❗ Aż 80% pacjentów uważa, że nie ma znaczącej różnicy między konsultacją online a zwykłą wizytą w gabinecie.
Telemedycyna jest integralną częścią dzisiejszej oferty opieki medycznej. Podobnie jak w przypadku wielu zmian cyfrowych, pandemia Covid była tutaj akceleratorem. Dotyczy to szczególnie kontaktu między lekarzem a pacjentem w psychoterapii. To, co początkowo miało być rozwiązaniem tymczasowym, teraz stało się po prostu częścią opieki medycznej, działającą równolegle kub wręcz zamiennie do tradycyjnych konsultacji stacjonarnych.
Telemedycyna po prostu oszczędza czas. Konsultacje online są wygodne dla obu stron, dodatkowo pozytywnie wpływają na regularność dialogu lekarz-pacjent. Eliminują uciążliwe kolejki w poczekalni, problemy z komunikacją do miejsca konsultacji stacjonarnych, poszukiwaniem parkingu, powrotem.
Konsultacje online pomagają zmniejszyć ilość nieobecności pacjentów podczas wizyt - m.in. właśnie dzięki wyeliminowaniu konieczności fizycznego przemieszczania się. Specjaliści zyskują także większą wygodę i mobilność w swojej pracy.
Potwierdza to również badanie przeprowadzone przez WHO/Europe i Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Oberta de Catalunya:
Zaobserwowaliśmy lepsze wyniki kliniczne, lepszą kontrolę ze strony pracowników służby zdrowia oraz ogólne korzyści zarówno dla pacjentów, jak i pracowników służby zdrowia.
dr David Novillo-Ortiz , regionalny urzędnik ds. danych i zdrowia cyfrowego oraz główny autor badania
Jednocześnie w przytoczonym wcześniej badaniu WHO zidentyfikowano bariery dla użytkowników, technologii i infrastruktury. „Należą do nich brak lub słaby dostęp do Internetu, opór wśród pracowników służby zdrowia, luki w wiedzy na temat stosowania technologii, duże obciążenie pracą lub nieodpowiednie szkolenie” – podkreślił dr. Novillo-Ortiz. Badanie wykazało, że część pacjentów niechętnie korzysta z telemedycyny, głównie ze względu na preferowanie bezpośredniego kontaktu z pracownikami służby zdrowia.
Dużą barierą w korzystaniu z rozwiązań cyfryzacji jest też nieodpowiednia komunikacja, a czasem wręcz brak świadomości pacjentów, że mogą skorzystać z takiego rozwiązania. Zdarza się, że sami specjaliści mają obiekcje do wykorzystania nowoczesnej technologii w swojej praktyce, obawiając się np. o bezpieczeństwo takich rozwiązań.
Dlatego w poniższym wpisie chcielibyśmy bardziej szczegółowo omówić rozwiązanie telemedycyny i możliwość ich zastosowania w psychologii i psychoterapii.
Jak już wspomniano, wsparcie telepsychologiczne stanowi wartość dodaną i wspiera psychoterapeutów i psychiatrów w ich codziennej pracy na wiele sposobów. Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze zalety wizyt online.
Konsultacje online zawdzięczają swój kolosalny wzrost popularności...pandemii. Choć wcześniej nie brakowało głosów przeciw, sytuacja zmieniła się diametralnie i błyskawicznie. Dzięki wizytom online pacjenci mogli kontynuować terapię nawet podczas lockdownu.
Konsultacje online zagościły na dobre w ofercie wielu specjalistów i wyraźnie widać, że telemedycyna ma szerokie zastosowanie nie tylko w czasach pandemii. Eliminują szereg, często drobnych czynników, które utrudniałyby lub wręcz uniemożliwiały wizytę stacjonarną. Mogą to być długie podróże, trudności w znalezieniu miejsca parkingowego lub notoryczne korki, których wolałbyś uniknąć. To wszystko nie obowiązuje, jeśli siedzisz wygodnie w domu przed komputerem i uczestniczysz w wideo konsultacji.
