Pacjenci oczekują wygodnego kontaktu z lekarzem. Ale co na to RODO?
Aż 95% zadowolonych pacjentów umówi kolejną wizytę w Twoim gabinecie. Jednym z kluczy do satysfakcji pacjenta jest sprawna komunikacja - nie tylko podczas bezpośredniego spotkania, ale także po nim. Upewnij się, że na tym polu nie możesz sobie nic zarzucić!
Pacjenci oczekują, że lekarz będzie dla nich dostępny
Komunikacja z pacjentem wcale nie kończy się po zamknięciu drzwi gabinetu. Aż 84% pacjentów oczekuje możliwości wygodnego kontaktu z lekarzem także po wizycie. Często pojawiają się wątpliwości dotyczące diagnozy lub dodatkowe pytania, które są na tyle konkretne, że nie wymagają umawiania dodatkowej konsultacji w gabinecie. W jaki sposób umożliwić pacjentom łatwy kontakt, jednocześnie nie zakłócając swojej bieżącej pracy?
Lepiej nie zdawać się na telefon
Telefon bywa zawodny i kłopotliwy. Pacjenci mają duży problem z dodzwonieniem się do lekarza, statystycznie aż 35% połączeń do polskich gabinetów pozostaje nieodebranych. Często trudno winić o to lekarzy - odebranie telefonu podczas trwającej wizyty jest problematyczne. Pacjent obecny w gabinecie może poczuć się zlekceważony, a jak wynika ze statystyk ZnanyLekarz.pl, blisko połowa pacjentów, którzy wynoszą negatywne wrażenia z wizyty, decyduje się na zmianę lekarza. Nie zawsze można znaleźć też czas, żeby spokojnie oddzwonić.
Pisanie SMS-ów? Niekoniecznie
SMS-y idealnie nadają się do wysyłania przypomnień o zbliżającym się terminie wizyty lub informacji o zmianach w gabinecie, badaniach okresowych, dniach otwartych itp. Jako kanał do prowadzenia indywidualnej komunikacji z pacjentem sprawdzają się jednak znacznie słabiej. Wiadomości SMS muszą być bardzo zwięzłe, ale ich wpisywanie może być czasochłonne - W dodatku przy większej bazie pacjentów bardzo łatwo pogubić się w wątkach korespondencji.
! | SMS-y można wykorzystać do budowania relacji z pacjentem poprzez… wysyłanie życzeń urodzinowych. To praktyka popularna w wielu zachodnich krajach. Jest to możliwe m.in. dzięki narzędziu do tworzenia kampanii SMS, dostarczanemu przez ZnanyLekarz.pl. Pacjenci na pewno docenią ten prosty gest! |
A może mail?
Na pewno wygodniejsze będą maile. Sporym problem przy większej bazie pacjentów może jednak okazać się utrzymanie porządku w historii korespondencji. Niejednoznaczna pozostaje też kwestia RODO - jeśli w wiadomościach znajdują się informacje o stanie zdrowia pacjentów jednoznacznie powiązane z ich danymi osobowymi, trzeba zatroszczyć się o ich bezpieczne przechowywanie (problem ten dotyczy także SMS-ów). Teoretyczne za problematyczne może zostać uznane nawet... zapisanie hasła do konta w historii przeglądarki.
Bezpieczne rozwiązanie: prywatne wiadomości w systemie zarządzania wizytami
Rozwiązaniem umożliwiającym bezpieczną i wygodną komunikację z pacjentem będzie system od ZnanyLekarz.pl. Zintegrowany system do zarządzania wizytami posiada funkcjonalność wiadomości prywatnych - ich wysyłka jest bardzo łatwa, a historia korespondencji przypisana do konkretnego pacjenta.
W jednym miejscu mamy dostęp do danych z poszczególnych wizyt, a także do wcześniejszych wiadomości - nie trzeba wertować skrzynki odbiorczej ani sprawdzać notatek. Za bezpieczeństwo danych i spełnienie wymogów RODO odpowiada dostarczyciel systemu, czyli ZnanyLekarz.pl.
Przeczytaj też Jak ZnanyLekarz zapewnia bezpieczeństwo danych?
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.