Blog dla Lekarzy Znanylekarz.pl

3 nieinwazyjne sposoby pozyskania opinii od pacjentów

Autor: Ania Fudali | maj 13, 2024


Jak wiadomo, pozytywne opinie są bezcenne dla każdego specjalisty i lekarza, gdyż budują wiarygodność i przekonują niezdecydowanych pacjentów. Aż 90% z nich przyznaje, że poszukiwania lekarza zaczyna...w Internecie. A dla zdecydowanej większości, kluczowym kryterium przy wyborze lekarza są  właśnie znalezione opinie.

Trudno wyobrazić sobie dziś inną równie skuteczną i przy tym bezpłatną formę promowania gabinetu. Ciekawostką jest, że dla 47%  pacjentów ogólna ocena lekarza, czy placówki medycznej jest ważniejsza, niż lokalizacja gabinetu

Aż 71% badanych przyznaje, że opinie są dla nich pomocne i użyteczne. Jednocześnie, aż 95% zadowolonych pacjentów wraca do danego specjalisty, a 12% zmienia lekarza, jeśli jakość wizyty nie była dla nich zadowalająca.

Opinie są zatem głównym czynnikiem, który wpływa na pierwszy wybór. Są także podstawowym "budulcem" lojalności pacjentów, czyli sprawiają, że pacjenci wracają do twojego gabinetu.

 

 

Z danych serwisu ZnanyLekarz.pl wynika, że do lekarzy posiadających co najmniej 10 opinii pacjenci umawiali średnio pięciokrotnie więcej wizyt, niż do lekarzy z mniejszą liczbą opinii. Wyraźnie widać, że opinie przekładają się na popularność lekarza w sieci.

Ich znaczenie doceniają także sami lekarze i specjaliści - zobacz wideo 👇

Dlaczego opinie są najważniejsze dla pacjentów?

Działa tutaj mechanizm, który w psychologii jest określany jako społeczny dowód słuszności i ma zastosowanie w niemal każdej dziedzinie życia. W swoich wyborach często kierujemy się tym, co jest nam znane, automatycznie uznając je za lepsze od nieznanego. Ludzie od zawsze przy wyborze produktów czy usług opierali się na opinii innych osób, unikając anonimowych specjalistów. Oferty, które cieszyły się zainteresowaniem innych, były zdecydowanie częściej wybierane.

Ciekawostka: zadowolony pacjent dzieli się bezpośrednio info o lekarzu średnio z 4 osobami.

Zanim rozwój Internetu ułatwił nam dostęp do informacji na praktycznie każdy temat, o opinie pytaliśmy znajomych i rodzinę. W przypadku, gdy nikt z nich nie korzystał z poszukiwanego przez nas produktu, pytaliśmy o zadanie sprzedawcę w sklepie czy prosiliśmy panią w rejestracji medycznej o polecenie najlepszego specjalisty. Teraz wygodniej nam jest sprawdzić rekomendacje innych pacjentów, którzy już kiedyś byli na wizycie - korzystając z przeglądarki w Internecie.

Wielu lekarzy wciąż czuje się jednak niekomfortowo, gdy przychodzi do poproszenia pacjenta o udzielenie rekomendacji online. Niepotrzebnie. Oto sprawdzone, nieinwazyjne sposoby. 👇