🔖Przeczytaj też: Digitalizacja branży medycznej: cyfrowa podróż pacjenta
Niektórzy ludzie wstydzą się, gdy po raz pierwszy zwracają się o pomoc do psychoterapeuty lub psychiatry. Uważają to za „zawstydzające”, czują się niekomfortowo i tak naprawdę nie wiedzą, jak sobie poradzić z tą sytuacją.
Tutaj ekran pełni rolę tarczy ochronnej – w bardzo pozytywnym znaczeniu. Ta odległość przestrzenna jest często kluczem do zmniejszenia strachu przed kontaktem i łatwiejszego otwarcia się, dzięki czemu ostatecznie może rozwinąć się relacja oparta na większym zaufaniu.
🔖 Przeczytaj też: 5 wskazówek jak poprawić relacje lekarz- pacjent
Zmniejszenie kosztów to kolejna zaleta telemedycyny, zarówno dla Ciebie jako psychoterapeuty, czy psychiatry, jak i dla Twoich pacjentów. Jeśli skupisz się wyłącznie na ofertach zdalnych, nie potrzebujesz już specjalnie zaprojektowanego gabinetu terapeutycznego, a tym samym możesz zaoszczędzić na wysokich kosztach wynajmu. Albo decydujesz się dzielić biuro ze współpracownikami, ponieważ oferujesz stałą część Twoich spotkań wyłącznie online – to również minimalizuje koszty.
Oferując konsultacje online zwiększasz swoje zasięgi i dostępność dla pacjentów, którzy być może nigdy nie zdecydowali by się na skorzystanie z Twoich usług, np. ze względu na dużą odległość.
Ułatwiasz też dostęp pacjentom, którzy mogą mieć problem z komunikacją: czy to ze względu na lokalizację, czy problemy z przemieszczaniem się związane z chorobą. A dzięki temu zyskujesz...
Konsultacje online to także doskonałe narzędzie umożliwiające zmniejszenie liczby nieobecności pacjentów oraz odwołanych wizyt. Ogromną zaletą jest także możliwość pobierania płatności za konsultacje z góry (takie rozwiązanie oferuje ZnanyLekarz - sprawdź plany).
Dzięki konsultacjom online możesz pracować z dowolnego miejsca. Zyskujesz też pewność, że nie pozostawiasz pacjentów bez opieki po opuszczeniu gabinetu. W przypadku konieczności nagłego kontaktu, korzystając z aplikacji mobilnej, łatwo uruchomisz wideokonsultacje nawet na swoim telefonie.
Wreszcie, samo planowanie i umawianie wizyt jest łatwiejsze dzięki narzędziom cyfrowym: dzięki kalendarzowi wizyt i rejestracji online pacjenci mogą elastycznie planować wizyty i, jeśli to konieczne, ponownie je przełożyć.
Nowych pacjentów łatwiej jest też pozyskać, jeśli nie muszą oni czekać, aż ktoś odbierze telefon w godzinach pracy gabinetu - mogą samodzielnie, wygodnie umówić wizytę online.
🔖 Przeczytaj też: Doświadczenia pacjenta | 8 kroków na ścieżce pacjenta do gabinetu lekarza
Pierwszym i najważniejszym wymaganiem jest to, aby pacjenci mieli świadomość, że w Państwa gabinecie możliwe są np. wideokonsultacje. Niedawne badanie pokazuje, że nadal istnieje duże zapotrzebowanie na informacje.
Większość respondentów potwierdza, że „słyszała o tym wcześniej”, ale tylko niezwykle niewielki odsetek respondentów – około 4% – sam kiedykolwiek korzystał z wizyt online. Tutaj praktyki proszone są o aktywne komunikowanie oferty pacjentom, a także o wyraźne podkreślanie zalet. Jednak- po kolei. Zacznij od narzędzi.
Możesz to zrobić wygodnie i szybko korzystając z rozwiązania konsultacji online ZnanyLekarz.
Pozwól pacjentom wygodnie rezerwować terminy - również samodzielnie za pośrednictwem Internetu. Jeśli korzystasz już z kalendarza online na ZnanyLekarz, upewnij się , że w Twoim kalendarzu opcja "online" jest zaznaczona. 👇Jeśli potrzebujesz pomocy lub więcej informacji na temat uruchomienia kalendarza online - zajrzyj do tej instrukcji.
Mając już techniczną możliwość prowadzenia wizyt online, upewnij się, że pacjenci wiedzą, że mogą skorzystać z Twoich usług nie tylko stacjonarnie. Co możesz zrobić?
👉Wyślij kampanię SMS lub e-mail do już obecnych pacjentów, a także i do tych potencjalnych, których dane masz w bazie.
👉 Zamieść stosowne informacje na swojej stronie i w profilach społecznościowych.
Z badania przeprowadzonego przez centra porad konsumenckich wynika, że 76% ankietowanych stwierdziło, że w tym kontekście ceni bezpieczeństwo danych. Dlatego ważne, aby narzędzia telemedycyny, takie jak konsultacje online, czy czat, spełniały wymagania prawne. Oznacza to między innymi, że wszystkie informacje są bezpiecznie przesyłane w formie zaszyfrowanej. Dzięki temu rzetelnie dotrzymasz tajemnicy lekarskiej lub terapeutycznej.
W ZnanyLekarz wiemy, że jest to tak samo istotne w przestrzeni cyfrowej, jak w przypadku osobistych konsultacji. Nie tylko z punktu widzenia ustawodawcy, ale także dlatego, że pacjenci chcą czuć się bezpiecznie, korzystając z ofert leczenia w przestrzeni cyfrowej. Korzystając z konsultacji online w ramach wybranego planu ZnanyLekarz, nie musisz się tym martwić.
🔖 Zobacz, jak ZnanyLekarz zapewnia bezpieczeństwo danych.
Kanały cyfrowe, takie jak wideokonsultacje, czaty czy aplikacje, pozostaną z nami na stałe. Wzbogacają ofertę opieki psychologiczno-psychiatrycznej, czyniąc ją bardziej elastyczną i łatwiej dostępną. Telemedycyna znalazła swoje miejsce także w ramach tzw. podejść „terapii mieszanej”, w których łączone są spotkania twarzą w twarz i konsultacje na odległość.
Pacjenci chętnie zapisują się na konsultacje online. Ich liczba w portalu ZnanyLekarz przekroczyła 1 000 000 w listopadzie 2021 roku. To rozwiązanie, choć szczególnie pomocne w dzisiejszych czasach, sprawdzi się w każdych warunkach. Co ważne, aż 80% pacjentów uważa, że nie ma znaczącej różnicy między konsultacją online a zwykłą wizytą w gabinecie. Podczas obu są w stanie uzyskać pomoc, której oczekują.
Do kogo pacjenci najchętniej umawiali wizyty online w 2022 r.? Poniżej lista trzech najpopularniejszych specjalizacji według liczby wizyt zarejestrowanych online:
Konsultacje online na dobre zagościły w grafiku wielu specjalistów zajmujących się psychoterapią, czy wszędzie tam, gdzie nie ma potrzeby bezpośredniego kontaktu. Obecnie średnia liczba wizyt online, realizowanych przez rozwiązania telemedycyny dostarczane przez ZnanyLekarz, miesięcznie przekracza 20 000 (dla porównania średnia ta rok wcześniej wynosiła 12 000).
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, można nie tylko zdalnie przeprowadzić konsultację, ale też przepisać leki i wystawić e-zwolnienie i e-recepty. Przykładem takiego rozwiązania są plany ZnanyLekarz, w ramach których dostępne są wizyty online w formie czatu, wideo- i telekonsultacji. Zacznij wykorzystywać potencjał wizyt online w swojej praktyce!