Skuteczny marketing usług medycznych oparty jest na efektywności. To oczywiste, że chcesz być tam, gdzie Twoi pacjenci. Obecni i potencjalni. A takim właśnie miejscem są social media.
Zacznijmy od danych statystycznych: z Internetu korzysta 35,75 mln osób, co daje 88,1% społeczeństwa (dane na początek 2024 r.). Social media są używane przez 27,9 milionów Polaków.
Wśród platform z których użytkownicy korzystają najczęściej, niezmiennie prym wiodą YouTube, Facebook i Instagram. To odpowiednio 27,9 mln, 17,1 mln oraz 11 mln użytkowników (źródło: Raport We are Social & Hootsuite). Interesującym kierunkiem może być też Tik Tok. Dane opublikowane w zasobach reklamowych ByteDance wskazują, że na początku 2024 r. TikTok "przeskoczył" już Instagrama, mając 11,52 mln użytkowników w wieku 18 lat i więcej.
Warto wykorzystać ten potencjał w komunikacji z pacjentami. Jednak marketing usług medycznych to dość skomplikowana materia. Nie brakuje tu obostrzeń, nakazów i zakazów. Szczególnie jeśli chodzi o działania płatne.
🔖 Przeczytaj też: Aspekty prawne reklamy i promocji w branży medycznej
Social media są dokładnie tym miejscem, które pozwala na prowadzenie działań w sposób organiczny, czyli w formie przemyślanej komunikacji. Jak możesz to zrobić?
I tu z pomocą przychodzi ZnanyLekarz. Poniżej znajdziesz 11 pomysłów na posty w social mediach dla branży medycznej z konkretnymi przykładami. Dzięki nim nie tylko ożywisz komunikację z pacjentami, ale też zbudujesz wizerunek.
W bonusie dostajesz od nas narzędzie, dzięki któremu nie zabraknie Ci inspiracji posty. To...zaczynamy!
O co chodzi? Dokładnie o: publikowanie postów o treściach, które są na czasie. Pokazywanie tematów ważnych i elektryzujących. Zwróć jednak uwagę aby nie były one kontrowersyjne. Masz obiekcje? Niepotrzebnie. Marketing usług medycznych to nie skostniały twór. Aby twoje działania były skuteczne, powinny być też zgodne z oczekiwaniami odbiorców. Zatem, jeśli jakieś temat mocno porusza i angażuje społeczeństwo, to warto wpleść go w swoje posty. Pamiętaj, aby było to naturalne i szczere. W przeciwnym wypadku możesz jedynie zniechęcić odbiorców.
Algorytmy social mediów promują posty o treściach “na czasie”. Innymi słowy, mają one pierwszeństwo w wyświetlaniu się, jest zatem spora szansa, że dotrą do większej ilości osób.
Przykład pomysłu na post dla branży medycznej wykorzystującego real - time marketing i dodatkowo związany z konkretnym świętem (źródło: https://www.instagram.com/doktor_roksana/):
Komunikacja w social mediach może też być czasem po prostu "lekka i przyjemna" - wszak pacjenci to także użytkownicy, a jednym z ważniejszych powodów, dla "konsumują" media społecznościowe jest rozrywka. Przykład wykorzystania "tematu z regionu". 👇
źródło: https://www.facebook.com/multicliniccm
Profesjonalizm jest ważny, jednak odrobina humoru pokazuje dystans i sprawia, że Ty, placówka oraz pracujący w niej specjaliści…stajecie się bardziej “ludzcy”. Warto sięgnąć po humorystyczne ujęcie powszechnie znanych sytuacji.
Przykład od ZnanyLekarz (https://www.facebook.com/strefalekarza): u nas nigdy nie spotka Cię taka sytuacja, bo wystawiamy e-recepty!
Czemu to działa? Influencerzy, czyli osoby wpływowe, mają najczęściej dużą publiczność. Mówiąc wprost: ich posty docierają do szerokiego grona odbiorców. Bardzo często są też osoby po prostu opiniotwórcze. Automatycznie przyjmujemy, że produkty, których używają, czy usługi, z których korzystają są wysokiej jakości.
źródło: https://www.instagram.com/drbeatadethloff/
Rekomendacja osoby o odpowiednim wizerunku, automatycznie przekłada się na pozytywny wizerunek placówki i…działa o niebo lepiej niż reklama.
Pamiętaj, że pracownicy placówki, szczególnie lekarze i specjaliści, mogą być jej najlepszymi ambasadorami. Dzięki temu pacjenci - zarówno potencjalni jak i obecni, będą mogli zapoznać się z ważnym dla nich tematem. To świetny sposób na przedstawienie wielu ważnych kwestii i rozwianie wątpliwości pacjentów. To także możliwość zbudowania relacji i zaufania - i to jeszcze przed pierwszą wizytą w gabinecie lub on-line. rzecznictwo pracownicze może sprawić, że pacjenci w ogóle trafią do Twojej placówki. Poniżej przykład z Instagrama.
źródło: https://www.instagram.com/michal_wrzosek/
Rzecznictwo pracownicze, czyli employee advocacy to wciąż rozwijający się trend w Polsce. Więcej na ten temat piszemy w artykule Marketing medyczny: employee advocacy placówki medycznej
Nie ma lepszej rekomendacji, niż pokazanie efektu :) Przykład poniżej.
źródło: https://www.facebook.com/badejadentalclinic
Dlaczego nagrody, dyplomy, tytuły, czy wyróżnienia to świetny materiał na posty w social mediach dla branży medycznej? Ponieważ budują eksperckość i potwierdzają konkretną wiedzę i umiejętności. Stanowią dowód, że dana placówka, czy lekarz są profesjonalistami.
