Digitalizacja branży medycznej: cyfrowy pacjent i podróż pacjenta
Pacjent cyfrowy, digitalizacja branży medycznej i lekarz 2.0. Dowiedz się, dlaczego cyfrowa podróż pacjenta jest dziś tak ważna dla Twojej praktyki.
Efekty digitalizacji w branży medycznej
Cyfryzacja przenika niemal do wszystkich dziedzin naszego życia. Zaczyna się od naszych oczekiwań dotyczących przyjemnego korzystania z Internetu: w końcu lubimy przeglądać proste i przyjazne dla użytkownika strony, chcemy zobaczyć wszystko na pierwszy rzut oka i wygodnie załatwiać sprawy online.
To zachowanie użytkowników jest również przenoszone do sektora opieki zdrowotnej. "Cyfrowe punkty styku" stały się centralnym elementem nowoczesnej opieki zdrowotnej.
Pacjenci chcą też korzystać z wygody cyfryzacji, szukając odpowiedniego lekarza, czy umawiając się na wizyty i leczenie. Następnie chcą mieć możliwość szybkiego i elastycznego działania według własnego harmonogramu. Obejmuje to wygodne umówienie wizyty w dowolnym czasie, sprawdzeniem terminów, a nawet dalszą komunikację ze specjalistą.
Wcześniej ukształtowana fizycznie podróż pacjentów przenosi się więc w coraz większym stopniu do świata cyfrowego i towarzyszy jej wykorzystanie innowacyjnych technologii. Nazywa się to tak zwaną cyfrową podróżą pacjenta.
Czym jest cyfrowa podróż pacjenta?
Kim jest pacjent cyfrowy? Jak wygląda jego ścieżka do gabinetu lekarza i specjalisty? Cyfrowa podróż pacjenta obejmuje wszystkie punkty styku online, za pośrednictwem których pacjenci kontaktują się z gabinetem lekarskim. Poniższa grafika pokazuje podróż pacjenta i poszczególne punkty styku. Dodatkowo na każdym z nich istnieje konkretna potrzeba pacjenta, którą, znając cyfrową podróż pacjenta, możesz zaspokoić.
Punkty styku, gdzie cyfryzacja w branży medycznej jest szczególnie widoczna, to:
- poszukiwanie przez pacjenta informacji o specjaliście / placówce i metodach leczenia:
- na twojej stronie,
- na swoim profilu na platformie lekarz-pacjent (np.ZnanyLekarz.pl),
- wygodną rezerwację terminu wizyty online w Twojej praktyce,
- wdrożenie leczenia:
- z pomocą innowacyjnych technologii, takich jak wideokonsultacje,
- za pomocą cyfrowej, szyfrowanej wymiany danych pacjentów,
- wdrożenie wizyt kontrolnych online,
- wygodna komunikacja przed i po wizycie, np. z użyciem powiadomień SMS, czatu, czy wiadomości prywatnych.
🔖Przeczytaj też: Doświadczenia pacjenta - 8 kroków na ścieżce pacjenta do gabinetu lekarza
Różnice między cyfrową, a fizyczną podróżą pacjenta
W przeciwieństwie do fizycznej podróży pacjenta, cyfrowa podróż pacjenta charakteryzuje się wykorzystaniem narzędzi technologicznych, które towarzyszą pacjentowi od pierwszego kontaktu do zakończenia "podróży leczniczej".
Najważniejsze różnice pomiędzy cyfrową i fizyczną podróżą pacjenta
1. Kanały komunikacji
Kluczową różnicą między cyfrową a fizyczną podróżą pacjenta jest kanał komunikacji.
Podczas, gdy komunikacja podczas fizycznej podróży pacjenta jest głównie osobista, a zatem bezpośrednia, to cyfrowa podróż pacjenta odbywa się w sporej części z użyciem narzędzi technologicznych, czyli cyfrowo. Są to na przykład zaszyfrowane wiadomości na platformie lekarz-pacjent lub za pośrednictwem, wiadomości SMS.
2. Miejsce zabiegu
Kolejna istotna różnica dotyczy lokalizacji zabiegu.
W fizycznej podróży pacjenta leczenie zwykle odbywa się w gabinecie lekarskim lub w placówce, natomiast w cyfrowej podróży pacjenta możliwe jest również zdalne leczenie z domu za pomocą konsultacji online.
