Skuteczna rejestracja jest wizytówką placówki medycznej. Jak sprawić, by nią była?
Niby banał, każdy o tym wie, ale w praktyka pokazuje, że placówki ciągle tracą dużą liczbę pacjentów każdego dnia. Dlaczego?
Na przestrzeni wszystkich odbytych przez mnie z managerami i właścicielami placówek rozmów, problem sprowadzał się mniej więcej do jednego miejsca: telefonu. Oczywiście wszystko zależy od liczby połączeń dziennie, specyfiki poradni itd. , jednak to właśnie telefoniczna rejestracja pacjenta i recepcja mają kluczowy wpływ na to, czy pacjent umówi się na wizytę. Pierwszą i kolejne. Albo nie umówi się wcale.
Jak "uleczyć" telefoniczną rejestrację i obsługę pacjenta? Przedstawiam najczęściej spotykane problemy, wyzwania, wymówki ;) oraz propozycje rozwiązań.
Zanim przejdziemy do leczenia, warto zacząć od zdefiniowania problemów. Oto ich lista 👇
Zapewne w swojej codziennej pracy zmagasz się z podobnymi wyzwaniami i problemami. Na szczęście wiele z nich można bardzo skutecznie rozwiązać. Korzystając z nowoczesnych narzędzi, takich jak system medyczny ZnanyLekarz Pro, czy wspierający pracę rejestracji ZnanyLekarz Phone.
Jednak nie tylko problemy techniczne, systemowe, czy kadrowe stanowią wyzwanie. Często jest nim także sposób myślenia...
W rozmowach z managerami, czy właścicielami centrów medycznych słyszę takie słowa, które można uznać za “wymówki”:
❓To jak to jest z tą rejestracją? W końcu można się dodzwonić, czy raczej WSZĘDZIE JEST Z NIĄ PROBLEM, bo osoby które są po drugiej stronie słuchawki nie patrzą na to wszystko z perspektywy pacjenta?
❗Zachęcam Cię do też zrobienia krótkiego “rachunku sumienia”. Dlaczego to ważne?
Ponieważ liczy się spójność. Jeśli komunikujesz wartości, to dołóż starań, aby dostarczyć je pacjentom. Ludzie są coraz to bardziej świadomi i puste frazesy tracą na znaczeniu. Niepotwierdzone obietnice potrafią wręcz zniechęcić, a w efekcie doprowadzić do utraty pacjenta.
Efekt często jest taki, że mamy świetnych specjalistów, piękną nowoczesną klinikę, a rejestracja? Zwykły telefon, linia zajęta, albo abonent nieosiągalny. Jest “jakoś” zamiast “jakość” Chyba nie tak…
Przykładowe błędy popełniane przez managerów placówek:
Przede wszystkim…czy twoja placówka ma być taka jak “wszystkie inne”? Szczególnie te, o których pacjenci wystawiają negatywne opinie?
I tu płynnie przechodzimy do ważnego tematu, jakim są:
Nie chowaj głowy w piasek! No-shows, czyli nieobecności pacjentów podczas wizyt to poważny problem. Nie zawsze wynika on ze złej woli pacjenta. Bardzo często jest wręcz przeciwnie. Pacjent wstydzi się, boi, albo wręcz zwyczajnie “coś mu wypadło” w ostatniej chwili i zwyczajnie nie ma czasu. Co możesz zrobić?
Jak zmniejszyć ilość nieobecności pacjentów podczas wizyt / ilość wizyt nieodwołanych?
Recepcja i telefoniczna rejestracja to swoista wizytówka placówki. Pierwszy, i często ostatni punkt styku z pacjentem.
Oto przykład, który podaję podczas webinarium "Jak "uleczyć" telefoniczną rejestrację i obsługę pacjenta?": Usłyszałem od jednego z właścicieli dużej kliniki w Polsce, że rejestracja jest odpowiedzialna za 40% sukcesu. Odebrali w ubiegłym roku 3 nagrody, w tym jedną za profesjonalną obsługę pacjenta. Jak widać ma to sens.
Problem jest taki, że patrzymy na rejestrację z perspektywy placówki, a nie pacjenta. Pacjenci się nie skarżą, bo wszędzie jest tak samo.
Managerowie nie zmieniają nic, bo wszędzie jest tak samo. Jakoś działa.
Czy chcesz podążać za tłumem, czy wprowadzać nową jakość? Wyróżnić się czymś więcej niż hasłem “jesteśmy nowoczesną placówką medyczną” albo, że “zapewniamy indywidualne podejście”.
Niech słowa mają pokrycie w rzeczywistości, a nie stanowią jedynie pustego sloganu. Jakość leczenia jest tu kluczowa - potwierdź tę jakość profesjonalną obsługą pacjenta od samego początku. Podróż pacjenta zaczyna się dużo wcześniej niż sam przebieg leczenia. Spójrz na mapę podróży pacjenta poniżej.
🔖Przeczytaj też:
Kiedy warto rozważyć wdrożenie narzędzi wspierających pracę rejestracji?
Jeżeli zauważasz w swojej placówce wymienione we wstępie sytuacje, to być może jest to dobry czas na wdrożenie takiego narzędzia.
Wszystkie te zagadnienia zostały omówione w webinarium "Jak "uleczyć" telefoniczną rejestrację i obsługę pacjenta?". Przedstawiam w nim też rozwiązania i konkretne narzędzia, wspierające w codziennej pracy osoby zarządzające placówką medyczną i jej personel, odpowiadający za obsługę pacjenta.