Blog dla Lekarzy Znanylekarz.pl

Co o lekarzu mówi jego zdjęcie?

Autor: Ania Fudali | sie 27, 2023

Jeden obraz jest wart tysiąca słów, ale czy zdjęcie lekarza może się przełożyć na wzrost liczby wizyt w gabinecie? Z danych serwisu ZnanyLekarz.pl wynika, że tak. Elementy wizualne są szybciej przetwarzane przez nasze mózgi, dlatego często już na podstawie zdjęcia pacjent wyrabia sobie opinię o lekarzu lub gabinecie. Jak zatem sprawić, aby zdjęcie lekarza / specjalisty pomagało budować profesjonalny wizerunek i zaufanie pacjentów?

Nieco teorii

Powszechnie wiadomo, że większość informacji transmitowanych do mózgu jest wizualna. Badania prowadzone wśród użytkowników Internetu potwierdzają, że informacje graficzne są przetwarzane 60 000 razy szybciej niż tekstowe! Już w 40 milisekund jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski na temat danej osoby na podstawie jej zdjęcia profilowego – a to pierwsze wrażenie zwykle pozostaje trwałe, nawet po osobistym spotkaniu. Tak wynika z badania  opublikowanego przez Psychological Science. Stąd popularność różnego rodzaju infografik i filmów instruktażowych. Zwróć uwagę na profesjonalne strony internetowe czy reklamy – czasem jedno dobrze dobrane zdjęcie jest w stanie powiedzieć więcej niż najlepsze hasło reklamowe.

Wielu ekspertów inwestuje czas i pracę, aby prezentować dobre treści, jednak zapomina o dobrym zdjęciu profilowym, albo wręcz- nie ma go wcale! A to zdjęcie będzie właśnie pierwszym kontaktem pacjenta z profesjonalistą i tym, co niejednokrotnie zadecyduje o tym, czy zarezerwuje on wizytę.

Przykładowo: dane statystyczne ZnanyLekarz pokazują, że uzupełniony profil specjalisty– w tym dobre zdjęcie – to niemal czterokrotnie większe szanse na pozyskanie nowych pacjentów.

 

Zdjęcie - ale jakie?

Jeżeli posiadasz swoją stronę internetową, profil w mediach społecznościowych lub na serwisie ZnanyLekarz.pl, to na pewno umieściłeś tam jakieś zdjęcia. Czy zastanawiałeś się, jakie wrażenie wywołują one u pacjentów? Możesz być pewny, że osoby odwiedzające Twoją stronę lub profil, od razu oceniają jej wygląd graficzny. Jeśli zdjęcia są słabej jakości, nieaktualne lub nieprofesjonalne, pacjenci mogą przez to nieprawidłowo ocenić Ciebie i Twoją pracę. 

Na co zwrócić uwagę, publikując zdjęcia siebie i gabinetu?

👉 Bądź sobą

Pacjenci chcą zobaczyć lekarza, z którym umawiają się na wizytę, a nie tylko zdjęcie placówki czy ładny, ale nic nie wnoszący obrazek z banku zdjęć. Daj im się lepiej poznać. 

Ważne jest, aby pokazać prawdziwą wersję siebie. Przede wszystkim, unikaj korzystania ze zdjęć stockowych lub fotografii innych osób/specjalistów. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś - oczywiście, zdjęcie powinno być atrakcyjne, ale chcesz, żeby pacjent mógł Cię rozpoznać, prawda? ;) Zbyt duża rozbieżność między tym, jak się prezentujesz na profilu, a rzeczywistością może wywołać frustrację u pacjenta i nawet spowodować wątpliwości co do wiarygodności profesjonalisty. Dlatego ważne jest, aby Twoje zdjęcie zawsze było aktualne i oddawało to, jak wyglądasz na co dzień w pracy.

