Różowy październik - poradnik komunikacji dla branży medycznej
Tradycyjnie 10 miesiąc roku to w ZnanyLekarz (i nie tylko) Różowy październik (miesiąc świadomości raka piersi). Zobacz, jak wykorzystać tę okazję w komunikacji swojego gabinetu (lub placówki).
Co znajdziesz w artykule:
- Czym jest Różowy październik?
- Różowy październik - pokaż to w swojej komunikacji + praktyczne przykłady.
- Co możesz zrobić, nawet jeśli twoja specjalizacja nie dotyczy bezpośrednio różowego października? + praktyczne przykłady.
- Przydatne materiały
Różowy październik - o co w tym chodzi?
Zacznijmy od garści faktów:
🎗️ Rak piersi to jeden z najczęstszych nowotworów w Polsce i na świecie; każda kobieta ma 12 proc. ryzyka, że zachoruje na raka piersi. Jednocześnie
🎗️ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku!
🎗️Prawie 50% z nas nigdy nie badała się pod kątem profilaktyki raka piersi.
Różowy październik jest jedną z większych inicjatyw społecznych. I jedną z ważniejszych. Dlaczego? Choć rak piersi to najczęściej występujący wśród kobiet rodzaj nowotworu, świadomość w zakresie profilaktyki i badań wciąż jest niewielka. Dlatego tak ważne są zarówno edukacja, jak i profilaktyka.
Różowy październik - co warto wiedzieć?
🎗️ Miesiąc Świadomości Raka Piersi (tzw. Różowy Październik) celebrowany jest na świecie od 1985 roku.
🎗️ 15 października 2022 roku przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka.
Różowy październik - pokaż to w swojej komunikacji
1. Zaproś swoje pacjentki na badania
Możesz zaoferować bezpłatne konsultacje lub zniżki na badania i wizyty lekarskie.
Przykład poniżej.
Nawet jeśli nie przewidujesz promocji, możesz przypomnieć swoim pacjentkom o konieczności i znaczeniu regularnych badań oraz wysłać im zaproszenie. Statystyki są bezlitosne: ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku! Zatem...jak myślisz, ile pacjentek pamięta o tym, aby regularnie wykonywać badania cytologiczne, mammografię, czy USG piersi? Przypomnij im o tym :)
💡Pro tip: Jak skutecznie dotrzeć z informacjami do pacjentek? Wykorzystaj siłę kampanii SMS!
W tym charakterze świetnie sprawdzi się SMS z linkiem do kalendarza i rejestracji wizyt online. Dlaczego? PatientPop zapytał pacjentów, jaką formę komunikacji z lekarzami preferują. Niezależnie od powodu komunikacji, zdecydowanym faworytem jest SMS. 66% dla potwierdzenia wizyty, 56% dla umówienia kolejnego terminu.
Co więcej, to właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.
Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjent(ka)ami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.
2. Zorganizuj spotkania lub warsztaty
Mogą być poświęcone profilaktyce, leczeniu, czy tematom powiązanym, jak np. wsparcie osób chorych. W zasadzie tematyka jest dowolna. Przykładowe tematy, które budzą duże zainteresowanie i odpowiadają na potrzeby społeczne (dane na podstawie kampanii ZnanyLekarz "Pier(w)si do badań"): Rezonans magnetyczny piersi (mammografia MR) – jak przebiega, jak się przygotować, USG piersi – jak przebiega, jak się przygotować, Jak się przygotować do mammografii?, Profilaktyka raka piersi - jakie badania należy wykonywać i jak często?, Nie bój się badać, Rak i co dalej?
Spotkania mogą odbywać się w formie wydarzenia offline lub, co bardziej praktyczne w dobie Internetu, online. Wykorzystaj live’y na Facebooku, transmisję na YouTube lub dowolną inną formę. Dużą zaletą wydarzeń online jest ich większa dostępność. Przykład komunikacji wydarzenia online poniżej.
