W ostatnich latach medycyna estetyczna, jak zresztą i cała branża opieki medycznej, znajduje się pod silnym wpływem świata cyfrowego. Rosnąca integracja technologii z codziennym życiem zrewolucjonizowała różne aspekty medycyny estetycznej, od medycznych strategii marketingowych po umawianie wizyt i wyszukiwanie usług przez użytkowników/potencjalnych pacjentów.
Cyfryzacja obecnie przenika niemalże do wszystkich aspektów naszego życia. Począwszy od naszych oczekiwań dotyczących wygodnego korzystania z Internetu, aż po dostępność informacji i możliwość dokonywania zakupów online, przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Cyfrowa podróż pacjenta obejmuje wszystkie punkty styku online, za pośrednictwem których pacjenci kontaktują się z gabinetem lekarskim. Poniższa grafika pokazuje podróż pacjenta i poszczególne punkty styku. Dodatkowo na każdym z nich istnieje konkretna potrzeba pacjenta, którą, znając cyfrową podróż pacjenta, możesz zaspokoić. To zachowanie użytkowników jest również przenoszone na zabiegi medycyny estetycznej.
🔖 Przeczytaj też: Mapa podróży pacjenta - ścieżka pacjenta do placówki
"Cyfrowe punkty styku" stały się centralnym elementem komunikacji z pacjentem. Chce on też korzystać z wygody cyfryzacji, szukając odpowiedniego specjalisty, opinii o nim, czy umawiając się na wizyty. Następnie chce mieć możliwość szybkiego i elastycznego działania według własnego harmonogramu. Obejmuje to wygodne umówienie wizyty w dowolnym czasie, sprawdzeniem terminów, a nawet dalszą komunikację ze specjalistą.
Sieć oferuje ogromną ilość informacji na temat zabiegów medycyny estetycznej, dostępnych zabiegów, oczekiwanych rezultatów oraz wszelkich zagrożeń.
Pacjenci chcą i mogą wyszukiwać informacje na temat różnych zabiegów medycyny estetycznej, czytać recenzje innych pacjentów np. na ZnanyLekarz.pl i z innych, zaufanych miejsc, takich jak strony internetowe klinik, czy blogi medyczne.
Staje się to jeszcze bardziej interesujące z punktu widzenia placówki i lekarza: media społecznościowe stały się bardzo potężnym narzędziem marketingowym dla placówek i lekarzy medycyny estetycznej, których możliwości promowania usług są ograniczone. W szczególności mając na uwadze ustawę o wyrobach medycznych, art. 103 ust. 2, prowadzenie reklamy wyrobów medycznych w sposób sprzeczny m.in. z art. 54-60 tej ustawy, może skutkować nałożeniem kary pieniężnej do wysokości 2 milionów złotych.
🔖 Przeczytaj też: Aspekty prawne reklamy i promocji w branży medycznej
To właśnie Internet daje ogromne możliwości promowania usług medycyny estetycznej i budowania wizerunku specjalistów oraz placówek.
Pozwala pokazywać swoje osiągnięcia, pracę, zobrazować na czym polega zabieg, dzielić się tzw. obrazami „przed i po”, edukować użytkowników, a przede wszystkim wykorzystywać zaangażowanie, czyli umiejętność i chęć interakcji ze strony użytkowników ( i potencjalnych pacjentów) ze specjalistami medycyny estetycznej.
Platformy takie jak Facebook, Instagram, Youtube są niezwykle przydatne do zaprezentowania swojej pracy i promowania jej w „organiczny” i spontaniczny sposób.
Mało tego: sieci społecznościowe mogą znacznie pomóc w dotarciu do szerszego grona odbiorców, w tym nowych pacjentów, i zbudować autorytet nie tylko w świecie offline, ale także w świecie online.
Sieć pozwala specjalistom medycyny estetycznej być na bieżąco z najnowszymi trendami, technikami i badaniami naukowymi. Dzięki seminariom internetowym, kursom online i zasobom cyfrowym specjaliści mogą edukować się w interesujących ich obszarach, np. kompetencji miękkich, takich jak komunikacja z pacjentami i oferować pacjentom jeszcze lepszą jakość usług.
Czy wiesz, że...
ZnanyLekarz udostępnia specjalistyczne kursy BEZPŁATNIE w ramach MedAkademia ZnanyLekarz? 👉 Sprawdź jak zdobyć certyfikat.