👉 Zachowaj profesjonalizm

Zrezygnuj ze zdjęć pokazujących Cię w prywatnej sytuacji, np. na wakacjach. Skuteczniej na Twój wizerunek wpłynie klasyczne zdjęcie przedstawiające Cię w gabinecie. Staraj się wyglądać elegancko (fartuch nie jest konieczny). Może warto pomyśleć o zdjęciach pokazujących Cię przy pracy? (pamiętaj tylko, że publikacja zdjęcia z pacjentem wymaga jego pisemnej zgody).

👉Zwróć uwagę na odpowiednie kadrowanie zdjęcia profilowego

Najpopularniejszym formatem zdjęć profilowych są te, które  skupiają się na twarzy specjalisty, a nie na jego sylwetce. Upewnij się, że Twoja twarz jest centralnym elementem zdjęcia profilowego, zajmując co najmniej 60% przestrzeni, a także uwzględniaj ramiona. Jeśli preferujesz, możesz użyć zdjęcia od pasa w górę. Warto także dbać o postawę ciała, utrzymując plecy, brzuch i klatkę piersiową w dobrym położeniu. Jednocześnie unikaj zdjęć, na których jesteś przedstawiony/a w całości lub obok innych osób, a także unikaj zdjęć spoza kontekstu zawodowego, takich jak z wakacji czy prywatnych wydarzeń.  Uzupełniając powyższą wskazówkę, bądź naturalny. Uśmiech nie jest obowiązkowy, ale zawsze pomaga wyrazić większą otwartość. 

👉Zadbaj o pozytywny wydźwięk

Najlepiej odbierane są zdjęcia, na których fotografowana osoba patrzy w obiektyw i lekko się uśmiecha. Wizerunek powinien być serdeczny i zachęcający. Jeśli chcesz sprawdzić, jakie emocje budzi Twoje zdjęcie - zapytaj kogoś życzliwego. Ta sama zasada dotyczy zdjęć gabinetu - przygotuj takie ujęcia, które ukażą go jako miejsce przyjemne, bezpieczne. Specjalizujesz się w leczeniu dzieci? Wyeksponuj na zdjęciach kolorowe elementy wystroju czy zabawki.

👉Postaw na jakość zdjęć

Zadbaj o to, aby publikowane zdjęcia były dobrej jakości. Powszechną praktyką jest korzystanie w tym zakresie z usług profesjonalisty. Jeśli zdecydujesz się sam robić zdjęcia, poszukaj inspiracji na stronach o fotografii czy w bankach zdjęć. A może w rodzinie znajdzie się ktoś, kto interesuje się fotografią i mógłby Ci pomóc? 

Pamiętaj też o tym, aby odpowiednio dobrać tło i oświetlenie. To niezwykle ważne i może znacząco wpłynąć na jakość zdjęcia. Istnieje wiele profesjonalnych technik, które pozwalają uzyskać dobre oświetlenie, jednak podstawową zasadą jest korzystanie z naturalnego światła, które nie powoduje cieni i unikanie lampy błyskowej. Aby zapewnić, że Twoja twarz będzie w centrum uwagi, wybierz tło, które jest dyskretne i ma niewiele elementów. Dzięki temu Twoja twarz nie będzie przysłonięta przez inne elementy krajobrazu.

Chcesz jeszcze lepiej zadbać o swój wizerunek?

Skorzystaj z rozszerzonego profilu, który możesz uzupełnić dodatkowymi zdjęciami przedstawiającymi Twój gabinet lub Ciebie przy pracy.

Zdjęcie czyni lekarza bardziej "ludzkim" i zwiększa jego wiarygodność - z wizytówki z imieniem i nazwiskiem zmienia w żywą osobę, której łatwiej zaufać i nawiązać z nią kontakt.
Z tej instrukcji dowiesz się, jak dodać zdjęcia lub filmy na profilu na ZnanyLekarz.pl. O ile będą to zdjęcia przygotowane zgodnie z powyższymi wskazówkami, z pewnością wpłynie to na liczbę pacjentów chcących umówić się do Ciebie na wizytę.

Dowiedz się więcej o budowaniu wizerunku lekarza w Internecie.
Przeczytaj poradnik →