3. Pamiętaj o personelu placówki
To świetny moment, żeby zatroszczyć się też o personel :) Ekstra wolne na badania, a może voucher na wizytę / badania?
4. Przygotuj materiały edukacyjne w tematyce profilaktyki, leczenia raka piersi, czy rekonwalescencji oraz wspierania osób zmagających się z nowotworem
Mogą to być ulotki, broszury, lub, co dużo praktyczniejsze w dobie komunikacji cyfrowej - posty na social media. Świetnie w tej formie sprawdzą się także formaty wideo.
⚠️ Uwaga! Jeśli czujesz się dobrze w takiej formie komunikacji, to możesz stworzyć także publikację lub wideo. Poniżej przykład takiego wideo edukacyjnego z okazji akcji ZnanyLekarz "Pier(w)si do badań".
Przykład postu edukacyjnego OsteoMedis
Przykład postu Stowarzyszenia Pozytywka: edukacja i informacje o wydarzeniach 👇
📌 Pro tip: Wykorzystaj różne kanały: informuj o działaniach w social mediach, na swojej stronie, czy za pomocą powiadomień SMS.
Jeśli zdecydujesz się na posty na Instagramie lub TikToku korzystaj przy tym ze specjalnych hasztagów.
Przykład posta z Instagrama Ośrodka Centrum:
Jak komunikować Różowy październik, jeśli twoja specjalizacja nie dotyczy bezpośrednio tematu?
1. Udostępniaj posty innych lub informacje o wydarzeniach np. o darmowych badaniach, czy spotkaniach
Poniżej przykład takiego wpisu z Instagrama.
Możesz także udostępnić posty i materiały edukacyjne, które uważasz za wartościowe.
2. Edukuj
Niezależnie od specjalizacji możesz dołożyć swoją cegiełkę do edukacji społeczeństwa. Każdy i każda z nas, ma w swoim otoczeniu koleżanki, znajome, rodzinę - inne kobiety, którym możesz zwyczajnie przekazać informację, zachęcać do profilaktyki i pokazać, jak ważne to jest. Świetnym przykładem jest zorganizowanie wyzwania w formie zadania, np. zaplanuj USG.
Przykład z Instagrama
3. Zorganizuj własną akcję
Nawet firmy z pozoru nie związane z tematem, zupełnie spoza branży medycznej, z okazji Różowego października organizują, np. zbiórki na organizacje wspierające edukację i walkę z rakiem. Przykład z LinkedIn - akcja "W październiku chodź na różowo" Kuboty.
4. Jesteś kobietą - hej, to świetnie! Pokaż jak to wygląda z twojej perspektywy
Możesz wstawić posta z różowymi akcentami, przypomnieć, jak ważne są regularne badania, no. cytologiczne, a nawet…opowiedzieć swoją historię.
Poniżej przykład z Instagrama Agnieszki Szuścik, ekspertki, która poprowadziła warsztaty online ZnanyLekarz o Doświadczeniach pacjentów (nagranie możesz zobaczyć tutaj).
PS. Lekarze….a w zasadzie to…drogie lekarki, specjalistki, managerki, recepcjonistki i administratorki - w październiku pamiętajcie proszę także o sobie. Bo, aby zadbać o zdrowie pacjentów same musicie mieć na to siły ;)
Różowy październik - poradnik komunikacji dla branży medycznej. Przydatne materiały:
- Lekarz w social mediach - 9 pomysłów na posty
- Kwestia promocji i reklamy usług medycznych to dość wrażliwy temat. Miej na uwadze także aspekty prawne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w e-booku 👉"Komunikacja z pacjentem w social mediach" - do pobrania bezpłatnie :)
- nagranie z seminarium online dla specjalistów branży medycznej Patient experience w praktyce. Zrozum pacjenta, by on zrozumiał i docenił Ciebie
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.