Blog dla Placówek Znanylekarz.pl New

Prawny zakaz reklamy w branży zdrowia. Co wolno, a czego nie?

Autor: Piotr Rubaj | paź 25, 2022

Promowanie usług lekarza lub placówki medycznej nie należy do prostych zadań, gdyż polskie prawo stawia szereg ograniczeń. Mówiąc wprost, zabronione jest reklamowanie świadczeń medycznych. Aby docierać z komunikacją marketingową do pacjentów i nie łamać prawa, trzeba mieć świadomość, jakie działania rozumiane są jako reklama.

Reklama - czyli co?

Zespół Radców Prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej w opinii prawnej udzielonej 6 marca 2013 roku (sygnatura dokumentu: NRL/ZRP/WI/163/2013) opiera się na definicji pochodzącej ze słownika języka polskiego pod redakcją M. Bańko. W myśl tej definicji reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślając ich zalety tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić. W praktyce oznacza to, że lekarzom i managerom placówek medycznych nie wolno w przekazie marketingowym składać obietnic ani zapewniać o przewagach nad konkurencją. Posługiwanie się hasłami takimi jak “najskuteczniejsza terapia”, “najlepsi lekarze”, “najtańsze zabiegi” jest więc działaniem nielegalnym. Nie znaczy to jednak, że mamy całkiem związane ręce.

📑 Przeczytaj też: Aspekty prawne reklamy i promocji w branży medycznej.

Ustawa zostawia pole manewru

W myśl ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm.), każdy podmiot leczniczy ma prawo do przekazywania ogólnych informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń. Warunkiem jest, że forma tego przekazu nie może nosić cech reklamy.

Co jest dozwolone?

  • Publikowanie ogłoszeń prasowych w rubrykach dotyczących usług medycznych.
  • Zamieszczanie informacji w książkach telefonicznych i informatorach o usługach medycznych w działach dotyczącym usług lekarskich.
  • Publikowanie informacji na stronach internetowych.
  • Prowadzenie telefonów informacyjnych.
  • Kierowanie informacji do zamkniętych grup (np. na portalach społecznościowych lub podczas akcji profilaktycznych).

Warto też wiedzieć, że jak najbardziej wolno podkreślać zalety i korzyści płynących z wyboru właśnie naszego gabinetu czy placówki, które... nie są bezpośrednio związane z pracą lekarzy. Śmiało można chwalić się np. wygodnym dojazdem, miejscami parkingowymi, przystosowaniem do potrzeb pacjentów niepełnosprawnych lub wygodnym umawianiem wizyt.

 

Komunikat dozwolony Komunikat niedozwolony
  • Wykonujemy leczenie kanałowe
  • Doświadczona kadra
  • Duży parking
  • Dogodne godziny pracy
  • Najtańsze leczenie kanałowe w Warszawie
  • Najlepsi ginekolodzy
  • Najszersza oferta na rynku
  • Najskuteczniejsze zabiegi

 

Obecność na ZnanyLekarz.pl to nie reklama

Metodą na skuteczne dotarcie do pacjentów z informacjami o gabinecie lub placówce medycznej, podanymi tak, aby nie stanowiły przekazu reklamowego, ale zachęcały do umówienia wizyty, jest prowadzenie profilu na ZnanyLekarz.pl. To największy w Polsce serwis dla lekarzy i pacjentów, miesięcznie odwiedzany przez ponad 13 milionów użytkowników. Warto wyjść im naprzeciw i zaprezentować się w miejscu, w którym aktywnie szukają lekarza!

Zobacz także artykuł o odpowiedzialności prawnej za błąd medyczny w kontekście telemedycyny: