Przychodzi facet do lekarza... 3 sposoby na przekonanie do wizyty pacjentów-mężczyzn

mężczyzna u lekarzaJeśli przyjrzeć się danym statystycznym dotyczącym korzystania ze służby zdrowia, rzuci się w oczy znaczna dysproporcja pomiędzy... płcią pacjentów. Jak się okazuje, kobiety są znacznie częstszymi gośćmi w gabinetach lekarskich niż mężczyźni.

Statystyczny mężczyzna unika lekarzy

Jak wynika z raportu Men’s Health Network, 90% kobiet regularnie chodzi do lekarza. W przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi zaledwie 62%. Badanie AAFP wykazało, że 55% mężczyzn w ogóle nie odwiedziło lekarza na przestrzeni ostatniego roku. 53% ankietowanych panów w ogóle nie chce poruszać tematu ich zdrowia, wynika z kolei z badania prowadzonego w 2016 roku przez Cleveland Clinic. To samo badanie wykazało, że 60% mężczyzn odmawia wizyty u lekarza, o ile nie dotyczy ich poważny problem zdrowotny. Trudno się dziwić, że za ponad 80% decyzji dotyczących zdrowia rodziny stoją kobiety (badanie fundacji Kaiser Foundation).

Dlaczego tak się dzieje?

Zapytani o najważniejsze powody unikania lekarzy (w badaniu przeprowadzonym przez MediaSource), mężczyźni wskazywali na:

  • brak czasu, wynikający z zapracowania (22%)
  • strach przed tym, co mogłoby wykazać badanie (21%)
  • obawę przed dyskomfortem, powodowanym przez badanie (18%)
  • niechęć do odpowiadania na osobiste pytania, które padłyby podczas badania (8%)

Co z tego wynika?

Znajomość powodów, dla których mężczyźni niechętnie goszczą w gabinetach lekarskich, to pierwszy krok do zachęcenia ich do wizyty. O ile trudno zagwarantować pacjentom, że badanie nie wykaże nic niepokojącego, pozostałe obiekcje można racjonalnie przewalczyć.

Kluczem do pozyskania pacjentów-mężczyzn będzie przekonanie ich, że wizytę można umówić i przeprowadzić szybko i sprawnie, oraz że nie musi wiązać się z osobistym dyskomfortem.

zniechęcony pacjent

Jak więc dotrzeć do pacjentów płci męskiej?


1. Pozwól im umawiać wizyty online

Łatwiej będzie podjąć decyzję o odwiedzeniu gabinetu, jeśli umówienie wizyty okaże się szybkie i wygodne, a czas jej trwania - z góry określony, choćby w przybliżeniu.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl, ponad 40% telefonów od pacjentów do lekarzy pozostaje nieodebranych. Problem z umówieniem wizyty zniechęci zwłaszcza tych, którzy szukają każdej wymówki, aby tylko uniknąć kontaktu z lekarzem. Warto postawić na możliwość umówienia wizyty online - np. przy pomocy Kalendarza Wizyt, narzędzia oferowanego gabinetom lekarskim przez ZnanyLekarz.pl - w wygodny i szybki sposób.


2. Odpowiadaj na pytania w Internecie

Wielu pacjentów chciałoby zadać lekarzowi pytanie związane z ich zdrowiem, ale czują się skrępowani. Rozwiązaniem może być umożliwienie interakcji z lekarzem przez Internet.

W serwisie ZnanyLekarz.pl lekarze mogą korzystać z narzędzia Pytania i Odpowiedzi, dzięki któremu pacjenci mogą zadawać pytania bez konieczności osobistej wizyty w gabinecie. Oczywiście tego rodzaju interakcja nie zastąpi wizyty - może jednak służyć przełamaniu oporu pacjenta. Widząc, że ma do czynienia ze specjalistą nie tylko skorym do pomocy, ale także uprzejmym i otwartym na nowoczesne technologię, sceptycznie nastawiony pacjent łatwiej przekona się do odwiedzenia go “na żywo”.


3. Traktuj pacjenta jak partnera

W dzisiejszym świecie, w którym usługi są najważniejszym sektorem rynku, którego znaczenie z roku na rok wciąż rośnie, wszyscy jesteśmy klientami. Zostaliśmy przyzwyczajeni do wysokiego standardu obsługi - bo to właśnie jakość obsługi staje się najważniejszym polem konkurencji o klienta. Traktujmy pacjentów-mężczyzn właśnie jako klientów, którzy po prostu są nieco bardziej wymagający.

W komunikacji z nimi podkreślajmy, że korzystamy z nowoczesnego sprzętu i dołożymy starań, aby wykorzystać swoje doświadczenie do minimalizowania dyskomfortu. Odwołujmy się do nowoczesnych technologii wykorzystywanych w gabinecie i konsekwentnie budujmy wizerunek specjalisty, dla którego najważniejsze jest zadowolenie pacjenta.

Podsumowanie

Rynek usług medycznych dla mężczyzn jest, jak się okazuje, wciąż niszą na rynku. Stawiając na budowanie partnerskiej relacji i korzystając z nowoczesnych internetowych narzędzi możemy skutecznie przekonać sceptycznie nastawionych do wizyt u lekarza pacjentów płci męskiej. Na pewno warto się o to postarać!


Skuteczniej docieraj do pacjentów dzięki ZnanyLekarz! Sprawdź →