Prywatny gabinet lekarski - co warto wiedzieć zanim otworzysz własny gabinet?
Dopiero zaczynasz samodzielną przygodę, a może masz już doświadczenie i myślisz, aby otworzyć prywatny gabinet lekarski? Na przykładzie gabinetu stomatologicznego ekspert podpowiada, na co zwrócić uwagę.
Chcesz:
- mieć własny gabinet, który po prostu dobrze prosperuje, a ty masz czas na życie?
- dowiedzieć się, w jaki sposób już od samego początku tak projektować swoją firmę i
- przyciągać tych pacjentów, których chcesz leczyć?
W takim razie ten artykuł jest dla Ciebie:)
Prywatny gabinet lekarski - co warto wiedzieć?
Artykuł powstał na bazie rozmowy z Arkiem Buziewiczem - ekspertem który odpowiada za sukces własnych gabinetów i sieci klinik Dentim Clinic. Jest również współtwórcą aplikacji, która zarządza gabinetami stomatologicznymi - IQ DENTAL, która skupiamy się nie tylko na elektronicznej dokumentacji medycznej, ale poprawianiu akceptacji planów leczenia i rentowności praktyk (oczywiście aplikacja ma też integrację ze ZnanyLekarz).
Jak sam mówi o sobie i swojej ścieżce kariery: jestem praktykiem, który siedzi w medycynie, a szczególnie w stomatologii już od kilkunastu lat, dokładnie od 2007 roku i miałem bardzo dużo przygód, dosyć zabawne początki. Natomiast od samego startu towarzyszyła mi taka myśl, że chciałbym mieć gabinet, który dobrze prosperuje, a ja zarabiam na siebie, na moją rodzinę i na potrzeby tego gabinetu, żeby mógł się rozwijać.
Własny, prywatny gabinet lekarski - od czego zacząć?
Gdybym miał dzisiaj otwierać kolejny, prywatny gabinet stomatologiczny to pierwszym wyborem byłaby decyzja kogo chcę leczyć i do jakich pacjentów docierać. Jest to kluczowe zagadnienie, bo nie warto być dla wszystkich. Im węższa grupa docelowa tym łatwiej później prowadzić całe przedsięwzięcie. I to od niego powinno się zacząć zdefiniowanie swojego prywatnego gabinetu lekarskiego.
Poniżej kilka kluczowych czynników, które należy rozważyć, zaczynając “przygodę” z własnym gabinetem.
1. Wybór specjalizacji prywatnego gabinetu lekarskiego
Poruszając się w obszarze stomatologii, przykładowo, zamiast stomatologii ogólnej wybrałbym leczenie zębów w narkozie. Zamiast kompleksowej stomatologii wybrałabym jedną wąską dziedzinę, na przykład tylko leczenie ortodontyczne. Jeżeli miałbym wystarczające zasoby i kompetencje to zamiast wykonywać pełny wachlarz zabiegów protetycznych skupiłbym się np. tylko na leczeniu bezzębia metodą All-on-4.
Podobnie jest ze stomatologami, z fizjoterapeutami, niezależnie od dziedziny medycyny, jaką się zajmujecie, im węższą sobie wybierzecie specjalizację, oczywiście nie mylić tej specjalizacji w rozumieniu Izby Lekarskiej, mówię tutaj o specjalności jako takiej… takim wąskim fragmencie dziedziny, którą się zajmujecie, tym lepiej.
To pokazują moje doświadczenia i gabinety, z którymi współpracujemy, czy gabinety, którymi się opiekujemy, że im bardziej zawęzić sobie grupę docelową, tym jest po prostu łatwiej.
2. Jak zaistnieć na konkurencyjnym rynku?
Znajdź wyróżnik oferty swojego gabinetu lekarskiego. Znowu podeprę się konkretnym przykładem. Już wiesz, że zakładając prywatny gabinet lekarski, w szczególności stomatologiczny, czasem warto zawęzić działalność? I postawić na specjalizację. Dlaczego? A no dlatego, że takich gabinetów jest mnóstwo, szczególnie takich małych gabinetów jedno-, dwufotelowych, osiedlowych.
Większość z tych gabinetów dostarcza właśnie taką ogólną stomatologię, to jest leczenie, które nie cechuje się żadnym stopniem trudności, tak można by powiedzieć, taki rodzaj stomatologii może wykonywać każdy (przeciętny) stomatolog. Ja bym raczej poszedł w kierunku jakiejś wąskiej specjalności i mogło to by być na przykład stomatologia dziecięca, albo tylko ortodoncja. Albo na przykład, jeżeli już miałbym kilku lekarzy u siebie w zespole i miałbym endodontę, stomatologa od zachowawczej czy protetyka, czyli mógłbym oferować trochę więcej, to na pewno dołożyłbym jakiś taki element, który wyróżnia mnie na tle konkurencji i na przykład będę docierał do pacjentów, którzy mają dentofobię, którzy boją się tego stomatologa, szczególnie ci pacjenci starszej daty, którzy jeszcze pamiętają te zabiegi u higienistki szkolnej, gdzie tam ktoś przytrzymywał głowę tego ucznia w podstawówce i na siłę mu usuwał zęby.
Takie traumatyczne przeżycia w niektórych głowach są do dzisiaj i dotarcie do takich pacjentów właśnie z takim przekazem, że my w naszym gabinecie pracujemy na przykład z anestezjologiem, mamy na przykład sedację wziewną albo znieczulenie komputerowe, to są rzeczy, które właśnie pokażą nasz prywatny gabinet lekarski, jako unikalny na tle konkurencji.
3. Lokalizacja gabinetu
Kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę to lokalizacja miasta. Jeżeli Twój gabinet nie będzie skupiony na wąskiej dziedzinie (będzie to raczej stomatologia ogólna) to pamiętaj, że na rynku takich gabinetów jest mnóstwo. Tym samym konkurencja będzie utrudniała Ci życie, szczególnie w dużych miastach. Wtedy lepiej wybierać lokalizacje w miastach powiatowych lub gminnych.
Jeżeli jednak pójdziesz rekomendowaną przez mnie ścieżką wąskiej specjalizacji, to lokalizacja (miasto) nie miała aż tak dużego znaczenia. Śmiało możesz startować w największych miastach w kraju czy też byłych wojewódzkich. Wtedy dużo ważniejsza będzie jednak konkretna lokalizacja w samym mieście. I tu płynnie przechodzimy do kolejnego czynnika.
4. Zadbaj o dostępność
Zadbałbym o wybór lokalu, do którego jest łatwy dojazd - przy dużych drogach, skrzyżowaniach, centrach handlowych. Nie bez znaczenia jest również parking - idealnie, aby był bezpłatny. Oczywiście może być też płatny, ale musi być niedaleko! Dzisiejsze społeczeństwo “konsumentów” XXI nie chce marnować czasu. Tym bardziej na szukanie parkingu z obawą o spóźnienie się na wizytę do stomatologa.
Jeżeli miałbym do wyboru dwa lokale w tym samym mieście, o podobnym metrażu, podobnej funkcjonalności, a różniące się tylko parkingiem to wybrałbym ten, który ma więcej miejsc parkingowych bliżej lokalu. Nawet gdyby to był droższy lokal.
Dokładnie tak samo myślą i działają twoi pacjenci.
Takim kluczowym elementem, jeżeli chodzi o lokalizację, jest to, co z perspektywy pacjenta jest istotne. Oczywiście nie mówię tutaj o jakości leczenia, bo to zawsze się obroni, to znaczy jeżeli jesteś dobrym lekarzem, to niezależnie, gdzie ten twój prywatny gabinet lekarski będzie, to ci pacjenci prawdopodobnie będą przyjeżdżać po prostu z rekomendacji.
Pro tip 👉Dowiedz się, jak zadbać o rekomendacje i skutecznie pozyskiwać opinie pacjentów. Przeczytaj artykuł 3 nieinwazyjne sposoby pozyskania opinii od pacjentów.
Natomiast jeżeli będą mieli do wyboru 2-3 lekarzy z równie dobrymi rekomendacjami czy renomą, z wizerunkiem Internecie, to wybiorą taki gabinet, w którym im będzie po prostu wygodniej – łatwiej dojechać, łatwiej zaparkować, szybciej dojechać.
I tu kilka liczb z badań własnych ZnanyLekarz.pl. Wg pacjentów, kluczowe informacje o lekarzu to:
- 78% opinie
- 67% adres gabinetu
- 65% cena usługi
- 61% oferta (lista usług)
- 59% numer telefonu
Podsumowując: Jeżeli lokal, który oglądasz jest na obrzeżach miasta, gdzie trudno się dostać, poszukaj dalej. Już od samego początku zadbaj o to, żeby twoi pacjenci mogli łatwo - i wygodnie - do ciebie trafić.
Chcesz być na bieżąco z informacjami o nowych materiałach i szkoleniach?
5. Daj sobie czas na podjęcie właściwej decyzji
Nie śpiesz się z decyzją, bo wybierając miejsce zostajesz tam na kilka lat. Minimum 5 - najczęściej 10. Takie są typowe okresy najmów lokali usługowych.
Ponadto będziesz w niego też inwestować, zatapiać instalacje wodno - kanalizacyjne, sprężone powietrze w podłodze. Nie chcesz zbyt często się przenosić. Gabinet stomatologiczny to nie jest zwyczajne biuro, z którego łatwo przenieść biurko, krzesła i ekspres do kawy do innej lokalizacji.
Wielkość lokalu warto dobrać do optymalnych oczekiwań w dłuższej perspektywie. Innymi słowy, jeżeli teraz jestem jedynym lekarzem i na początku będę pracował sam, ale w przyszłości chce mieć dodatkowy zespół, to nie szukam lokalu pod jedno fotelowy gabinet. Szukam lokalu pod 3-4 fotele.
Oczywiście nie znaczy to, że od razu muszę ten lokal cały zrobić na tip top. Inwestować można stopniowo. Wystarczy, że zrobisz tylko jeden gabinet i uruchomisz pierwszy fotel. W przyszłości, gdy kalendarze będą zapełnione to zatrudnisz dodatkowego lekarza i uruchomisz drugi fotel. A potem być może kolejny…i kolejny.
6. Prywatny gabinet lekarski - ważna jest infrastruktura
Swój własny gabinet rozwijaj etapami. Jak w tym przysłowiu: “nie od razu Rzym zbudowano”. Na starcie wystarczy zrobić pełną instalację wod-kan, sprężone powietrze, światłowód w podłodze, wylewki w całym lokalu. Natomiast wykończyć wystarczy poczekalnię z recepcją, sterylizatornię, toaletę, pokój diagnostyczny i jeden gabinet.
7. Zadbaj o komfort i doświadczenia pacjentów
Projektując cały lokal zadbałbym o wystarczająco dużą poczekalnię. To tam pacjenci spędzają najwięcej czasu. To też ważny element budowania Doświadczenia pacjenta (tzw. patient experience). 👉Więcej na ten temat znajdziesz w artykule Patient experience - ścieżka pacjenta do gabinetu lekarza.
To tam pacjenci są w stanie ocenić naszą klinikę. Tam zwracają uwagę na estetykę, czystość, zapach.
Przekraczając próg gabinetu zabiegowego bardzo często nie widzą nic. Stres, który im towarzyszy wymazuje z pamięci obrazy z wewnątrz gabinetu. Ich pobyt najczęściej wygląda tak, że po przywitaniu się z lekarzem siadają na fotel, zamykają oczy i chcą jak najszybciej wyjść. Jeżeli cokolwiek oglądaj to sufit - więc upewnij się, że jest ładnie wykończony, czysty i bez pajęczyn ;)
Ściany w prywatnym gabinecie lekarskim wystarczy pomalować na biało. Podłoga oczywiście medyczna czyli spełniająca wymogi sanepidu. Taka podłoga musi być łatwa do czyszczenia i sterylizowania. Meble natomiast wystarczą z Ikea - nie ma sensu wydawać dużych sum na meble na zamówienie do gabinetu. Nawet asystor jesteś w stanie zrobić z mebli Ikea - wystarczy do małej szafki dokręcić cztery kółka :))
Pro tip 👉 Poniżej znajdziesz bezpłatny szablon od ZnanyLekarz, dzięki któremu zdiagnozujesz wszystkie punkty styku pacjenta z Twoim gabinetem i dowiesz się, jakie narzędzia pomogą Ci sprawić, aby wybrał Twój gabinet. 3 proste metody usprawnienia pracy asystentki w gabinecie lekarskim
8. Projektując przestrzeń prywatnego gabinetu lekarskiego nie zapomnij o ergonomii i…aspektach praktycznych
Same gabinety zabiegowe też nie muszą być duże. Zadbaj oto, aby zespół czuł się w nim komfortowo - nie mogą to być przecież mini klitki, ale z drugiej strony nie potrzeba też 50 m2 na jeden fotel.
Rozsądniejszym jest przeznaczyć te dodatkowe metry kwadratowe na poczekalnię. Zadbaj o przestrzeń i odstępy pomiędzy pacjentami. Nie projektuj po najmniejszej linii oporu z miejsce tylko na jedną sofę i dwa krzesła. Daj pacjentom odrobinę prywatności i komfortu. Niech nie siedzą ramię w ramię, oddychając sobie nawzajem w twarz.
Niech ta przestrzeń będzie estetyczna, nowoczesna, przytulna. Tutaj warto zainwestować trochę więcej w stolarza, który wykona meble na wymiar - idealnie wg projektu architekta wnętrz. W poczekalni możesz umieścić biblioteczkę z książkami, ekspres do kawy, wygodne fotele i krzesła. Niech pacjenci mają skojarzenia z hotelowym lobby, a nie “bezduszną” przychodnią w szpitalu.
Inwestując w sprzęt rozważ używany lub w leasing. Nie ma sensu przepłacać za niektóre rzeczy. Ponadto nie wszystko na raz - kup tylko najważniejsze rzeczy. Nie musisz od razu inwestować w tomograf, na start wystarczy panorama :))
9. Bonus: case study prywatnego gabinetu lekarskiego
Na sam koniec, żeby zilustrować, jak ważne jest patrzenie oczami pacjenta - przykład. Gdy w Dentim Clinic otwieraliśmy drugi nasz oddział w Katowicach, to otworzyliśmy go w centrum handlowym. Nie, że obok centrum, tylko w centrum handlowym Silesia. To wielkie centrum handlowe w centrum Katowic, przy dużej, ruchliwej ulicy, z olbrzymim parkingiem. A w tej samej miejscowości mieliśmy nasz oryginalny Dentim Clinic, natomiast on był na zamkniętym osiedlu, do którego, żeby wjechać, to trzeba było się wylegitymować strażnikowi. Mało tego, nie wolno było wjechać na teren osiedla, w związku z czym pacjent musiał zostawić samochód gdzieś obok.
I uwierzcie, że pacjenci, jak przychodzili tylko do tego pierwszego punktu, tego oryginalnego, no to się przyzwyczaili w pewnym momencie do tej niedogodności, jaką był ten niewygodny parking był. Nawet, gdy ktoś trafił w ramach kompleksowego leczenia do tego drugiego punktu, bo pozwalaliśmy na to, żeby pacjenci mogli się leczyć w kilku punktach, to okazywało się, że oni już nie chcieli wracać do tego oryginalnego miejsca.
To znaczy oni bardzo doceniali to, że właśnie w centrum handlowym jest po pierwsze łatwy dojazd, bezpłatny parking, zawsze tego miejsca parkingowego jest mnóstwo. Mało tego, wejście do gabinetu było stosunkowo niedaleko od parkingu. Często ludzie przyjeżdżali rodzinami, ktoś przyszedł na wizytę, a reszta rodziny szła na jakieś zakupy. To są zwykłe rzeczy nad którymi się może nie zastanawiacie, ale mogą mieć kluczowe później znaczenie dla pacjentów.
Prywatny gabinet lekarski - podsumowanie
Gdy myślisz o własnym gabinecie lekarskim, albo o wielkiej placówce, wielkość nie ma tu znaczenia, staraj się patrzeć na wszystko także przez pryzmat twojego potencjalnego pacjenta. To jest bardzo ważne, żebyście nie deprecjonowali tego, co jest dla tych ludzi ważne, bo to będzie rzutowało później na ten wasz biznes. Można powiedzieć wprost, i to, czy będzie tego biznesu więcej, czy mniej.
W kolejnym wydaniu opowiem Ci jak zorganizować pracę prywatnego gabinetu lekarskiego, by móc skupić się na leczeniu, a nie na papierkowej robocie i pracy administracyjnej.
Ekspert rynku usług medycznych, który odpowiada za sukces własnych gabinetów, m.in. sieci klinik Dentim Clinic.