Blog dla Placówek Znanylekarz.pl New

Jak i gdzie znaleźć lekarzy do pracy w placówce medycznej?

Autor: Ewelina Włodarczyk | paź 02, 2023

Niedobór lekarzy i specjalistów w Polsce nie jest dla nikogo ani tajemnicą, ani zaskoczeniem. Jest natomiast wyzwaniem dla managerów placówek. 

 

Potwierdzają to liczne badania. OECD w swoim raporcie "Health at a Glance: Europe 2020" zwraca uwagę na statystyki z roku 2018, w którym średnia unijna wyniosła 3,8 praktykujących lekarzy na 1000 mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten wynosił w tym samym czasie tylko 2,4.

W 2020 roku na linkedinowym fanpage ZnanyLekarz dla profesjonalisty pojawiła się ankieta przeznaczona dla managerów placówek medycznych. Pytaliśmy w niej o problemy, z którymi na co dzień mierzą się najczęściej. Oto największe, w kolejności oddanych głosów wyzwania managerów placówek:
 - zbyt mała liczba lekarzy to problem, 

- niedobór sprzętu medycznego,

- nieefektywna praca recepcji, 

- problemy techniczne.

Czy w Polsce brakuje lekarzy?

Problem niedoboru lekarzy w Polsce jest ogromny i wciąż się pogłębia. Ta sytuacja doprowadziła do zjawiska tzw. “rynku pracownika”, co w praktyce oznacza przewagę ofert pracy nad ilością kandydatów. Zwykle najlepsi lekarze pracują już w kilku miejscach, a więc rekruterzy placówek medycznych mają tym bardziej utrudnione zadanie. Muszą zmierzyć się z koniecznością przekonania lekarzy do zmiany miejsc pracy, w których specjaliści są obecnie zatrudnieni.

Jednocześnie, jak pokazuje badanie OZZL:

  • Zestawiając dane z roku 2020 i 2022 wyraźnie widać, że spadła liczba lekarzy pracujących w więcej niż 4-5 miejscach jednocześnie. 27 proc. z nich ma jedno miejsce pracy, 35 proc. pracuje jednocześnie w dwóch miejscach, a 25 proc. aż w trzech. Reasumując:

  • ponad 60% lekarzy pracuje w maksymalnie dwóch miejscach. A kluczowe znaczenie ma dla nich integracja różnych kalendarzy i dostępność do danych pacjentów.
  • Dla 20% ankietowanych czynnikiem, który stanowi przewagę jest lepsza atmosfera.

Jak przekonać lekarza do wyboru danej placówki?

Przez lata utarł się schemat myślenia: “zapłacę więcej, to do mnie przyjdzie”. Niestety, w obecnych czasach nie jest to już takie proste. Wysokość wynagrodzenia stanowi jeden z najważniejszych aspektów, choć zdecydowanie nie jedyny.

Na wysokość wypłaty dla lekarza składają się dwa czynniki: cena za wizytę oraz prowizja. Dawniej lekarze musieli negocjować otrzymywany procent od przeprowadzonej wizyty, jego poziom wahał się między 40 do nawet 90%. Obecny trend w placówkach to stabilizacja stawki prowizji, zwykle między 60 a 70% od ceny za wizytę. Zarządzając placówką poprzez System od ZnanyLekarz, manager jest w stanie ustawić wysokość prowizji dla każdego specjalisty indywidualnie, oraz na bieżąco monitorować generowane dochody na przejrzystych wykresach.

Wygląd placówki, gabinetów lekarskich, czy dostępność nowoczesnego sprzętu medycznego to czynniki nie mniej ważne dla większości specjalistów. Najlepsi lekarze, którzy przyciągną do placówki swoich pacjentów oraz zbudują jej dobrą renomę, chcą pracować w prestiżowych warunkach. Nie chcą stanowić jedynego pozytywnego punktu styku pacjenta z placówką, ale być jednym z wielu. 

Lekarz jako pracownik. Jaki jest rynek pracy i czego oczekują polscy lekarze i specjaliści?

Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy już po raz drugi przeprowadził badanie dotyczące pracy lekarzy i specjalistów w publicznym i prywatnym sektorze - pierwsze przeprowadzono w lutym 2020 r. Poniżej najważniejsze wnioski z badania OZZL - czego oczekują lekarze i specjaliści? Na co zwracają szczególną uwagę i jak możesz przekonać ich, aby wybrali na swoje miejsce pracy właśnie Twoją placówkę?

  • Wysokość zarobków – to kryterium kluczowe dla 80% badanych przez OZZL.
  • Aż 56% badanych wskazało na lepszą organizację pracy,
  • 50% na możliwości rozwoju zawodowego, a
  • 23% na lepsze możliwości leczenia pacjentów.
  • Dla 20% ankietowanych czynnikiem, który stanowi przewagę jest lepsza atmosfera.

Nowoczesne narzędzia pracy a pozyskiwanie specjalistów do współpracy z placówką

Warto również zwrócić uwagę na bardziej trywialne, ale nie mniej ważne argumenty. Duża część lekarzy pragnie posiadać dedykowane miejsce parkingowe, wygodny i intuicyjny system do zarządzania wizytami, pozwalający na integrację kalendarzy i wygodny dostęp do danych pacjentów. Są to czynniki ułatwiające codzienną pracę, które warto wziąć pod uwagę.

Oprócz wyżej wymienionych aspektów, warto zadbać o wizerunek i marketing placówki. Jak wiadomo, świadomość marki i pozytywne opinie w Internecie są niemal gwarancją pozyskania nowych klientów (w tym przypadku - pacjentów), na których lekarzom również bardzo zależy. Starania o dobry wizerunek w Internecie to jedno, ale dobra obsługa pacjenta przez recepcję to równie ważna sprawa.

Niebagatelne znaczenie mają też sam manager, sposób w jaki zarządza placówką i personelem oraz atmosfera w pracy. Więcej o efektywnym zarządzaniu zespołem w placówce medycznej, w tym o motywacji, znajdziesz w naszym e-booku .

Po przemyśleniu wszystkich w/w argumentów przekonujących lekarzy do pracy w Twojej placówce, rozpocznij poszukiwania! 

W jaki sposób zrekrutować lekarzy do pracy w placówce?

Jak zaznacza Daniel Nowocin w artykule dla MediaHealth, lekarz to jedna z najważniejszych wizytówek placówki medycznej. Specjaliści mają wpływ m. in. na; renomę placówki, pozyskanie nowych pacjentów i utrzymanie stałych. To wszystko przyczynia się do wzrostu dochodów zarówno własnych, jak również podmiotu zatrudniającego. Wiedząc, na jak dużo aspektów ma wpływ lekarz, należy przywiązać szczególną uwagę do wyboru odpowiedniego specjalisty do pracy w placówce.

Na co zwracać szczególną uwagę wybierając specjalistów i lekarzy do współpracy w placówce medycznej?

Jaki jest więc lekarz idealny i czego poszukują pacjenci? (Uwaga: celowo pomijamy kwestie związane z doświadczeniem zawodowym!) 

1. Rekomendowany przez innych

Kluczowym kryterium wyboru lekarza jest opinia o nim. Kieruje się nią 63% pacjentów. Co ciekawe, aż 47% badanych twierdzi, że opnie o lekarzu, czy specjaliście, mają dla nich większe znaczenie, niż sam adres gabinetu, czy placówki. Łatwo to zrozumieć: działa tzw. społeczny dowód słuszności. Nie dysponując dostateczną wiedzą merytoryczną, aby samodzielnie ocenić kompetencje lekarza, pacjenci zdają się na rekomendacje innych.

Zwracaj zatem uwagę na to, co o danym specjaliście mówią jego pacjenci. Sprawdź opinie na ZnanyLekarz. Zobacz też, czy dany specjalista jest...

2. Obecny w Internecie

Prawie 75% Polaków korzysta z Internetu. Według badań CBOS z połowy 2021 r., przynajmniej raz w tygodniu online jest niemal trzy czwarte dorosłych (73%).  Dla większości z nich to naturalne miejsce, w którym zaczynają poszukiwanie lekarza - przyznało się do tego aż 89% ankietowanych.

O ten aspekt możesz zadbać już po rekrutacji, dbając o dodanie profilu swoich specjalistów na ZnanyLekarz, a następnie o ich aktualność i kompletność. Przejrzyj również social media pod kątem obecności w nich danego specjalisty i jego wizerunku.

🔖 Przeczytaj również:  6 obaw dotyczących serwisu ZnanyLekarz.pl, czyli jak przekonać lekarzy do współpracy?

Doświadczony manager placówki dywersyfikuje portfel lekarzy. Zatrudnia 2-3 “gwiazdy”, czyli lekarzy z dużym doświadczeniem i bardzo dobrym wizerunkiem, którzy przyniosą placówce rozgłos i dobrą renomę. Oprócz nich w swoich szeregach będzie miał grono specjalistów, którzy są już w pewnym stopniu rozpoznawalni, ale nie mają problemu z brakiem wolnych miejsc na wizyty. Znajduje również miejsce dla kilku młodych lekarzy, w których inwestuje oraz ich promuje. Ostatnia z grup stanowi pewne ryzyko, ale gdy młodzi lekarze nabiorą doświadczenia, zwykle są lojalni placówce, w której zaczęli pracę.”
 Katarzyna Kużdżał, Enterprise Team Leader, ZnanyLekarz

Jak i gdzie znaleźć lekarzy do pracy w placówce medycznej? 

Szukanie specjalistów w celu zatrudnienia może odbywać się na dwa sposoby: pasywnie i aktywnie. Obie techniki są równie popularne, obie też mogą być skuteczne, ale każda z nich ma własne plusy i minusy. 

Pasywne metody poszukiwania pracowników to takie, w których pracodawca zamieszcza ogłoszenie w miejscach, gdzie kandydaci mają szansę je zobaczyć, a następnie czeka na zgłoszenia. Miejsca, w których można umieścić takie ogłoszenia dzielą się na ogólne (jak pracuj.pl), i branżowe - w tym przypadku medyczne. Anna Nowicka w artykule Jak zrekrutować lekarzy do placówki medycznej? wymienia kilka takich miejsc, m.in. portale Medica i Gazeta Lekarska, oraz czasopisma branżowe.

Chcąc szukać i wybierać kandydatów do pracy na własną rękę, co w branży medycznej jest już praktycznie nieuniknione, warto jest rozważyć zastosowanie metody aktywnej. Polega ona na własnoręcznym poszukiwaniu lekarzy i rozpoczynaniu rozmowy. Jest możliwość zlecenia tej czynności agencji HR oraz działania samodzielnego. Do poszukiwania lekarzy świetnie sprawdzi się portal ZnanyLekarz.pl. Dzięki informacjom, które lekarze zamieszczają na swoich profilach, łatwo zorientujesz się, czy potencjalny kandydat jest tym, którego szukasz. Dodatkowo, wynik rekrutacji będzie zależał w 100% od Ciebie - nie od agencji, nie od prawdopodobieństwa trafienia na ogłoszenie o pracę. Masz możliwość “wzięcia spraw we własne ręce”.

Utrzymanie lekarza w placówce jest tańsze i łatwiejsze, niż pozyskanie nowego

Po udanej rekrutacji bardzo ważne jest budowanie z lekarzem relacji wzajemnego zaufania i partnerstwa. Wiesz już, jak trudny jest proces rekrutacji w tej branży i w miarę możliwości dobrze by było unikać konieczności powtarzania go zbyt często. Specjalista będzie chętny do pozostania w placówce, gdy będzie wiedział, że o niego dbasz.


Zadbaj nie tylko o wygląd jego gabinetu, czy dostępność nowoczesnych sprzętów - na to przyjdzie czas, gdy dochody placówki na to pozwolą. Zacznij od Systemu do zarządzania placówką, dzięki któremu Ty będziesz mógł kontrolować wszystko, co się w niej dzieje, a Twoi lekarze zyskają dostęp do narzędzia ułatwiającego pracę. Zwróć uwagę, że jeżeli specjalista został znaleziony przez ZnanyLekarz.pl, prawdopodobnie zna on już ten System i chętniej będzie z niego korzystał.

Dowiedz się więcej o Systemie od ZnanyLekarz i o tym, jak pomoże usprawnić codzienną pracę specjalistów i podnieść efektywność w Twojej placówce. Skontaktuj się z naszym ekspertem!