Blog dla Lekarzy Znanylekarz.pl

Różowy październik - poradnik komunikacji dla branży medycznej

Autor: Ania Fudali | wrz 20, 2023

Tradycyjnie 10 miesiąc roku to w ZnanyLekarz (i nie tylko) Różowy październik (miesiąc świadomości raka piersi). Zobacz, jak wykorzystać tę okazję w komunikacji swojego gabinetu (lub placówki).

Co znajdziesz w artykule:

Różowy październik - o co w tym chodzi?

Zacznijmy od garści faktów:

🎗️ Rak piersi to jeden z najczęstszych nowotworów w Polsce i na świecie; każda kobieta ma 12 proc. ryzyka, że zachoruje na raka piersi. Jednocześnie

🎗️ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku!

🎗️Prawie 50% z nas nigdy nie badała się pod kątem profilaktyki raka piersi.

Różowy październik jest jedną z większych inicjatyw społecznych. I jedną z ważniejszych. Dlaczego? Choć rak piersi to najczęściej występujący wśród kobiet rodzaj nowotworu, świadomość w zakresie profilaktyki i badań wciąż jest niewielka. Dlatego tak ważne są zarówno edukacja, jak i profilaktyka. 

Różowy październik - co warto wiedzieć?

🎗️ Miesiąc Świadomości Raka Piersi (tzw. Różowy Październik) celebrowany jest na świecie od 1985 roku.

🎗️ 15 października 2022 roku przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka.

Różowy październik - pokaż to w swojej komunikacji

1. Zaproś swoje pacjentki na badania

Możesz zaoferować bezpłatne konsultacje lub zniżki na badania i wizyty lekarskie.

Przykład poniżej.

 

Nawet jeśli nie przewidujesz promocji, możesz przypomnieć swoim pacjentkom o konieczności i znaczeniu regularnych badań oraz wysłać im zaproszenie. Statystyki są bezlitosne: ponad 50% kobiet w Polsce nie bada się ginekologicznie, nawet raz w roku! Zatem...jak myślisz, ile pacjentek pamięta o tym, aby regularnie wykonywać badania cytologiczne, mammografię, czy USG piersi? Przypomnij im o tym :) 

💡Pro tip: Jak skutecznie dotrzeć z informacjami do pacjentek? Wykorzystaj siłę kampanii SMS!

W tym charakterze świetnie sprawdzi się SMS z linkiem do kalendarza i rejestracji wizyt online. Dlaczego? PatientPop zapytał pacjentów, jaką formę komunikacji z lekarzami preferują. Niezależnie od powodu komunikacji, zdecydowanym faworytem jest SMS. 66% dla potwierdzenia wizyty, 56% dla umówienia kolejnego terminu.

Co więcej, to właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.

Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjent(ka)ami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.

2. Zorganizuj spotkania lub warsztaty 

Mogą być poświęcone profilaktyce, leczeniu, czy tematom powiązanym, jak np. wsparcie osób chorych. W zasadzie tematyka jest dowolna. Przykładowe tematy, które budzą duże zainteresowanie i odpowiadają na potrzeby społeczne (dane na podstawie kampanii ZnanyLekarz "Pier(w)si do badań"): Rezonans magnetyczny piersi (mammografia MR) – jak przebiega, jak się przygotować, USG piersi – jak przebiega, jak się przygotować, Jak się przygotować do mammografii?, Profilaktyka raka piersi - jakie badania należy wykonywać i jak często?, Nie bój się badać, Rak i co dalej?

Spotkania mogą odbywać się w formie wydarzenia offline lub, co bardziej praktyczne w dobie Internetu, online. Wykorzystaj live’y na Facebooku, transmisję na YouTube lub dowolną inną formę. Dużą zaletą wydarzeń online jest ich większa dostępność. Przykład komunikacji wydarzenia online poniżej.

3. Pamiętaj o personelu placówki

To świetny moment, żeby zatroszczyć się też o personel :) Ekstra wolne na badania, a może voucher na wizytę / badania?

4. Przygotuj materiały edukacyjne w tematyce profilaktyki, leczenia raka piersi, czy rekonwalescencji oraz wspierania osób zmagających się z nowotworem

Mogą to być ulotki, broszury, lub, co dużo praktyczniejsze w dobie komunikacji cyfrowej - posty na social media. Świetnie w tej formie sprawdzą się także formaty wideo.

⚠️ Uwaga! Jeśli czujesz się dobrze w takiej formie komunikacji, to możesz stworzyć także publikację lub wideo. Poniżej przykład takiego wideo edukacyjnego z okazji akcji ZnanyLekarz "Pier(w)si do badań".





Przykład postu edukacyjnego OsteoMedis




Przykład postu Stowarzyszenia Pozytywka: edukacja i informacje o wydarzeniach 👇

 

📌 Pro tip: Wykorzystaj różne kanały: informuj o działaniach w social mediach, na swojej stronie, czy za pomocą powiadomień SMS.
Jeśli zdecydujesz się na posty na Instagramie lub TikToku korzystaj przy tym ze specjalnych hasztagów.




Przykład posta z Instagrama Ośrodka Centrum:

 


Jak komunikować Różowy październik, jeśli twoja specjalizacja nie dotyczy bezpośrednio tematu?

1. Udostępniaj posty innych lub informacje o wydarzeniach np. o darmowych badaniach, czy spotkaniach

Poniżej przykład takiego wpisu z Instagrama.

Możesz także udostępnić posty i materiały edukacyjne, które uważasz za wartościowe.

2. Edukuj

Niezależnie od specjalizacji możesz dołożyć swoją cegiełkę do edukacji społeczeństwa. Każdy i każda z nas, ma w swoim otoczeniu koleżanki, znajome, rodzinę - inne kobiety, którym możesz zwyczajnie przekazać informację, zachęcać do profilaktyki i pokazać, jak ważne to jest. Świetnym przykładem jest zorganizowanie wyzwania w formie zadania, np. zaplanuj USG.


Przykład z Instagrama

3. Zorganizuj własną akcję

Nawet firmy z pozoru nie związane z tematem, zupełnie spoza branży medycznej, z okazji Różowego października organizują, np. zbiórki na organizacje wspierające edukację i walkę z rakiem. Przykład z LinkedIn - akcja "W październiku chodź na różowo" Kuboty.

 

4. Jesteś kobietą - hej, to świetnie! Pokaż jak to wygląda z twojej perspektywy

Możesz wstawić posta z różowymi akcentami, przypomnieć, jak ważne są regularne badania, no. cytologiczne, a nawet…opowiedzieć swoją historię.

Poniżej przykład z Instagrama Agnieszki Szuścik, ekspertki, która poprowadziła warsztaty online ZnanyLekarz o Doświadczeniach pacjentów (nagranie możesz zobaczyć tutaj).





PS. Lekarze….a w zasadzie to…drogie lekarki, specjalistki, managerki, recepcjonistki i administratorki - w październiku pamiętajcie proszę także o sobie. Bo, aby zadbać o zdrowie pacjentów same musicie mieć na to siły ;)

Różowy październik - poradnik komunikacji dla branży medycznej. Przydatne materiały: