3 nieinwazyjne sposoby pozyskania opinii od pacjentów
Jak wiadomo, pozytywne opinie są bezcenne dla każdego gabinetu, gdyż budują wiarygodność i przekonują niezdecydowanych pacjentów. Aż 90% z nich przyznaje, że poszukiwania lekarza zaczyna...w Internecie. A dla zdecydowanej większości, kluczowym kryterium przy wyborze lekarza są właśnie znalezione opinie.
Trudno wyobrazić sobie dziś inną równie skuteczną i przy tym bezpłatną formę promowania gabinetu. Ciekawostką jest, że dla 47% pacjentów ogólna ocena lekarza, czy placówki medycznej jest ważniejsza, niż lokalizacja gabinetu.
Z danych serwisu ZnanyLekarz.pl wynika, że do lekarzy posiadających co najmniej 10 opinii pacjenci umawiali średnio pięciokrotnie więcej wizyt, niż do lekarzy z mniejszą liczbą opinii. Wyraźnie widać, że opinie przekładają się na popularność lekarza w sieci.
Ich znaczenie doceniają także sami lekarze i specjaliści - zobacz wideo 👇
Wielu lekarzy wciąż czuje się jednak niekomfortowo, gdy przychodzi do poproszenia pacjenta o udzielenie rekomendacji online. Niepotrzebnie. Oto sprawdzone, nieinwazyjne sposoby. 👇
3 sposoby na pozyskanie opinii od pacjentów
1. Poproś o rekomendacje stałych pacjentów
Każdy gabinet ma co najmniej kilku stałych pacjentów, obecnych od dawna, czasem wręcz od samego początku. Relacja z nimi zazwyczaj jest bliższa i wykracza poza sztywne zawodowe ramy - zdarzają się na przykład spontaniczne rozmowy na tematy niezwiązane stricte z celem wizyty. Tacy pacjenci są lojalni, gdyż wysoko cenią jakość świadczonych usług i mają dobre zdanie o lekarzu. Czyni ich to idealnymi kandydatami na “ambasadorów”, którzy polecą gabinet rodzinie i znajomym. Aby nie narzucać się z prośbą o udzielenie rekomendacji, można zagaić w delikatny sposób: przyznać, że chciałoby się mieć więcej pacjentów takich jak oni i zasugerować, że gdyby ktoś z ich bliskich szukał lekarza, drzwi gabinetu zawsze stoją otworem. Pacjent na pewno zrozumie zawoalowaną prośbę. Jeśli stwierdzi, że niestety nikt nie przychodzi mu do głowy, warto wspomnieć o możliwości zostawienia opinii w Internecie, na portalu ZnanyLekarz.pl.
2. Przyjmuj podziękowania i komplementy
Jeśli pacjent jest zadowolony z wizyty na tyle, aby wyrazić podziękowanie lub komplement, zapewne chętnie podzieli się swoimi wrażeniami także z innymi. O tym, że lekarz zrobił naprawdę dobre wrażenie, statystycznie dowiadują się bezpośrednio cztery osoby. To dużo, ale zasięg może być znacznie większy. Moment, w którym pacjent zwraca się z podziękowaniami i ciepłym słowem, jest idealny, aby poprosić o udzielenie opinii online. Nawet niekoniecznie wprost, można zażartować: “Super, gdyby mogli dowiedzieć się o tym wszyscy, którzy narzekają w Internecie na swoich lekarzy, może trafią do mnie?”. Luźniejsze podejście nie nakłada żadnej presji, a z dużym prawdopodobieństwem okaże się skuteczne. Sam pacjent poczuje się doceniony i traktowany partnersko, co dodatkowo zwiększa szanse, że wróci na kolejną wizytę.
3. Wykorzystaj technologię
Tak naprawdę prośba o udzielenie opinii wcale nie musi wiązać się z bezpośrednią rozmową z pacjentem, dla wielu lekarzy mimo wszystko krępującą. Równie dobrze można wysłać prośbę o rekomendowanie SMS-em albo e-mailem. Co ważne, nie trzeba za każdym razem wpisywać wiadomości ręcznie - można zautomatyzować ich wysyłkę. Jeśli pacjent umówił się przez ZnanyLekarz.pl lub lekarz samodzielnie dodał jego wizytę do oferowanego przez portal Kalendarza Wizyt, prośba o udzielenie opinii zostanie wysłana automatycznie, od razu z linkiem prowadzącym do odpowiedniej sekcji w portalu. Dzięki temu każdy pacjent obecny w gabinecie zostanie poinformowany o możliwości polecenia lekarza innym.
! | ZnanyLekarz.pl pozwala także wysyłać zautomatyzowane kampanie SMS i e-mail do wszystkich lub wybranych pacjentów. To znakomita metoda, aby np. przypomnieć o możliwości pozostawienia opinii tym spośród dotychczasowych gości gabinetu, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali. Kampanie są podstawową funkcjonalnością Pakietu Premium. |
Szkoda tracić ogromne korzyści, jakie dają gabinetom lekarskim opinie pacjentów, tylko dlatego, że prośba o ich udzielenie przychodzi z dużym trudem. Warto się przemóc. Udzielenie opinii z jednej strony wzmacnia więź łączącą pacjenta z lekarzem i zwiększa szansę na jego powrót, z drugiej - pozwala promować gabinet w skuteczny i właściwie bezpłatny sposób. Nie ma co się krępować!
Dowiedz się, jak reagować na opinie, dlaczego są takie ważne i jak pomogą Ci budować wizerunek:
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.