Blog dla Placówek Znanylekarz.pl New

Jak pacjenci szukają gabinetów lekarskich i placówek medycznych?

Autor: Ania Fudali | lis 13, 2024

Dawno minęły czasy, gdy pacjent potrzebujący pomocy medycznej szedł po prostu do najbliższego lekarza. Rynek usług medycznych w Polsce bardzo się zmienił: dziś pacjenci mają znacznie większy wybór. I bardzo chętnie z niego korzystają.

 

Placówki medyczne są dostępne jak inne punkty usługowe - i niestety podlegają tym samym prawom rynku. Muszą rywalizować o klientów, za takich trzeba bowiem uznać pacjentów. W dobie silnej konkurencji placówka medyczna musi postawić na konkurencję, aby dać się zauważyć potencjalnym pacjentom. Pierwszym krokiem będzie zrozumienie, w jaki sposób Polacy szukają lekarza.

Jak pacjenci szukają gabinetów lekarskich i placówek medycznych?

Przede wszystkim - szukają w Internecie. Ponad 90% Polaków traktuje Internet jako pierwsze źródło wiedzy o zdrowiu oraz miejsce, w którym wybierają lekarza i placówkę medyczną - wynika z badań PBI. ZnanyLekarz.pl przeprowadził badanie ankietowe, aby sprawdzić, jakie czynniki mają znaczenie, gdy pacjenci szukają specjalisty lub placówki. Co się okazuje? Najczęściej internauci znają nazwisko lekarza, do którego chcą umówić się na wizytę. To ważne: nazwisko lekarza, nie nazwę placówki.

Prześledźmy cały proces wyboru specjalisty i placówki / gabinetu, jakiego dokonuje pacjent.

Pacjent wpisuje po prostu wówczas wybrane nazwisko w wyszukiwarkę Google - i najczęściej klika w pierwszy wyświetlony link (zwykle jest to strona internetowa lekarza lub zatrudniającej go placówki albo profil w serwisie ZnanyLekarz.pl). Sprawdza dane do kontaktu, stara się umówić wizytę. Chętnie online, jeśli jest to możliwe.

Zdarza się, że pacjent szuka lekarza bardzo ogólnie. Nie ma upatrzonego specjalisty, wie tylko, jaka specjalizacja go interesuje. Zwykle wpisuje wówczas w wyszukiwarkę właśnie nazwę specjalizacji i lokalizację - np. “alergolog Warszawa”, “ortodonta Kraków" etc.

Przeciętny pacjent przejrzy kilka wyświetlonych stron, porówna oferty - i dokonawszy wyboru, spróbuje umówić wizytę. I tutaj wyzwania są dwa: dać się znaleźć, a następnie zostać wybranym.

Zacznijmy od tego:

Daj się znaleźć pacjentom - zadbaj o widoczność

Dla placówki najtrudniejszym elementem w ramach ścieżki pacjenta jest wypracowanie widoczności. Konkurencja w branży opieki medycznej jest ogromna. Dlatego przebicie się "na górę" w wynikach wyszukiwania Google oznacza zazwyczaj ogromne nakłady…czasu, pieniędzy, zatrudnienie specjalistów lub firmy od pozycjonowania. W skrócie: jest to jedno z największych wyzwań managerów placówek. Odpowiedzią na nie jest Profil Premium Placówki, czyli miejsce w którym możesz pokazać swoją placówkę kompleksowo. Dlaczego to ważne? Po pierwsze, bo korzystasz z wysokich pozycji serwisu ZnanyLekarz.pl. Co więcej, profile placówek są widoczne pośród wyników wyszukiwania tak samo, jak profile lekarskie.

 

Wiesz już, że przede wszystkim, aby pacjenci wybrali Twoją placówkę, muszą ją znaleźć. Co dalej? Jakimi kryteriami będzie się kierował pacjent dokonując owego wyboru? Wyniki przeprowadzonej przez ZnanyLekarz ankiety mogą wydać się nieoczywiste.

Jak pacjenci szukają gabinetów lekarskich i placówek medycznych? Najważniejsze kryteria wyboru 

Pacjenci kierują się przede wszystkim: opiniami, dostępnością i ceną. Na etapie wyboru szukają w profilu następujących informacji: opinie, lokalizacja, ceny, lista usług.

Znaczenie opinii w tym, jak pacjenci szukają gabinetu lub placówki medycznej

Zwróćmy uwagę na to, jak ważne są opinie innych pacjentów. Aż 78% ankietowanych przez ZnanyLekarz wskazało opinie jako główny czynnik wyboru specjalisty lub placówki. Dlaczego? Większość pacjentów nie posiada wiedzy merytorycznej, aby ocenić kwalifikacje lekarza. Pozytywne komentarze utwierdzają ich w przekonaniu, że dany lekarz jest godnym zaufania fachowcem. 

Z perspektywy managera opinie o lekarzu to szansa, aby niewielkim nakładem finansowym pozyskać pacjenta. Opinie muszą być w tym celu wyeksponowane - na stronie www placówki można zamieścić widgety z opiniami o lekarzach, pochodzącymi z serwisu ZnanyLekarz.pl. Dzięki rygorystycznym zasadom moderacji opinii (zobacz: 8 zasad moderacji opinii o lekarzach w ZnanyLekarz.pl) pacjenci wiedzą, że mogą mieć zaufanie do treści zamieszczanych w portalu.

Sam serwis ZnanyLekarz daje też możliwość W oczach pacjentów takie opinie są też bardziej wiarygodne, niż zwykłe cytaty z wiadomości nadesłanych przez pacjentów mailem lub pozostawionych w “księdze gości”. 

📖 Więcej na temat komentarzy pacjentów i sztuce polemiki znajdziesz w ebooku "Kompendium wiedzy o opiniach w Internecie".

Jakich informacji nie może zabraknąć na stronie lub profilu placówki medycznej?

Poza wspomnianymi już opiniami, zadbaj też o kompletność informacji na stronie placówki lub w jej profilu na ZnanyLekarz.pl.

Już wiesz, że często pacjenci zamiast nazwy specjalizacji wpisują po prostu nazwę schorzenia lub zabiegu, który ich interesuje, i lokalizację - np. “żylaki Warszawa”, “nastawienie nosa Gdańsk” etc.  Z tego powodu warto na stronie internetowej lub profilu placówki w serwisie ZnanyLekarz.pl zamieścić wykaz leczonych chorób i przeprowadzanych zabiegów

Kolejnym istotnym elementem jest cennik usług. Na tę informację, jako czynnika wpływającego na decyzję, wskazuje aż 65% pacjentów szukających gabinetu lub placówki medycznej.

Bardzo rzadko wyszukiwana jest nazwa konkretnej placówki (dotyczy właściwie tylko pacjentów abonamentowych lub stałych klientów). Generalnie Polacy szukają raczej lekarza. To najważniejszy wniosek: warto skoncentrować się na promocji placówki poprzez odpowiednie eksponowanie zatrudnionych w niej lekarzy. W ten sposób wyjdziesz naprzeciw oczekiwaniom pacjentów.

Warto również zadbać o to, aby na profilu i stronie placówki znalazły się wszystkie niezbędne informacje.

Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak nie tylko dać się znaleźć, a też wyróżnić się na tle konkurencji i sprawić, aby pacjenci wybrali właśnie twoja placówkę?🔖Przeczytaj też: 6 kroków do skutecznego profilu placówki w ZnanyLekarz.pl.

PS. Dostępność: zadbaj o aktualność kalendarza online i pomóż pacjentom wygodnie umówić wizytę

Pacjent znajduje Twoją placówkę, interesujące go informacje i decyduje się zarezerwować wizytę. I co dalej? 

43% pacjentów umawia się na wizyty poza "biurowymi" godzinami pracy (9:00 - 7:00). Dolicz do tego weekendy: łącznie 49% rejestracji odbywa się poza godzinami i w weekendy. 

Nie pozwól, aby przed umówieniem wizyty powstrzymał ich "głuchy telefon". Mówiąc wprost: nieodebrane połączenie to bardzo często pacjent utracony bezpowrotnie. Jeśli więc nie chcesz tracić pacjentów, zadbaj o to, aby rejestracja była wydajna. Pomoże w tym system wspierający pracę recepcji, taki jak ZnanyLekarz Phone. Zadbaj też o inne możliwości umówienia wizyty.

Dziś pacjenci chcą umawiać wizyty online. W branży usług powoli staje się to standardem - przez Internet zamówimy zakupy, zarezerwujemy nocleg w hotelu czy wizytę w gabinecie urody. Placówka do której można umówić się online, jest odbierana jako nowoczesna i wychodząca naprzeciw oczekiwaniom współczesnych pacjentów. Rozwiązanie to ma też inne zalety - pacjenci mogą rezerwować terminy o dowolnej porze, bez konieczności prowadzenia rozmowy i...angażowania pracowników.

👉 Pro tip: Wygodnym i prostym w obsłudze narzędziem, dzięki którym pacjenci umówią wizyty, a lekarz, recepcja, czy manager będzie nimi sprawnie zarządzał, jest Kalendarz Wizyt - udostępniany w ramach rozwiązań ZnanyLekarz.pl dla placówek medycznych.