lis 17, 2016

Ile stracisz, zamykając się na opinie pacjentów

 

opinions2.pngWybierając w Internecie produkty i usługi, kierujemy się dziś przede wszystkim rekomendacjami innych klientów. Dotyczy to także usług medycznych. Lekarze wciąż nie do końca zdają sobie sprawę, jak istotne dla prosperowania ich gabinetów są opinie wystawiane przez pacjentów. Zignorowanie tego tematu może niestety bardzo szybko negatywnie wpłynąć na dochody.

Świat opinii

Żyjemy w rzeczywistości, w której rynek kształtowany jest przez opinie klientów. Jeśli tylko danemu usługodawcy lub producentowi można wystawić opinię - z pewnością są one wystawiane. Gdzie? Oczywiście w Internecie. Przed rezerwacją hotelu sprawdzamy opinie w serwisach bookingowych, zanim zamówimy jedzenie z restauracji, chcemy zobaczyć, jak oceniają ją inni, a przed dokonaniem zakupu w serwisie allegro.pl sprawdzamy, jakimi opiniami cieszy się potencjalny kontrahent. Popularność opinii wynika ze zjawiska nazywanego społecznym dowodem słuszności. Gdy nie możemy dokonać wyboru, bazując na własnej wiedzy i doświadczeniach, chętnie zasięgamy opinii innych. W dobie powszechności Internetu nie ograniczamy się do zdania bliskich i znajomych.


Opinie są kluczowe w oczach pacjentów

Ten sam mechanizm wpływa na wybory pacjentów, którzy szukają lekarza. Z badania przeprowadzonego przez portal ZnanyLekarz.pl wynika, że blisko 85% pacjentów jako najważniejsze kryterium, którym kierują się przy wyborze lekarza, wskazało na opinie innych.
Co więcej, z danych portalu wynika, że do lekarzy posiadających co najmniej 10 opinii pacjenci umawiali średnio pięciokrotnie więcej wizyt niż do lekarzy z mniejszą liczbą opinii. Gdy opini było więcej, niż 30, liczba wizyt wzrastała nawet dziewięciokrotnie (w porównaniu do profili, na których było mniej niż 10 opinii).
Lekarze często nie zdają sobie z tego sprawy, wielu wręcz skarży się, że ich praca jest opiniowana. Tymczasem ignorując temat opinii, lekarz pośrednio sabotuje własną pracę. Który gabinet stać jest na to, żeby zniechęcać do siebie pacjentów?



Pobierz BEZPŁATNY PORADNIK >> Wszystko, co powinieneś wiedzieć o opiniach  pacjentów


 

Nie masz opinii - pacjenci Cię nie wybiorą

Wyobraźmy sobie, że pacjent ma do wyboru dwóch lekarzy z tej samej specjalizacji. Jeden z nich cieszy się kilkudziesięcioma pozytywnymi opiniami, drugi nie ma opinii w ogóle. Wybór pierwszego z nich będzie znacznie bezpieczniejszy - wszak pacjent powierza w ręce lekarza to, co ma najcenniejszego: własne zdrowie.
Inna sytuacja. Obydwaj lekarze mają kilkanaście opinii utrzymanych w zbliżonym tonie. Pierwszemu pacjenci wystawiają opinie w komentarzach na prywatnym blogu, drugiemu - w dużym branżowym serwisie (gdzie panuje jasno określony i respektowany regulamin dotyczący udzielania opinii). Drugi przypadek wyda się bardziej wiarygodny.
Jeszcze inaczej: obydwaj lekarze mają po kilkanaście opinii. Jeden z nich nie reaguje w żaden sposób, drugi - dziękuje za opinie pozytywne, a w przypadku kontrowersyjnych osądów kulturalnie polemizuje. Więcej wizyt umówi drugi, odbierany jako otwarty na pacjentów i ich potrzeby.


Bądź tam, gdzie pacjenci

Lekarz, który chce być naturalnym wyborem dla pacjentów, powinien więc po pierwsze zadbać o to, aby wystawiano mu opinie, po drugie - aby wystawiano je w miejscach uznawanych za wiarygodne źródło opinii, i wreszcie po trzecie - powinien umiejętnie na opinie reagować (dziękować za pochwały i konstruktywną krytykę, a gdy zachodzi taka potrzeba - kulturalnie polemizować).
Za wiarygodne źródło opinii uznawany jest portal ZnanyLekarz.pl. Miesięcznie odwiedza go ponad 3.5 miliona Polaków. Nad merytorycznym poziomem wypowiedzi pacjentów czuwa zespół moderatorów. W interesie każdego lekarza, który prowadzi prywatny gabinet, leży więc zaangażowana obecność na ZnanyLekarz.pl i pozyskiwanie opinii od pacjentów. Zaniechanie prędzej czy później zaowocuje spadkiem liczby umawianych wizyt, co z kolei boleśnie odczuje portfel. Lepiej do tego nie dopuścić!


Zobacz, co jeszcze zyskasz dzięki ZnanyLekarz.pl >