Zarządzanie placówką medyczną: największe wyzwania managera w 2024 r.

Poznaj najważniejsze wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się menedżerowie placówek medycznych. Przedstawiamy również narzędzia oraz rozwiązania wskazywane przez liderów opieki zdrowotnej w Polsce, które mogą pomóc w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami.

 

Zarządzanie placówką medyczną to złożony proces. Menedżer placówki medycznej ma liczne cele: skutecznie zarządzać placówką, rekrutować personel i optymalizować jego działania.  A do tego dbać, aby pacjenci przychodzili i…byli zadowoleni. A to wszystko w rzeczywistości zmieniającej się technologii, oczekiwań samych pacjentów, mnogości przepisów i konkurencji rynkowej. Sporo wyzwań, jak na jedną osobę.

Jakie są główne problemy, z którymi boryka się menedżer placówki medycznej? I jak znaleźć skuteczne rozwiązanie, które pomoże usprawnić pracę i zapewnić rentowność kliniki?

Jakie są wyzwania managera w zarządzaniu placówką medyczną w 2024 roku?

Poniżej lista największych wyzwań w zarządzaniu placówką medyczną, na które wskazują managerowie. To głównie:

1. Zwiększenie przychodów i efektywności placówki

2. Radzenie sobie z brakami kadrowymi

3. Zmniejszenie liczby nieobecności pacjentów podczas wizyt i rozwiązanie problemu “blokowania” terminów wizyt 

4. Opieka zdrowotna bliżej pacjenta oraz związane z tym:
- udostępnianie danych
- bariery i bezpieczeństwo techniczne

Zapewne w swojej codziennej pracy zmagasz się z podobnymi wyzwaniami i problemami. Na szczęście wiele z nich można bardzo skutecznie rozwiązać przez zastosowanie odpowiednich narzędzi oraz wykorzystanie technologii. 

Ebook efektywne zarządzanie gabinetem i placówką medyczną

Co zyskasz, korzystając z nowoczesnych narzędzi wspierających codzienną pracę i proces zarządzania placówką?

  • Łatwiej pozyskasz pacjentów dzięki lepszej widoczności w Internecie.
  • Zoptymalizujesz zarządzanie grafikiem wizyt, łatwo udostępnisz też rejestrację online, a dzięki temu
  • zwiększysz dostępność dla pacjentów.
  • Oszczędzisz też czas automatyzujące procesy, np. dzięki automatycznemu wysyłaniu powiadomień i przypomnień o wizytach.
  • Unikniesz przełączania się między systemami, powielania zadań, czy niezręcznych sytuacji, wynikających z braku dostępu do danych. Przykładowo: w przypadku kontaktu pacjenta różnymi kanałami, personel odpowiada tylko raz i w jednym, wybranym kanale, bo ma wgląd we wszystkie dane.
  • Zadbasz o pozytywne doświadczenia pacjentów, budując ich lojalność, która z kolei przekłada się na długofalowy zysk placówki.


Jednocześnie, jako manager, zyskujesz konkretne dane, niezbędne w procesie podejmowania decyzji i efektywnego zarządzania placówką. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym narzędziom:

Automatyzacja procesów dotyczących pacjentów

Pozwala znacząco odciążyć personel placówki, jednocześnie redukując liczbę czynności, które oczywiście są niezbędne, jednak powodują, że personel jest bardziej obciążony zadaniami, zamiast skupić się na procesie leczenia i obsługi pacjenta. 

W obliczu niedoborów kadrowych i rosnącej presji finansowej, managerowie placówek dążą do usprawnienia procesów w celu zwiększenia wydajności. Automatyzację procesów dotyczących pacjentów wskazało tu aż 42% liderów ochrony zdrowia w Polsce badanych przez Phillips (źródło: raport Future Health Index 2023 dla Polski​).

Jakie procesy w placówce medycznej możesz zautomatyzować? Przede wszystkim to sam proces rejestracji na wizyty. Nie zawsze pacjent musi dzwonić. Dodatkowo - nie zawsze chce. Udostępniaj kalendarz wizyt poszczególnych specjalistów oraz daj pacjentom możliwość samodzielnej rejestracji online - wygodnie i o dowolnej porze. 

Zautomatyzować możesz również potwierdzenia wizyty. W ten sposób cały proces od momentu wybrania specjalisty, przez znalezienie wolnego - i wygodnego dla pacjenta - terminu, umówienie wizyty i jej potwierdzenie, a nawet zmiana terminu może być wykonany za pomocą narzędzia.

