SEM i widoczność w Internecie dla placówki medycznej: 3 praktyczne sposoby

Aby skutecznie promować placówkę medyczną, konieczne jest posiadanie silnej obecności w Internecie. Poznaj kluczowe obszary widoczności placówki online oraz dowiedz się, jak ją zwiększyć. Odkryj skuteczne sposoby na dotarcie do większej liczby potencjalnych pacjentów i wyróżnienie się na tle konkurencji.

Lepsza widoczność to nie wybór, a konieczność. Żeby pacjenci trafili do Twojej placówki, muszą ją najpierw znaleźć. W artykule omawiam trzy kluczowe filary SEM (marketingu w wyszukiwarkach) dla placówki medycznej wpływające na jej widoczność w Internecie. Są to:

- własna strona www,

- reklamy w Internecie ze szczególnym omówieniem Google Ads,

- obecność na ZnanyLekarz.

Na końcu artykułu znajdziesz również spis narzędzi - w postaci praktycznej listy do pobrania, które pomogą Ci budować widoczność oraz wizerunek placówki medycznej.

Kluczowe czynniki wpływające na widoczność placówki

Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na widoczność placówki medycznej w Internecie. Jednym z kluczowych czynników jest optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Poprawne użycie słów kluczowych, treści unikalnych i wartościowych dla pacjentów oraz odpowiednie metatagi mogą przyczynić się do polepszenia widoczności placówki w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym czynnikiem jest obecność placówki w opiniotwórczych portalach medycznych, takich jak ZnanyLekarz. Rejestracja placówki w takich miejscach pozwala na dotarcie do większej liczby potencjalnych pacjentów i zwiększenie widoczności placówki w Internecie. 

Dodatkowo, kampanie reklamowe w Internecie mogą przyczynić się do zwiększenia widoczności placówki. Reklamy w Google Ads, w mediach społecznościowych czy na stronach związanych z medycyną mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych pacjentów i skierować ich na stronę placówki.

Te trzy filary mają istotne znaczenie dla budowania widoczności placówki w Internecie. Przyjrzyjmy im się zatem nieco bliżej.  Zgłębiając temat budowania widoczności w Internecie często spotkasz się z pojęciami "frazy kluczowe", "SEM" i "SEO". Dlatego zanim przejdziemy dalej, pokrótce wyjaśnię ich znaczenie.

SEM dla placówki medycznej - podstawowe pojęcia

“Tajemnicze” frazy kluczowe to nic innego, jak słowa, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy szukając specjalisty, czy placówki, a na które chcesz zyskać widoczność. Przykładowo: dermatolog dziecięcy, leczenie chorób skóry. 


Mianem SEO (ang. Search Engine Optimization) określa się szereg działań optymalizacyjnych, dzięki którym ma wzrosnąć widoczność, przeważnie strony, w wynikach wyszukiwania. 
Co ważne, SEO dotyczy tzw. wyników organicznych, czyli niepłatnych (w odróżnieniu od PPC, które jest reklamą płatną - kupuje się wysoką pozycję na liście wyników, ale odnośnik do strony jest oznaczony jako reklama). 

Podsumowując: SEO + PPC = SEM, czyli Search Engine Marketing.

Własna strona www + optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek

Strona www pozwala Ci zaistnieć w Internecie i budować wizerunek. Sama strona to jednak zdecydowanie za mało, musi ona spełniać szereg kryteriów i być funkcjonalna oraz użyteczna. To znaczy, że pacjenci powinni móc łatwo znaleźć interesujące ich informacje oraz zrobić to, po co przyszli. Najczęściej jest to umówienie wizyty (w dalszej części wpisu opowiem Ci, jak możesz to zrobić). Strona musi być także doskonale zoptymalizowana.

Ile kosztuje własna strona internetowa i jej optymalizacja?

To częstokroć koszt od kilka do wielu dziesiątek tysięcy złotych. Zależy od poziomu skomplikowania, mechanizmów i udogodnień na stronie. Należy doliczyć do tego również koszt serwera, utrzymania domeny i bieżących prac związanych z utrzymaniem i aktualizacją samej strony oraz oprogramowania. Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek wymaga czasu i wiedzy, dlatego warto skorzystać z usług specjalistów, którzy pomogą w poprawnym dostosowaniu strony do wymagań wyszukiwarek. Są jednak rzeczy, które warto wiedzieć i o które najlepiej zadbasz (lub sprawdzisz mając taką wiedzę) samodzielnie, jako osoba doskonale znająca placówkę medyczną i jej potrzeby.

Na co zatem zwracać uwagę podczas tworzenia strony www dla palcówki medycznej?

1. Warto zadbać o poprawne użycie słów kluczowych, które są popularne w wyszukiwarkach i jednocześnie mają związek z działalnością placówki.

2. Treści na stronie powinny być unikalne, wartościowe dla pacjentów i dostosowane do ich potrzeb. Ważne jest również odpowiednie wykorzystanie metatagów, tytułów i opisów, które pomogą wyszukiwarkom zrozumieć tematykę strony i wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania.

3. Dodatkowo, warto zadbać o responsywność strony internetowej, czyli jej dostosowanie do różnych urządzeń, takich jak smartfony czy tablety. Obecnie większość użytkowników korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby strona była łatwa do przeglądania i korzystania na różnych urządzeniach.

❗Nie zapominaj też o tym, że pacjenci wchodzą na Twoją stronę w konkretnym celu.

Najczęściej jest to znalezienie pomocy, a bardziej dosłownie - umówienie wizyty. Ułatw im to zadanie, odpowiednio eksponując dane kontaktowe oraz udostępniając rejestrację online.  Dlaczego to ważne? 

- 32%  wizyt jest rezerwowane po godzinie 19, czyli często już poza godzinami pracy placówki medycznej i telefonicznej rejestracji pacjentów
- 85%   pacjentów wyraża chęć rejestracji wizyt online 
- 77%   pacjentów uważa że rejestracja, potwierdzenia oraz zmiany terminów online są wygodne

Reasumując:

4. Upewnij się, że pacjenci łatwo znajdują dane kontaktowe, mogą wygodnie sprawdzić dostępne terminy i zarezerwować wizytę, także poza godzinami pracy placówki. Wykorzystaj do tego nowoczesne narzędzia, takie jak kalendarz wizyt i rejestracja online.

stwórz_włąsny_widget_rejestracja_wizyt_online_kalendarz
WIDGET ZNANYLEKARZ

Kalendarz z terminami i możliwością rezerwacji wizyty online u konkretnych specjalistów przyjmujących w Twojej placówce łatwo udostępnisz na stronie kliniki z pomocą widgetu.  

Widget ZnanyLekarz to po prostu dodatkowy element graficzny w postaci kodu HTML, który umieszcza się na stronie www. Jego zadaniem jest automatyczne pokazywanie dodatkowych informacji, bez konieczności tworzenia nowych funkcjonalności w ramach samej strony. Mówiąc wprost: nie potrzebujesz programisty (ani dodatkowych nakładów finansowych), żeby pokazać na stronie grafik wizyt!

Kampanie reklamowe w Internecie

Kampanie reklamowe w Internecie są skutecznym sposobem na zwiększenie widoczności placówki medycznej. To istotne szczególnie w kontekście ogromnej konkurencji na tym rynku, gdzie posiadanie własnej strony wcale nie oznacza, że pacjenci ją znajdą i umówią wizytę. Najpopularniejsze są reklamy w Google Ads. Pozwalają one na wyświetlanie się placówki na samej górze wyników wyszukiwania, co zwiększa szansę na dotarcie do potencjalnych pacjentów.

Można również reklamować placówkę w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram, docierając do szerokiego grona użytkowników.

Reklama w Google Ads

Przykładowa reklama w Google Ads

Aby Twoja reklama pojawiła się w Google Ads, wystarczy napisać jej treść i wybrać odpowiednie słowa kluczowe. Jeśli reklama będzie odpowiadać potrzebom pacjenta, kliknie w nią i zostanie przekierowany na Twoją stronę. Ważne jest również, że płatność za reklamę zależy od wybranej strategii płatności, która może obejmować opłatę za kliknięcie, pozycję wyświetlenia lub osiągnięcie określonej konwersji.

Zalety reklamy Google Ads to przede wszystkim możliwość dotarcia z przekazem promocyjnym bezpośrednio do osób zainteresowanych danym zabiegiem / konsultacją / badaniem, ułatwienie zarezerwowania wizyty, co z kolei realnie wpływa na zwiększenie dochodu placówki medycznej. 

Każdy może sam skonfigurować kampanię Google Ads. Założenie konta jest bezpłatne, a Google udostępnia specjalny panel do obsługi reklam. Oto cały proces w prostych krokach:

Kampanie Google Ads krok-po-kroku

1. Zacznij od wybrania słów kluczowych, dla których chcesz wyświetlać reklamy, a następnie opracuj treść reklamy.

Przykład: plastyka powiek górnych Kraków, usługi medycyny estetycznej powieki Kraków, plastyka powiek Kraków prywatnie. Sama reklama z kolei mogłaby mieć treść: Plastyka powiek Kraków. Kompleksowy zakres usług. Szybka rezerwacja przez Internet. Należy też przygotować odpowiednią podstronę, na którą będziemy kierować tych, którzy kliknęli w komunikat (nie musi to być strona główna palcówki, czasem lepiej przekierować np. na stronę z kontaktem).

