Blog dla Lekarzy Znanylekarz.pl

Nieobecności pacjentów: jakie rozwiązania działają?

Autor: Ania Fudali | paź 16, 2024

Problem no-show (nieodwołanych wizyt lekarskich) niesie szereg poważnych konsekwencji dla systemu ochrony zdrowia i jego pracowników, a także samych pacjentów. 

Poznaj skuteczne metody minimalizowania nieobecności pacjentów oraz dowiedz się więcej o inicjatywie #odwoluje #nieblokuje. 

Brak odwołania wizyty lekarskiej nie tylko generuje znaczne koszty, ale także komplikuje dostęp do świadczeń medycznych, prowadzi do wydłużenia kolejek do specjalistów, a w efekcie stwarza ryzyko braku możliwości udzielenia terminowej pomocy osobom, które jej rzeczywiście potrzebują. Technologia znacząco pomaga w rozwiązaniu tego problemu. Co istotne, nie są to rozwiązania kosztowne, a ich użycie pomaga zmniejszyć ten odsetek wielokrotnie, nawet do poziomu zaledwie 1,5%.  

M.in. i tym, jak edukacja i technologia mogą pomóc w rozwiązaniu tego problemu rozmawiali uczestnicy konferencji inaugurującej 3 edycją kampanii #odwołuję #nieblokuje, która odbyła sie 3.10 w Ministerstwie Zdrowia. W panelu “Edukacja i technologia – jak wspierać pacjentów i lekarzy poprzez nowe rozwiązania cyfrowe” udział wzięli: Piotr Ziewiec (ZnanyLekarz / Docplanner) , Marcin Fiedziukiewicz (kliniki.pl), Dorota Madej, Daniel Nowocin (Medidesk). Sama kampania #odwołuje #nieblokuje promuje odpowiedzialne podejście do zarządzania wizytami pacjentów oraz poprawia dostępność usług zdrowotnych.

O problemie nieodwołanych wizyt - perspektywa ZnanyLekarz

Jako lider czujemy odpowiedzialność za cały rynek opieki medycznej w Polsce, dlatego - już po raz kolejny, ZnanyLekarz angażuje się w kampanię “Odwołuję-nie blokuję”. To ważne, żeby w tak ważnym temacie branża wspierała się nawzajem i mówiła jednym głosem. 
W ZnanyLekarz mamy rozwiązania technologiczne, które redukują problem nieodwołanych wizyt:
  • Pacjenci - otrzymują przypomnienia o wizytach, a w razie potrzeby mają możliwość łatwego odwołania (takim kanałem jaki jest dla nich wygodny)
  • Lekarze / Placówki - mogą skorzystać z automatyzacji redukującej liczbę no-show’s i związanych z tym kosztów nawet o 65% a także z opcji dodatkowych jak ZnanyLekarz Phone, czy dedykowany dla branży medycznej innowacyjny system płatności pozwalający m.in. na wprowadzenie przedpłat, opłat za rezerwacje (w tym dla wybranych grup pacjentów), płatności za konsultacje on-line czy za samo wystawienie recepty - co dodatkowo upraszcza kontakt z pacjentem i uwalnia czas specjalisty.

Jak technologia pomaga redukować liczbę nieobecności pacjentów?

Technologia to inwestycja, która może mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie placówki i komfort pacjenta - i to bez wstępnych kosztów integracji. 

Bazując na naszych - także międzynarodowych - doświadczeniach widzimy, że:

 - Z perspektywy pacjenta kluczowe jest, żeby technologia była "niewidzialna", dostępna na wyciągnięcie ręki, w dogodny dla pacjenta sposób: od smsów, przez wygodne aplikacje medyczne po stronę www, e-mail, telefon, a nawet komunikatory typu whats-up.

-  Z perspektywy placówki czy gabinetu lekarskiego - warto ocenić poziom inwestycji i oczekiwany zwrot w postaci akceptowalnego poziomu no-show i do tego dobrać rozwiązania. Bazowe rozwiązania ZnanyLekarz (w tym: system powiadomień, łatwa anulacja i algorytm informujący kolejnych pacjentów z kolejki o zwalniającym się miejscu) pozwalają zredukować poziom no show o 65%. Dodając do tego bardziej zaawansowane rozwiązania jak obsługa telefoniczna ZnanyLekarz Phone czy innowacyjny system płatności  dopasowany do specyfiki pracy różnych specjalizacji - można zredukować straty związane z nieodwołanymi wizytami nawet do zera!

- Piotr Ziewiec, VP Revenue w ZnanyLekarz / Docplanner.

Nieobecności pacjentów: jakie rozwiązania działają?

✅️dedykowany adres mailowy i/lub formularz do odwoływania wizyt

✅️dedykowany kanał w rejestracji (“wciśnij 0, jeśli chcesz odwołać wizytę”)

✅️regularne przypominanie pacjentom o umówionej wizycie (SMS, mail, aplikacja, komunikatory) i wymaganie potwierdzenia bądź odwołania

✅️zarządzanie kolejką pacjentów, aby na odwołaną wizytę jak najszybciej zapewnić potrzebującego tego slotu pacjenta

✅️poprawa współczynnika dodzwanialności/oddzwanialności - np. przy użyciu voice bota, a także ze wsparciem AI

✅️edukacja pacjentów przez pracowników recepcji, a także w innych miejscach styku pacjenta z placówką, np. SoMe

✅️szkolenia i rozwijanie kompetencji w tym zakresie osób pracujących w recepcjach

✅️monitorowanie współczynnika no-show

Jak ZnanyLekarz pomaga rozwiązać problem nieodwołanych wizyt i nieobecności pacjentów?

  • Pacjenci - otrzymują przypomnienia SMS / e-mail o wizytach. Jednocześnie, dzięki tej wiadomości pacjent ma możliwość zmiany terminu wizyty lub jej przesunięcia - zwyczajnie na nią odpowiadając. Wiadomo - życie zaskakuje. Warto więc maksymalnie ułatwić w takim przypadku kontakt.
  • ZnanyLekarz daje pacjentom możliwość rejestracji online na wizytę.

    Własnoręcznie wybierając termin wizyty z udostępnionej listy, pacjent lepiej go zapamięta. Łatwiej też będzie mu wybrać najbardziej odpowiedni termin. Możliwość umawiania wizyt online daje np. Kalendarz Wizyt - narzędzie oferowane przez ZnanyLekarz.pl.

  • Lekarze / Placówki - mogą skorzystać z automatyzacji redukującej liczbę no-show’s i związanych z tym kosztów nawet o 65%.
    Kampanie SMS i email, listy "rezerwowe" - to tylko przykłady licznych funkcji, dzięki którym gabinety i kliniki mogą pracować efektywniej i zmniejszać liczbę nieobecności pacjentów i nieodwołanych wizyt.
  • System medyczny ZnanyLekarz ułatwia także pobieranie płatności online przed wizytą. Jeśli pacjent zapłaci za konsultację z góry, będzie bardziej zmotywowany, aby na nią dotrzeć. Jeśli pacjent zdecyduje się odwołać wizytę w ostatniej chwili lub na nią nie przyjdzie, lekarz lub placówka mogą zachować wpłacone środki, co nie tylko zabezpiecza ich interesy, ale także ułatwia zarządzanie finansami.
    Płatności online "z góry" to również oszczędność czasu dla lekarza i pacjenta, dzięki której nie muszą zajmować się rozliczeniami podczas wizyty.