‍ Poznaj automatyczne potiwerdzenia i powiadomienia o wizytach

Automatyzacja prowadzi nie tylko do usprawnienia procesów i większej efektywności kosztowej. Zastosowanie automatycznych przypomnień o wizytach pozwala znacząco zredukować liczbę nieobecności pacjentów: wg. danych ZnanyLekarz aż do 65%!  Co więcej, pacjenci mogą nie tylko potwierdzić, a też zmienić termin wizyty - wygodnie za pomocą SMSa. Dzięki temu nie blokują terminu, a twoja placówka, dzięki wykorzystaniu technologii, może powiadomić pacjentów z listy oczekującej, o wolnym terminie. Takie kompleksowe rozwiązanie znajdziesz w systemie ZnanyLekarz dla placówek medycznych.

Automatyzacja pomaga CI również zadbać o pozytywne doświadczenia pacjentów: dając im możliwość komfortowej komunikacji, pozwala też znacząco zwiększyć ich lojalność, co z kolei przekłada się na długofalowe zyski placówki.

Elektroniczna dokumentacja medyczna 

W pełni elektroniczna karta pacjenta, z jego historią medyczną. Dostępna w sposób łatwy i wygodny dla specjalisty. A także dla uprawnionego personelu medycznego. E-recepty, e -skierowania, e-zwolnienia, wygodny dostęp do bazy kodów, żeby nie trzeba było tracić czasu na przełączanie się między systemami. I to wszystko w jednym miejscu.

Znaczenie tego, aby wszyscy specjaliści zaangażowani w proces leczenia mieli dostęp do kluczowych informacji, jest ogromne. Do tego cały proces ma być bezpieczny, a wdrożenie technologii łatwe. Stąd już prosta droga do systemu medycznego, który pozwala gromadzić i przechowywać dokumentację medyczną oraz udostępniać ją wskazanym użytkownikom, czy pacjentowi w formie elektronicznej na każdym etapie procesu leczenia.

Wyraźnie widać ten trend w rosnącej liczbie placówek i gabinetów wykorzystujących w swojej codziennej pracy rozwiązania systemu medycznego ZnanyLekarz.

Rozwiązania z zakresu telemedycyny

Usprawnienie pracy, zadbanie o patient experience, opieka zdrowotna bliżej pacjenta. Większa dostępność do usług, a także wyższa skuteczność w terapiach długoterminowych. I redukcja nieobecności podczas wizyt - to tylko najważniejsze korzyści, jakie niosą ze sobą rozwiązania telemedyczne.

Telemedycyna, czyli co? Znajdują się tu narzędzia i aplikacje do zdalnego monitorowania stanu pacjenta, wspierające diagnostykę, bieżącą komunikację, czy prowadzenie konsultacji online

Dlaczego warto wdrożyć rozwiązania z zakresu telemedycyny w swojej placówce medycznej? Oto kilka powodów:
- aż 80% pacjentów nie widzi różnicy między konsultacjami online a wizytą stacjonarną
- 68% liderów ochrony zdrowia i młodych pracowników medycznych łącznie zgadza się, że wirtualna opieka ma lub będzie miała największy wpływ na poprawę opieki medycznej.
- z możliwości rejestracji online na wizyty za pośrednictwem ZnanyLekarz skorzystało w 2023 r. ponad 7 mln pacjentów. To wzrost o blisko 10% w stosunku do roku poprzedniego. Ponad połowa pacjentów najchętniej wybiera właśnie ten sposób umawiania się do specjalistów. 
- pacjenci coraz chętniej korzystają z aplikacji mobilnych nie tylko do umawiania wizyt. Komunikują się ze specjalistami także poza wizytami, korzystając np. Z bezpiecznego czata  medycznego dostępnego w ramach aplikacji ZnanyLekarz. To prawdziwy kamień milowy dla naszej aplikacji, którą pacjenci pobrali już blisko 1 600 000 razy!

Zainteresował Cię temat efektywnego zarządzania placówką i jednocześnie dbania o doświadczenia pacjentów?

 

Świetnie!  Dowiedz się, jak:

  • zyskać codzienne wsparcie w zarządzaniu wizytami,
  • zwiększyć widoczność placówki w Internecie,
  • udostępnić pacjentom możliwość zapisu na wizyty online, a także
  • przeprowadzać wizyty zdalne w formie wideo- lub telekonsultacji.

Sprawdź, jak ZnanyLekarz może pomóc w codziennym funkcjonowaniu Twojej placówki medycznej i umów się na rozmowę z konsultantem. 👇

Tak, chcę poznać możliwości!