Różowy październik - poradnik komunikacji dla branży medycznej

Tradycyjnie 10 miesiąc roku to w ZnanyLekarz (i nie tylko) Różowy październik (miesiąc świadomości raka piersi). Zobacz, jak wykorzystać tę okazję w komunikacji swojego gabinetu (lub placówki).

Różowy październik to także kolejna odsłona akcji "Pier(w)si do badań" pod patronatem ZnanyLekarz, której celem jest propagowanie regularnych badań ginekologicznych i budowanie świadomości kobiet. 😊 W artykule dowiesz się więcej o kampanii ZnanyLekarz i dowiesz się, jak do niej dołączyć.

Co znajdziesz w artykule:

 

Różowy październik - o co w tym chodzi?

Zacznijmy od garści faktów:

🎗️ Rak piersi to jeden z najczęstszych nowotworów w Polsce i na świecie; każda kobieta ma 12 proc. ryzyka, że zachoruje na raka piersi. Jednocześnie

🎗️ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku!

🎗️Prawie 50% z nas nigdy nie badała się pod kątem profilaktyki raka piersi.

Różowy październik jest jedną z większych inicjatyw społecznych. I jedną z ważniejszych. Dlaczego? Choć rak piersi to najczęściej występujący wśród kobiet rodzaj nowotworu, świadomość w zakresie profilaktyki i badań wciąż jest niewielka. Dlatego tak ważne są zarówno edukacja, jak i profilaktyka. 

Różowy październik - co warto wiedzieć?

🎗️ Miesiąc Świadomości Raka Piersi (tzw. Różowy Październik) celebrowany jest na świecie od 1985 roku.

🎗️ 15 października 2022 roku przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka.

🎗️ W dniach 15 - 29 października 2022 roku trwa akcja "Pier(w)si do badań", której celem jest propagowanie regularnych badań ginekologicznych i budowanie świadomości kobiet.

Różowy październik - pokaż to w swojej komunikacji

1. Zorganizuj spotkania lub warsztaty 

Mogą być poświęcone profilaktyce, leczeniu, czy tematom powiązanym, jak np. wsparcie osób chorych. W zasadzie tematyka jest dowolna. Przykładowe tematy, które budzą duże zainteresowanie i odpowiadają na potrzeby społeczne (znajdziesz je również na stronie kampanii "Pier(w)si do badań"): Rezonans magnetyczny piersi (mammografia MR) – jak przebiega, jak się przygotować, USG piersi – jak przebiega, jak się przygotować, Jak się przygotować do mammografii?, Profilaktyka raka piersi - jakie badania należy wykonywać i jak często?, Nie bój się badać, Rak i co dalej?

Spotkania mogą odbywać się w formie wydarzenia offline lub, co bardziej praktyczne w dobie Internetu, online. Wykorzystaj live’y na Facebooku, transmisję na YouTube lub dowolną inną formę. Dużą zaletą wydarzeń online jest ich większa dostępność. Przykład komunikacji wydarzenia online poniżej.

rozowy_pazdziernik_zaproszenia_na_live

2. Zaproś swoje pacjentki na badania

Możesz zaoferować bezpłatne konsultacje lub zniżki na badania i wizyty lekarskie.

Przykład poniżej.

Post o promocji na badania

Nawet jeśli nie przewidujesz promocji, możesz przypomnieć swoim pacjentkom o konieczności i znaczeniu regularnych badań oraz wysłać im zaproszenie. W tym charakterze świetnie sprawdzi się SMS z linkiem do kalendarza i rejestracji wizyt online

3. Pamiętaj o personelu placówki

To świetny moment, żeby zatroszczyć się też o personel :) Ekstra wolne na badania, a może voucher na wizytę / badania?

Voucher

4. Przygotuj materiały edukacyjne w tematyce profilaktyki, leczenia raka piersi, czy rekonwalescencji oraz wspierania osób zmagających się z nowotworem

Mogą to być ulotki, broszury, lub, co dużo praktyczniejsze w dobie komunikacji cyfrowej - posty na social media. Świetnie w tej formie sprawdzą się także formaty wideo.

⚠️ Uwaga! Jeśli czujesz się dobrze w takiej formie komunikacji, to możesz stworzyć także publikację lub wideo…dla ZnanyLekarz. Trafi ona na stronę https://kampania.pierwsidobadan.pl/ Poniżej przykład takiego wideo edukacyjnego z okazji akcji "Pier(w)si do badań".

strona_pierwsi_do_badan_rozowy_pazdziernik_wideo



Przykład postu edukacyjnego OsteoMedis https://www.facebook.com/osteomedis

rozowy_pazdziernik_post_edukacyjny-1


Przykład postu Stowarzyszenia Pozytywka: edukacja i informacje o wydarzeniach 👇

rozowy_pazdziernik_post_edukacyjno-wydarzeniowy-1

Wideo ambasadorki akcji "Pier(w)si do badań" - apel do kobiet, dlaczego warto się badać 👇 

 

5. Dołącz do akcji "Pier(w)si do badań" ZnanyLekarz!

W ramach różowego października – miesiąca świadomości raka piersi – ZnanyLekarz już po raz kolejny uruchamia akcję "Pier(w)si do badań". Jej celem jest propagowanie regularnych badań ginekologicznych, takich jak USG piersi czy cytologia, wśród kobiet. 

W ramach akcji powstała dedykowana strona https://kampania.pierwsidobadan.pl - na której w przejrzysty sposób prezentujemy wyłącznie specjalistów i lekarzy obecnych na ZnanyLekarz, którzy zdecydowali się dołączyć do akcji.

Pacjentki łatwo i szybko znajdą na niej:

  • lekarzy i specjalistów, do których mogą się umówić na konsultację,
  • bazę wiedzy z materiałami wideo i poradami.

W jaki sposób możesz wziąć udział w "Pier(w)si do badań":

  • Zaproponuj badania lub konsultacje - trafią one na stronę https://kampania.pierwsidobadan.pl  (uwaga! Ta opcja jest dostępna wyłącznie dla zweryfikowanych użytkowników ZnanyLekarz).
  • Edukuj! Możesz stworzyć artykuł, wideo - form do wyboru jest wiele! Poniżej przykłady poradników wideo, które powstały z lekarzami i specjalistami w ramach ubiegłorocznej akcji Pier(w)si do badań.
  • Udostępnij informacje o akcji w swoich social mediach.

Jak zgłosić chęć udziału w akcji? Wystarczy, że wypełnisz krótki formularz na tej stronie 👉 https://docplanner.typeform.com/to/WbagvaE6

Uwaga! Czasu nie zostało zbyt wiele, akcja startuje od 15 października. Szczegółowe informacje o akcji "Pier(w)si do badań", dlaczego warto dołączyć i więcej info, jak można to zrobić wraz z przykładami znajdziesz tutaj.


📌 Pro tip: Wykorzystaj różne kanały: informuj o działaniach w social mediach, na swojej stronie, czy za pomocą powiadomień SMS.
Jeśli zdecydujesz się na posty na Instagramie lub TikToku korzystaj przy tym ze specjalnych hasztagów.




Przykład posta z Instagrama Ośrodka Centrum:

rozowy_pazdziernik_post_edukacyjno-wydarzeniowy_osrodek centrum

 


Jak komunikować Różowy październik, jeśli twoja specjalizacja nie dotyczy bezpośrednio tematu?

1. Udostępniaj posty innych lub informacje o wydarzeniach np. o darmowych badaniach, czy spotkaniach

Poniżej przykład takiego wpisu z Instagrama.

Instagramowy post informacyjny

Możesz także udostępnić posty i materiały edukacyjne, które uważasz za wartościowe.

2. Edukuj

Niezależnie od specjalizacji możesz dołożyć swoją cegiełkę do edukacji społeczeństwa. Każdy i każda z nas, ma w swoim otoczeniu koleżanki, znajome, rodzinę - inne kobiety, którym możesz zwyczajnie przekazać informację, zachęcać do profilaktyki i pokazać, jak ważne to jest. Świetnym przykładem jest zorganizowanie wyzwania w formie zadania, np. zaplanuj USG.


Przykład z Instagrama

rozowy_pazdziernik_post_w_firmie wyzwania-1

3. Zorganizuj własną akcję

Nawet firmy z pozoru nie związane z tematem, zupełnie spoza branży medycznej, z okazji Różowego października organizują, np. zbiórki na organizacje wspierające edukację i walkę z rakiem. Przykład z LinkedIn - akcja "W październiku chodź na różowo" Kuboty.

rozowy_pazdziernik_kubita_linkedin

 

4. Jesteś kobietą - hej, to świetnie! Pokaż jak to wygląda z twojej perspektywy

Możesz wstawić posta z różowymi akcentami, przypomnieć, jak ważne są regularne badania, no. cytologiczne, a nawet…opowiedzieć swoją historię.

Poniżej przykład z Instagrama Agnieszki Szuścik, ambasadorki tegorocznej edycji akcji "Pier(w)si do badań".

rozowy_pazdziernik_aga_szuscik+o_chorobie_na_instagramie





PS. Lekarze….a w zasadzie to…drogie lekarki, specjalistki, managerki, recepcjonistki i administratorki - w październiku pamiętajcie proszę także o sobie. Bo, aby zadbać o zdrowie pacjentów same musicie mieć na to siły ;)


Przeczytaj też:

Kwestia promocji i reklamy usług medycznych to dość wrażliwy temat. Miej na uwadze także aspekty prawne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w e-booku 👉"Komunikacja z pacjentem w social mediach" - do pobrania bezpłatnie :)