Rzeczywistość, z jaką na co dzień mierzą się lekarze w systemie ochrony zdrowia, jest daleka od tej sprzed kilku lat. Sytuacja wywołana przez COVID-19 przy konsultacjach trwających zaledwie 5 minut spowodowała wiele zmian w relacji lekarz-pacjent.
Telemedycyna 💻 stała się jeszcze bardziej kluczowa niż kiedykolwiek wcześniej. Chociaż przyniosła pewne korzyści i postępy, towarzyszy temu pewien dystans w relacjach. Jak, w związku z tym, poprawić relacje lekarz- pacjent? Na pewno zastanawiałeś się nad tym nie raz.
W niniejszym artykule przedstawiamy 5 rekomendacji, które mają na celu poprawę relacji między lekarzem a pacjentem. Z pewnością zauważysz zmiany już po pierwszej konsultacji, gdy będziesz je stosować.👇👇
Aktywne słuchanie 👂 to jedna z najbardziej pożądanych umiejętności wśród pracowników służby zdrowia, która wraz z empatią tworzą „idealny zestaw” do poprawy relacji lekarz-pacjent.
Aktywnie słuchając pacjenta, zdobędziesz o nim więcej informacji, dodasz mu pewności siebie i złagodzisz napięcia. Zaangażuj się w ten proces i zwróć uwagę na to, co mówi pacjent. Zawsze możesz podkreślić komunikację werbalną za pomocą gestów i wyrażeń („aha”, „rozumiem” itp.).
Powiedzenie „Rozumiem twój ból” lub „Rozumiem, że to frustrujące” poprawia sposób, w jaki pacjenci stawiają czoła
swojej chorobie.
Dr Thomas Egnew • Lekarz rodzinny i popularyzator nauki
Jeśli mówimy o komunikacji, uwzględniamy oba aspekty: werbalny i niewerbalny .Wszystkie twoje ruchy i wyrażenia powinny współgrać z tym, co mówisz, ponieważ to jest niezbędne do budowania zaufania między lekarzem a pacjentem, czego tak bardzo pragniemy.
Zrelaksowana postawa i lekkie pochylenie się do przodu świadczy o otwartości i przystępności . Dobrze jest też przekazywać pozytywne uczucia za pomocą gestów lub mimiki (np. kiwanie głową), ale bez przesady, by nie popaść w dramatyzm.
To nie takie proste, jak się wydaje, prawda? Z pewnością wiele razy, nawet nie zdając sobie
z tego sprawy, użyłeś słów, których Twój pacjent nie rozumie 🙇. Staraj się używać jasnego języka i upewnij się, że pacjent rozumie wszystko, co mówisz („Czy masz jakieś pytania?”).
Oczywiście możesz użyć jakiegoś technicznego słowa, o ile później wyjaśnisz jego znaczenie, aby pacjent mógł spokojnie wyjść z konsultacji.
Poproś o komentarze lub wrażenia sprzyjające interakcji : „Opowiedz mi, jak przebiega leczenie”; „Zapytaj mnie, jeśli masz wątpliwości” itp. Udział pacjenta w rozmowie buduje klimat zaufania, w którym z pewnością żadna istotna informacja nie pozostanie niezauważona.
👉 Przeczytaj także: 5 kroków do utrzymania pacjenta
Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Stanforda dotyczących relacji lekarz-pacjent, umiejętność połączenia się z historią osoby stojącej przed nami jest bardzo ważna. Weź pod uwagę okoliczności, które wpływają na zdrowie Twojego pacjenta, doceniaj jego wysiłki, a przede wszystkim świętuj sukcesy.
👉 Przeczytaj także: Komunikacja z pacjentem: o empatii w zawodzie lekarza
Ponad 120 000 specjalistów z branży medycznej korzysta z tego unikalnego narzędzia do zarządzania wizytami i komunikacją między lekarzem a pacjentem . Jest to intuicyjny system online do zarządzania Twoją praktyką, który ułatwi Ci relacje z pacjentami.
Zalecamy zapoznanie się z funkcjami ZnanyLekarz: oprócz większej widoczności online, możesz oferować rezerwację wizyt online, prowadzić kampanie komunikacyjne bez dodatkowych kosztów, wykorzystać telemedycynę, elektroniczne recepty i wiele więcej.
🖐️ A jak myślisz, jakie są klucze do budowania dobrej relacji lekarz-pacjent?