14 elementów, które wpływają na pozycję strony w Google w 2015 r.
Promocja w wyszukiwarkach jest niezwykle ważnym elementem marketingu placówki medycznej w Internecie. Jak wynika z naszych analiz, wyszukiwarki są pierwszym miejscem, od którego pacjenci zaczynają poszukiwania lekarza czy rozwiązania problemu medycznego. Dlatego warto zadbać o to, aby nasza strona była w nich widoczna.
Na czym polega SEO?
Mianem SEO (ang. Search Engine Marketing) określa się promocję w niepłatnych wynikach wyszukiwania (w odróżnieniu od PPC, które jest reklamą płatną). Termin ten obejmuje optymalizację naszej witryny oraz różne działania związane ze zwiększeniem jej widoczności w Internecie. Mimo że chodzi o tzw. naturalne wyniki wyszukiwania, szereg zabiegów pozwala wpływać na pozycję witryny.
Podstawowym celem działań SEO jest widoczność naszej witryny w TOP 10, czyli w pierwszych dziesięciu pozycjach na stronie wyników wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. Większość użytkowników klika tylko w kilka pierwszych linków na tej liście. Dzięki temu ruch na naszą witrynie powinien się zwiększać - rosną więc też szanse na pozyskanie nowych pacjentów.
Promocja w wyszukiwarkach na polskim rynku jest niemalże jednoznaczna z promocją w Google. Wyszukiwarka ta ma bowiem 96,77% udziału we wszystkich zapytaniach. Pozostałe wyszukiwarki, jak np. Ask czy Bing, mają znaczenie marginalne. Dlatego poniższe porady będą się skupiać na promocji w Google.
Jakie czynniki wpływają na to, że nasza strona wyświetli się wysoko?
Tak naprawdę nawet najlepsi specjaliści od SEO nie wiedzą, jak działa algorytm wyszukiwarki Google. Na podstawie wielu lat doświadczenia oraz testów metodą prób i błędów można wyróżnić kilka najistotniejszych elementów, które wpływają na pozycję strony. Można je podzielić ogólnie na trzy grupy: optymalizacja treści, optymalizacja witryny od strony technicznej oraz optymalizacja otoczenia serwisu.
Treść
1. Zawartość powinna być odpowiednio zhierarchizowana: czytelny podział na sekcje, w każdej sekcji artykuły z tytułem, podtytułami, podziałem na akapity.
2. Publikowana treść musi odpowiadać słowom kluczowym, na które chcielibyśmy wyświetlać naszą stronę; idealnie, gdyby do każdego słowa, które wybraliśmy do pozycjonowania, dało się przypisać jedną podstronę w serwisie (na przykład ktoś, kto wpisał w Google “USG jamy brzusznej” zostanie przekierowany na podstronę poświęconą tego typu badaniu - zwiększy to szanse, że nie opuści pospiesznie naszej witryny i umówi wizytę).
3. Odpowiednie użycie słów kluczowych: powinny się one znaleźć w tytule, na początku opisu, a także pojawić się w treści danej podstrony, a także w metaznacznikach (patrz: Optymalizacja strony).
4. Treść powinna być unikalna, niekopiowana z innych serwisów - Google może ukarać za zduplikowaną treść obniżeniem pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania lub nawet zablokowaniem strony.
5. Zawartość naszego serwisu powinna być też wartościowa dla użytkownika, tworzona z myślą o jego potrzebach, aby pacjenci chcieli ją czytać i sami aktywnie promowali. W przypadku placówki medycznej, poza standardowymi informacjami o usługach i lekarzach, warto rozważyć prowadzenie bloga z poradami dla pacjentów czy publikację instrukcji, jak przygotować się do badań oferowanych w placówce.
6. Należy unikać nienaturalnego “upychania” słów kluczowych w tekstach oraz ukrywania treści na przykład poprzez stosowanie czcionki w kolorze tła strony.
Optymalizacja strony
7. Większość stron powinna mieć parametr “index”, czyli być dostępna dla robotów wyszukiwarki Google (są jednak także strony, których nie warto indeksować - np. strona pośrednia rejestracji na wizytę, gdzie pacjent podaje swoje dane, albo lista wyników wyszukiwania wewnętrznej wyszukiwarki serwisu).
