Rok 2015 w wyszukiwarce - czego najczęściej szukali pacjenci

 

Search_keypad.jpg

Już 9 na 10 Internautów w Polsce przyznaje, że przynajmniej raz szukało informacji o zdrowiu i lekarzach w Internecie. Co najbardziej interesowało pacjentów w 2015 roku? Jakie słowa kluczowe najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę? Czy i jak można to wykorzystać do promocji gabinetu lub placówki medycznej w Internecie?


Kto szuka tematów medycznych w sieci?

Co 5 sekund do Google kierowanych jest 90 000 zapytań dotyczących zdrowia. Jak wspominaliśmy, 90% polskich internautów przyznaje, że przynajmniej raz szukało w sieci informacji o zdrowiu i lekarzach. Nasze analizy wskazują, że częściej informacji tego typu szukają kobiety. One też o wiele częściej umawiają wizyty przez Internet.

Jeśli chodzi o wiek internautów zainteresowanych tematami medycznymi, najliczniejszą grupę stanowią użytkownicy z przedziału 25-34 lata, choć - co ciekawe - dość często informacji o zdrowiu i lekarzach szukają użytkownicy 45+, także w wieku 55-64 lata.

 

Czego najczęściej szukają pacjenci?

Największą grupę stanowią zapytania związane z chorobami (objawami, leczeniem) - ponad połowa pacjentów przyznaje, że szukała takich informacji w sieci. Dość liczne jest też grono internautów zainteresowanych tematem leków i ich ceny. Wiele osób szuka także zagadnień związanych z zabiegami medycznymi. Kolejną grupę popularnych tematów szukanych w sieci stanowią wiadomości związane z odżywaniem i dietą. Pacjenci często korzystają też z wyszukiwarki, aby znaleźć informacje o lekarzach i placówkach, w tym opinie publikowane przez innych pacjentów.

TOP fraz szukanych przez pacjentów w 2015 roku

Choroby: Zabiegi: Specjalizacje:

półpasiec
hemoroidy
dna moczanowa
borelioza
depresja
rwa kulszowa
niedoczynność tarczycy       
zespół Aspergera
schizofrenia
stulejka
angina
anemia
mononukleoza
cukrzyca

rezonans magnetyczny
obrzezanie
kolonoskopia
kwas hialuronowy
coaching
mikrodermabrazja
gastroskopia
rehabilitacja
cytologia
badania prenatalne
ćwiczenia
wybielanie zębów
tomografia komputerowa       
depilacja laserowa

ginekolog
stomatolog
dermatolog
ortopeda
okulista
weterynarz
psycholog
laryngolog
neurolog
psychiatra
endokrynolog           
dietetyk


Jak zwykle zaobserwować można sezonowość wyszukań. Na początku roku zwiększa się liczba zapytań na tematy związane z dietami, postanowieniami noworocznymi, zmianą stylu życia, na wiosnę natomiast rośne liczba zapytań o alergie czy problemy z cerą, a więc też wizyty u alergologa czy dermatologa.

Często tematy poszukiwań związane są z pewną “modą” kreowaną przez reklamy czy kampanie społeczne.

Przykłady fraz z rosnącą popularnością w Google w 2015 roku

Google trends haluksy

Google Trends witamina k2


Co przekonuje pacjentów do poszukiwań w sieci?

Po pierwsze - wygoda i szybkość. Dzięki wyszukiwarkom, takim jak Google czy ZnanyLekarz.pl, pacjenci łatwo znajdą interesującą ich informację czy poszukiwanego lekarza, a nawet sprawdzą grafik i umówią wizytę bezpośrednio, także z poziomu smartfona.

Po drugie - kompleksowość informacji. W sieci znajdziemy całe leksykony dotyczące chorób, zdjęcia, wypowiedzi ekspertów, wskazówki lekarzy, doświadczenia innych pacjentów. Łatwo dotrzemy też do informacji na temat lekarzy czy placówek medycznych: znajdziemy informacje o doświadczeniu, miejscu przyjmowania, zakresie usług, a także wolnych terminach czy opiniach innych pacjentów.

Internautów może też zachęcać pewna anonimowość - Google udzieli nam odpowiedzi na pytania, których wstydzilibyśmy się zadać lekarzowi czy komuś bliskiemu. W naszym serwisie na przykład często zadawane są lekarzom pytania dotyczące chorób wstydliwych czy problemów psychicznych, pacjenci chętnie też umawiają wizyty online do seksuologa czy psychiatry.

 

Jak to wykorzystać?

W odpowiedzi na rosnący trend poszukiwania przez pacjentów informacji o zdrowiu, warto rozważyć prowadzenie w Internecie działań, które zapewnią pacjentom wiarygodne źródło informacji i mogą ich zachęcić do wizyty w gabinecie czy placówce. Można na przykład na stronie placówki zamieścić opis wykonywanych zabiegów czy wskazówki dotyczące profilaktyki. Ważne, aby pamiętać o zastosowaniu odpowiednich słów kluczowych, tak aby nasze treści dobrze pozycjonowały się w wyszukiwarce Google (więcej na ten temat tutaj).

Dobrym pomysłem jest prowadzenie bloga, w którym lekarz czy specjaliści z placówki mogą publikować porady i wskazówki dla pacjentów związane z ich specjalizacją. Można także rozważyć publikację taki porad w formie video - nie tylko będą one bardziej atrakcyjne dla Internautów (video jest bardziej angażujące niż tekst), lecz także można je wypromować np. na YouTube. Inną, dość rzadko jeszcze wykorzystywaną formą content marketingu, jest przygotowanie poradnika dla pacjentów w formie ebooka. Może to być zwykły PDF, powinniśmy jednak zadbać o odpowiednią “oprawę”, czyli okładkę i layout ułatwiający czytanie. Taki poradnik, bardziej kompleksowy niż artykuł, z pewnością będzie ciekawą formą dla pacjentów - a jeszcze niewielu lekarzy czy placówek to robi.

Sprawdzonym działaniem promocyjno-wizerunkowym jest też ekspercka współpraca z mediami - która może mieć także swój wymiar internetowy. Warto także wypowiadać się jako ekspert w dużych serwisach, na przykład w ZnanyLekarz.pl. Lekarze, którzy odpowiadają na pytania pacjentów lub publikują artkuły na naszym blogu, budują swój ekspercki wizerunek, co przekłada się na wzrost liczby umawianych wizyt nawet o 13%!

Chcesz wiedzieć więcej na temat możliwości promocji w naszym serwisie?
Zobacz darmowe demo: