Blog dla Placówek Znanylekarz.pl New

5 sposobów na lokalną promocję placówki medycznej | ZnanyLekarz

Autor: Agnieszka Otręba | wrz 14, 2023

Dla żadnego managera nie jest tajemnicą, że promocja placówki to zadanie niezwykle ważne z kilku powodów: po pierwsze, na rynku każdej branży istnieje duża konkurencja, dotyczy to również branży medycznej. Po drugie, Internet oraz powszechna mobilność wpłynęły nie tylko na rozwój możliwości dotarcia do nowych pacjentów, ale również na większe trudności w zaistnieniu na rynku i wyróżnieniu się spośród ofert konkurencji.

Mając na uwadze powyższe, konieczne jest wdrożenie pewnych ukierunkowanych strategii marketingowych, które umożliwią wyróżnienie się na rynku i dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Bądź widoczny na rynku placówek medycznych

Aby to osiągnąć, przeanalizujemy w artykule 5 ważnych kwestii:

  • Jak poprawić widoczność w Google.
  • Jakie są najlepsze sposoby na promocję placówki offline.
  • Jak wykorzystać serwisy społecznościowe.
  • Jak stworzyć i wykorzystać siłę rekomendacji medycznej.
  • Jak promować placówkę przy pomocy ZnanyLekarz.pl.

1. W jaki sposób poprawić widoczność w Google, aby wypromować swoją placówkę?

Istnieją dwa podstawowe sposoby na zwiększenie widoczności w Google:

  • Panel Google Moja Firma
  • Kampanie SEO

Panel Google Moja Firma dla placówek medycznych

Google Moja Firma to bezpłatna platforma udostępniona przez Google, która wykorzystywana jest do zarządzania wizytówkami przedsiębiorstw. Możesz w niej zamieścić nazwę, adres, godziny otwarcia placówki, a także opis usług, które oferujesz pacjentom. Możesz również dołączyć zdjęcia. Pojawią się one użytkownikom sieci, którzy wyszukują nazwę Twojej placówki w Google. Informacje te będą widoczne w Google Maps, umożliwiając zainteresowanym pacjentom w Twojej okolicy dotarcie do placówki.

Google Moja Firma jest również oficjalnym partnerem serwisu ZnanyLekarz. Dzięki tej współpracy wszystkie placówki i gabinety, posiadające profil na ZnanyLekarz, mają możliwość utworzenia wizytówki Google Moja Firma. Przy jej pomocy pacjenci będą mogli sprawdzać informacje z profilu placówki, jak również zapisywać się na wizyty (jeśli placówka korzysta z systemu ZnanyLekarz).

Kampanie SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization, jest elementem SEM, czyli Search Engine Marketing. SEM to seria strategii marketingowych oraz narzędzi służących do promowania usługi lub produktu w wyszukiwarkach, takich jak Google. Celem tych działań jest umieszczenie promowanych usług lub produktów na szczycie wyników wyszukiwania i zwiększania widoczności wyników wśród użytkowników sieci. Aby tak się stało, strona lub internetowy profil Twojej placówki musi zawierać słowa kluczowe. Są to słowa wpisywane przez pacjentów w wyszukiwarkę, gdy chcą oni umówić się na wizytę czy uzyskać informacje na temat Twojego centrum medycznego.

Warto zwrócić uwagę na pozycjonowanie lokalne, gdy słowa kluczowe użyte w kampanii SEM i SEO dotyczą zarówno specjalizacji zatrudnianych przez Ciebie lekarzy (czyli np. ortopeda, ginekolog, stomatolog itd.), jak i obszaru geograficznego (np. ortopeda Warszawa, klinika ginekologiczna Kraków, dentysta Katowice itd.). Stosując oba rodzaje słów kluczowych, Twoja placówka może zostać łatwo odnaleziona przez pacjentów poszukujących określonych specjalizacji w swojej okolicy. Należy mieć na uwadze, że w przeciwieństwie do korzystania z Google Moja Firma, kampanie SEM i SEO wymagają większego doświadczenia zawodowego oraz poświęcenia większej ilości czasu.

