6 obaw dotyczących serwisu ZnanyLekarz.pl, czyli jak przekonać lekarzy do współpracy?
Zdarza się, że lekarze reagują niechętnie na prośbę, aby założyli profil w serwisie ZnanyLekarz.pl. Zwykle kierują się uprzedzeniami i nie znają korzyści, jakie daje obecność w serwisie. A te są trudne do przecenienia - nie tylko dla placówki, ale i dla samych lekarzy. Nie wspominając o pacjentach! Oto sześć najpowszechniejszych obaw i zastrzeżeń dotyczących ZnanyLekarz.pl, jakie lekarze zgłaszają managerom placówek medycznych - i kontrargumenty.
Po raz pierwszy ten artykuł opublikowaliśmy w maju 2016 roku. Czy przez ten czas zmieniły się obawy lekarzy pracujących w placówkach (i nie tylko)?
Spójrzmy na listę najpowszechniejszych obiekcji i obaw lekarzy z maja 2016 roku. To odpowiednio:
1. Nie chcę być oceniany przez pacjentów
2. Nie będę nikomu udostępniał moich danych
3. Moi pacjenci wiedzą, jak do mnie trafić
4. Nie korzystam z Internetu
5. Nie mam dobrego zdania o serwisie
6. Nie wiem, jak prowadzić profil i reagować na opinie
Cóż, wiele się wydarzyło od 2016 r., szczególnie pandemia COVID zmieniła podejście do Internetu, czy telemedycyny już nie tylko samych pacjentów, ale też i lekarzy. Wiadomo, że aby dotrzeć do pacjentów, zarówno obecnych, jak i tych potencjalnych, trzeba być w Internecie. Wyraźnie widać zmianę w ilości profili lekarskich i placówkowych na ZnanyLekarz - to już ponad 60 000 codziennie aktywnych użytkowników, korzystających z funkcji płatnych, w tym kalendarza i rejestracji online.
Obiekcja nr 5 - nie mam dobrego zdania o serwisie, również przestała być argumentem. Obecnie ZnanyLekarz to lider rynku nie tylko w Polsce (Docplanner to łącznie 13 krajów).
1. Nie chcę być oceniany przez pacjentów
Lekarz nie ucieknie przed opiniami, które pacjenci wystawiają w Internecie. Na opinie po prostu jest zapotrzebowanie - pacjenci chcą je znać, zanim umówią się na wizytę. Aż dla 78% jest to czynnik decydujący o wyborze lekarza. Warto tu zaznaczyć ogromny, bo 15% wzrost znaczenia opinii w 2023 r., w stosunku do poprzedniego badania, gdzie było to 63%. Prawo stoi po ich stronie, jednoznacznie broniąc możliwości opiniowania pracy osób wykonujących zawód zaufania publicznego.
Co więcej - obecnie lekarze po prostu przestali się bać opinii. I doskonale zdają sobie sprawę z tego, że rekomendacje medyczne to kluczowy element budowania wizerunku lekarza i specjalisty. Oraz placówki. Co mówią o piniach sami lekarze - zobacz wideo poniżej.
W portalu ZnanyLekarz.pl opinie są skrupulatnie moderowane, a ich wiarygodność weryfikowana. Do każdej opinii lekarz może się odnieść, a w skrajnych przypadkach zgłosić jako nadużycie - o co trudno na niemoderowanych forach dyskusyjnych. Mówiąc najkrócej: dociekliwy pacjent tak czy inaczej wyszuka opinie na temat lekarza, lepiej więc, żeby znalazł je w miejscu, w którym panują jasno określone zasady.
2. Nie będę nikomu udostępniał moich danych
To podobna sytuacja: dane na temat lekarza i tak są do znalezienia w Internecie, a pacjenci ich szukają. Im bardziej rzetelne informacje znajdą, tym większa szansa, że umówią wizytę. Podanie danych dotyczących praktyki zawodowej nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Portal ZnanyLekarz.pl bardzo dba o prywatną strefę lekarzy - m. in. usuwając wszystkie opinie, w których pacjenci nawiązują do życia prywatnego lekarza.
Chcesz wiedzieć więcej o opiniach pacjentów w Internecie?