8. Metaznaczniki, takie jak <title> i <description>, powinny być uzupełnione i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Dodawane zdjęcia i video należy opisać za pomocą odpowiednich atrybutów tekstowych (<alt> i <title>). Większość systemów do zarządzania stroną pozwala uzupełnić takie metadane. Można też zadbać o mikrodane (np. gwiazdki oceniające specjalistę przy linku na liście wyników).
9. Strona powinna być zbudowana w technologii przyjaznej wyszukiwarkom oraz powinna być dostępna 24 godziny na dobę.
10. Bardzo ważna jest również szybkość ładowania (wiąże się to z technologią, której używamy; szybkość ładowania witryny można sprawdzić narzędziem Google Search Console).
11. Witryna powinna też posiadać odpowiednią wersję mobilną, najlepiej, gdyby była responsywna (automatycznie przystosowująca się do ekranów różnych urządzeń) lub dynamiczna (oddzielna wersja strony przygotowana pod telefony i tablety, serwer wykrywa urządzenie i dobiera wersję). Nie poleca się publikacji strony mobilnej w subdomenie, np. m.mojaklinika.pl.
Optymalizacja otoczenia serwisu
12. Najważniejszym elementem są linki prowadzące do naszej strony. Warto zadbać nie tylko o ich ilość, ale i jakość oraz miejsca, w których są umieszczane. Idealnie, gdy większość linków jest naturalna, czyli publikowana na swoich stronach czy profilach przez samych użytkowników. Wartościowe są szczególnie linki ze stron powiązanych tematycznie. Należy uważać na linki ze stron o podejrzanej zawartości czy z farm linków, które mogą negatywnie wpłynąć na naszą pozycję w Google bądź też nawet spowodować jej blokadę w wynikach wyszukiwania.
13. Ważna jest także obecność w mediach społecznościowych, jak Facebook, Google+ czy LinkedIn. Polubienia i udostępnienia wpływają na naszą pozycję w Google. Ważna jest częstotliwość przekazywanych informacji oraz reputacja użytkowników (tzn. czy są to prawdziwe osoby i konta). Warto na stronie zamieścić wtyczki do mediów społecznościowych, aby odwiedzający naszą stronę w prosty sposób mogli polubić czy udostępnić publikowane przez nas treści.
14. Wpływ na pozycję mogą też mieć informacje o stronie: kto jest jej właścicielem, jaka jest historia witryny. Nie zapominajmy o informacji na temat lokalizacji - Google dopasowuje wyniki do kraju, którego dotyczy zapytanie.
Dlaczego promocja w wyszukiwarce jest tak skuteczna?
Wyszukiwarki niejako odwracają proces komunikacji marketingowej. Zamiast kierować naszą reklamę do bardziej lub mniej sprecyzowanej grupy odbiorców, jak to ma miejsce w standardowej komunikacji, pozycjonując naszą stronę w wynikach wyszukiwania wychodzimy naprzeciw sprecyzowanej potrzebie użytkownika. Na przykład kobieta, które potrzebuje wykonać badanie USG, może wpisać w wyszukiwarkę zapytanie “Badania USG Warszawa”. Na liście wyników znajduje strony odpowiadające jej potrzebom - czyli na przykład stronę naszej placówki. Szanse, że umówi się na wizytę, są w dużo większe, niż gdybyśmy wyświetlali ogólną reklamę kobietom w danym wieku i z określonego miasta, które przecież wcale nie muszą potrzebować wykonywać badania USG w chwili emisji reklamy.
Oczywiście promocja w wyszukiwarce ma też wadę - jeśli usługa jest nieznana lub użytkownik nie zna produktu, nie jest w stanie poprzez wyszukiwarkę wyrazić swojej potrzeby. Wtedy trzeba sięgnąć po standardowe metody promocji.
Na czym się skupić?
Nie wszystkie elementy są równie ważne z punktu widzenia algorytmów Google. Zalecam jednak dbanie o wszystkie. Wytyczne Google ciągle się zmieniają i niektóre elementy mogą zyskać znaczenie kosztem innych. Trzeba ciągle monitorować proces pozycjonowania i sprawdzać efekty. SEO to proces długotrwały, ale naprawdę wart inwestycji.
Przeczytaj też:
- Widoczność praktyki lekarskiej lub specjalistycznej: nie tylko w serwisie ZnanyLekarz.pl
- Jak social media wpływają na decyzje pacjentów?
zajmuje się marketingiem internetowym od 2003 r., specjalizuje się w SEO. Zrealizował kilkaset kampanii dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, budowlanej, farmaceutycznej.