źródło: https://www.facebook.com/Lauraklinikaurody
Artykuł czy wystąpienie eksperckie na konferencji? A może wywiad w radio lub TV? Udostępnij link do nagrania albo zaproś do przeczytania artykułu.
Podobnie jak certyfikaty, tak opinie stanowią potwierdzenie konkretnych cech. W tym przypadku stanowią też społeczny dowód słuszności - tak ważny, gdy przychodzi do wyboru placówki lub lekarza. Wielokrotnie przytaczaliśmy już te liczby: 90% pacjentów szuka informacji o lekarzu lub placówce w Internecie.63% pacjentów dokonując wyboru, gdzie podejmie leczenie, kieruje się właśnie opiniami. Dlatego są one tak skutecznym elementem marketingu usług medycznych. (Więcej na temat opinii i ich pozyskiwania przeczytasz w artykule: 6 sposobów, aby zachęcić pacjentów do pozostawienia opinii).
Opinie to niezawodny sposób na budowanie wizerunku specjalistów i placówek w branży medycznej. Mogą być prostym cytatem, czy dodatkowo opatrzone zdjęciem. Świetnie sprawdzą się także formaty wideo - przykład z profilu na Facebooku (źródło: https://www.facebook.com/weissklinik).
Co jest najważniejsze w komunikacji Odpowiedź jest prosta: ludzie. To do nich się zwracasz. Z drugiej strony: każdy biznes również tworzą ludzie :)
Pokaż kto stoi za sukcesem tego miejsca. Pokaż specjalistów i “ludzką twarz” twojego biznesu. W ten sposób budujesz relacje i pozwalasz pacjentom poznać i polubić specjalistów jeszcze zanim przyjdą do placówki. Poniżej przykład wideo z YouTube, w którym przybliżony jest temat pracy lekarza anestezjologa.
O czym jeszcze możesz opowiedzieć? O specjalizacjach, o tym, jakie dyplomy, uprawnienia, czy kursy "mają" specjaliści i lekarze. Możesz także pokazać ludzkie oblicze - i podejść do tematu “luźno”, choćby pokazując hobby i pasje.
To świetna forma opisania oferty...niekoniecznie pisząc o tym wprost. W ten sposób pokazujesz też nowoczesność i profesjonalizm. Oraz to, jak rozwija się placówka. Dodatkowo możesz opisać korzyści, jakie daje nowy sprzęt. Przykład od Mokry Nos poniżej.
Podobnie jak Centrum Medyczne Damiana, możesz pokazać wyposażenie placówki, także te nieco mniej formalne. To świetny sposób, aby zachęcić pacjentów do jej odwiedzenia. I wyróżnić się na tle konkurencji. Dysponujecie kącikiem dla dzieci? A może miejscem na relaks albo dodatkowymi miejscami parkingowymi?
Ten pomysł na posty sprawdzi się nie tylko w przypadku nowego miejsca. Możesz pokazać zmiany albo nietypowe rozwiązania, które już funkcjonują. Poniżej przykład z TikToka Besthetic Clinic.
Nie tylko te ogólne, ale przede wszystkim święta branżowe, Dni Pacjenta, czy nawet te bardziej nietypowe, jak Światowy Dzień Serca który przypada 24 września. To doskonałe okazje, aby złożyć życzenia, przygotować promocję z limitowanym kodem rabatowym na wybrane usługi albo opublikować ciekawostkę związaną z daną okazją. Możesz też po prostu zamieścić relację z wydarzenia.
źródło: https://www.facebook.com/AestheDentKrosno
💡 Potrzebujesz inspiracji - skorzystaj z kalendarza od ZnanyLekarz. Znajdziesz go tutaj.
O tym, że w marketingu usług medycznych można wykorzystać nawet Dzień Kota, niech przekona Cię poniższy przykład jednego z naszych klientów, Centrum Medycznego Damiana.
Zawsze wrzucasz statyczne posty? Wykorzystaj wideo, aby urozmaicić komunikację marketingową i zaangażować swoich odbiorców. Każdy kanał social media ma też formaty, którymi możesz urozmaicić swoje publikacje.
Czy twoje działania marketingowe koncentrują się na Instagramie? Jeśli odpowiadasz twierdząco, zacznij wykorzystywać potencjał w funkcjonalnościach relacji na Instagramie (quizach, sondażach, pytaniach), czy rolki (tzw. reels). Dzięki temu zwiększysz możliwą liczbę interakcji z obserwującymi.
Przykład ankiety na Instagramie ZnanyLekarz:
Nie musisz samodzielnie wyszukiwać okazji do komunikacji z pacjentami. Zajrzyj do naszego Kalendarza świąt związanych ze zdrowiem. Znajdziesz w nim interesujące święta i daty - wykorzystaj je jako inspirację do tworzenia wartościowych wpisów, publikacji i komunikacji z pacjentami.
Marketing usług medycznych w social mediach nie musi być nudny i skostniały. Wręcz przeciwnie - powinien podążać za oczekiwaniami odbiorców.
Wyważone posty, atrakcyjne treści, to sposób na przyciągnie, a następnie utrzymanie ich uwagi.
Mam nadzieję że dzięki powyższym pomysłom na posty nie zabraknie Ci już inspiracji.
Chcesz wiedzieć więcej o marketingu usług medycznych w social mediach? Zobacz nagranie z webinarium Komunikacja w social mediach. Poniżej znajdziesz też link do ebooka Komunikacja z pacjentem w social mediach - a w nim rozdział o prawnych aspektach promocji. Przyjemnej lektury!