2. Marketing offline

Ciekawym i skutecznym sposobem promocji Twojej placówki jest również wykorzystanie różnego typu kanałów offline. Możesz np. skorzystać z prasy i radia w sposób bezpośredni i pośredni. W formie bezpośredniej, jako reklamy placówki o zasięgu lokalnym, np. w lokalnym radio i gazetach. Z kolei promocja pośrednia, to np. artykuły w gazetach (pisane przez managera lub specjalistę zatrudnianego w placówce), wypowiedzi eksperckie w audycjach radiowych i telewizyjnych, wywiady na tematy dotyczące zdrowia i medycyny prowadzone przez specjalistów z Twojej placówki. Takie rozwiązanie często przynosi więcej korzyści niż płatna reklama.

Podsumowując, nie lekceważ znaczenia tego typu reklamy. Mają one silny wpływ na lokalną bazę pacjentów, są przy tym łatwe w prowadzeniu. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż korzystnie wpływają na wizerunek Twojej placówki oraz Twoich specjalistów.

3. Media społecznościowe jako forma promocji na poziomie lokalnym

Żyjemy w czasach, kiedy serwisy społecznościowe zawładnęły naszym życiem, grzechem więc byłoby nie wykorzystać ich potencjału. Dotyczy to w szczególności Facebooka, który jest idealny do promowania Twojej firmy na poziomie lokalnym. Jeśli placówka nie ma konta na Facebooku, rozważ stworzenie jej oficjalnej strony (fanpage'a). Musisz pamiętać, że pacjenci w Twojej okolicy prawdopodobnie również korzystają z Facebooka, dlatego fanpage w serwisie społecznościowym może stać się dobrą wizytówką dla Twojej placówki i wpłynie na jej widoczność. Konieczne wówczas jednak jest dokonywanie regularnych aktualizacji strony swojej placówki i wstawianie odpowiednio dobranych treści przynajmniej raz w tygodniu. Może to być zarówno post dotyczący leczenia lub terapii, jak i krótki artykuł lub film na temat zdrowia.

Dzięki aktywnościom podejmowanym na stronie firmowej na Facebooku możesz dotrzeć do wielu potencjalnych pacjentów. Facebook ponadto umożliwia stworzenie specjalnych kampanii, które pojawiają się jako reklamy dla „docelowych” grup użytkowników. Można je tworzyć według różnorakich kryteriów, w tym przede wszystkim takich jak wiek, płeć i obszar geograficzny. Reklama na Facebooku jest jednak płatna, dlatego powinna być dobrze zaplanowana.

Dobrym pomysłem może być również kanał placówki na YouTube. Jest to szczególnie trafne rozwiązanie, jeśli posiadasz ciekawe filmy i treści (lub chcesz je stworzyć). Możesz je również udostępnić na swojej stronie na Facebooku lub stronie internetowej.

4. Rekomendacje medyczne

Polecenia i rekomendacje to sprawdzony i w dalszym ciągu chyba najbardziej skuteczny sposób na promocję Twojej placówki medycznej. 63% pacjentów pacjentów wybiera lekarzy i placówki po opiniach.

Oczywiście współcześnie marketing szeptany odbywa się głównie w Internecie. To właśnie tu swoją drogę do gabinetu czy placówki rozpoczyna ponad 90% pacjentów. Przykładem są opinie w Google, na Facebooku i ZnanyLekarz.pl.

8 na 10 pacjentów szuka opinii na temat placówki lub specjalisty przed zarezerwowaniem wizyty.

Posiadanie wielu pozytywnych opinii w Internecie może być kluczowym elementem wyróżnienia się na tle konkurencji w Twojej okolicy oraz zachęcenia potencjalnych pacjentów do skorzystania z oferty placówki.

Przeczytaj też: 6 sprawdzonych sposobów, aby zachęcić pacjentów do wystawienia opinii

5. Lokalne wydarzenia promujące Twoją placówkę

Targi, seminaria, a także kongresy, wydarzenia kulturalne i różnorakie święta to idealne okazje do lokalnej promocji. Twoja placówka może być sponsorem lub partnerem takiego wydarzenia, dzięki czemu jej logo i nazwa pojawi się na plakatach i ulotkach. Z kolei zatrudniani w placówce specjaliści mogą być ekspertami biorącymi czynny udział np. w konferencjach lub wydarzeniach dla lokalnej społeczności. Co więcej, możesz zaangażować się i w ramach lokalnych wydarzeń zaproponować lub nawet samodzielnie zorganizować działania profilaktyczne, konsultacje, czy spotkania edukacyjne. Takie działania to bardzo dobra okazja do nawiązania kontaktów i zwiększenia rozpoznawalności.

 

💹 Bonus: Jak przeskoczyć kryteria geograficzne?

Pandemia koronowirusa zdecydowanie zmieniła naszą rzeczywistość i podejście do korzystania z usług. Wiele spotkań, w tym te z lekarzami i specjalistami, przeniosło się do sieci. Nie lekceważ siły Internetu, szczególnie, że wykorzystując nowoczesne technologie, bardzo wiele lekarzy, specjalistów oraz placówek medycznych "zerwało" łańcuch związany z lokalizacją geograficzną.

Konsultacje online na dobre zagościły m.in. w grafiku wielu specjalistów zajmujących się psychoterapią, czy wszędzie tam, gdzie nie ma potrzeby bezpośredniego kontaktu. Obecnie średnia miesięczna liczba wizyt online realizowanych z wykorzystaniem narzędzi od ZnanyLekarz to niemal 12 500! 

Pacjenci coraz chętniej korzystają z konsultacji online

 

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, można nie tylko zdalnie przeprowadzić konsultację, ale też przepisać leki i wystawić zwolnienie poprzez e-recepty i e-ZLA. Przykładem takiego rozwiązania jest oprogramowanie medyczne ZnanyLekarz, w ramach którego dostępne są gratis wizyty online w formie czatu, wideo- i telekonsultacji.

 

Liczba telekonsultacji z wykorzystaniem rozwiązań od ZnanyLekarz.pl na koniec listopada 2021 wyniosła ponad 1 000 000!

80% pacjentów uważa, że nie ma znaczącej różnicy między konsultacją online a zwykłą wizytą w gabinecie. Podczas obu są w stanie uzyskać pomoc, której oczekują.

Choć konsultacje online nie zastępują w pełni osobistego spotkania z pacjentem, dla wielu specjalizacji lekarskich są znakomitym rozwiązaniem. Telemedycyna pozwala zachować kontakt z pacjentem w całkowicie bezpieczny sposób. To rozwiązanie jest pomocne szczególnie w przypadku osób nie wymagających bezpośredniego badania. Przykładem mogą być tu pacjenci proszący o skierowanie, odnowienie recepty lub o zalecenia lekarskie (np. dotyczące przyjmowania leków, stylu życia, diety czy ćwiczeń do wykonywania w domu).

Czy Twoja strategia marketingowa jest efektywna?

Kontroluj na bieżąco wyniki swoich akcji promocyjnych. Kiedy już wdrożysz wybrane strategie marketingowe, musisz sprawdzać ich skuteczność. W ten sposób przekonasz się, która z nich jest bardziej opłacalna, a więc warto się na niej skoncentrować i w nią inwestować.

Wskaźnikiem efektywności będzie wzrost dokonywanych rezerwacji wizyt. Sprawdź, co jest ich źródłem - skąd przychodzą pacjenci: czy jest to reklama w Google, strona firmowa na Facebooku, a może witryna internetowa placówki. Jak to ustalić?

Skutecznym narzędziem służącym do usprawnienia ruchu telefonicznego w placówce i zrozumienia, które kanały marketingowe są najbardziej dochodowe, jest ZnanyLekarz Phone. Jedną z jego funkcji jest generowanie numeru telefonu dla każdego kanału promocyjnego. Śledząc liczbę połączeń z tego numeru i umówionych z nich wizyt sprawdzisz, które działania marketingowe przekładają się na realny zysk dla placówki.

Dowiedz się więcej, w jaki sposób zwiększyć zyski z działań marketingowych przy pomocy naszych rozwiązań: