Prawny zakaz reklamy w branży zdrowia. Co wolno, a czego nie?

prawny zakaz reklamy

Promowanie usług lekarza lub placówki medycznej nie należy do prostych zadań, gdyż polskie prawo stawia szereg ograniczeń. Mówiąc wprost, zabronione jest reklamowanie świadczeń medycznych. Aby docierać z komunikacją marketingową do pacjentów i nie łamać prawa, trzeba mieć świadomość, jakie działania rozumiane są jako reklama.

Reklama - czyli co?

Zespół Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej w opinii prawnej udzielonej 6 marca 2013 roku (sygnatura dokumentu: NRL/ZRP/WI/163/2013) opiera się na definicji pochodzącej ze słownika języka polskiego pod redakcją M. Bańko. W myśl tej definicji reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślając ich zalety tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić. W praktyce oznacza to, że lekarzom i managerom placówek medycznych nie wolno w przekazie marketingowym składać obietnic ani zapewniać o przewagach nad konkurencją. Posługiwanie się hasłami takimi jak “najskuteczniejsza terapia”, “najlepsi lekarze”, “najtańsze zabiegi” jest więc działaniem nielegalnym. Nie znaczy to jednak, że mamy całkiem związane ręce.

📑 Przeczytaj też: Aspekty prawne reklamy i promocji w branży medycznej.

Ustawa zostawia pole manewru

W myśl ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm.), każdy podmiot leczniczy ma prawo do przekazywania ogólnych informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń. Warunkiem jest, że forma tego przekazu nie może nosić cech reklamy.

Co jest dozwolone?

  • Publikowanie ogłoszeń prasowych w rubrykach dotyczących usług medycznych.
  • Zamieszczanie informacji w książkach telefonicznych i informatorach o usługach medycznych w działach dotyczącym usług lekarskich.
  • Publikowanie informacji na stronach internetowych.
  • Prowadzenie telefonów informacyjnych.
  • Kierowanie informacji do zamkniętych grup (np. na portalach społecznościowych lub podczas akcji profilaktycznych).

Warto też wiedzieć, że jak najbardziej wolno podkreślać zalety i korzyści płynących z wyboru właśnie naszego gabinetu czy placówki, które... nie są bezpośrednio związane z pracą lekarzy. Śmiało można chwalić się np. wygodnym dojazdem, miejscami parkingowymi, przystosowaniem do potrzeb pacjentów niepełnosprawnych lub wygodnym umawianiem wizyt.

 

Komunikat dozwolony Komunikat niedozwolony
  • Wykonujemy leczenie kanałowe
  • Doświadczona kadra
  • Duży parking
  • Dogodne godziny pracy
  • Najtańsze leczenie kanałowe w Warszawie
  • Najlepsi ginekolodzy
  • Najszersza oferta na rynku
  • Najskuteczniejsze zabiegi

 

Obecność na ZnanyLekarz.pl to nie reklama

Metodą na skuteczne dotarcie do pacjentów z informacjami o gabinecie lub placówce medycznej, podanymi tak, aby nie stanowiły przekazu reklamowego, ale zachęcały do umówienia wizyty, jest prowadzenie profilu na ZnanyLekarz.pl. To największy w Polsce serwis dla lekarzy i pacjentów, miesięcznie odwiedzany przez ponad 13 milionów użytkowników. Warto wyjść im naprzeciw i zaprezentować się w miejscu, w którym aktywnie szukają lekarza!


Zobacz także artykuł o odpowiedzialności prawnej za błąd medyczny w kontekście telemedycyny:

Przeczytaj artykuł