Badanie NPS, czyli jak sprawdzić lojalność pacjentów placówki medycznej

NPSCzy jako osoba zarządzająca placówką zadajesz sobie pytanie, co naprawdę o Twojej placówce myślą pacjenci? Przeprowadzasz odpowiednie badania? Jeśli nie, niepotrzebnie ryzykujesz utratę dochodów – z powodów, których najpewniej nie znasz.

Badanie NPS – sprawdź lojalność Twoich pacjentów


Bardzo prostą, a jednocześnie skuteczną metodą badania poziomu zadowolenia klientów jest tzw. badanie NPS (ang. Net Promoter Score). Mierzy ono to, co pozornie nieuchwytne i niedające się sprowadzić do liczb – emocje. Wykorzystuje do tego naturalną ludzką skłonność do rekomendowania innym tego, co uznajemy za wartościowe. Wiedza, którą można dzięki niemu uzyskać, jest bezcenna dla każdego managera.

Na czym polega badanie NPS i po co sprawdzać lojalność pacjentów placówki?

Zgodnie z metodologią NPS, pacjenci mogą zostać podzieleni na trzy grupy: promotorów, neutralnych oraz detraktorów. Promotorzy chętnie polecają placówkę medyczną swoim bliskim i znajomym, neutralni nie zniechęcają, ale też nie polecają, a detraktorzy aktywnie zniechęcają do wizyty. Podczas badania zadaje się pytanie: Jak bardzo prawdopodobne jest, że polecisz naszą placówkę innym pacjentom?. Badany zaznacza odpowiedź na skalę od 0 do 10, gdzie 0 oznacza brak chęci do polecania, a 10 daje pewność, że poleciłoby się placówkę. Osoby, które wybierają 9 lub 10, uważane są za promotorów, 7 lub 8 za neutralnych, natomiast 0 do 6 za detraktorów.

Jak bardzo prawdopodobne jest, że polecisz
naszą placówkę innym pacjentom?

NPS cyfry

Jak interpretować wyniki badania lojalności pacjentów metodą NPS?

W badaniu NPS istotnym elementem jest wynik, który uzyskuje się poprzez odjęcie procentowej liczby detraktorów od procentowej liczby promotorów. Dokładnie tak samo postępujemy w przypadku badania lojalności pacjentów metodą NPS.

Przykład: jeśli 50% pacjentów to promotorzy, 10% to neutralni, a 40% to detraktorzy, to wynik NPS wynosi 10 (50-40=10).

NPS pomiar

W przypadku wątpliwości możesz skorzystać z dostępnych online kalkulatorów NPS (np. tutaj) .

Jak lojalność pacjentów przekłada się na wyniki placówki?

Według badań przeprowadzonych przez twórcę metodologii NPS, Freda Reichhelda, przeciętna wartość NPS dla firm mieści się w przedziale 10-15. Firmy, które osiągają wyższy wynik, teoretycznie powinny rozwijać się w tempie wyższym niż gospodarka.

Przyjmuje się, że wzrost NPS o 7 punktów przekłada się na 1% wzrost sprzedaży. 

💡 Ciekawostka: W przypadku światowej czołówki NPS sięga 50-80. Osiągają go takie firmy, jak Apple (NPS 66), Harley Davidson (81) czy Amazon (73).

Badanie NPS lojalności pacjentów – do kogo się porównać?


Porównanie wyniku NPS Twojej placówki medycznej z wynikami globalnych korporacji, choć ciekawe, nie ma większego sensu. Bardziej miarodajne będzie zestawienie ze średnią krajową lub lokalną, a najbardziej – z wynikiem bezpośredniej konkurencji. 

Badanie NPS nie jest kompleksowym badaniem rynku, jednak jest to dobry wskaźnik oceny, który pozwala na monitorowanie stanu placówki medycznej. Warto przeprowadzać badanie regularnie i porównywać wyniki w czasie, aby na bieżąco śledzić zmiany w postrzeganiu marki przez pacjentów.

Niski wynik badania NPS pacjentów...i co dalej?

Niski wynik NPS wcale nie musi oznaczać braku klientów, jednak zawsze jest niepokojącym sygnałem i zapowiedzią strat. Być może pacjenci wciąż odwiedzają Twoją placówkę, jednak nie dlatego, że są zadowoleni z poziomu usług – lecz po prostu nie ma dla niej alternatywy? Jeśli tylko w pobliżu powstanie konkurencja, możesz spodziewać się odpływu wszystkich dystraktorów i części neutralnie zorientowanych pacjentów. Taki los spotkał przed laty Telekomunikację Polską – gdy tylko na rynku pojawili się konkurencyjni operatorzy, zrażeni Polacy przechodzili do nich masowo – tylko dlatego, że było to możliwe.

Niski wynik badania NPS pacjentów placówki to zatem ważna informacja, dzięki której możesz podjąć odpowiednie działania. Oraz wdrożyć narzędzia, które usprawnia procesy i pomogą personelowi placówki zadbać o satysfakcję, a docelowo – lojalność pacjentów placówki.

🔖 Przeczytaj też: Jak zatrzymać pacjentów? 5 sposobów na lojalność i budowanie wizerunku.

Jak przeprowadzić badanie NPS pacjentów placówki medycznej?


Badanie NPS najłatwiej przeprowadzić na papierze lub online. Wystarczy przygotować ankiety dla pacjentów, które już po wizycie przekaże im recepcja – jeśli usłyszą zapewnienie, że to króciutkie, anonimowe badanie, którego celem jest podniesienie jakości świadczonych usług, ryzyko, ze odmówią, jest niewielkie.
Wygodniejsza będzie jednak ankieta internetowa – łatwo zagnieździć ją na stronie www placówki, korzystając z popularnych, najczęściej również bezpłatnych, narzędzi takich jak TypeForm lub SurveyMonkey. Link do ankiety możesz wówczas wysłać np. w SMSie z podziękowaniem po wizycie. Taką funkcjonalność znajdziesz w rozwiązaniach ZnanyLekarz.

💡 ProTip: Wykorzystaj SMSy po wizycie do wysłania ankiety z badaniem lojalności do pacjentów placówki. 👉 Dowiedz się więcej o kampaniach SMS.

To bardzo naturalne: pytasz, czy pacjent jest ogólnie usatysfakcjonowany "obsługą". Takie działanie stanowi też ważny element badania satysfakcji i budowania pozytywnego doświadczenia pacjenta.

Niepodważalną zaletą tej formy badania jest też łatwość zebrania i przetworzenia wyników. Kolejną z opcji przeprowadzenia badania NPS jest zlecenie go telefonicznie. Niestety, wiąże się to z dodatkowymi kosztami w przypadku zlecenia "na zewnątrz", czy choćby czasem pracowników recepcji, a także może spotkać się z niechęcią pacjentów.

Co powinna zawierać ankieta w badaniu NPS pacjentów placówki medycznej?

Ankieta NPS powinna być przejrzysta i zawierać jedynie:

- krótki komunikat zachęcający do wypełnienia,

- pytanie o chęć polecania usług placówki,

- legendę z opisem skali,

- skalę ułożoną w jednej linii (z możliwością wyboru jednej liczby).

Niezależnie od wybranej formy badania, warto wzbogacić je o pytanie otwarte, dzięki któremu poznasz przyczyny takiej, a nie innej oceny. Może ono brzmieć np. Co zaważyło na Twojej ocenie?, Co powinniśmy zmienić, aby placówka stała się godna polecenia? etc.


Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak sprawić, aby pacjenci byli lojalni i wracali do Twojej placówki? 
Pobierz 👉 bezpłatny e-book "lojalność pacjenta placówki".