube? Jeśli tak, zapewne nie jest Ci obca koncepcja internetowych influencerów, którzy często wchodzą we współpracę z firmami, otrzymując od nich wynagrodzenie. W zamian promują produkty lub usługi wśród szerokiego grona odbiorców.
Programy nagród
Rekomendacje i opinie to najstarsza forma reklamy, dlatego firmy nadal wykorzystują programy poleceń do budowania lojalności klientów i przyciągania nowych. Programy te polegają na oferowaniu gratisowych usług lub zniżek w zamian za polecanie firmy lub zakup większych pakietów usług.
Znając już podstawowe rodzaje kampanii prowadzonych przez placówki, przejdźmy do sposobów mierzenia ich wyników - m.in. przy pomocy numeru telefonu.
Po co i jak mierzyć wyniki kampanii?
Wyobraź sobie, że płacisz 1000 zł za naprawę samochodu u mechanika. Po kilku dniach dostajesz informację, że jest on gotowy do odbioru. Czy będziesz mieć pewność, że usługa została dobrze wykonana, dopóki nie przejedziesz się swoim samochodem? Raczej nie. Podobnie jest z kampaniami marketingowymi - dopóki nie zobaczysz ich rezultatów, nie wiesz, czy były dobrą inwestycją.
Każda dokonana inwestycja powinna przynieść zwrot - np. w postaci zwiększonej liczby umówionych wizyt, czyli docelowo w dodatkowym zysku placówki. Wizyty te mogą być generowane przez dotychczasowych pacjentów umawiających się na kolejne konsultacje. Bądź też przez nowych pacjentów, którzy dowiedzieli się o Twojej placówce lub zakresie usług poprzez styczność z kampanią marketingową i zdecydowali się zarezerwować wizytę.
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoje kampanie przynoszą zyski, skorzystaj ze wzoru na ROI:
(Zysk - inwestycja) / inwestycja * 100%
Jak widać, ROI kampanii promocyjnej obliczamy w następujący sposób: określamy zysk z działań promocyjnych i odejmujemy od tego całkowity koszt inwestycji. Następnie całość dzielimy przez koszt inwestycji i mnożymy przez 100. Na przykład, jeśli wydaliśmy 100 zł, a zarobiliśmy 65 zł, ROI wynosi 65%. ROI poniżej 100% oznacza, że działania są nierentowne, czyli wydajemy więcej, niż zyskujemy.
Dzięki znajomości ROI będziesz w stanie znaleźć najbardziej dochodowe kanały marketingowe i podejmiesz strategiczne decyzje: o kontynuacji lub przerwaniu kampanii.
Mierz skuteczność kampanii przy pomocy telefonu
Na początku artykułu omawialiśmy rodzaje kampanii marketingowych prowadzonych przez placówki medyczne. Teraz dowiemy się, jak zmierzyć ich skuteczność, m.in. przy pomocy numeru telefonu.
Kampanie offline
To najtrudniejsze do zmierzenia kampanie - mogą mieć duży zasięg, ale często nie jest łatwo sprawdzić, kto je widział i czy wpłynęło to na decyzję o rezerwacji wizyty. Nawet jeśli np. na billboardzie znajdzie się ogólny numer telefonu do placówki lub adres strony internetowej, nie będzie jasne, ilu dokładnie pacjentów pozyskano z tego źródła.
Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie w takiej kampanii dedykowanego dla niej numeru telefonu (który jednocześnie będzie numerem łączącym z rejestracją). Śledzenie liczby połączeń wykonanych na ten numer i liczby umówionych za jego pośrednictwem wizyt będzie wskaźnikiem skuteczności kampanii. Narzędziem, które umożliwia generowanie dedykowanych kampaniom numerów telefonów i pomiar ich wyników, jest system telefoniczny dla placówek medycznych ZnanyLekarz Phone.
Kampanie online
W przypadku kampanii internetowych pomiar wyników jest znacznie prostszy - nawet w czasie rzeczywistym - niż w przypadku kampanii offline. Łatwo je także targetować na wybrane grupy odbiorców (np. pacjentów w określonym wieku), by dotrzeć jedynie do osób potencjalnie zainteresowanych ich przekazem.
Jednak nawet jeśli tworzymy reklamę w Google Ads czy na Facebooku, gdzie mamy dostęp do jej statystyk, warto skorzystać także z innych źródeł informacji o wynikach. Przykładowo, narzędzia takie jak Bit.ly, które pozwala skrócić linki do strony internetowej, umożliwiają także śledzenie ruchu na tym linku.
Co więcej, podobnie jak w przypadku kampanii offline, również w reklamach online placówka może skorzystać z dedykowanych numerów telefonu do rejestracji. Promując w Internecie tę formę zapisów na wizyty, może sprawdzić liczbę połączeń wygenerowanych przez reklamę.
Dowiedz się, jak prowadzić marketing placówki medycznej i docierać do pacjentów
Pobierz bezpłatnego e-bookaKampanie influencerskie i programy nagród
Oba typy kampanii można mierzyć w ten sam sposób, ponieważ bazują na podobnym systemie: osoba (lub osoby) poleca innym usługi placówki, generując przypływ pacjentów. W tym celu można zastosować specjalne kody, indywidualne dla każdego polecającego, i śledzić liczbę osób, które z nich korzystają. Taka forma polecania ułatwia także rozliczanie z osobą polecającą (influencerem lub klientem placówki).
Kody do poleceń mogą mieć postać QR kodów - do rozsyłania poprzez SMSy czy komunikatory internetowe - lub dedykowanych numerów telefonów, o których wcześniej wspominaliśmy.
W przypadku współpracy z influencerami pamiętaj, aby poprosić o statystyki wygenerowanych przez nich zasięgów, które warto dołączyć do podsumowania wyników kampanii.
Mierz i usprawniaj kampanie marketingowe
Pomiar wyników działań marketingowych dostarcza ważnych informacji, które pomogą zdecydować o następnej kampanii lub kierunku strategii. Na koniec dwie wskazówki dotyczące analizy wyników:
- Jeśli reklama nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, nie odrzucaj jej od razu. Przeanalizuj najpierw czynniki, które mogły wpłynąć na jej przebieg: czy była promowana w odpowiednim kanale marketingowym? We właściwym miejscu i czasie, umożliwiającym dotarcie do grupy docelowej? Odpowiedzi na te pytania wskażą kierunki optymalizacji reklamy.
- Jeśli reklama odniosła sukces, zastanów się, co było tego przyczyną i jak powielić te wyniki w przyszłości: jak została dobrana grupa docelowa? Co, gdzie i jakim językiem komunikowano?
Pamiętaj, aby zawsze wyciągać wnioski - zarówno z porażek, jak i z sukcesów - bo tworzenie strategii marketingowej każdej firmy jest procesem długotrwałym. Skontaktuj się z nami, a chętnie Ci w tym pomożemy!
Chcesz pogłębić swoją wiedzę o tym, jak skutecznie promować placówkę?