Tradycyjnie 10 miesiąc roku to w ZnanyLekarz (i nie tylko) Różowy październik (miesiąc świadomości raka piersi). Zobacz, jak wykorzystać tę okazję w komunikacji swojego gabinetu (lub placówki).
Co znajdziesz w artykule:
Zacznijmy od garści faktów:
🎗️ Rak piersi to jeden z najczęstszych nowotworów w Polsce i na świecie; każda kobieta ma 12 proc. ryzyka, że zachoruje na raka piersi. Jednocześnie
🎗️ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku!
🎗️Prawie 50% z nas nigdy nie badała się pod kątem profilaktyki raka piersi.
Różowy październik jest jedną z większych inicjatyw społecznych. I jedną z ważniejszych. Dlaczego? Choć rak piersi to najczęściej występujący wśród kobiet rodzaj nowotworu, świadomość w zakresie profilaktyki i badań wciąż jest niewielka. Dlatego tak ważne są zarówno edukacja, jak i profilaktyka.
🎗️ Miesiąc Świadomości Raka Piersi (tzw. Różowy Październik) celebrowany jest na świecie od 1985 roku.
🎗️ 15 października 2022 roku przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka.
Możesz zaoferować bezpłatne konsultacje lub zniżki na badania i wizyty lekarskie.
Przykład poniżej.
Nawet jeśli nie przewidujesz promocji, możesz przypomnieć swoim pacjentkom o konieczności i znaczeniu regularnych badań oraz wysłać im zaproszenie. Statystyki są bezlitosne: ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku! Zatem...jak myślisz, ile pacjentek pamięta o tym, aby regularnie wykonywać badania cytologiczne, mammografię, czy USG piersi? Przypomnij im o tym :)
W tym charakterze świetnie sprawdzi się SMS z linkiem do kalendarza i rejestracji wizyt online. Dlaczego? PatientPop zapytał pacjentów, jaką formę komunikacji z lekarzami preferują. Niezależnie od powodu komunikacji, zdecydowanym faworytem jest SMS. 66% dla potwierdzenia wizyty, 56% dla umówienia kolejnego terminu.
Co więcej, to właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.
Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjent(ka)ami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.
Mogą być poświęcone profilaktyce, leczeniu, czy tematom powiązanym, jak np. wsparcie osób chorych. W zasadzie tematyka jest dowolna. Przykładowe tematy, które budzą duże zainteresowanie i odpowiadają na potrzeby społeczne (dane na podstawie kampanii ZnanyLekarz "Pier(w)si do badań"): Rezonans magnetyczny piersi (mammografia MR) – jak przebiega, jak się przygotować, USG piersi – jak przebiega, jak się przygotować, Jak się przygotować do mammografii?, Profilaktyka raka piersi - jakie badania należy wykonywać i jak często?, Nie bój się badać, Rak i co dalej?
Spotkania mogą odbywać się w formie wydarzenia offline lub, co bardziej praktyczne w dobie Internetu, online. Wykorzystaj live’y na Facebooku, transmisję na YouTube lub dowolną inną formę. Dużą zaletą wydarzeń online jest ich większa dostępność. Przykład komunikacji wydarzenia online poniżej.
To świetny moment, żeby zatroszczyć się też o personel :) Ekstra wolne na badania, a może voucher na wizytę / badania?
Mogą to być ulotki, broszury, lub, co dużo praktyczniejsze w dobie komunikacji cyfrowej - posty na social media. Świetnie w tej formie sprawdzą się także formaty wideo.
⚠️ Uwaga! Jeśli czujesz się dobrze w takiej formie komunikacji, to możesz stworzyć także publikację lub wideo. Poniżej przykład takiego wideo edukacyjnego z okazji akcji ZnanyLekarz "Pier(w)si do badań".
Przykład postu edukacyjnego OsteoMedis
Przykład postu Stowarzyszenia Pozytywka: edukacja i informacje o wydarzeniach 👇
📌 Pro tip: Wykorzystaj różne kanały: informuj o działaniach w social mediach, na swojej stronie, czy za pomocą powiadomień SMS.
Jeśli zdecydujesz się na posty na Instagramie lub TikToku korzystaj przy tym ze specjalnych hasztagów.
Przykład posta z Instagrama Ośrodka Centrum:
Poniżej przykład takiego wpisu z Instagrama.
Możesz także udostępnić posty i materiały edukacyjne, które uważasz za wartościowe.
Niezależnie od specjalizacji możesz dołożyć swoją cegiełkę do edukacji społeczeństwa. Każdy i każda z nas, ma w swoim otoczeniu koleżanki, znajome, rodzinę - inne kobiety, którym możesz zwyczajnie przekazać informację, zachęcać do profilaktyki i pokazać, jak ważne to jest. Świetnym przykładem jest zorganizowanie wyzwania w formie zadania, np. zaplanuj USG.
Przykład z Instagrama
Nawet firmy z pozoru nie związane z tematem, zupełnie spoza branży medycznej, z okazji Różowego października organizują, np. zbiórki na organizacje wspierające edukację i walkę z rakiem. Przykład z LinkedIn - akcja "W październiku chodź na różowo" Kuboty.
Możesz wstawić posta z różowymi akcentami, przypomnieć, jak ważne są regularne badania, no. cytologiczne, a nawet…opowiedzieć swoją historię.
Poniżej przykład z Instagrama Agnieszki Szuścik, ekspertki, która poprowadziła warsztaty online ZnanyLekarz o Doświadczeniach pacjentów (nagranie możesz zobaczyć tutaj).
PS. Lekarze….a w zasadzie to…drogie lekarki, specjalistki, managerki, recepcjonistki i administratorki - w październiku pamiętajcie proszę także o sobie. Bo, aby zadbać o zdrowie pacjentów same musicie mieć na to siły ;)