Jak i gdzie znaleźć lekarzy do pracy w placówce?

PL LG FAC Blog article jak i gdzie znalezc lekarza do pracy w placowce

Niedobór lekarzy w Polsce nie jest dla nikogo ani tajemnicą, ani zaskoczeniem. Potwierdzają to liczne badania. OECD w swoim raporcie "Health at a Glance: Europe 2020" zwraca uwagę na statystyki z roku 2018, w którym średnia unijna wyniosła 3,8 praktykujących lekarzy na 1000 mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten wynosił w tym samym czasie tylko 2,4.

3 miesiące temu na linkedinowym fanpage ZnanyLekarz dla profesjonalisty pojawiła się ankieta przeznaczona dla managerów placówek medycznych. Ankietowani zostali zapytani o problemy, z którymi na co dzień mierzą się najczęściej. Zbyt mała liczba lekarzy to problem, który zdobył zdecydowaną większość głosów, górując nad: niedoborem sprzętu medycznego, nieefektywną pracą recepcji, czy problemami technicznymi. 

Problem niedoboru lekarzy w Polsce jest ogromny i wciąż się pogłębia. Ta sytuacja doprowadziła do zjawiska tzw. “rynku pracownika”, co w praktyce oznacza przewagę ofert pracy nad ilością kandydatów. Zwykle najlepsi lekarze pracują już w kilku miejscach, a więc rekruterzy placówek medycznych mają tym bardziej utrudnione zadanie. Muszą zmierzyć się z koniecznością przekonania lekarzy do zmiany miejsc pracy, w których specjaliści są obecnie zatrudnieni.

Jak przekonać lekarza do zmiany pracodawcy?

Przez lata utarł się schemat myślenia: “zapłacę więcej, to do mnie przyjdzie”. Niestety, w obecnych czasach nie jest to już takie proste. Wysokość wynagrodzenia stanowi jeden z najważniejszych aspektów, choć zdecydowanie nie jedyny.

Na wysokość wypłaty dla lekarza składają się dwa czynniki: cena za wizytę oraz prowizja. Dawniej lekarze musieli negocjować otrzymywany procent od przeprowadzonej wizyty, jego poziom wahał się między 40 do nawet 90%. Obecny trend w placówkach to stabilizacja stawki prowizji, zwykle między 60 a 70% od ceny za wizytę. Zarządzając placówką poprzez System od ZnanyLekarz, manager jest w stanie ustawić wysokość prowizji dla każdego specjalisty indywidualnie, oraz na bieżąco monitorować generowane dochody na przejrzystych wykresach.

Wygląd placówki, gabinetów lekarskich, czy dostępność nowoczesnego sprzętu medycznego to czynniki nie mniej ważne dla większości specjalistów. Najlepsi lekarze, którzy przyciągną do placówki swoich pacjentów oraz zbudują jej dobrą renomę, chcą pracować w prestiżowych warunkach. Nie chcą stanowić jedynego pozytywnego punktu styku pacjenta z placówką, ale być jednym z wielu. 

Warto również zwrócić uwagę na bardziej trywialne, ale nie mniej ważne argumenty. Duża część lekarzy pragnie posiadać dedykowane miejsce parkingowe, wygodny i intuicyjny system do zarządzania wizytami, czy małą odległość pomiędzy domem a miejscem pracy. Są to czynniki ułatwiające codzienną pracę, które warto wziąć pod uwagę.

Oprócz wyżej wymienionych aspektów, warto zadbać o wizerunek i marketing placówki. Jak wiadomo, świadomość marki i pozytywne opinie w internecie są niemal gwarancją pozyskania nowych klientów (w tym przypadku - pacjentów), na których lekarzom również bardzo zależy. Starania o dobry wizerunek w internecie to jedno, ale dobra obsługa pacjenta przez recepcję to równie ważna sprawa. Więcej o zarządzaniu personelem recepcji mówimy w naszym e-booku.

Po przemyśleniu wszystkich w/w argumentów przekonujących lekarzy do pracy w Twojej placówce, rozpocznij poszukiwania! 

W jaki sposób zrekrutować lekarzy do pracy w placówce?

Jak zaznacza Daniel Nowocin w artykule dla MediaHealth, lekarz to jedna z najważniejszych wizytówek placówki medycznej. Specjaliści mają wpływ m. in. na; renomę placówki, pozyskanie nowych pacjentów i utrzymanie stałych. To wszystko przyczynia się do wzrostu dochodów zarówno własnych, jak również podmiotu zatrudniającego. Wiedząc, na jak dużo aspektów ma wpływ lekarz, należy przywiązać szczególną uwagę do wyboru odpowiedniego specjalisty do pracy w placówce.

Doświadczony manager placówki dywersyfikuje portfel lekarzy. Zatrudnia 2-3 “gwiazdy”, czyli lekarzy z dużym doświadczeniem i bardzo dobrym wizerunkiem, którzy przyniosą placówce rozgłos i dobrą renomę. Oprócz nich w swoich szeregach będzie miał grono specjalistów, którzy są już w pewnym stopniu rozpoznawalni, ale nie mają problemu z brakiem wolnych miejsc na wizyty. Znajduje również miejsce dla kilku młodych lekarzy, w których inwestuje oraz ich promuje. Ostatnia z grup stanowi pewne ryzyko, ale gdy młodzi lekarze nabiorą doświadczenia, zwykle są lojalni placówce, w której zaczęli pracę.”
 Katarzyna Kużdżał, Enterprise Team Leader, ZnanyLekarz

 

Szukanie specjalistów w celu zatrudnienia może odbywać się na dwa sposoby: pasywnie i aktywnie. Obie techniki są równie popularne, obie też mogą być skuteczne, ale każda z nich ma własne plusy i minusy. 

Pasywne metody poszukiwania pracowników to takie, w których pracodawca zamieszcza ogłoszenie w miejscach, gdzie kandydaci mają szansę je zobaczyć, a następnie czeka na zgłoszenia. Miejsca, w których można umieścić takie ogłoszenia dzielą się na ogólne (jak pracuj.pl), i branżowe - w tym przypadku medyczne. Anna Nowicka w artykule Jak zrekrutować lekarzy do placówki medycznej? wymienia kilka takich miejsc, m.in. portale Medica i Gazeta Lekarska, oraz czasopisma branżowe.

Chcąc szukać i wybierać kandydatów do pracy na własną rękę, co w branży medycznej jest już praktycznie nieuniknione, warto jest rozważyć zastosowanie metody aktywnej. Polega ona na własnoręcznym poszukiwaniu lekarzy i rozpoczynaniu rozmowy. Jest możliwość zlecenia tej czynności agencji HR oraz działania samodzielnego. Do poszukiwania lekarzy świetnie sprawdzi się portal ZnanyLekarz.pl. Dzięki informacjom, które lekarze zamieszczają na swoich profilach, łatwo zorientujesz się, czy potencjalny kandydat jest tym, którego szukasz. Dodatkowo, wynik rekrutacji będzie zależał w 100% od Ciebie - nie od agencji, nie od prawdopodobieństwa trafienia na ogłoszenie o pracę. Masz możliwość “wzięcia spraw we własne ręce”.

Utrzymanie lekarza w placówce jest tańsze i łatwiejsze, niż pozyskanie nowego

Po udanej rekrutacji bardzo ważne jest budowanie z lekarzem relacji wzajemnego zaufania i partnerstwa. Wiesz już, jak trudny jest proces rekrutacji w tej branży i w miarę możliwości dobrze by było unikać konieczności powtarzania go zbyt często. Specjalista będzie chętny do pozostania w placówce, gdy będzie wiedział, że o niego dbasz.


Zadbaj nie tylko o wygląd jego gabinetu, czy dostępność nowoczesnych sprzętów - na to przyjdzie czas, gdy dochody placówki na to pozwolą. Zacznij od Systemu do zarządzania placówką, dzięki któremu Ty będziesz mógł kontrolować wszystko, co się w niej dzieje, a Twoi lekarze zyskają dostęp do narzędzia ułatwiającego pracę. Zwróć uwagę, że jeżeli specjalista został znaleziony przez ZnanyLekarz.pl, prawdopodobnie zna on już ten System i chętniej będzie z niego korzystał.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Systemie od ZnanyLekarz? Skontaktuj się z naszym ekspertem!

Poznaj System od ZnanyLekarz

A jeżeli chcesz być na bieżąco z funkcjonalnościami i nowościami w Systemie, zaobserwuj hashtag #MamyWZnanym, dostępny na Facebooku, Instagramie oraz Linkedinie.

Ujawniamy szczegóły oferty ZnanyLekarz 6