Jak prowadzić social media placówki? Co publikować i jakimi zasadami się kierować?
Rzecznik Praw Obywatelskich jasno określił obowiązek odbierania telefonów przez placówkę medyczną. Czy twoja placówka go spełnia? I, czy w ogóle musi?
DISC i kolory w marketingu medycznym. Poznaj typy osobowości oraz style zachowań i wykorzystaj ich mocne strony w komunikacji w pacjentami.
Skuteczna rejestracja jest wizytówką placówki medycznej. Jak sprawić, by nią była?
Jak skutecznie komunikować się z pacjentami? To proste: bądź tam, gdzie są twoi pacjenci w czasie, kiedy tego potrzebują. Pomogą ci w tym odpowiednie narzędzia.
WhatsApp to jeden z najpopularniejszych komunikatorów. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Meta (dawniej Facebook), w Polsce korzysta z niego 14 428 368 użytkowników miesięcznie. Wielu z nich to Twoi pacjenci. Lepsze wyniki wśród komunikatów ma jedynie, również należący do Meta, Messenger.
W tym samym badaniu, przeprowadzonym przez Gemius we wrześniu 2022 r. znajdziesz też informacje, że przeciętny użytkownik poświęca blisko 2 godziny 53 minuty każdego dnia na korzystanie z WhatsApp. Dzięki najnowszej funkcjonalności ZnanyLekarz Phone, wykorzystasz ten potencjał w komunikacji ze swoimi pacjentami.
Zarządzanie placówką medyczną to złożony proces. Manager placówki medycznej mierzy się w codziennej pracy z wieloma wyzwaniami. Musisz radzić sobie z kierowaniem placówką, zatrudnianiem ludzi i optymalizacją ich pracy.
Czasy, gdy pacjent korzystał przede wszystkim z usług placówki położonej najbliżej miejsca zamieszkania, odeszły do lamusa. Dziś wybór tego, gdzie zostanie podjęte leczenie, opiera się na wielu czynnikach, które razem składają się na patient experience.
Poznaj nowe funkcje w ramach systemu ZnanyLekarz dzięki którym jeszcze szybciej zyskasz lepszą widoczność swojej placówki i więcej zadowolonych pacjentów.
Podpowiadamy managerom, co warto postanowić i wcielić w życie, aby w nowym roku placówka medyczna działała jeszcze sprawniej i przyciągała coraz liczniejsze grono pacjentów, którzy chętnie wrócą na kolejne wizyty.
Pacjenci są coraz bardziej niecierpliwi. I oczekują, że to to Ty dopasujesz się do ich potrzeb. Jak temu sprostać?
Każdy menedżer placówki medycznej chciałby, żeby biznes, którym zarządza, odniósł sukces. W przypadku mniejszych placówek zwykle konkuruje się na lokalnym rynku. Jak odnieść na nim zwycięstwo?
Czy wiesz, ilu pacjentów Twoja placówka traci z tak banalnego powodu, jak problem z dodzwonieniem się na recepcję? Na uchybieniach komunikacyjnych cierpi też wizerunek kliniki. Tymczasem można zaradzić im w prosty sposób, korzystając z łatwo dostępnych narzędzi.
Kontrola efektywności recepcji, a w szczególności przyjrzenie się połączeniom telefonicznym w Twojej placówce, to niezwykle istotne kwestie, jeżeli zależy Ci na optymalizacji zarządzania i zwiększeniu liczby wizyt pacjentów.
O tym, czy placówka odniesie rynkowy sukces, czy porażkę, w znacznej mierze decydują zatrudnieni przez nią lekarze. Już na etapie poszukiwania lekarza placówka zostanie zignorowana przez pacjentów, jeśli wyniki wyszukiwania w Google skojarzą ją z niepopularnymi, cieszącymi się kiepskimi opiniami specjalistami. Zadaniem managera placówki jest wybranie takich lekarzy, którzy przyciągną pacjentów. Nie jest to proste.
Czy wiesz, w jaki sposób pacjenci trafiają do Twojej placówki i czego oczekują?
Największe wyzwania managera placówki to dbałość o widoczność w sieci i dostępność usług. Nowy Profil Premium znacznie to ułatwia.
Zdarza się, że lekarze reagują niechętnie na prośbę, aby założyli profil w serwisie ZnanyLekarz.pl. Zwykle kierują się uprzedzeniami i nie znają korzyści, jakie daje obecność w serwisie. A te są trudne do przecenienia - nie tylko dla placówki, ale i dla samych lekarzy. Nie wspominając o pacjentach! Oto sześć najpowszechniejszych obaw i zastrzeżeń dotyczących ZnanyLekarz.pl, jakie lekarze zgłaszają managerom placówek medycznych - i kontrargumenty.
Dla żadnego managera nie jest tajemnicą, że promocja placówki to zadanie niezwykle ważne z kilku powodów: po pierwsze, na rynku każdej branży istnieje duża konkurencja, dotyczy to również branży medycznej. Po drugie, Internet oraz powszechna mobilność wpłynęły nie tylko na rozwój możliwości dotarcia do nowych pacjentów, ale również na większe trudności w zaistnieniu na rynku i wyróżnieniu się spośród ofert konkurencji.
Wielu właścicieli i osób zarządzających placówkami medycznymi zastanawia się, co zrobić, aby pacjent wybrał ich gabinet czy przychodnię. Otwierają swoje placówki w dobrych lokalizacjach, zatrudniają bardzo dobrych specjalistów, inwestują w nowoczesny sprzęt. I widzą, że to jeszcze za mało, by zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania pacjenta. Okazuje się, że w obecnych czasach dużej konkurencji wszystkie te działania nie wystarczają, by zbudować placówkę wyróżniającą się na rynku, ponieważ są to rozwiązania ogólnodostępne i stają się standardem.
Pacjent wybiera numer placówki medycznej, z nadzieją przykłada słuchawkę do ucha… i przez kolejne minuty słyszy tylko irytującą melodię na czekanie. W niemal połowie przypadków w ogóle nie doczeka się odebrania telefonu. To pacjent najczęściej bezpowrotnie stracony.
Bez pacjentów nie ma placówki medycznej. Poznaj sprawdzone sposoby na to, aby skutecznie pozyskiwać ich przy pomocy trzech kanałów komunikacyjnych: telefonicznego, online i osobistego.
Jeśli choć trochę interesujesz się marketingiem medycznym, to z pewnością słyszałeś pojęcie customer journey. O ile te dwa słowa nic Ci nie mówią, powinieneś wiedzieć, że za każdym razem, gdy kupujesz przedmiot lub usługę, sam jesteś bohaterem swojej własnej podróży lub podróży jako klient. Tak, jak istnieje termin customer journey, czyli ścieżka klienta, także w branży medycznej mamy pojęcie 'patient journey' lub ''ścieżki pacjenta'.
W czasach koronawirusa pomoc lekarska jest bardzo utrudniona, ale nadal niezbędna dla wielu osób. Zgodnie z zaleceniami, należy unikać wychodzenia z domu. Co z kolei stwarza dla pacjentów oczywiste trudności w dotarciu na konsultacje, zaś dla lekarzy i managerów placówek - w codziennej pracy. Jak zatem, przynajmniej częściowo, realizować umówione wizyty i uchronić placówkę przed stratami podczas epidemii?
Zatrudniasz najlepszych lekarzy, dokładasz starań, aby jak najrozsądniej zarządzać ich grafikiem pracy. Skutecznie pozyskujesz nowych pacjentów - regularnie umawiane są nowe wizyty. Ale pacjenci się na nich nie stawiają. Co wtedy?
W naszych publikacjach wiele razy przedstawialiśmy korzyści, jakie daje placówce medycznej posiadanie profilu w serwisie ZnanyLekarz.pl. Tymczasem ważne jest również, aby swoje profile posiadali także lekarze, których zatrudniamy. Dlaczego? I jak ich do tego przekonać?
Jak zapewnić sobie lojalność pacjentów?
Odchodzenie pacjentów z placówek i gabinetów lekarskich jest czymś normalnym i nieuniknionym. Część z nich po prostu zmienia miejsce zamieszkania albo na skutek różnych wydarzeń życiowych decyduje się na zmiany w sposobie korzystania z usług branży ochrony zdrowia. Inni jednak podejmują decyzję o odejściu, gdyż poczuli się niewłaściwie potraktowani. Podjęcie walki o takich pacjentów jest obowiązkiem.
W wielu placówkach medycznych wciąż pokutuje przekonanie, że nadrzędnym biznesowym celem jest pozyskiwanie jak największej liczby nowych pacjentów. Jak się okazuje, takie działania niekoniecznie są opłacalne. Często zamiast zysku generują straty. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić?
Reklama w branży medycznej jest zabroniona, jednak sam marketing medyczny jest jak najbardziej legalny. Aby dotrzeć z komunikatem marketingowym do pacjentów, w pierwszej kolejności należy poznać najważniejsze przepisy obowiązujące w tym zakresie.
Istnieje wiele sposobów na zarządzanie połączeniami telefonicznymi w placówkach medycznych. Podstawowym jest oczywiście korzystanie z telefonów tradycyjnych lub komórkowych. Innym, coraz częściej wybieranym, jest system VoIP, umożliwiający wykonywanie połączeń telefonicznych przez Internet.
Firmy doceniają znaczenie employee advocacy w procesie budowania wizerunku. Nie inaczej jest w przypadku branży medycznej. Dowiedz się, na czym polega i jak możesz wyglądać rzecznictwo pracownicze w placówce medycznej.
Nieodebrane połączenia mogą zaszkodzić placówce opieki zdrowotnej, zmniejszając rentowność i powodując niezadowolenie pacjentów. Sprawdź, ile tracisz przez nieodebrane połączenia. I dowiedz się, jakie działania podjąć, aby rozwiązać ten problem!
Przychodzi pacjent do placówki…i zaczynają się przysłowiowe “schody”. Osoby pracujące w recepcji, czy rejestracji telefonicznej świetnie znają ten scenariusz. Niektórzy pacjenci od pierwszego kontaktu wydają się być trudni. Inni, wybuchają z błahych powodów lub są zupełnie niekomunikatywni. Możliwości jest tak wiele, jak wielu jest pacjentów - ponieważ każdy przypadek jest indywidualny.
Są jednak pewne cechy wspólne, które pozwalają wyodrębnić kilka typów “pacjentów trudnych”.
Sektor usług zmienił się na przestrzeni ostatnich lat nie do poznania. Tak zwana “droga zakupowa”, czyli proces decyzyjny prowadzący do zakupu, zaczyna się dziś w Internecie. Parafrazując popularne powiedzenie, można żartobliwie stwierdzić: “Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie zarobisz”. Zjawisko to dotyczy również branży zdrowia.
Skuteczny marketing usług medycznych oparty jest na efektywności. To oczywiste, że chcesz być tam, gdzie Twoi pacjenci. Obecni i potencjalni. A takim właśnie miejscem są social media.
Opinie są kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze lekarza. To opracowanie powstało w kwietniu 2016. Dokładnie 6 lat później sprawdzamy, jak zmienił się wpływ opinii na wybór placówki i lekarza. I jak zachęcić pacjentów, aby dzielili się swoimi doświadczeniami z innymi.
Każda rozmowa ma wpływ na to, co nazywamy patient experience. Przy tak dużej konkurencyjności i dostępności placówek medycznych tym, co przyciąga i decyduje o lojalności pacjentów jest jakość obsługi. Analogicznie, każdy błąd w komunikacji może kosztować twoją placówkę utratę pacjenta.
Zarządzanie placówką medyczną to złożony proces. Musisz radzić sobie z kierowaniem placówką, zatrudnianiem ludzi i optymalizacją ich pracy. A do tego dbać, aby pacjenci przychodzili i…byli zadowoleni. Sporo wyzwań, jak na jedną osobę.
Czy wiesz, jak ogromną rolę w procesie komunikacji placówki odgrywają recepcja i telefoniczna rejestracja pacjenta? Dzięki nim możesz jednocześnie sprawnie umawiać wizyty, dbać o dobre doświadczenia pacjentów, komfort pracy recepcji i rozwijać swoją placówkę. Brzmi jak bajka? Pokażemy Ci, jak ZnanyLekarz pomaga zmienić ją w rzeczywistość.
Według badań ZnanyLekarz, aż 85% pacjentów wyraża chęć rejestracji na wizytę online. Uważają ten sposób za bardzo wygodny, podobnie jak możliwość otrzymywania powiadomień oraz zmiany terminu wizyty. Danie im tej możliwości znacząco wpływa na tzw. Patient experience. A stąd już tylko krok do tego, aby mieć więcej lojalnych i zadowolonych pacjentów.
Możesz to zrobić korzystając właśnie z widgeta ZnanyLekarz.
Niedobór lekarzy w Polsce nie jest dla nikogo ani tajemnicą, ani zaskoczeniem. Potwierdzają to liczne badania. OECD w swoim raporcie "Health at a Glance: Europe 2020" zwraca uwagę na statystyki z roku 2018, w którym średnia unijna wyniosła 3,8 praktykujących lekarzy na 1000 mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten wynosił w tym samym czasie tylko 2,4.
Wyobraź sobie następującą sytuację: pewien pacjent, Janek, właśnie zaważył u siebie objawy choroby. Prawdopodobnie pierwszym krokiem, który zrobi, będzie wyszukanie w Google informacji o tym, co może mu dolegać. Załóżmy, że na stronie internetowej pewnej placówki trafił na świetnie napisany artykuł, który rozwiał sporo jego wątpliwości. Janek chce mieć jednak pewność co do diagnozy, dlatego umawia się na wizytę u specjalisty przez portal ZnanyLekarz.pl. Cały proces zajmuje mu dosłownie kilka kliknięć. Przed wizytą dostaje maila lub SMS-a z przypomnieniem, a w trakcie pobytu w placówce wszystko przebiega sprawnie i bez żadnych opóźnień.
Placówki medyczne codziennie otrzymują setki telefonów od pacjentów. Czy są oni zadowoleni z jakości rozmów i obsługi? Czy rejestracja zna i stosuje się do standardów wyznaczonych przez placówkę? Aby to sprawdzić, warto rozważyć nagrywanie połączeń, a następnie poddać je analizie – to znakomite narzędzie do poprawy obsługi pacjenta!
Cyfryzacja przyniosła wiele zmian w świecie medycznym, m.in. w procesie rezerwacji wizyt, który coraz częściej odbywa się przez Internet. Nadal jednak duża grupa pacjentów dzwoni do placówek, by uzyskać informacje o dostępności usług czy terminów.
Pomiar wyników kampanii jest niezbędnym elementem całego procesu marketingowego. Nie tylko pozwala prześledzić ich efekty i poznać zwrot z inwestycji, ale także ułatwia wprowadzenie w przyszłości niezbędnych zmian w zakresie strategii i optymalizacji budżetu. Jak zatem zmierzyć skuteczność marketingu?
Wielu managerów, szczególnie średnich i dużych placówek medycznych, staje w pewnym momencie przed wyborem: rozwinąć wewnętrzny dział marketingu czy korzystać z usług zewnętrznej agencji? Postawić na outsourcing czy in-house? Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Omówimy je w niniejszym artykule. Podpowiemy też, na co zwracać uwagę przy wyborze agencji oraz jak prowadzić działania marketingowe we własnym zakresie.
W branży zdrowia coraz częściej stawia się na rozwiązania zdalne, online'owe. Bardzo wielu pacjentów, szczególnie z młodszych pokoleń, oczekuje możliwości samodzielnego zapisu na wizytę przez Internet. Według badań ZnanyLekarz, aż 85% pacjentów wyraża chęć rejestracji wizyt online. Nadal jednak dla części pacjentów to rozmowa telefoniczna stanowi podstawową formę kontaktu z placówką. I tutaj dane są jednoznaczne: 44% pierwszych prób połączeń kończy się niepowodzeniem. A aż 60% pacjentów rezygnuje z dzwonienia po raz kolejny do tego samego miejsca. To z kolei oznacza utraconego klienta. Dlatego tak ważne jest, aby manager miał pod kontrolą ten istotny kanał kontaktu z pacjentami i dbał o wysoką jakość obsługi telefonicznej.
Każdy manager zgodzi się, że wkład recepcji w sprawne funkcjonowanie placówki medycznej jest bardzo istotny: wykonuje ona wiele zadań administracyjnych, wspiera personel medyczny, wita pacjentów i dba o dobre pierwsze wrażenie. Taka rola wymaga multizadaniowości i potrafi być obciążająca. Dlatego, w trosce o jakość pracy i samopoczucie recepcji, jak również dobre doświadczenia pacjentów w placówce, warto zautomatyzować część zadań przez nią wykonywanych.
Każdy manager zdaje sobie sprawę, że system do zarządzania placówką medyczną to narzędzie codziennego użytku w pracy. Jego wybór nie może być zatem przypadkowy. Czym warto się kierować przy wyborze oprogramowania zawierającego EDM?
W ostatnich latach w placówkach medycznych nastąpił prawdziwy postęp technologiczny. Nie tylko czymś oczywistym, ale wręcz niezbędnym w dzisiejszych czasach stało się oprogramowanie do zarządzania placówką, własna strona internetowa, a nierzadko także fanpage w social media. Pomimo tego rozwoju nadal są obszary, które niejako “uchroniły się” przed zmianami i często kładą się cieniem na zyskach placówki. Jednym z takich obszarów jest ruch telefoniczny.