Sprawdź:
- Dlaczego opinie są tak ważne dla pacjentów
- Jaki jest wpływ opinii na wizerunek
- Jak reagować na opinie i czy zawsze warto
- Jakie są zasady moderacji opinii w ZnanyLekarz.pl
3. Moi pacjenci wiedzą, jak do mnie trafić
To prawda, stali pacjenci nie muszą korzystać z pośrednictwa Internetu, aby przyjść na kolejną wizytę. Ale dlaczego zamykać się na nowych? Zwłaszcza młodsi pacjenci są przyzwyczajeni do szukania usług w Internecie - z badań wynika, że regularnie z Internetu korzysta 90% Polaków, a spośród nich połowa co najmniej raz w miesiącu wyszukuje online tematy dotyczące lekarzy i zdrowia.
Portal ZnanyLekarz.pl notuje każdego miesiąca ponad 13 milionów odwiedzin! To dziś naturalne środowisko, w którym lekarz powinien być obecny - tam bowiem szukają go pacjenci.
4. Nie korzystam z Internetu
...w przeciwieństwie do 90% Polaków. Internet jest dziś po prostu narzędziem pracy - również dla lekarza.
Wyobraź sobie, że pacjent szuka lekarza w Twojej okolicy. Z poleceń znajomych poznaje nazwę placówki lub nazwisko lekarza i pierwsze, co z nim robi to... wpisuje w wyszukiwarkę Google, prawda?
Wyszukiwarka podpowie pacjentowi kilka stron, w których znajdzie więcej informacji na Twój temat. Jednym z pierwszych wyników będzie najprawdopodobniej profil w serwisie ZnanyLekarz. Świetnie, jeśli pacjent odwiedzi Twój profil i umówi się na wizytę przez serwis.
Co więcej, narzędzia dostarczane przez portal ZnanyLekarz.pl mogą znacząco pomóc w budowaniu wizerunku eksperta - np. dzięki funkcjonalności Zapytaj lekarza.
💡Zainteresował Cię ten temat? Więcej informacji i porady znajdziesz w artykule Jak budować wizerunek eksperta poprzez odpowiedzi na pytania pacjentów?
Korzystając z rozwiązań ZnanyLekarz otrzymujesz także możliwość zdalnego kontaktu z pacjentami, którzy nie muszą już fatygować się na wizytę lub dzwonić, aby zadać dodatkowe pytania dotyczące terapii (przeczytaj też Czat medyczny - nowoczesna komunikacja z pacjentami online). Wbrew pozorom, narzędzia internetowe nie zabierają cennego czasu, a raczej pozwalają go zaoszczędzić.
5. Nie mam dobrego zdania o serwisie
To prawda, że początkowo portal ZnanyLekarz.pl nie spotkał się z życzliwym przyjęciem w środowisku lekarzy. Od debiutu w sieci minęło już ponad 15 lat (pierwsza wersja wystartowała w 2007 roku), portal zmienił właścicieli i przeszedł ogromne zmiany. Obecnie jest częścią międzynarodowej grupy DocPlanner, a w jego bazie znajdują się informacje na temat ponad 215 tysięcy polskich lekarzy. W ankiecie przeprowadzonej na grupie ponad 1500 pacjentów aż 88% przyznało, że swojego lekarza wybrali w serwisie. 72% lekarzy posiadających już konta w serwisie uznało, że obecność tam ułatwia im budowanie pozytywnego wizerunku. ZnanyLekarz pomaga dotrzeć do nowych pacjentów, budować lojalność obecnych i usprawnia codzienną pracę.
6. Nie wiem, jak prowadzić profil i reagować na opinie
Prowadzenie profilu w serwisie nie wymaga wiedzy technicznej - poradzi sobie każdy, kto posiada podstawowe umiejętności pracy z komputerem. Lekarz może liczyć nie tylko na pomoc placówki, ale także wsparcie konsultanta, który przeprowadzi go przez cały proces zakładania profilu.
Na naszym blogu czy w bazie wiedzy udostępniamy szereg pomocnych materiałów, np. poradniki 6 informacji niezbędnych na Twoim profilu w ZnanyLekarz.pl i Prosty sposób na wzmocnienie wizerunku eksperta
Odnośnie reagowania na opinie - reguły są bardzo proste, i choć tak naprawdę portal pozostawia lekarzom znaczną swobodę, to jednocześnie oferuje szereg darmowych materiałów edukacyjnych, włącznie ze szkoleniami z zakresu budowania wizerunku w Internecie.
Zyskaj na obecności Twoich lekarzy w ZnanyLekarz.pl
Usprawnij pracę lekarzy i generuj większy zysk placówki - praktyczne porady jak zyskać na obecności na ZnanyLekarz
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.