Dowiedz się, jak pacjenci postrzegają zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie i jakie nadzieje wiążą z jej rozwojem.
Wielu pacjentów nie jest jeszcze w pełni świadomych, jak szeroko stosowane są technologie oparte o sztuczną inteligencję w dziedzinie medycyny. Pomimo rosnącej popularności AI w innych sektorach, takich jak finanse czy handel detaliczny, jej rola w opiece zdrowotnej często pozostaje niedoceniona.
Badania pokazują, że wiedza na temat zastosowań AI w opiece medycznej jest zróżnicowana.
Część pacjentów zna podstawowe aplikacje, takie jak systemy do analizy obrazów medycznych czy chatbota, który pomaga przeprowadzić wstępny wywiad przed wizytą (takie rozwiązanie oferuje system medyczny MyDr EDM) lub wspiera specjalistów podczas samej wizyty (takie rozwiązanie oferuje ZnanyLekarz), podczas gdy inni dopiero zaczynają odkrywać potencjał tych technologii.
Pacjenci mają wysokie oczekiwania wobec zastosowania AI w medycynie. Przede wszystkim liczą na poprawę jakości opieki zdrowotnej, większą dokładność analizy wyników badań połączoną ze wzrostem efektywności pracy specjalistów opieki medycznej, a docelowo lepsze efekty terapeutyczne. Wielu z nich wierzy, że AI może znacząco zwiększyć dokładność diagnoz i skrócić czas potrzebny na ich postawienie.
Blisko jedna czwarta ankietowanych pacjentów deklaruje ułatwione przygotowanie się do wizyty, co ósmy podkreśla lepszy kontakt z lekarzem podczas wizyty. Ponad 10% respondentów wskazało również: bardziej komfortowy przebieg wizyty, bardziej zrozumiałe wytyczne oraz łatwiejszy kontakt z lekarzem po wizycie. Innym ważnym aspektem jest dostępność i szybkość obsługi. Pacjenci oczekują, że dzięki AI będą mogli szybciej uzyskać pomoc medyczną, zwłaszcza w nagłych przypadkach.
Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w odciążaniu lekarzy w zakresie rutynowych zadań administracyjnych.
Automatyzacja takich procesów jak wypełnianie dokumentacji medycznej, zarządzanie harmonogramem wizyt, wysyłanie powiadomień i przypomnień o wizytach czy przetwarzanie wyników badań może znacznie zwiększyć efektywność pracy. I to nie przyszłość - to dzieje się dziś. Systemy medyczne wykorzystujące automatyzację i rozwiązania oparte właśnie o AI wspomagają w codziennej pracy niemal 60000 lekarzy i specjalistów w całej Polsce.
⚠️ Przykład: System gabinetowy ZnanyLekarz, gdzie podczas wizyty specjalista może liczyć na wsparcie AI Asystenta.
Jak to działa? AI Asystent pozwala na rejestrowanie przebiegu rozmowy – specjalista w tym czasie może skupić się na samym pacjencie, poświęcić mu pełną uwagę, nawiązać z nim kontakt wzrokowy i po prostu przeprowadzić wizytę. Następnie AI Asystent wygeneruje podsumowanie wizyty ze szczegółami medycznie istotnymi dla jej przebiegu. Specjalista otrzymuje notatkę z konsultacji, którą przegląda, zatwierdza i może wprowadzić do EDM.
Efekt: Do dokumentacji medycznej trafia więcej istotnych informacji. Zyskujesz dzięki temu większą pewność, że nie umknie Ci żaden istotny medycznie szczegół. Asystent AI pomaga zebrać więcej informacji np. takie których lekarz nie miał czasu zanotować podczas wywiadu, jednak to specjalista zdecyduje czy wprowadzić je do dokumentacji medycznej. AI dostosowuje się też automatycznie do stylu wywiadu specjalisty: słów czy skrótów, których używa.
Lekarze cenią rozwiązanie za:
- oszczędność czasu,
- możliwość spersonalizowania pytań przez lekarza / specjalistę,
- uzupełnienie wywiadu przez Pacjenta, jest oznaką że pojawi się na wizycie. Co z kolei pozwala na
- znaczne zmniejszenie liczby no-shows, czyli nieobecności pacjentów podczas wizyt.
Z perspektywy lekarzy i specjalistów opieki medycznej (Raport Nastawienie lekarzy wobec AI, ZnanyLekarz / Docplanner, lipiec 2024), kluczowe czynniki decydujące o wdrożeniu rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję to:
- dokładność i rzetelność algorytmów,
- możliwość zmniejszenia ilości pracy administracyjnej,
- łatwość integracji z innymi narzędziami i systemami.
AI może również wspierać lekarzy w diagnozowaniu i leczeniu chorób. Systemy oparte na uczeniu maszynowym (angielskie: machine learning) mogą analizować ogromne ilości danych medycznych, identyfikować wzorce i sugerować możliwe diagnozy oraz opcje terapeutyczne. To narzędzie może być szczególnie pomocne w przypadku skomplikowanych przypadków medycznych, gdzie tradycyjne metody mogą nie wystarczyć.
Poprawa doświadczeń pacjentów jest jednym z kluczowych celów wdrożenia AI w medycynie. Sztuczna inteligencja może zapewnić bardziej spersonalizowaną opiekę poprzez monitorowanie stanu zdrowia pacjentów w czasie rzeczywistym i dostosowywanie rekomendacji do ich indywidualnych potrzeb.
Kolejnym ważnym aspektem jest optymalizacja pracy specjalistów, dzięki czemu zamiast wykonywania żmudnych czynności administracyjnych, mogą skupić się na budowaniu relacji lekarz - pacjent. AI może wspierać także proces przygotowania do wizyty, np. poprzez zbieranie wstępnego wywiadu. Efekt: możliwość zebrania dokładniejszych informacji jeszcze przed wizytą i skupienia się na pacjencie podczas samej wizyty.
Badania, w tym raport Nastawienie pacjentów wobec AI, wskazują, że przyszłość AI w medycynie jest obiecująca. Eksperci przewidują, że technologie te będą odgrywać coraz większą rolę, nie tylko w diagnostyce i leczeniu, ale również w profilaktyce i edukacji zdrowotnej.
Jednakże, aby w pełni wykorzystać potencjał AI, konieczne jest dalsze inwestowanie w badania i rozwój oraz edukację zarówno pacjentów, jak i personelu medycznego. Tylko wtedy możliwe będzie wprowadzenie AI na szeroką skalę i osiągnięcie korzyści z niej płynących.
🔖 Przeczytaj też:
- Jak działa czat MyDr EDM z wykorzystaniem sztucznej inteligencji?
- Sztuczna inteligencja w medycynie: technologia AI w ZnanyLekarz i MyDr EDM
- [e-book] Chat bot, AI, innowacje w branży opieki medycznej