Blog dla Placówek Znanylekarz.pl New

Nieodwołane wizyty i nieobecności pacjentów - jak sobie z nimi radzić?

Autor: Ania Fudali | lut 21, 2024

Zatrzymaj licznik nieodwołanych wizyt. Poznaj sposoby na nieobecności pacjentów i szczegóły akcji #odwoluje #nieblokuje.

Nieodwołanie wizyty to nie tylko olbrzymi koszt - to też trudniejszy dostęp do opieki medycznej, dłuższe kolejki do specjalistów i w konsekwencji: ryzyko braku terminowej pomocy dla osób realnie jej potrzebujących.

Jak ogromna jest skala problemu nieodwołanych wizyt i nieobecności pacjentów (no-shows)?

W najbardziej skrajnych przypadkach nawet 40% umówionych wizyt nie zostaje zrealizowanych. Taka sytuacja przekłada się na realne straty finansowe - każda nieodwołana wizyta oznacza utratę dochodu. 

84% specjalistów i placówek spotyka się z problemem, jakim jest nieobecność pacjentów na umówionych wizytach. Badania pokazują, że odsetek no-shows w zależności od specjalizacji wynosi od kilkunastu do prawie 40%.
Źródło: Udział procentowy no-shows w liczbie wizyt wg specjalizacji lekarskiej. Badania własne ZnanyLekarz.

Co więcej, marnowany jest w ten sposób czas specjalistów, czy roboczogodziny sprzętu, które mogłyby zostać wykorzystane w pomocy pacjentom bardziej potrzebującym.

Przyczyną takich sytuacji jest najczęściej brak świadomości pacjentów. Większość z nich zwyczajnie nie wie, że nie przychodząc na umówioną wizytę, paraliżują pracę lekarzy, wprowadzają niepotrzebny chaos i tak naprawdę szkodzą również sobie – przyczyniając się do wydłużenia kolejek, mniejszej elastyczności w wyborze terminu spotkania z lekarzem, a pośrednio także do podniesienia cen zabiegów, bo przecież w jakiś sposób trzeba straty amortyzować. 

Zatrzymaj licznik nieodwołanych wizyt!

Tak brzmi główne hasło ogólnopolskiej kampanii #odwoluje #nieblokuje, której współorganizatorem jest ZnanyLekarz.👇Ty i Twoja placówka również możecie do niej dołączyć - szczegóły poniżej.

Ogólnopolska akcja #odwoluje #nieblokuje:

Kolejki do lekarzy rosną, a Polacy nie stawiają się na umówionych wizytach. Kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE ma pomóc w rozwiązaniu problemu. Celem inicjatywy jest edukacja społeczeństwa, w tym zakresie oraz wypracowanie karty dobrych praktyk, w której znajdą się rozwiązania ułatwiające kontakt z placówkami medycznymi i usprawniające proces rezygnacji z wizyty.

ZnanyLekarz partnerem ogólnopolskiej akcji #odwołuje #nieblokuje

- Nowe technologie wpływają już na niemal każdy aspekt naszego życia, w tym na sposób w jaki korzystamy z ochrony zdrowia. Portal ZnanyLekarz już od ponad 10 lat towarzyszy Polakom w dokonywaniu świadomych wyborów i docieraniu do wiarygodnych specjalistów i placówek opieki medycznej. Znamy zwyczaje i oczekiwania Pacjentów i mamy technologię, która w niewidoczny sposób, wspiera i pomaga na każdym etapie: od wyboru, przez rezerwację dogodnego terminu i płatność za wizytę aż po ewentualną zmianę lub odwołanie terminu. Z naszych danych wynika, że jesteśmy już w stanie pomóc naszym partnerom i zredukować koszt nieodwołanych wizyt nawet o 65%. Niemniej jednak najlepszy nawet proces i technologia wymagają współdziałania, świadomości i odpowiedzialnej postawy po stronie użytkownika. Dlatego tak ważne jest nasze wspólne zaangażowanie w akcje takie jak kampania “Odwołuję. Nie blokuję”.

- Piotr Radecki, Dyrektor Zarządzający, ZnanyLekarz.

Podsumowując: ZnanyLekarz dołączył do ogólnopolskiej akcji #odwoluje #nieblokuje, ponieważ:

1. Jako lider czujemy odpowiedzialność za cały rynek opieki medycznej w Polsce, dlatego angażujemy się w kampanię “Odwołuję-nie blokuję”.

2. To ważne, żeby w tak ważnym temacie branża wspierała się nawzajem i mówiła jednym głosem

3. Na ZnanyLekarz mamy rozwiązania technologiczne, które redukują problem nieodwołanych wizyt.

Dlaczego edukacja pacjentów jest tak ważna?

To właśnie pacjenci najczęściej ponoszą odpowiedzialność za wydłużony czas oczekiwania na konsultacje. Zarówno publiczna, jak i prywatna opieka zdrowotna borykają się z problemem nieodwołanych wizyt, na które pacjenci nie przychodzą. Dlatego ten problem zjednoczył różne podmioty ochrony zdrowia, które wspólnie podejmują inicjatywę edukacyjną w celu rozwiązania tej kwestii. Także twoja placówka lub gabinet może przyłączyć się do tej inicjatywy.

Jak dołączyć do akcji #odwołuje #nieblokuje?

Przez formularz na stronie akcji #odwoluje #nieblokuje 👇

W ramach kampanii przygotowany został zestaw materiałów edukacyjnych i promocyjnych, które jako Uczestnik akcji otrzymasz i możesz wykorzystać w swoich placówkach, na www i w social mediach. To właśnie dzięki szerokiemu udostępnianiu i zwiększaniu zasięgów tych materiałów udaje się uczulić Pacjentów na problem nieodwołanych wizyt i zmniejszyć jego skalę!

Pamiętaj też, że jest szereg działań, które możesz podjąć w swoim gabinecie, czy placówce medycznej, aby skutecznie obniżyć liczbę nieodwołanych wizyt i nieobecności pacjentów! Pomogą Ci w tym narzędzia zaawansowane narzędzia, takie jak ZnanyLekarz.

Jak ZnanyLekarz pomaga rozwiązać problem nieodwołanych wizyt i nieobecności pacjentów?

W pierwszym akapicie wspominam o tym, że najczęstszą przyczyną nieobecności podczas wizyt jest brak świadomości pacjentów. Warto też zaznaczyć, że, nie licząc pacjentów-recydywistów, którzy permanentnie nie pojawiają się na umówionej wizycie, przyczyną no-show jest często zwykłe zapomnienie. Jak temu zaradzić?

Tu z pomocą, od ponad dekady, przychodzi ZnanyLekarz. 👇

  • Pacjenci - otrzymują przypomnienia SMS / e-mail o wizytach. Jednocześnie, dzięki tej wiadomości pacjent ma możliwość zmiany terminu wizyty lub jej przesunięcia - zwyczajnie na nią odpowiadając. Wiadomo - życie zaskakuje. Warto więc maksymalnie ułatwić w takim przypadku kontakt.
  • ZnanyLekarz daje pacjentom możliwość rejestracji online na wizytę.

    Własnoręcznie wybierając termin wizyty z udostępnionej listy, pacjent lepiej go zapamięta. Łatwiej też będzie mu wybrać najbardziej odpowiedni termin. Możliwość umawiania wizyt online daje np. Kalendarz Wizyt - narzędzie oferowane przez ZnanyLekarz.pl.

  • Lekarze / Placówki - mogą skorzystać z automatyzacji redukującej liczbę no-show’s i związanych z tym kosztów nawet o 65%.

    Kampanie SMS i email, listy "rezerwowe" - to tylko przykłady licznych funkcji, dzięki którym gabinety i kliniki mogą pracować efektywniej i zmniejszać liczbę nieobecności pacjentów i nieodwołanych wizyt.
  • System medyczny ZnanyLekarz ułatwia także pobieranie płatności online przed wizytą. Jeśli pacjent zapłaci za konsultację z góry, będzie bardziej zmotywowany, aby na nią dotrzeć. A jeśli mimo to w ostatniej chwili odwoła wizytę lub się na niej nie zjawi, lekarz / placówka zachowa wpłacone środki. 
    Płatności online "z góry" to również oszczędność czasu dla lekarza i pacjenta, dzięki której nie muszą zajmować się rozliczeniami podczas wizyty.