3 sposoby na pozyskanie opinii od pacjentów

1. Poproś o rekomendacje stałych pacjentów

Każdy gabinet ma co najmniej kilku stałych pacjentów, obecnych od dawna, czasem wręcz od samego początku. Relacja z nimi zazwyczaj jest bliższa i wykracza poza sztywne zawodowe ramy - zdarzają się na przykład spontaniczne rozmowy na tematy niezwiązane stricte z celem wizyty. Tacy pacjenci są lojalni, gdyż wysoko cenią jakość świadczonych usług i mają dobre zdanie o lekarzu. Czyni ich to idealnymi kandydatami na “ambasadorów”, którzy polecą gabinet rodzinie i znajomym. Aby nie narzucać się z prośbą o udzielenie rekomendacji, można zagaić w delikatny sposób: przyznać, że chciałoby się mieć więcej pacjentów takich jak oni i zasugerować, że gdyby ktoś z ich bliskich szukał lekarza, drzwi gabinetu zawsze stoją otworem. Pacjent na pewno zrozumie zawoalowaną prośbę. Jeśli stwierdzi, że niestety nikt nie przychodzi mu do głowy, warto wspomnieć o możliwości zostawienia opinii w Internecie, na portalu ZnanyLekarz.pl.

2. Przyjmuj podziękowania i komplementy

Jeśli pacjent jest zadowolony z wizyty na tyle, aby wyrazić podziękowanie lub komplement, zapewne chętnie podzieli się swoimi wrażeniami także z innymi. O tym, że lekarz zrobił naprawdę dobre wrażenie, statystycznie dowiadują się bezpośrednio cztery osoby. To dużo, ale zasięg może być znacznie większy. Moment, w którym pacjent zwraca się z podziękowaniami i ciepłym słowem, jest idealny, aby poprosić o udzielenie opinii online. Nawet niekoniecznie wprost, można zażartować: “Super, gdyby mogli dowiedzieć się o tym wszyscy, którzy narzekają w Internecie na swoich lekarzy, może trafią do mnie?”. Luźniejsze podejście nie nakłada żadnej presji, a z dużym prawdopodobieństwem okaże się skuteczne. Sam pacjent poczuje się doceniony i traktowany partnersko, co dodatkowo zwiększa szanse, że wróci na kolejną wizytę.

3. Wykorzystaj technologię

Tak naprawdę prośba o udzielenie opinii wcale nie musi wiązać się z bezpośrednią rozmową z pacjentem, dla wielu lekarzy mimo wszystko krępującą. Równie dobrze można wysłać prośbę o rekomendowanie SMS-em albo e-mailem. Co ważne, nie trzeba za każdym razem wpisywać wiadomości ręcznie - można zautomatyzować ich wysyłkę. 

WYGODNY SPOSOB NA POZYSKIWANIE OPINII PACJENTÓW

ZnanyLekarz.pl pozwala także wysyłać zautomatyzowane kampanie SMS i e-mail do wszystkich lub wybranych pacjentów. To znakomita metoda, aby np. przypomnieć o możliwości pozostawienia opinii tym spośród dotychczasowych gości gabinetu, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali. Kampanie są podstawową funkcjonalnością oprogramowania medycznego ZnanyLekarz.

 
Jeśli pacjent umówił się przez  profil specjalisty na ZnanyLekarz.pl lub lekarz samodzielnie dodał jego wizytę do oferowanego przez portal Kalendarza Wizyt, prośba o udzielenie opinii zostanie wysłana automatycznie, od razu z linkiem prowadzącym do odpowiedniej sekcji w portalu. Dzięki temu każdy pacjent obecny w gabinecie zostanie poinformowany o możliwości polecenia lekarza innym.

🎓 SMS to jeden z najskuteczniejszych sposobów na uzyskanie opinii od pacjentów. 
PatientPop zapytał pacjentów, jaką formę komunikacji z lekarzami preferują. Niezależnie od powodu komunikacji SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.

 

Szkoda tracić ogromne korzyści, jakie dają gabinetom lekarskim opinie pacjentów, tylko dlatego, że prośba o ich udzielenie przychodzi z dużym trudem. Warto się przemóc. Udzielenie opinii z jednej strony wzmacnia więź łączącą pacjenta z lekarzem i zwiększa szansę na jego powrót, z drugiej - pozwala promować gabinet w skuteczny i właściwie bezpłatny sposób. Nie ma co się krępować!

Dowiedz się, jak reagować na opinie, dlaczego są takie ważne i jak pomogą Ci budować wizerunek: