Budowanie marki osobistej w cyfrowym świecie opieki medycznej to złożony proces. Ten poradnik pokaże Ci 5 kroków, aby osiągnąć sukces.
Żyjemy w czasach coraz bardziej zdominowanych przez cyfrowość, co sprawia, że dla każdego profesjonalisty świadczącego usługi opieki medycznej kluczowe staje się budowanie silnej reputacji i zapewnienie widoczności w sieci. Nasze (w tym pacjentów!) codzienne nawyki coraz bardziej koncentrują się na korzystaniu z Internetu do pracy, komunikowania się z bliskimi, rezerwowania podróży, zakupów online, a nawet poszukiwania informacji zdrowotnych i znajdowania specjalistów.
Aż 90% pacjentów korzysta z Internetu w celu poszukiwania informacji o specjalistach i sposobach leczenia. Oznacza to, że Twoi potencjalni pacjenci są online i jeśli nie uda Ci się zapewnić wystarczającej widoczności i wzbudzić zaufania, nie będą mogli Cię znaleźć, a tym bardziej umówić się na wizytę. W tym kontekście cyfrowym budowanie solidnej marki osobistej staje się niezbędne dla lekarzy i specjalistów opieki medycznej. Znaczenie ma nie tyle sama obecność w Internecie, co budowanie zaufania i profesjonalizmu. Dobra wiadomość jest taka, że możesz to wszystko osiągnąć, tworząc własną osobistą markę online, która pomoże Ci przyciągnąć i zatrzymać pacjentów.
Marka osobista oznacza działanie związane z tworzeniem marki konkretnej osoby, w tym przypadku lekarza, czy specjalisty opieki medycznej, przez celowe i świadome zarządzanie swoim wizerunkiem.
Ale jak to osiągnąć? Tutaj pokażemy Ci kilka praktycznych i konkretnych działań, które możesz zacząć od tego momentu:
Zanim zaczniesz tworzyć swoją obecność w Internecie, ważne jest, abyś miał jasność co do swojego celu. Ustal cel i strategie, określ co chcesz komunikować i w jaki sposób. Jakie są Twoje wartości? Co czyni Cię wyjątkowym? Elementy te będą podstawą Twojej marki osobistej i pomogą Ci bardziej autentycznie nawiązać kontakt z pacjentami.
Pamiętaj, że budowanie silnej marki osobistej to nie tylko obecność w Internecie, ale autentyczny kontakt z pacjentami. Przekazując swój cel i wartości za pośrednictwem swojej marki, będziesz w stanie nawiązać głębszą więź ze swoimi pacjentami, budując zaufanie i lojalność. Pomoże Ci to przyciągnąć i zatrzymać odpowiednich pacjentów, tworząc silne i trwałe relacje.
Mówiąc wprost - stwórz takie miejsce w Internecie, które będzie prezentować Ciebie i Twój dorobek w sposób godny i atrakcyjny dla odbiorcy. Takie, które pomoże Ci pozyskiwać pacjentów i zarządzać swoją marką osobistą. Niech to będzie miejsce, do którego Twoi pacjenci będą mogli łatwo trafić, znaleźć w nim niezbędne informacje, a także wygodnie umówić wizytę.
W tej roli doskonale sprawdzi się profil lekarza / specjalisty na ZnanyLekarz.
Pamiętaj, aby;
- zadbać o aktualność i kompletność danych. Kompletny poradnik, jak stworzyć i z powodzeniem prowadzić profil na ZnanyLekarz.pl znajdziesz w artykule: 6 kroków do skutecznego profilu w ZnanyLekarz.pl
- udostępnić kalendarza wizyt oraz rejestrację online,
- zbierać opinie pacjentów (o tym piszę więcej w punkcie 5.).
Sieci społecznościowe to potężne narzędzia do budowania marki osobistej. Wybierz platformy, które najlepiej odpowiadają Twoim odbiorcom i udostępniaj odpowiednie i edukacyjne treści. Wejdź w interakcję ze swoimi obserwatorami i zbuduj społeczność online.
Możesz zacząć od określenia, które sieci społecznościowe są najpopularniejsze wśród potencjalnych pacjentów. Na przykład, jeśli Twoi odbiorcy docelowi są młodsi, prawdopodobnie są bardziej aktywni na platformach takich jak Instagram i TikTok. W wielu przypadkach sprawdzi się po prostu Facebook.
Pamiętaj też, że korzystając z widgeta ZnanyLekarz możesz zaoferować swoim pacjentom opcję rejestracji online także z poziomu social mediów!
🔖 Przeczytaj też: Zasady skutecznej strategii w mediach społecznościowych dla lekarzy
Ponadto możesz tworzyć filmy informacyjne, w których w wizualny i dynamiczny sposób wyjaśniasz różne aspekty zdrowia. Te filmy można publikować na platformach takich jak YouTube, a nawet udostępniać w sieciach społecznościowych, aby dotrzeć do większej liczby osób.
Wyróżnij się, oferując swoim odbiorcom zasoby edukacyjne. Publikuj artykuły informacyjne, infografiki, a nawet prowadź seminaria internetowe. To nie tylko pokazuje Twoją wiedzę, ale także pomaga edukować społeczność na istotne tematy zdrowotne.
🔖 Przeczytaj też: Lekarz w social mediach: 9 pomysłów na posty
Pamiętaj, że głównym celem jest pomoc, a dodatkowo masz możliwość wykazania się doświadczeniem i wiedzą w dziedzinie zdrowia, przy jednoczesnym zapewnieniu odbiorcom cennych informacji. Pomoże Ci to zbudować solidną reputację w Internecie i przyciągnąć nowych pacjentów, którzy zaufają Twojej wiedzy.
