Pacjent cyfrowy, digitalizacja branży medycznej i lekarz 2.0. Dowiedz się, dlaczego cyfrowa podróż pacjenta jest dziś tak ważna dla Twojej praktyki.
Cyfryzacja przenika niemal do wszystkich dziedzin naszego życia. Zaczyna się od naszych oczekiwań dotyczących przyjemnego korzystania z Internetu: w końcu lubimy przeglądać proste i przyjazne dla użytkownika strony, chcemy zobaczyć wszystko na pierwszy rzut oka i wygodnie załatwiać sprawy online.
To zachowanie użytkowników jest również przenoszone do sektora opieki zdrowotnej. "Cyfrowe punkty styku" stały się centralnym elementem nowoczesnej opieki zdrowotnej.
Pacjenci chcą też korzystać z wygody cyfryzacji, szukając odpowiedniego lekarza, czy umawiając się na wizyty i leczenie. Następnie chcą mieć możliwość szybkiego i elastycznego działania według własnego harmonogramu. Obejmuje to wygodne umówienie wizyty w dowolnym czasie, sprawdzeniem terminów, a nawet dalszą komunikację ze specjalistą.
Wcześniej ukształtowana fizycznie podróż pacjentów przenosi się więc w coraz większym stopniu do świata cyfrowego i towarzyszy jej wykorzystanie innowacyjnych technologii. Nazywa się to tak zwaną cyfrową podróżą pacjenta.
Kim jest pacjent cyfrowy? Jak wygląda jego ścieżka do gabinetu lekarza i specjalisty? Cyfrowa podróż pacjenta obejmuje wszystkie punkty styku online, za pośrednictwem których pacjenci kontaktują się z gabinetem lekarskim. Poniższa grafika pokazuje podróż pacjenta i poszczególne punkty styku. Dodatkowo na każdym z nich istnieje konkretna potrzeba pacjenta, którą, znając cyfrową podróż pacjenta, możesz zaspokoić.
Punkty styku, gdzie cyfryzacja w branży medycznej jest szczególnie widoczna, to:
W przeciwieństwie do fizycznej podróży pacjenta, cyfrowa podróż pacjenta charakteryzuje się wykorzystaniem narzędzi technologicznych, które towarzyszą pacjentowi od pierwszego kontaktu do zakończenia "podróży leczniczej".
Kluczową różnicą między cyfrową a fizyczną podróżą pacjenta jest kanał komunikacji.
Podczas, gdy komunikacja podczas fizycznej podróży pacjenta jest głównie osobista, a zatem bezpośrednia, to cyfrowa podróż pacjenta odbywa się w sporej części z użyciem narzędzi technologicznych, czyli cyfrowo. Są to na przykład zaszyfrowane wiadomości na platformie lekarz-pacjent lub za pośrednictwem, wiadomości SMS.
Kolejna istotna różnica dotyczy lokalizacji zabiegu.
W fizycznej podróży pacjenta leczenie zwykle odbywa się w gabinecie lekarskim lub w placówce, natomiast w cyfrowej podróży pacjenta możliwe jest również zdalne leczenie z domu za pomocą konsultacji online.
Technologia ma też znaczący wpływ na to, jak obecnie wygląda dokumentacja danych i przechowywanie informacji medycznych.
Podczas fizycznej podróży pacjenta dane medyczne są często rejestrowane na papierze, natomiast podczas cyfrowej podróży pacjenta mamy do czynienia z elektroniczną dokumentacją medyczną (EDM), czy elektroniczną kartą pacjenta. To znacząco ułatwia dostęp do danych wszystkich uprawnionych osób oraz usprawnia proces przepływu informacji.
Kolejna różnica dotyczy efektywności czasowej i kosztowej.
Podczas, gdy fizyczna podróż pacjenta może często skutkować dłuższym czasem oczekiwania w gabinecie lekarskim lub w placówce, cyfrowa podróż pacjenta często umożliwia szybsze, bardziej elastyczne, a tym samym bardziej przyjazne dla pacjenta wizyty i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.
Dzięki zastosowaniu narzędzi cyfrowych można utrzymać lepszą i bliższą komunikację z pacjentami. Choćby przez wykorzystanie narzędzi takich jak automatyczne przypomnienia o wizytach. Prowadzi to do lepszej opieki i większego zadowolenia pacjenta, co z kolei wzmacnia relacje lekarz-pacjent.
Pomimo wielu zalet cyfrowej podróży pacjenta, nie może ona i nie zastąpi w pełni fizycznej podróży pacjenta. Należy ją raczej traktować jako uzupełnienie i naturalny rozwój fizycznej podróży pacjenta. A także ogromną szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i rozwój gabinetów oraz placówek.
Ponieważ dzięki wykorzystaniu cyfrowych technologii i kanałów pacjenci często mogą być objęci opieką szybciej, zgodnie ze swoimi potrzebami, a w konsekwencji - skuteczniej leczeni. Jednocześnie pozostaje osobisty kontakt i empatia między lekarzem a pacjentem.
Dzięki zastosowaniu cyfrowych technologii medycznych pacjenci mogą być leczeni na przykład bez wizyty w przychodni. Nowoczesne technologie wideo umożliwiają udostępnianie lekarzom objawów i postępów w czasie rzeczywistym.
Czy wiesz, że...