3. Dokumentacja
Technologia ma też znaczący wpływ na to, jak obecnie wygląda dokumentacja danych i przechowywanie informacji medycznych.
Podczas fizycznej podróży pacjenta dane medyczne są często rejestrowane na papierze, natomiast podczas cyfrowej podróży pacjenta mamy do czynienia z elektroniczną dokumentacją medyczną (EDM), czy elektroniczną kartą pacjenta. To znacząco ułatwia dostęp do danych wszystkich uprawnionych osób oraz usprawnia proces przepływu informacji.
4. Oszczędność czasu i kosztów
Kolejna różnica dotyczy efektywności czasowej i kosztowej.
Podczas, gdy fizyczna podróż pacjenta może często skutkować dłuższym czasem oczekiwania w gabinecie lekarskim lub w placówce, cyfrowa podróż pacjenta często umożliwia szybsze, bardziej elastyczne, a tym samym bardziej przyjazne dla pacjenta wizyty i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.
5. Doświadczenie pacjenta
Dzięki zastosowaniu narzędzi cyfrowych można utrzymać lepszą i bliższą komunikację z pacjentami. Choćby przez wykorzystanie narzędzi takich jak automatyczne przypomnienia o wizytach. Prowadzi to do lepszej opieki i większego zadowolenia pacjenta, co z kolei wzmacnia relacje lekarz-pacjent.
Pomimo wielu zalet cyfrowej podróży pacjenta, nie może ona i nie zastąpi w pełni fizycznej podróży pacjenta. Należy ją raczej traktować jako uzupełnienie i naturalny rozwój fizycznej podróży pacjenta. A także ogromną szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i rozwój gabinetów oraz placówek.
Ponieważ dzięki wykorzystaniu cyfrowych technologii i kanałów pacjenci często mogą być objęci opieką szybciej, zgodnie ze swoimi potrzebami, a w konsekwencji - skuteczniej leczeni. Jednocześnie pozostaje osobisty kontakt i empatia między lekarzem a pacjentem.
Digitalizacja branży medycznej: jakie korzyści niesie cyfrowa podróż pacjenta?
Dzięki zastosowaniu cyfrowych technologii medycznych pacjenci mogą być leczeni na przykład bez wizyty w przychodni. Nowoczesne technologie wideo umożliwiają udostępnianie lekarzom objawów i postępów w czasie rzeczywistym.
Czy wiesz, że...
Pacjenci uwielbiają telemedycynę!
12 300 - to średnia liczba telekonsultacji miesięcznie umawianych przez użytkowników ZnanyLekarz (dane na wrzesień 2022)
Ogólna liczba konsultacji online umówionych z pomocą ZnanyLekarz.pl w listopadzie 2022 r. przekroczyła już 1 000 000!
W ramach cyfrowej podróży pacjenta jako lekarz możesz zaoferować nowoczesną i zorientowaną na pacjenta opiekę zdrowotną, która spełnia najwyższe standardy. I to zarówno pod względem skuteczności, wydajności, jak i zadowolenia pacjentów.
W dalszej części artykułu poznasz ewolucję podróży pacjenta od doświadczenia czysto fizycznego do cyfrowego. Otrzymasz też cenne wskazówki i rekomendacje, jak ustalić optymalną cyfrową podróż pacjenta w swojej praktyce, tak, aby jak najlepiej wesprzeć swoich pacjentów i związać ich ze swoją praktyką w dłuższej perspektywie.
Oczekiwania pacjentów dotyczące cyfrowej podróży pacjenta
Jak wspomniano na wstępie, digitalizacja ukształtowała zachowania konsumentów we wszystkich obszarach, w tym w branży medycznej. Pacjenci chcą dziś elastycznych i przyjaznych dla użytkownika narzędzi cyfrowych, które można łatwo zintegrować z ich codziennymi obowiązkami i poprawić dostęp do opieki zdrowotnej.
Cyfryzacja odgrywa również ważną rolę w pozyskiwaniu informacji. Obecnie pacjenci mogą wyszukiwać w Internecie informacje o objawach, chorobach i możliwościach leczenia, przygotowując się do wizyty u lekarza. Poszukiwania odpowiedniego lekarza odbywają się również online .
