Poznaj najważniejsze wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się menedżerowie placówek medycznych. Przedstawiamy również narzędzia oraz rozwiązania wskazywane przez liderów opieki zdrowotnej w Polsce, które mogą pomóc w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami.
Zarządzanie placówką medyczną to złożony proces. Menedżer placówki medycznej ma liczne cele: skutecznie zarządzać placówką, rekrutować personel i optymalizować jego działania. A do tego dbać, aby pacjenci przychodzili i…byli zadowoleni. A to wszystko w rzeczywistości zmieniającej się technologii, oczekiwań samych pacjentów, mnogości przepisów i konkurencji rynkowej. Sporo wyzwań, jak na jedną osobę.
Jakie są główne problemy, z którymi boryka się menedżer placówki medycznej? I jak znaleźć skuteczne rozwiązanie, które pomoże usprawnić pracę i zapewnić rentowność kliniki?
Poniżej lista największych wyzwań w zarządzaniu placówką medyczną, na które wskazują managerowie. To głównie:
1. Zwiększenie przychodów i efektywności placówki
2. Radzenie sobie z brakami kadrowymi
3. Zmniejszenie liczby nieobecności pacjentów podczas wizyt i rozwiązanie problemu “blokowania” terminów wizyt
4. Opieka zdrowotna bliżej pacjenta oraz związane z tym:
- udostępnianie danych
- bariery i bezpieczeństwo techniczne
Zapewne w swojej codziennej pracy zmagasz się z podobnymi wyzwaniami i problemami. Na szczęście wiele z nich można bardzo skutecznie rozwiązać przez zastosowanie odpowiednich narzędzi oraz wykorzystanie technologii.
Jednocześnie, jako manager, zyskujesz konkretne dane, niezbędne w procesie podejmowania decyzji i efektywnego zarządzania placówką. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym narzędziom:
Pozwala znacząco odciążyć personel placówki, jednocześnie redukując liczbę czynności, które oczywiście są niezbędne, jednak powodują, że personel jest bardziej obciążony zadaniami, zamiast skupić się na procesie leczenia i obsługi pacjenta.
W obliczu niedoborów kadrowych i rosnącej presji finansowej, managerowie placówek dążą do usprawnienia procesów w celu zwiększenia wydajności. Automatyzację procesów dotyczących pacjentów wskazało tu aż 42% liderów ochrony zdrowia w Polsce badanych przez Phillips (źródło: raport Future Health Index 2023 dla Polski).
Jakie procesy w placówce medycznej możesz zautomatyzować? Przede wszystkim to sam proces rejestracji na wizyty. Nie zawsze pacjent musi dzwonić. Dodatkowo - nie zawsze chce. Udostępniaj kalendarz wizyt poszczególnych specjalistów oraz daj pacjentom możliwość samodzielnej rejestracji online - wygodnie i o dowolnej porze.
Zautomatyzować możesz również potwierdzenia wizyty. W ten sposób cały proces od momentu wybrania specjalisty, przez znalezienie wolnego - i wygodnego dla pacjenta - terminu, umówienie wizyty i jej potwierdzenie, a nawet zmiana terminu może być wykonany za pomocą narzędzia.
Automatyzacja prowadzi nie tylko do usprawnienia procesów i większej efektywności kosztowej. Zastosowanie automatycznych przypomnień o wizytach pozwala znacząco zredukować liczbę nieobecności pacjentów: wg. danych ZnanyLekarz aż do 65%! Co więcej, pacjenci mogą nie tylko potwierdzić, a też zmienić termin wizyty - wygodnie za pomocą SMSa. Dzięki temu nie blokują terminu, a twoja placówka, dzięki wykorzystaniu technologii, może powiadomić pacjentów z listy oczekującej, o wolnym terminie. Takie kompleksowe rozwiązanie znajdziesz w systemie ZnanyLekarz dla placówek medycznych.
Automatyzacja pomaga CI również zadbać o pozytywne doświadczenia pacjentów: dając im możliwość komfortowej komunikacji, pozwala też znacząco zwiększyć ich lojalność, co z kolei przekłada się na długofalowe zyski placówki.
W pełni elektroniczna karta pacjenta, z jego historią medyczną. Dostępna w sposób łatwy i wygodny dla specjalisty. A także dla uprawnionego personelu medycznego. E-recepty, e -skierowania, e-zwolnienia, wygodny dostęp do bazy kodów, żeby nie trzeba było tracić czasu na przełączanie się między systemami. I to wszystko w jednym miejscu.
Znaczenie tego, aby wszyscy specjaliści zaangażowani w proces leczenia mieli dostęp do kluczowych informacji, jest ogromne. Do tego cały proces ma być bezpieczny, a wdrożenie technologii łatwe. Stąd już prosta droga do systemu medycznego, który pozwala gromadzić i przechowywać dokumentację medyczną oraz udostępniać ją wskazanym użytkownikom, czy pacjentowi w formie elektronicznej na każdym etapie procesu leczenia.
Wyraźnie widać ten trend w rosnącej liczbie placówek i gabinetów wykorzystujących w swojej codziennej pracy rozwiązania systemu medycznego ZnanyLekarz.
Usprawnienie pracy, zadbanie o patient experience, opieka zdrowotna bliżej pacjenta. Większa dostępność do usług, a także wyższa skuteczność w terapiach długoterminowych. I redukcja nieobecności podczas wizyt - to tylko najważniejsze korzyści, jakie niosą ze sobą rozwiązania telemedyczne.
Telemedycyna, czyli co? Znajdują się tu narzędzia i aplikacje do zdalnego monitorowania stanu pacjenta, wspierające diagnostykę, bieżącą komunikację, czy prowadzenie konsultacji online.
Dlaczego warto wdrożyć rozwiązania z zakresu telemedycyny w swojej placówce medycznej? Oto kilka powodów:
- aż 80% pacjentów nie widzi różnicy między konsultacjami online a wizytą stacjonarną
- 68% liderów ochrony zdrowia i młodych pracowników medycznych łącznie zgadza się, że wirtualna opieka ma lub będzie miała największy wpływ na poprawę opieki medycznej.
- z możliwości rejestracji online na wizyty za pośrednictwem ZnanyLekarz skorzystało w 2023 r. ponad 7 mln pacjentów. To wzrost o blisko 10% w stosunku do roku poprzedniego. Ponad połowa pacjentów najchętniej wybiera właśnie ten sposób umawiania się do specjalistów.
- pacjenci coraz chętniej korzystają z aplikacji mobilnych nie tylko do umawiania wizyt. Komunikują się ze specjalistami także poza wizytami, korzystając np. Z bezpiecznego czata medycznego dostępnego w ramach aplikacji ZnanyLekarz. To prawdziwy kamień milowy dla naszej aplikacji, którą pacjenci pobrali już blisko 1 600 000 razy!
Świetnie! Dowiedz się, jak:
Sprawdź, jak ZnanyLekarz może pomóc w codziennym funkcjonowaniu Twojej placówki medycznej i umów się na rozmowę z konsultantem. 👇