Koronawirus zmienił na stałe potrzeby i oczekiwania pacjentów, a wraz z nimi całą branżę medyczną. Jak w nowej rzeczywistości odpowiedzieć na te potrzeby i wykorzystać okres pandemii do wzmocnienia swojej placówki?
Co w okresie pandemii zmieniło się w placówkach medycznych? Jak z nowymi warunkami radzą (i powinny sobie radzić) placówki różnego typu? Jaka przyszłość czeka branżę ochrony zdrowia?
Zatrudnienie lekarzy nie jest czynnością skomplikowaną z formalnego punktu widzenia. Lekarz może pracować na etacie (tak jak każdy inny pracownik), na kontrakcie (prowadząc własną działalność gospodarczą i wystawiając fakturę), jak i na umowę-zlecenie (wtedy należy pamiętać o doliczeniu do stawki wszystkich składek).
Łapiesz się na tym, że nie rozumiesz marketingowej nowomowy? Pytania o KPI odpierasz jako kpinę, a CTR kojarzy się niejasno z monitorem kineskopowym? Managerze, dobra wiadomość - z naszym słowniczkiem nadrobisz braki!
Jesień to okres, w którym placówki medyczne przeżywają prawdziwe oblężenie. Przeziębienie, grypa czy chore zatoki skłaniają wiele osób do umawiania się do lekarza. W tym intensywnym czasie szczególnie istotne jest wsparcie recepcji i udostępnienie pacjentom wygodnych zapisów na wizyty. Jak to zrobić?
Aby lekarze zatrudnieni w placówce medycznej dobrze wykonywali swoją pracę, potrzebują odpowiednich narzędzi. To samo dotyczy managera placówki. Skutecznego marketingu online nie sposób dziś prowadzić, nie dysponując odpowiednim oprogramowaniem. Na szczęście nie trzeba wydawać na nie fortuny. Przygotowaliśmy zestawienie 12 narzędzi przydatnych dla każdego managera, za które nie trzeba zapłacić ani złotówki!
To od wrażeń pacjentów i ich chęci umówienia kolejnych wizyt zależy los placówki. Rzetelny manager ma obowiązek wsłuchać się w ich głos. Znajomość opinii na temat lekarzy pracujących w placówce i wyciąganie w porę odpowiednich wniosków pozwoli eliminować niedociągnięcia i powstrzyma pacjentów przed odchodzeniem do konkurencji. Opinie pełnią także inne, ważne role. Oto pięć powodów, dla których nie wolno ich ignorować.
Z perspektywy managera placówka medyczna jest przedsiębiorstwem - działającym w bardzo specyficznej branży, ale jak najbardziej podporządkowanym prawom rynku. Te zaś są proste: sukces biznesowy odniosą te przedsiębiorstwa, które umiejętnie zmaksymalizują zyski. Twoja placówka może zarabiać więcej. Wystarczy, że przezwyciężysz pięć powszechnych problemów.
Twoim obowiązkiem jako managera placówki medycznej jest promowanie jej usług w sposób, który z jednej strony zapewni dopływ nowych pacjentów, z drugiej zaś - nie będzie wymagał ogromnego budżetu. Jeśli jeszcze nie wiesz, dlaczego powinieneś skupić się na marketingu w Internecie, oto 8 najważniejszych powodów.
Według danych z raportu firmy Deloitte w 2017 roku w Polsce z Internetu korzysta blisko 26 mln osób. Średni czas spędzany w sieci każdego dnia to około 6 godzin. Te liczby dobitnie obrazują, jak wielki potencjał promocyjny drzemie w dzisiejszym Internecie. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób go wykorzystać.
Managerowie promują placówki medyczne na różne sposoby. Wiedza z zakresu marketingu jest bardzo przydatna, ale często zapomina się o tym, co naprawdę ważne: pacjentów przyciągają lekarze. Jeśli więc zatrudniasz "gwiazdę", czyli lekarza wyjątkowo cenionego przez pacjentów, koniecznie to wykorzystaj. Uważaj przy tym na pułapki!
Ustawodawca nakłada na placówki medyczne szereg ograniczeń dotyczących działań marketingowych. Jednym ze sposobów, aby skutecznie promować placówkę, nie narażając się na sankcje prawne, jest skoncentrowanie się na działaniach public relations (PR).
Otrzymuj najciekawsze artykuły i treści od ZnanyLekarz.pl.
Popularne artykuły
Otrzymuj najciekawsze artykuły i treści od ZnanyLekarz.pl.