7 porad, jak promować placówkę medyczną lokalnie… w globalnej sieci!

 

Każdy menedżer placówki medycznej chciałby, żeby biznes, którym zarządza, odniósł sukces. W przypadku mniejszych placówek zwykle konkuruje się na lokalnym rynku. Jak odnieść na nim zwycięstwo? 

Zakładamy, że zdajesz sobie sprawę, jak ważny dla pacjentów jest obecnie Internet. Wiesz, że to głównie w sieci szuka się obecnie lekarzy. To właśnie tu zaczyna się droga ponad 90% pacjentów do placówki i gabinetu specjalisty. Jak sprawić, aby trafili do Ciebie? Masz kilka możliwości.

1. Pozycjonowanie na frazy związane z miejscowością

Na początek możesz zadbać o to, aby strona www placówki była dobrze wypozycjonowana na hasła związane z lokalizacją. Pacjenci, którzy chcą umówić prywatną wizytę, zwykle szukają lekarza w wyszukiwarce Google według schematu “specjalizacja + lokalizacja”. “Stomatolog Międzychód”, “dermatolog Zgorzelec”, “alergolog Szczecin centrum”...

Zastanów się, w jakiej skali warto konkurować. Powiat? Miasto? Dzielnica? Nie ma większego sensu, aby niewielka klinika dentystyczna przyjmująca na obrzeżach aglomeracji śląskiej pozycjonowała się na całe województwo, bo konkurencja jest ogromna. Ale już specjalistyczna placówka rehabilitacyjna w Gorzowie Wielkopolskim, mieście otoczonym przez znacznie mniejsze miejscowości, jak najbardziej może próbować powalczyć o czołowe miejsca w całym lubuskiem.


Pobierz darmowy e-book o marketingu placówki medycznej w Internecie >


2. Google AdWords - nie tylko geolokalizacja

Jeśli Twój budżet na to pozwala, pozycjonowanie możesz wspierać kampanią AdWords - więcej szczegółów, jak zrobić to dobrze, znajdziesz tu. Pamiętaj, że reklamy można targetować na określone lokalizacje  - tak, aby wyświetlały się użytkownikom na danym obszarze. To o tyle istotne, że kliknięcia w reklamę, wykonane przez użytkowników z drugiego krańca Polski, raczej nie przełożą się na umówione wizyty - szkoda więc tracić na nie pieniądze.

Tu ważna uwaga - AdWords są targetowane poprawnie wówczas, gdy użytkownicy wyświetlają je w urządzeniach mobilnych lub mają włączoną geolokalizację na komputerze. W przeciwnym razie, Google za wiążące uzna nie fizycznie położenie komputera, tylko… serwera.

Zarówno AdWords, jak i pozycjonowanie wymagają nakładu czasu, finansów, znalezienia zaufanych specjalistów lub firmy zewnętrznej. Dodatkowo ich efekty nie są gwarantowane. I są odsunięte w czasie.


Co zatem zrobić, gdy zależy Ci na tym, aby twoja placówka medyczna była widoczna, jednak nie chcesz długo czekać na efekty?

Przede wszystkim zadbaj o to, aby była dobrze widoczna lokalnie i to natychmiast. Skorzystaj też z odpowiednich narzędzi.

3. Pokaż się na mapie, czyli Google Moja Firma

Skorzystaj z (póki co) bezpłatnego narzędzia Google Moja Firma. Dzięki niemu wizytówka Twojej placówki będzie widoczna w wynikach lokalnego wyszukiwania oraz zostanie oznaczona na mapach Google. Zobaczy ją każdy, kto będzie przeglądał mapę Twojej miejscowości. 

Pewnie widzisz już, że tuż nad mapą z wynikami wyszukiwania pojawia się lista na ZnanyLekarz? I tu płynnie przechodzimy do kolejnego, jeśli nie najważniejszego punktu:

4. Bądź widoczny lokalnie z profilem placówki na ZnanyLekarz.pl

Warto przypomnieć, że obecność w serwisie ZnanyLekarz.pl mocno wspiera promocję i widoczność placówki medycznej. Pacjenci odwiedzający serwis chętnie korzystają z wyszukiwarki po miejscowości i porównują lekarzy przyjmujących w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Lokalizacja placówki zaznaczona jest na mapie w serwisie. 

Co więcej, Profil Premium dla Placówki to większa widoczność w wynikasz wyszukiwania Google. Ponad 90% pacjentów swoją podróż do placówki rozpoczyna od wyszukiwarki Google. Bądź tam, gdzie pacjent Cię potrzebuje! Już wiesz, że budowanie silnej pozycji w wyszukiwarkach Google wymaga czasu i pieniędzy. Dlaczego nie wykorzystać pozycji kogoś, kto już tam jest? ZnanyLekarz zawsze znajduje się w TOP 3 dla fraz typu „specjalizacja i miasto”. Jak promować profil placówki w serwisie - sprawdź, jak najlepiej wykorzystać możliwości Profilu Premium dla Placówek :)

 

Profil Premium placówki na ZnanyLekarz.pl pozwala także na łatwe i wygodne pozyskiwanie oraz publikowanie opinii pacjentów. Dzięki temu stają się oni jej najlepszymi ambasadorami. Polecenia i rekomendacje to sprawdzony i w dalszym ciągu chyba najbardziej skuteczny sposób na promocję Twojej placówki medycznej. 63% pacjentów pacjentów wybiera lekarzy i placówki po opiniach. 

🎟️ Przeczytaj też: 6 sprawdzonych sposobów, aby zachęcić pacjentów do wystawienia opinii

5. Lokalna promocja poprzez social media

Jeśli prowadzisz profile placówki w social mediach również promuj się lokalnie. Ustaw lokalizację swojej placówki, pamiętaj o podaniu dokładnego adresu. Posty  możesz adresować do odbiorców związanych z konkretnym obszarem. Przykładowo Facebook korzysta ze swoich algorytmów, dzięki którym wyświetli reklamę ludziom mieszkającym w pobliżu placówki.

🎟️Pro tip: O czym pisać i jak, aby dotrzeć do swoich adresatów? Inspiracje znajdziesz w poradniku Marketing usług medycznych: 11 pomysłów na posty w social mediach + przykłady

Zapoznaj się z zasadami tagowania i oznaczania lokalizacji. Zaproś do współpracy inne lokalne podmioty. Możliwości jest mnóstwo - po więcej pomysłów zajrzyj do bezpłatnego ebooka "Komunikacja z pacjentem w social mediach".

Nowe wezwanie do działania

6. Miejscowe media i wydarzenia - warto tu być

Warto współpracować z lokalnymi mediami! Niekoniecznie chodzi o zamieszczanie reklam, ale np. publikowanie materiałów eksperckich, przygotowanych przez Twoich lekarzy. W ten sposób będziesz ich promował i zbudujesz zaufanie w lokalnej społeczności. Nie trzeba ograniczać się do prasy - miejscami wartymi uwagi będą lokalne radio czy miejski serwis www. Albo social media lokalnych instytucji, czy organizacji. 

Zatrudniani w placówce specjaliści mogą też być ekspertami biorącymi czynny udział np. w konferencjach lub wydarzeniach dla lokalnej społeczności.  Co więcej, możesz zaangażować się i w ramach lokalnych wydarzeń zaproponować lub nawet samodzielnie zorganizować działania profilaktyczne, konsultacje, czy spotkania edukacyjne. Takie działania to bardzo dobra okazja do nawiązania kontaktów i zwiększenia rozpoznawalności.

7. Bądź widoczny w okolicy, czyli outdoor ma się dobrze

Wciąż warto też pamiętać, że choć Internet zrewolucjonizował sposób poszukiwania lekarzy, reklama outdoorowa, czyli "w terenie", nie umarła. Zadbaj o oznaczenie placówki i drogi do niej. Potykacze i banery skierują pacjentów do Twojej placówki. Koszt ich przygotowania nie jest duży - większość firm poligraficznych przygotuje potykacz w cenie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych; tyle samo zapłacimy za profesjonalny baner.

Trzeba pamiętać o obostrzeniach dotyczących reklamy podmiotów medycznych, które wyznaczają sposób i zakres umieszczania reklamy gabinetu czy placówki medycznej, m.in. liczbę i wielkość banerów czy treść zamieszczonej informacji. Więcej na temat prawnych aspektów promocji podmiotów medycznych przeczytasz w tym artykule.

 


Więcej porad na temat skutecznej promocji placówki medycznej znajdziesz w bezpłatnym ebooku Placówka medyczna w Internecie. Marketing w pigułce. Sprawdź >