2. Kolejnym krokiem jest dopasowanie najlepszej grupy odbiorców reklamy, czyli takiej, która z największym prawdopodobieństwem wykona pożądaną przez nas aktywność na stronie (np. wykona telefon, czy zarezerwuje wizytę). 

3. Ostatnim krokiem jest ustalenie budżetu kampanii. W tym miejscu należy określić dzienny lub całkowity budżet, który zostanie przeznaczony na promocję, a także koszt za konwersję, czyli wybraną akcję, która jest oczekiwana od odbiorcy (np. kliknięcie w reklamę i przejście na stronę internetową). Zaleca się aby na początku działania kampanii wyznaczyć wyższy budżet, niż docelowy, aby system mógł “nauczyć się” wyświetlać reklamę osobom dokonującym konwersji. Jeżeli system wyświetli danej osobie reklamę kilka razy, a ona ani razu w nią nie kliknie, to po czasie przestanie jej ją wyświetlać. W zamian wybierze pacjentów, którzy pod wpływem reklamy są skłonni umówić wizytę. Po “fazie uczenia” systemu, która trwa zazwyczaj około 2-3 tygodni, budżet można z powrotem zmniejszyć.

Ile kosztuje reklama Google Ads?

Trudno jest określić koszt kampanii Google Ads – zależy on od liczby słów kluczowych i ceny za kliknięcie, która dla każdego ze słów może być różna. Ważne jest, aby optymalizować kampanię – czyli wykluczać słowa, które nie przynoszą pacjentów, dodawać nowe, bardziej skuteczne teksty reklamy.

Minusem reklam Google Ads jest też fakt, że wyniki oznaczone hasłem "Reklama" mogą wzbudzać mniejsze zaufanie pacjentów. Część z nich pomija linki sponsorowane i chętniej klika w witryny z naturalnych wyników wyszukiwania. 

Jeśli nie Google Ads, to co? Promuj swoją placówkę w sieci...organicznie 

Doskonałym pomysłem jest obecność w tych serwisach, które w naturalny sposób zapewnią wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jak na przykład serwis ZnanyLekarz.pl. (na screenie z przykładem reklamy Google Ads w branży medycznej, wyniki ze ZnanyLekarz są na samym szczycie wyników organicznych, czyli niepłatnych).

Wykorzystanie funkcji ZnanyLekarz do budowania widoczności placówki medycznej w wynikach wyszukiwania

 

Wykorzystanie funkcji profilu placówki na ZnanyLekarz.pl do budowania widoczności

Profil placówki medycznej na ZnanyLekarz pozwala na dotarcie do dużej liczby potencjalnych pacjentów, którzy korzystają z tego serwisu w poszukiwaniu odpowiednich specjalistów, placówek i usług medycznych. Z kolei funkcje ZnanyLekarz są przydatnym narzędziem do budowania widoczności placówki medycznej i jej wizerunku w Internecie. Dla wielu gabinetów i klinik to właśnie od profilu na naszym portalu zaczyna się ścieżka pacjenta do ich placówki. 

Rozpoczęcie współpracy ze ZnanyLekarz.pl miało przede wszystkim zwiększyć zainteresowanie pacjentów i podkreślić obecność nowej kliniki na warszawskim Mokotowie (czyli lokalnie). W pierwszym półroczu współpracy ze ZnanyLekarz.pl, blisko 50% rezerwacji pochodziło od pacjentów serwisu. “Ponieważ rozpoczynaliśmy współpracę od początku istnienia kliniki, zadowalające wyniki mogliśmy obserwować już po pierwszych tygodniach współpracy.”

Poznaj całą historię sukcesu Maestria Digital Dental and Face Clinic

Wykorzystanie funkcji profilu placówki na ZnanyLekarz jest skutecznym sposobem na budowanie widoczności placówki medycznej w Internecie i dotarcie do większej liczby pacjentów. Profil placówki medycznej na ZnanyLekarz to:

  • Większa widoczność w wynikach wyszukiwania na ZnanyLekarz.pl
    Profile płatne placówek są widoczne w wynikach wyszukiwania
  • oraz wyszukiwarce Google
    ZnanyLekarz zawsze znajduje się w TOP 3 dla fraz typu „specjalizacja i miasto”. Zarówno dla połączenia specjalizacja + miasto, jak i placówka + miasto, listy i wpisy na ZnanyLekarz.pl stanowią jeden z najbardziej widocznych wyników wyszukiwania. Innymi słowy: mając Profil Premium korzystasz z wysokich pozycji ZnanyLekarz.pl.
  • Maksymalna konwersja 
    Gdy pacjent kliknie na Specjalistę, nie zostanie przekierowany do swojego profilu, ale będzie kontynuował nawigację do Twojej Placówki, skąd będzie mógł zarezerwować wizytę online.
  • Ułatwiona rezerwacja wizyt
    Po wybraniu usługi z listy pacjent zostanie przekierowany bezpośrednio na stronę w celu sfinalizowania rezerwacji.
  • Lepsza prezentacja placówki
Sekcja O nas i wzbogacone zdjęcia, aby pacjenci mogli łatwo zapoznać się z Twoją kliniką i marką, odkrywając jej przestrzeń i organizację jeszcze przed pierwszą wizytą.

    Twoja placówka  nie ma jeszcze profilu na ZnanyLekarz.pl?  Zmień to i rozwijaj swoją klinikę! Załóż profil

Profil na ZnanyLekarz dla placówek medycznych: krok-po-kroku

Pamiętaj o tym, że aby w pełni wykorzystać możliwości portalu i dobrze zaprezentować się potencjalnym pacjentom, warto również zadbać o uzupełnienie i przejrzystość profilu. Od czego zacząć?

1. Upewnij się, że na profilu placówki na ZnanyLekarz jest komplet niezbędnych informacji. Dodanie informacji o usługach oraz ich cenach, godzinach pracy, zdjęć oraz opinii od pacjentów, może przyciągnąć uwagę potencjalnych pacjentów i zachęcić ich do skorzystania z usług placówki.

🔖Już założenie bezpłatnego profilu pozwala Ci zacząć proces budowania widoczności i wizerunku swojej kliniki.👉 Sprawdź jakie informacje i dlaczego warto podać w profilu podstawowym (bezpłatnym) placówki medycznej na ZnanyLekarz.

2. Połącz profile lekarzy i specjalistów pracujących w placówce z profilem kliniki. Dzięki temu zaczniesz zbierać opinie pacjentów i budować reputację online.

3. Zachęcaj swoich specjalistów i lekarzy, aby również dbali o jakość i kompletność informacji publikowanych na swoich profilach.

Jesteś gotowy na kolejny krok? Wejdź do świata premium. ZnanyLekarz dla placówek medycznych oferuje szereg możliwości, które jeszcze bardziej zwiększą jej widoczność w serwisie oraz w wynikach wyszukiwania w Google.👇

4. Dodaj wszelkie informacje, które dostępne są dla profili płatnych:
- certyfikaty
- zdjęcia
- filmy
- profile społecznościowe
- sprzęt
- języki

5. Upewnij się, że masz włączony kalendarz wizyt online. 
Dzięki temu pacjenci mogą łatwo znaleźć wolny termin i od razu, wygodnie umówić się na wizytę.

6. Włącz powiadomienia i przypomnienia SMS / e-mail o wizycie.
Zwiększ liczbę wizyt pacjentów, zmniejszając liczbę "no-shows", a jednocześnie: zadbaj o doświadczenia pacjentów.❗SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych. 

7. Daj pacjentom możliwość konsultacji online... 

8. oraz płatności online.
Spełnij potrzeby swoich pacjentów. Zwiększ ich satysfakcję i buduj wizerunek, jednocześnie zwiększając efektywność codziennej pracy. 

Chcesz skutecznie budować widoczność swojej placówki w Internecie? Zadbaj też o wizerunek 

Wizerunek placówki medycznej odgrywa kluczową rolę w jej widoczności w Internecie. Pacjenci często oceniają placówki na podstawie ich reputacji i opinii innych osób. Pozytywny wizerunek przyciąga większą liczbę pacjentów i sprawia, że placówka staje się bardziej rozpoznawalna. Dlatego ważne jest, aby dbać o pozytywny wizerunek placówki poprzez zapewnienie wysokiej jakości usług medycznych, profesjonalnego podejścia do pacjentów oraz odpowiedniej komunikacji z nimi.

Wizerunek placówki można budować również poprzez aktywność w mediach społecznościowych, udzielanie wywiadów, publikowanie artykułów eksperckich oraz zbieranie pozytywnych opinii od pacjentów. Im lepszy wizerunek placówki, tym większa szansa na zwiększenie jej widoczności w Internecie.

Pobierz listę narzędzi dzięki którym zadbasz o widoczność i wizerunek placówki medycznej w Internecie. 👇

Nowe wezwanie do działania