ZnanyLekarz.pl to serwis współtworzony przez pacjentów, dlatego tak chętnie z niego korzystają i traktują jako wiarygodne źródło rekomendacji oraz porad. Te ostatnie znajdują się w sekcji "Zapytaj lekarza", w której użytkownicy anonimowo mogą zadać dowolne pytania ekspertom.
💡Kiedy pacjenci widzą, że jesteś dostępny i gotowy do pomocy, łatwiej nawiązują z Tobą kontakt i czują się bardziej komfortowo. Odpowiadasz też na ich realne potrzeby, budując w ten sposób pozytywne doświadczenia oraz - tak, właśnie! - silną markę osobistą. A co za tym idzie - rośnie szansa, że gdy zdecydują się na wizytę, to skorzystają właśnie z Twoich usług.
Zupełnie przy okazji zadbasz tez o lepszą widoczność swojego profilu: ZnanyLekarz odwiedza miesięcznie ok 7 milionów użytkowników - wśród nich Twoi obecni i potencjalni pacjenci. Dzięki udzielaniu odpowiedzi na pytania pacjentów zyskasz większą liczbę odwiedzin profilu. Statystyki ZnanyLekarz.pl pokazują, że profile lekarzy, którzy odpowiedzieli na co najmniej jedno pytanie, są odwiedzane nawet o 36% częściej - co w naturalny sposób przekłada się także na wzrost liczby umówionych wizyt.
Cytując twórców raportu PBI: "Osoby preferujące tradycyjną diagnozę przez lekarza, mogą skorzystać nie tylko z wyszukiwarek placówek/lekarzy ale także z rankingów lekarzy. Na stronach znanylekarz.pl (...) możemy sprawdzić opinie o wybranym przez nas specjaliście, a także podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi internautami." Z tej możliwości korzysta miesięcznie ponad 1 800 000 użytkowników - obecnie znanylekarz.pl to najbardziej popularny serwis nie tylko z danymi lekarzy i placówek, a przede wszystkim z opiniami o nich. Dlatego 👇
Zadbaj o opinie: zwracaj uwagę na recenzje i komentarze, które pacjenci publikują online po wizycie. To właśnie one stanowią kluczowy czynnik marki osobistej w branży medycznej i kluczowe kryterium wyboru specjalisty dla pacjentów. Aż 85% z nich czyta komentarze innych pacjentów na profilach specjalistów przed umówieniem się na wizytę. Dzięki opiniom lepiej zrozumiesz, w jaki sposób postrzegają Cię pacjenci i jakie obszary możesz jeszcze ulepszyć.
💡Wykorzystaj technologię i wygodnie zbieraj opinie za pomocą automatycznych wiadomości SMS i e-mail.
Jeśli pacjent umówił się przez profil specjalisty na ZnanyLekarz.pl lub lekarz samodzielnie dodał jego wizytę do oferowanego przez portal Kalendarza Wizyt, prośba o udzielenie opinii zostanie wysłana automatycznie, od razu z linkiem prowadzącym do odpowiedniej sekcji w portalu (a po procesie moderacji zostaną automatycznie opublikowane). Dzięki temu każdy pacjent obecny w gabinecie zostanie poinformowany o możliwości polecenia lekarza innym.
ZnanyLekarz.pl pozwala także wysyłać zautomatyzowane kampanie SMS i e-mail do wszystkich lub wybranych pacjentów. To znakomita metoda, aby np. przypomnieć o możliwości pozostawienia opinii tym spośród dotychczasowych gości gabinetu, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali. Kampanie są podstawową funkcjonalnością oprogramowania medycznego ZnanyLekarz.
Dziękuj za opinie pozytywne, nie pozostawiaj bez odpowiedzi także tych negatywnych. Ważne jest, aby Twoje reakcje na krytykę były pełne szacunku i konstruktywne. Unikaj reagowania w sposób defensywny lub konfrontacyjny, ponieważ może to zaszkodzić Twojej reputacji i odstraszyć potencjalnych pacjentów. Zamiast tego okaż empatię i zaoferuj jasne rozwiązania lub wyjaśnienia, które pokażą Twoje zaangażowanie w jakość świadczonych usług.
Nie zapomnij także podziękować za pochwały i pozytywne komentarze, które otrzymujesz. To nie tylko wyrazi Twoją wdzięczność za uznanie, ale także wzmocni zaufanie pacjentów do Ciebie i Twojej pracy.
Dowiedz się, jak reagować na opinie, dlaczego są takie ważne i jak pomogą Ci skutecznie budować markę osobistą online.
Pamiętaj, że dobra reputacja w Internecie, a tym samym silna marka osobista, jest niezbędna do budowania zaufania pacjentów. Mając solidną reputację, Twoi obecni i potencjalni pacjenci będą czuć się pewniej, wybierając Cię jako zaufanego specjalistę. Poświęć czas i wysiłek na na budowanie, a następnie monitorowanie i zarządzanie swoją reputacją w Internecie, ponieważ ma to realny wpływ na rozwój i sukces Twojej praktyki lekarskiej.
Krótko mówiąc, stworzenie osobistej marki w cyfrowym świecie zdrowia to kluczowy krok, aby wyróżnić się w wysoce konkurencyjnym środowisku. Dzięki tym praktycznym i konkretnym krokom będziesz w stanie nie tylko pozyskać nowych pacjentów, ale także zbudować solidne i trwałe relacje w Internecie.
Poznaj skuteczne narzędzia, które pomogą zbudować Ci wizerunek i wyróznić się na tle konurencji. Pobierz nasz bezpłatny e-book. 👇