Pacjenci uwielbiają telemedycynę!
12 300 - to średnia liczba telekonsultacji miesięcznie umawianych przez użytkowników ZnanyLekarz (dane na wrzesień 2022)
Ogólna liczba konsultacji online umówionych z pomocą ZnanyLekarz.pl w listopadzie 2022 r. przekroczyła już 1 000 000!
W ramach cyfrowej podróży pacjenta jako lekarz możesz zaoferować nowoczesną i zorientowaną na pacjenta opiekę zdrowotną, która spełnia najwyższe standardy. I to zarówno pod względem skuteczności, wydajności, jak i zadowolenia pacjentów.
W dalszej części artykułu poznasz ewolucję podróży pacjenta od doświadczenia czysto fizycznego do cyfrowego. Otrzymasz też cenne wskazówki i rekomendacje, jak ustalić optymalną cyfrową podróż pacjenta w swojej praktyce, tak, aby jak najlepiej wesprzeć swoich pacjentów i związać ich ze swoją praktyką w dłuższej perspektywie.
Jak wspomniano na wstępie, digitalizacja ukształtowała zachowania konsumentów we wszystkich obszarach, w tym w branży medycznej. Pacjenci chcą dziś elastycznych i przyjaznych dla użytkownika narzędzi cyfrowych, które można łatwo zintegrować z ich codziennymi obowiązkami i poprawić dostęp do opieki zdrowotnej.
Cyfryzacja odgrywa również ważną rolę w pozyskiwaniu informacji. Obecnie pacjenci mogą wyszukiwać w Internecie informacje o objawach, chorobach i możliwościach leczenia, przygotowując się do wizyty u lekarza. Poszukiwania odpowiedniego lekarza odbywają się również online .
Ponadto dane pacjentów można teraz przechowywać i zarządzać nimi za pomocą narzędzi cyfrowych. Umożliwia to lekarzom i personelowi przychodni szybki dostęp do historii medycznej pacjenta i dzielenie się ważnymi informacjami z innymi specjalistami.
Cyfrowa podróż pacjenta ma ogromne znaczenie, ponieważ zapewnia pacjentom bezproblemowe i spersonalizowane doświadczenie przy jednoczesnej poprawie wydajności i jakości opieki medycznej.
Digitalizacja branży medycznej to nie tylko łatwa i wygodna rejestracja online na wizyty 24/7. Wykorzystanie technologii cyfrowych, takich jak wideokonsultacje na platformach lekarz-pacjent, umożliwia pacjentom korzystanie z usług medycznych w zaciszu własnego domu, oszczędzając czas i koszty podróży.
Otwiera to nowe możliwości opieki zdrowotnej, zwłaszcza dla osób mających problemy z poruszaniem się lub osób mieszkających w odległych regionach.
Cyfrowe narzędzia oszczędzają lekarzom i personelowi medycznemu wiele czasu oraz pozwalają skupić się na indywidualnych potrzebach pacjentów i zapewnić im optymalną opiekę.
Dla samych pacjentów korzystanie z narzędzi cyfrowych otwiera skoncentrowane na użytkowniku i spersonalizowane doświadczenie, do którego są przyzwyczajeni z innych obszarów.
Platformy cyfrowe umożliwiają pacjentom samodzielne zarządzanie swoim zdrowiem poprzez uzyskanie dostępu do różnorodnych informacji i zasobów.
W szczególności możliwość niezależnego zarządzania wizytami oferuje pacjentom wysoki stopień niezależności od sztywnych godzin otwarcia gabinetu, czy placówki.
Technologie cyfrowe mogą sprawić, że opieka medyczna będzie bardziej wydajna i jakościowa.
W szczególności wideokonsultacje są przykładem tego, jak można skrócić czas oczekiwania na wizytę oraz oświęcony na dotarcie do fizycznej placówki, jednocześnie zmniejszając obciążenie personelu medycznego.
Kolejna zaleta: większa dokładność diagnozy i leczenia. Dzięki technologiom cyfrowym dane medyczne mogą być wreszcie wymieniane szybko i precyzyjnie między lekarzami pierwszego kontaktu, a specjalistami lub klinikami.
Ciągły rozwój technologii i platform cyfrowych będzie nadal pomagał optymalizować opiekę medyczną i dostosowywać ją do indywidualnych potrzeb pacjentów.
Poniżej kilka przykładowych korzyści płynących z wykorzystania "zdobyczy technologii" w gabinecie lub placówce medycznej.
👉 Oszczędzasz czas, automatyzując procesy i wykorzystując narzędzia,
👉 pracujesz efektywniej i
👉 możesz skupić się na pacjentach,
👉 redukujesz liczbę no-shows, czyli nieobecności pacjentów podczas wizyt.
I to często jednocześnie :) Przykładowo: automatyczne przypomnienia i powiadomienia o wizycie. W tej roli świetnie sprawdzają się SMSy, które pacjent otrzyma, np. 24h przed ustalonym terminem. Jak pokazują dane ZnanyLekarz, powiadomienia SMS pomagają zredukować liczbę no-shows aż o 65%!
Zobacz, jak system medyczny może pomóc w rozwoju Twojego gabinetu!
Zaprojektuj własną ścieżkę pacjenta, korzystając z bezpłatnego szablonu, przygotowanego przez ekspertów ZnanyLekarz. 👇