- Aż 90% pacjentów szuka lekarza w Internecie!
- 85% pacjentów oczekuje, że będzie w stanie dokonać rezerwacji online.
- 84% pacjentów oczekuje łatwego i wygodnego kontaktu z lekarzem również po wizycie.
Ponadto dane pacjentów można teraz przechowywać i zarządzać nimi za pomocą narzędzi cyfrowych. Umożliwia to lekarzom i personelowi przychodni szybki dostęp do historii medycznej pacjenta i dzielenie się ważnymi informacjami z innymi specjalistami.
Zalety cyfrowej podróży dla pacjenta
Cyfrowa podróż pacjenta ma ogromne znaczenie, ponieważ zapewnia pacjentom bezproblemowe i spersonalizowane doświadczenie przy jednoczesnej poprawie wydajności i jakości opieki medycznej.
1. Dostępność i wygoda
Digitalizacja branży medycznej to nie tylko łatwa i wygodna rejestracja online na wizyty 24/7. Wykorzystanie technologii cyfrowych, takich jak wideokonsultacje na platformach lekarz-pacjent, umożliwia pacjentom korzystanie z usług medycznych w zaciszu własnego domu, oszczędzając czas i koszty podróży.
Otwiera to nowe możliwości opieki zdrowotnej, zwłaszcza dla osób mających problemy z poruszaniem się lub osób mieszkających w odległych regionach.
2. Spersonalizowane doświadczenie
Cyfrowe narzędzia oszczędzają lekarzom i personelowi medycznemu wiele czasu oraz pozwalają skupić się na indywidualnych potrzebach pacjentów i zapewnić im optymalną opiekę.
Dla samych pacjentów korzystanie z narzędzi cyfrowych otwiera skoncentrowane na użytkowniku i spersonalizowane doświadczenie, do którego są przyzwyczajeni z innych obszarów.
3. Większe zaangażowanie pacjenta
Platformy cyfrowe umożliwiają pacjentom samodzielne zarządzanie swoim zdrowiem poprzez uzyskanie dostępu do różnorodnych informacji i zasobów.
W szczególności możliwość niezależnego zarządzania wizytami oferuje pacjentom wysoki stopień niezależności od sztywnych godzin otwarcia gabinetu, czy placówki.
4. Poprawa efektywności i jakości opieki medycznej
Technologie cyfrowe mogą sprawić, że opieka medyczna będzie bardziej wydajna i jakościowa.
W szczególności wideokonsultacje są przykładem tego, jak można skrócić czas oczekiwania na wizytę oraz oświęcony na dotarcie do fizycznej placówki, jednocześnie zmniejszając obciążenie personelu medycznego.
Kolejna zaleta: większa dokładność diagnozy i leczenia. Dzięki technologiom cyfrowym dane medyczne mogą być wreszcie wymieniane szybko i precyzyjnie między lekarzami pierwszego kontaktu, a specjalistami lub klinikami.
Ciągły rozwój technologii i platform cyfrowych będzie nadal pomagał optymalizować opiekę medyczną i dostosowywać ją do indywidualnych potrzeb pacjentów.
Digitalizacja branży medycznej to także wymierne korzyści dla gabinetu i placówki
Poniżej kilka przykładowych korzyści płynących z wykorzystania "zdobyczy technologii" w gabinecie lub placówce medycznej.
👉 Oszczędzasz czas, automatyzując procesy i wykorzystując narzędzia,
👉 pracujesz efektywniej i
👉 możesz skupić się na pacjentach,
👉 redukujesz liczbę no-shows, czyli nieobecności pacjentów podczas wizyt.
I to często jednocześnie :) Przykładowo: automatyczne przypomnienia i powiadomienia o wizycie. W tej roli świetnie sprawdzają się SMSy, które pacjent otrzyma, np. 24h przed ustalonym terminem. Jak pokazują dane ZnanyLekarz, powiadomienia SMS pomagają zredukować liczbę no-shows aż o 65%!
Zobacz, jak system medyczny może pomóc w rozwoju Twojego gabinetu!
Jak cyfrowa podróż pacjenta może wyglądać w Twojej praktyce?
Zaprojektuj własną ścieżkę pacjenta, korzystając z bezpłatnego szablonu, przygotowanego przez ekspertów ZnanyLekarz. 👇
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.