Digitalizacja branży medycznej: cyfrowy pacjent i podróż pacjenta

Pacjent cyfrowy, digitalizacja branży medycznej i lekarz 2.0. Dowiedz się, dlaczego cyfrowa podróż pacjenta jest dziś tak ważna dla Twojej praktyki. 

Efekty digitalizacji w branży medycznej

Cyfryzacja przenika niemal do wszystkich dziedzin naszego życia. Zaczyna się od naszych oczekiwań dotyczących przyjemnego korzystania z Internetu: w końcu lubimy przeglądać proste i przyjazne dla użytkownika strony, chcemy zobaczyć wszystko na pierwszy rzut oka i wygodnie załatwiać sprawy online.

To zachowanie użytkowników jest również przenoszone do sektora opieki zdrowotnej. "Cyfrowe punkty styku" stały się centralnym elementem nowoczesnej opieki zdrowotnej.

Pacjenci chcą też korzystać z wygody cyfryzacji, szukając odpowiedniego lekarza, czy umawiając się na wizyty i leczenie. Następnie chcą mieć możliwość szybkiego i elastycznego działania według własnego harmonogramu. Obejmuje to wygodne umówienie wizyty w dowolnym czasie, sprawdzeniem terminów, a nawet dalszą komunikację ze specjalistą.

Wcześniej ukształtowana fizycznie podróż pacjentów przenosi się więc w coraz większym stopniu do świata cyfrowego i towarzyszy jej wykorzystanie innowacyjnych technologii. Nazywa się to tak zwaną cyfrową podróżą pacjenta. 

Czym jest cyfrowa podróż pacjenta?

Kim jest pacjent cyfrowy? Jak wygląda jego ścieżka do gabinetu lekarza i specjalisty? Cyfrowa podróż pacjenta obejmuje wszystkie punkty styku online, za pośrednictwem których pacjenci kontaktują się z gabinetem lekarskim. Poniższa grafika pokazuje podróż pacjenta i poszczególne punkty styku. Dodatkowo na każdym z nich istnieje konkretna potrzeba pacjenta, którą, znając cyfrową podróż pacjenta, możesz zaspokoić.

Kim jest pacjent cyfrowy? Jak wygląda jego ścieżka do gabinetu lekarza i specjalisty?

Punkty styku, gdzie cyfryzacja w branży medycznej jest szczególnie widoczna, to:

  • poszukiwanie przez pacjenta informacji o specjaliście / placówce i metodach leczenia:
    • na twojej stronie,
    • na swoim profilu na platformie lekarz-pacjent (np.ZnanyLekarz.pl),
  • wygodną rezerwację terminu wizyty online w Twojej praktyce,
  • wdrożenie leczenia:
    • z pomocą innowacyjnych technologii, takich jak wideokonsultacje,
    • za pomocą cyfrowej, szyfrowanej wymiany danych pacjentów,
  • wdrożenie wizyt kontrolnych online,
  • wygodna komunikacja przed i po wizycie, np. z użyciem powiadomień SMS, czatu, czy wiadomości prywatnych.

    🔖Przeczytaj też: Doświadczenia pacjenta - 8 kroków na ścieżce pacjenta do gabinetu lekarza

Różnice między cyfrową, a fizyczną podróżą pacjenta

W przeciwieństwie do fizycznej podróży pacjenta, cyfrowa podróż pacjenta charakteryzuje się wykorzystaniem narzędzi technologicznych, które towarzyszą pacjentowi od pierwszego kontaktu do zakończenia "podróży leczniczej".

Najważniejsze różnice pomiędzy cyfrową i fizyczną podróżą pacjenta

1. Kanały komunikacji

Kluczową różnicą między cyfrową a fizyczną podróżą pacjenta jest kanał komunikacji.

Podczas, gdy komunikacja podczas fizycznej podróży pacjenta jest głównie osobista, a zatem bezpośrednia, to cyfrowa podróż pacjenta odbywa się w sporej części z użyciem narzędzi technologicznych, czyli cyfrowo. Są to na przykład zaszyfrowane wiadomości na platformie lekarz-pacjent lub za pośrednictwem, wiadomości SMS. 

2. Miejsce zabiegu

Kolejna istotna różnica dotyczy lokalizacji zabiegu.

W fizycznej podróży pacjenta leczenie zwykle odbywa się w gabinecie lekarskim lub w placówce, natomiast w cyfrowej podróży pacjenta możliwe jest również zdalne leczenie z domu za pomocą konsultacji online.

3. Dokumentacja

Technologia ma też znaczący wpływ na to, jak obecnie wygląda dokumentacja danych i przechowywanie informacji medycznych.

Podczas fizycznej podróży pacjenta dane medyczne są często rejestrowane na papierze, natomiast podczas cyfrowej podróży pacjenta mamy do czynienia z elektroniczną dokumentacją medyczną (EDM), czy elektroniczną kartą pacjenta. To znacząco ułatwia dostęp do danych wszystkich uprawnionych osób oraz usprawnia proces przepływu informacji. 

4. Oszczędność czasu i kosztów

Kolejna różnica dotyczy efektywności czasowej i kosztowej.

Podczas, gdy fizyczna podróż pacjenta może często skutkować dłuższym czasem oczekiwania w gabinecie lekarskim lub w placówce, cyfrowa podróż pacjenta często umożliwia szybsze, bardziej elastyczne, a tym samym bardziej przyjazne dla pacjenta wizyty i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.

5. Doświadczenie pacjenta

Dzięki zastosowaniu narzędzi cyfrowych można utrzymać lepszą i bliższą komunikację z pacjentami. Choćby przez wykorzystanie narzędzi takich jak automatyczne przypomnienia o wizytach. Prowadzi to do lepszej opieki i większego zadowolenia pacjenta, co z kolei wzmacnia relacje lekarz-pacjent.

Pomimo wielu zalet cyfrowej podróży pacjenta, nie może ona i nie zastąpi w pełni fizycznej podróży pacjenta. Należy ją raczej traktować jako uzupełnienie i naturalny rozwój fizycznej podróży pacjenta.  A także ogromną szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i rozwój gabinetów oraz placówek.

Ponieważ dzięki wykorzystaniu cyfrowych technologii i kanałów pacjenci często mogą być objęci opieką szybciej, zgodnie ze swoimi potrzebami, a w konsekwencji - skuteczniej leczeni. Jednocześnie pozostaje osobisty kontakt i empatia między lekarzem a pacjentem.

Digitalizacja branży medycznej: jakie korzyści niesie cyfrowa podróż pacjenta?

Dzięki zastosowaniu cyfrowych technologii medycznych pacjenci mogą być leczeni na przykład bez wizyty w przychodni. Nowoczesne technologie wideo umożliwiają udostępnianie lekarzom objawów i postępów w czasie rzeczywistym.

Czy wiesz, że...

Pacjenci uwielbiają telemedycynę!
12 300 - to średnia liczba telekonsultacji miesięcznie umawianych przez użytkowników ZnanyLekarz (dane na wrzesień 2022)
Ogólna liczba konsultacji online umówionych z pomocą ZnanyLekarz.pl w listopadzie 2022 r. przekroczyła już 1 000 000!

W ramach cyfrowej podróży pacjenta jako lekarz możesz zaoferować nowoczesną i zorientowaną na pacjenta opiekę zdrowotną, która spełnia najwyższe standardy. I to zarówno pod względem skuteczności, wydajności, jak i zadowolenia pacjentów. 

W dalszej części artykułu poznasz ewolucję podróży pacjenta od doświadczenia czysto fizycznego do cyfrowego. Otrzymasz też cenne wskazówki i rekomendacje, jak ustalić optymalną cyfrową podróż pacjenta w swojej praktyce, tak, aby jak najlepiej wesprzeć swoich pacjentów i związać ich ze swoją praktyką w dłuższej perspektywie.

Oczekiwania pacjentów dotyczące cyfrowej podróży pacjenta

Jak wspomniano na wstępie, digitalizacja ukształtowała zachowania konsumentów we wszystkich obszarach, w tym w branży medycznej. Pacjenci chcą dziś elastycznych i przyjaznych dla użytkownika narzędzi cyfrowych, które można łatwo zintegrować z ich codziennymi obowiązkami i poprawić dostęp do opieki zdrowotnej.

Cyfryzacja odgrywa również ważną rolę w pozyskiwaniu informacji. Obecnie pacjenci mogą wyszukiwać w Internecie informacje o objawach, chorobach i możliwościach leczenia, przygotowując się do wizyty u lekarza. Poszukiwania odpowiedniego lekarza odbywają się również online .

 

  • Aż 90% pacjentów szuka lekarza w Internecie!
Większość użytkowników, gdy pojawią się u nich niepokojące objawy, na początku korzysta z wyszukiwarki internetowej (np. Google). Dlatego tak ogromne znaczenie ma widoczność profilu lekarza w wynikach wyszukiwania.
  • 85% pacjentów oczekuje, że będzie w stanie dokonać rezerwacji online.
  • 84% pacjentów oczekuje łatwego i wygodnego kontaktu z lekarzem również po wizycie.

 

Ponadto dane pacjentów można teraz przechowywać i zarządzać nimi za pomocą narzędzi cyfrowych. Umożliwia to lekarzom i personelowi przychodni szybki dostęp do historii medycznej pacjenta i dzielenie się ważnymi informacjami z innymi specjalistami.

Zalety cyfrowej podróży dla pacjenta

Cyfrowa podróż pacjenta ma ogromne znaczenie, ponieważ zapewnia pacjentom bezproblemowe i spersonalizowane doświadczenie przy jednoczesnej poprawie wydajności i jakości opieki medycznej.

1. Dostępność i wygoda

Digitalizacja branży medycznej to nie tylko łatwa i wygodna rejestracja online na wizyty 24/7. Wykorzystanie technologii cyfrowych, takich jak wideokonsultacje na platformach lekarz-pacjent, umożliwia pacjentom korzystanie z usług medycznych w zaciszu własnego domu, oszczędzając czas i koszty podróży.

Otwiera to nowe możliwości opieki zdrowotnej, zwłaszcza dla osób mających problemy z poruszaniem się lub osób mieszkających w odległych regionach.

2. Spersonalizowane doświadczenie

Cyfrowe narzędzia oszczędzają lekarzom i personelowi medycznemu wiele czasu oraz pozwalają skupić się na indywidualnych potrzebach pacjentów i zapewnić im optymalną opiekę.

Dla samych pacjentów korzystanie z narzędzi cyfrowych otwiera skoncentrowane na użytkowniku i spersonalizowane doświadczenie, do którego są przyzwyczajeni z innych obszarów. 

3. Większe zaangażowanie pacjenta

Platformy cyfrowe umożliwiają pacjentom samodzielne zarządzanie swoim zdrowiem poprzez uzyskanie dostępu do różnorodnych informacji i zasobów.

W szczególności możliwość niezależnego zarządzania wizytami oferuje pacjentom wysoki stopień niezależności od sztywnych godzin otwarcia gabinetu, czy placówki.

4. Poprawa efektywności i jakości opieki medycznej

Technologie cyfrowe mogą sprawić, że opieka medyczna będzie bardziej wydajna i jakościowa.

W szczególności wideokonsultacje są przykładem tego, jak można skrócić czas oczekiwania na wizytę oraz oświęcony na dotarcie do fizycznej placówki, jednocześnie zmniejszając obciążenie personelu medycznego.

Kolejna zaleta: większa dokładność diagnozy i leczenia. Dzięki technologiom cyfrowym dane medyczne mogą być wreszcie wymieniane szybko i precyzyjnie między lekarzami pierwszego kontaktu, a specjalistami lub klinikami. 

Ciągły rozwój technologii i platform cyfrowych będzie nadal pomagał optymalizować opiekę medyczną i dostosowywać ją do indywidualnych potrzeb pacjentów. 

Digitalizacja branży medycznej to także wymierne korzyści dla gabinetu i placówki

Poniżej kilka przykładowych korzyści płynących z wykorzystania "zdobyczy technologii" w gabinecie lub placówce medycznej.

👉 Oszczędzasz czas, automatyzując procesy i wykorzystując narzędzia,

👉 pracujesz efektywniej i

👉 możesz skupić się na pacjentach,

👉  redukujesz liczbę no-shows, czyli nieobecności pacjentów podczas wizyt.

I to często jednocześnie :) Przykładowo: automatyczne przypomnienia i powiadomienia o wizycie. W tej roli świetnie sprawdzają się SMSy, które pacjent otrzyma, np. 24h przed ustalonym terminem. Jak pokazują dane ZnanyLekarz, powiadomienia SMS pomagają zredukować liczbę no-shows aż o 65%! 

Zobacz, jak system medyczny może pomóc w rozwoju Twojego gabinetu!

Poznaj system

Jak cyfrowa podróż pacjenta może wyglądać w Twojej praktyce?

Zaprojektuj własną ścieżkę pacjenta, korzystając z bezpłatnego szablonu, przygotowanego przez ekspertów ZnanyLekarz. 👇

Nowe wezwanie do działania