Opinie Twoich pacjentów, czyli słowa na wagę złota

blog-opinie

Ludzie rzadko korzystają z usług świadczonych przez anonimowych specjalistów. Zdecydowanie częściej wybierają te oferty, o których wiedzą, że spotykały się z zainteresowaniem innych osób. Ten mechanizm, zwany w psychologii społecznym dowodem słuszności, ma zastosowanie w niemal każdej dziedzinie życia.

Wszyscy wybieramy to, co znamy

Ta prosta zasada dotyczy także korzystania z usług medycznych. Do kogo udałbyś się chętniej? Do lekarza, którego poleca Twój znajomy czy do anonimowego specjalisty, którego ogłoszenie znalazłeś w gazecie lub serwisie internetowym? Zapewne wskazałeś opcję pierwszą i musisz wiedzieć, że Twój wybór podziela zdecydowana większość osób, w tym lekarzy. W badaniu ankietowym lekarzy, zadaliśmy m.in. pytanie "Co najczęściej przekonuje się do zakupu określonej usługi?" Aż 49% badanych lekarzy wybrało odpowiedź "opinie innych osób". Podobnie pacjenci, którzy szukają lekarza chętnie zasięgają rekomendacji innych i wybierają specjalistę w oparciu o te rekomendacje. Nie powinno to dziwić, że w kwestii tak ważnej, jak zdrowie własne lub bliskich chcemy mieć pewność, że wybieramy najlepszego specjalistę.

Obecnie pacjenci nie są ograniczeni jedynie do zdania osób ze swojego otoczenia. Internet dał im możliwość wymieniania się spostrzeżeniami z tysiącami użytkowników sieci. Dzielenie się opiniami o lekarzach to ogromna korzyść dla pacjentów, ale przynosi też pożytek samym specjalistom – pomaga rozwijać praktykę lekarską.

Więcej komentarzy - więcej pacjentów

W jaki sposób komentarze publikowane na Twoim profilu przyczyniają się do Twojego zysku? To proste. Osoba, która szuka specjalisty zyskuje dzięki takim opiniom podstawowe informacje o Tobie. Przestajesz być dla niej anonimowym lekarzem, zmniejszają się obawy o przebieg wizyty i Twoje kwalifikacje. Z większą chęcią zapisze się na konsultację, jeśli już coś o Tobie wie, nawet jeśli wiadomości pochodzą wyłącznie od internautów. Dla większości ludzi ich opinie są zresztą równie cenne jak polecenia własnych znajomych.

Co najważniejsze – aż 69% użytkowników portalu ZnanyLekarz.pl przyznaje, że wybierając lekarza kieruje się przede wszystkim rekomendacjami innych. Stąd bierze się prosta zależność – im więcej komentarzy na Twoim profilu, tym więcej wizyt zapisanych w Twoim kalendarzu.

Niech o Tobie mówią!

Duża liczba komentarzy to czytelny sygnał dla potencjalnych pacjentów: „ Oto lekarz, którego doceniają chorzy”. Warto zachęcać pacjentów do zamieszczania opinii na Twoim profilu, bo pacjenci mając do wyboru lekarza, który ma np. 100 opinii, w tym nawet część negatywnych i specjalistę, który nie ma żadnego komentarza, zdecydowanie chętniej wybiorą tego pierwszego. Przypomnę w tym miejscu, że dobrą praktyką jest odpowiadanie na publikowane komentarze: dziękowanie za pozytywne komentarze i merytoryczne odpowiedzi na zarzuty w opiniach negatywnych. Pamiętaj, że tych ostatnich często nie da się całkowicie uniknąć, ale jeśli krytyka jest wyważona i nieobraźliwa z pewnością nie zaszkodzi Twojemu wizerunkowi. Wykorzystaj możliwość odpowiedzi na opinię do zaprezentowania się w roli wiarygodnego profesjonalisty, który nie obawia się rzeczowej polemiki.

Polecany artykuł: Zmień nastawienie do opinii w internecie