Zobacz także Kurs e-mail Doświadczenia pacjent w gabinecie i w placówce medycznej i dowiedz się, jak sprawić, aby pacjenci wybierali Twoją placówkę lub gabinet - teraz i w przyszłości.
Mało tego: ważna jest także umiejętność poruszania się w sieci i zrozumienie, jak najlepiej ją wykorzystać do promocji swojej placówki, pracy specjalistów, budowania wizerunku i poszerzania bazy pacjentów.
Zdecydowanie tak, ponieważ to właśnie w Internecie swoją podróż do placówki, czy gabinetu, rozpoczyna ponad 90% pacjentów. Najczęściej wpisując interesującą ich nazwę zabiegu i dodatkowo miasto, czy nazwisko specjalisty albo inne zapytanie, w wyszukiwarkę Google. A następnie najczęściej klika w pierwszy wyświetlony link (zwykle jest to strona internetowa lekarza lub zatrudniającej go placówki albo profil w serwisie ZnanyLekarz.pl).
Podstawowa zasada jest bardzo prosta: zadbaj o obecność tam, gdzie są Twoi pacjenci (zarówno obecni, jak i potencjalni). Wykorzystaj te kanały komunikacji, które pozwolą Ci skutecznie dotrzeć do Twoich odbiorców. Zadbaj również o to, aby znalazły się w nich odpowiednie informacje.
Jakich informacji o usługach medycyny estetycznej najczęściej poszukują pacjenci? Spójrzmy na dane ZnanyLekarz (tabela poniżej).
Poza dość oczywistą informacją, jaką jest cena usługi medycyny estetycznej i dostępne terminy, pacjenci są zainteresowani również tym, jakie doświadczenie i opinie ma wykonujący dany zabieg specjalista, a także lokalizacją oraz spodziewanymi efektami.
Poza wspomnianymi wcześniej mediami społecznościowymi należy również wziąć pod uwagę rosnące znaczenie portali zdrowotnych i medycznych w promocji usług medycyny estetycznej. Korzyści, jakie lekarz medycyny estetycznej może uzyskać ze swojego profilu na portalu takim jak np. Mój Lekarz, jest wiele:
Ponadto portal, który oferuje swoim użytkownikom również możliwość rezerwacji on-line , pozwala pacjentowi na natychmiastowe odnalezienie lekarza w jego okolicy i samodzielną rezerwację wizyty 24 godziny na dobę w dostępnych terminach, a przede wszystkim umożliwia lekarzowi wypełniać swój własny kalendarz nowymi spotkaniami bez wysiłku i marnowania czasu.
Czy często zdarza się to w dziedzinie medycyny estetycznej w Polsce? Tak, i mamy kilka danych potwierdzających to zjawisko. 👇
Pacjenci coraz częściej i chętniej umawiają wizyty do specjalistów przez Internet, jednak nie wszyscy lekarze i placówki w pełni wykorzystują potencjał tych zmian. Wiele osób uważa, że pacjenci szukają na ZnanyLekarz wyłącznie konsultacji. To mit! Fakty są inne: pacjenci szukają zarówno konsultacji, jak i konkretnych usług i zabiegów –zwłaszcza, gdy wiedzą, już jaką procedurę mają wykonać.
💥 Dowiedz się, jak wykorzystać ten potencjał w swojej placówce - pobierz poradnik ZnanyLekarz o promowaniu usług medycyny estetycznej.
Zgodnie z obietnicą na początku artykułu, chcemy zakończyć krótkim podsumowaniem - statystykami bezpośrednio z naszej bazy danych.
Listę 15 najczęściej wyszukiwanych usług medycyny estetycznej oraz wskazówki, jak promować placówkę znajdziesz w ebooku Ukryta supermoc ZnanyLekarz. Jak Twoja placówka może z niej skorzystać?
Jak już wiesz, ZnanyLekarz jest największym portalem w Polsce do poszukiwania opinii i rezerwacji wizyt lekarskich online. I nie wystarczy już sama obecność w Internecie - ważne jest umiejętne budowanie wizerunku i przekazanie szczegółowych informacji na temat samych usług. Sprawdź, jak uzupełnić i zarządzać profilem placówki na ZnanyLekarz.pl
Jeśli nie masz jeszcze darmowego profilu na ZnanyLekarz dla swojej placówki lub praktyki, możesz go utworzyć tutaj w ciągu kilku minut i od razu zacząć promować się wśród potencjalnych osób w Twojej okolicy!
Przeczytaj też 👇