Z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne są liczby w zarządzaniu placówką medyczną i prowadzeniu działań promocyjnych. Efektywne planowanie, realizacja i monitorowanie działań wymaga operowania danymi, odpowiedniego planowania działań oraz bieżącej analizy parametrów. Jak uniknąć zamieszania w gąszczu różnych danych, parametrów, cyfr i dat?
Bez wątpienia, posiadanie sprawdzonych narzędzi ułatwia pracę. Specjalnie dla menedżerów placówek medycznych przygotowaliśmy gotowe szablony pięciu najważniejszych raportów w Excel, które mogą być wykorzystane dowolnie. Skorzystaj z naszych wskazówek i usprawnij swoje zadanie!
Podstawą większości planów marketingowych jest budżet. To ważne, żeby skrupulatnie planować wydatki, śledzić ich wykorzystanie i przewidywać zmiany z odpowiednim wyprzedzeniem. Szablon pozwala zaplanować wydatki marketingowe i porównać je z realnie ponoszonymi kosztami, dzięki czemu można łatwo kontrolować budżet. Do wyboru masz dwa arkusze: z planem budżetowym w podziale na miesiące i na kwartały.
W kampaniach prowadzonych w mediach społecznościowych ważne są: regularność, konsekwencja i cykliczność. Dodatkowo to, co publikujemy, musi być ciekawe i przemyślane, a nie przygotowywane w ostatniej chwili. Dlatego warto skrupulatnie planować posty - zarówno jeśli sami zajmujemy się publikacjami, jak i w sytuacji, gdy komuś je zlecamy.
Proponujemy miesięczny plan publikacji z podziałem na kategorie tematyczne i kanały. W oddzielnych zakładkach znajdziesz także plan zawartości oraz ogólny harmonogram. Dokument w formacie Excel możesz udostępnić w intranecie, albo też skopiować na Google Docs i pracować na nim razem z agencją marketingową czy podwykonawcą. Dzięki temu prowadzone działania będą wpisywane na bieżąco, a Ty będziesz mieć kontrolę nad publikowanymi treściami.
🔖 Zobacz, jak robią to inni: Social media w komunikacji placówki: na przykładzie Salve Medica
A jeśli potrzebujesz odrobiny inspiracji na posty, zajrzyj do naszego poradnika: Marketing usług medycznych: 11 pomysłów na posty w social mediach + przykłady
Podobnie jak w przypadku wpisów w mediach społecznościowych, również posty publikowane na firmowym blogu powinny być przemyślane i zaplanowane z odpowiednim wyprzedzeniem. Własny blog placówki medycznej to doskonały pomysł na promocję, budowanie zasięgów i wizerunku, a w rezultacie - skuteczne dotarcie do pacjentów. Tu też ważna jest systematyczność i konsekwencja. A ponieważ zazwyczaj autorów postów jest kilku, przyda się dobry plan.
W proponowanej tabeli jest miejsce nie tylko na datę, autora i temat, ale też na słowa kluczowe, grupę docelową i CTA (ang. call to action, wezwanie czytelnika do konkretnego działania, np. wejścia na stronę z cennikiem lub pobrania materiału). Przy pomocy kolorów można różnicować, czy dany post jest jeszcze w planach, czy w realizacji, albo został już opublikowany.
Jako menedżer placówki medycznej z pewnością prowadzisz wiele działań marketingowych i zależy Ci, aby kontrolować ich skuteczność i śledzić efekty. Być może także musisz prezentować je swoim przełożonym. A już z całą pewnością - chcesz wiedzieć, które działania w zakresie promocji Twojej placówki przynoszą korzyści, które nie, a które być może warto poprawić? Najlepszym sposobem na monitoring działań marketingowych i ocenę ich efektywności, nie tylko dla placówki medycznej, jest comiesięczne sprawdzanie i optymalizacja prowadzonych działań - pomagają w tym praktyczne, łatwe w edycji raporty.
W proponowanym przez nas szablonie znajdziesz najważniejsze parametry, które warto śledzić, prowadząc działania w Internecie i nie tylko:
- zasięg kampanii (do ilu potencjalnych pacjentów dociera przekaz promocyjny)
- odwiedziny (ilu unikalnych użytkowników reaguje na przekaz promocyjny i odwiedza stronę czy profil placówki albo angażuje się na Facebooku)
- pacjenci (ilu pacjentów udaje się pozyskać z danego źródła)
- współczynnik konwersji (które kanały promocji przynoszą najlepszy efekt).
Jak korzystać z szablonu? Wystarczy wypisać prowadzone działania w pierwszej kolumnie każdego z arkuszy i co miesiąc wpisywać uzyskane efekty (zasięg, odwiedziny, pacjenci). Podsumowania, wykresy oraz dane z arkusza ze współczynnikiem konwersji zostaną uzupełnione automatycznie. Dzięki czytelnym wykresom w prosty sposób przenalizujesz efekty prowadzonych działań, a w razie potrzeby będziesz mógł je zaprezentować w czytelny sposób - na przykład kopiując do prezentacji Power Point.
ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) to najważniejszy wskaźnik w marketingu, nie tylko placówki medycznej. Pozwala on zmierzyć efektywność prowadzonych działań, czyli sprawdzić, które działania są rentowne i przynoszą zamierzony efekt w porównaniu do zainwestowanych kosztów.
Jak obliczyć ROI? Najpierw określamy przychód z działań promocyjnych i odejmujemy od tego całkowity koszt tych działań. Następnie całość dzielimy przez koszt działań i mnożymy przez 100. Na przykład jeśli wydaliśmy 100 zł, a zarobiliśmy 65 zł, ROI wynosi 65%. ROI poniżej 100% oznacza, że działania są nierentowne, to znaczy wydajemy więcej, niż zyskujemy. ROI powyżej 100% oznacza, że działania są rentowne. Im wyższy ROI, tym bardziej opłacalny kanał promocji.
Proponowany szablon zawiera automatyczne reguły, które pozwolą Ci wyliczyć zwrot z inwestycji każdej kampanii czy medium, które wykorzystujesz do promocji placówki (zarówno online, jak pozycjonowanie czy kampania Ads, jak i offline, jak ulotki). Na czerwono zaznaczone będą działania nierentowne, na zielono - te przynoszące dochody. 👇
🔖Zobacz też: Zredukuj liczbę nieodebranych połączeń korzystając z rejestru 👉 Pobierz szablon Rejestr nieodebranych połączeń