5 porad jak wykorzystać Google Ads w promocji gabinetu lekarskiego
Pacjenci, szukając lekarza, zazwyczaj korzystają z wyszukiwarki Google. Wpisują w okno wyszukiwania imię i nazwisko (jeśli znają lekarza) albo specjalizację czy rodzaj usługi oraz miasto (jeśli nie znają konkretnego specjalisty). Jak sprawić, aby Twoja strona wyświetliła się na liście wyników wyszukiwania? Możesz zadbać o pozycjonowanie strony albo zainwestować w reklamę Google Ads. Na czym polega promocja w programie Ads? I o czym należy pamiętać, uruchamiając kampanię promującą usługi lekarskie?
Google Ads (wcześniej AdWords) dla branży medycznej - płatna reklama w wyszukiwarce
Reklama Google Ads to płatna reklama w wyszukiwarce Google i na stronach, które współpracują z Google. Reklama może mieć postać tekstową, graficzną albo video. Najpopularniejszą formą są reklamy tekstowe. Bloki reklamowe Google Ads pojawiają się zazwyczaj na górze listy wyników wyszukiwarki Google (oznaczone są hasłem “Sponsored”).
Jak pojawić się na liście wyników wyszukiwania w sekcji Google Ads?
Aby pojawiła się tam twoja reklama, wystarczy opracować jej treść oraz wybrać słowa kluczowe, po wpisaniu których pacjent zobaczy reklamę. Jeśli reklama odpowie jego potrzebom, to w nią kliknie i zostanie przeniesiony na twoją witrynę. Co istotne, płatność za reklamę zależy od wybranej strategii płatności. Może to być w chwili kliknięcia, za pozycję wyświetlenia lub określoną konwersję.
Zalety reklamy Google Ads to przede wszystkim możliwość dotarcia z przekazem promocyjnym bezpośrednio do osób zainteresowanych danym zabiegiem / konsultacją / badaniem, ułatwienie zarezerwowania wizyty, co z kolei realnie wpływa na zwiększenie dochodu placówki medycznej.
Jak uruchomić kampanię Google Ads dla gabinetu lekarskiego?
Każdy może sam skonfigurować kampanię Google Ads. Założenie konta jest bezpłatne, a Google udostępnia specjalny panel do obsługi reklam. Oto cały proces w prostych krokach:
1. Określ słowa kluczowe
Na początek należy wybrać słowa kluczowe, dla których chcemy wyświetlać naszą reklamę, a następnie opracować treść reklamy. Na przykład ginekolog z Łodzi może wybrać słowa kluczowe: ginekolog Łódź, ginekolog Łódź prywatnie, usg ginekologiczne Łódź. Reklama mogłaby mieć treść: Ginekolog Łódź Centrum. Kompleksowy zakres usług. Szybka rezerwacja przez Internet. Należy też przygotować odpowiednią podstronę, na którą będziemy kierować tych, którzy kliknęli w nasz komunikat (nie musi to być strona główna naszego gabinetu, czasem lepiej przekierować np. na stronę z kontaktem).
2. Określ grupę docelową
Kolejnym krokiem jest dopasowanie najlepszej grupy odbiorców reklamy, czyli takiej, która z największym prawdopodobieństwem wykona pożądaną przez nas aktywność na stronie (np. wykona telefon, czy zarezerwuje wizytę).
Sposobów doboru grupy docelowej jest kilka: możesz wybrać osoby, które odwiedziły wcześniej Twoją stronę internetową, bądź są w określonym wieku, wybranej płci lub mieszkają w danym mieście, a nawet możesz wyselekcjonować odbiorców reklamy według ich zainteresowań czy hobby!
3. Ustal budżet i koszt za oczekiwaną akcję
Ostatnim krokiem jest ustalenie budżetu kampanii. W tym miejscu należy określić dzienny lub całkowity budżet, który zostanie przeznaczony na promocję, a także koszt za konwersję, czyli wybraną akcję, która jest oczekiwana od odbiorcy (np. kliknięcie w reklamę i przejście na stronę internetową). Zaleca się aby na początku działania kampanii wyznaczyć wyższy budżet, niż docelowy, aby system mógł “nauczyć się” wyświetlać reklamę osobom dokonującym konwersji. Jeżeli system wyświetli danej osobie reklamę kilka razy, a ona ani razu w nią nie kliknie, to po czasie przestanie jej ją wyświetlać. Wzamian wybierze pacjentów, którzy pod wpływem reklamy są skłonni umówić wizytę. Po “fazie uczenia” systemu, która trwa zazwyczaj około 2-3 tygodni, budżet można z powrotem zmniejszyć.
5 porad jak wykorzystać Google Ads w promocji gabinetu lekarskiego
Planując kampanię Google Ads, warto też pamiętać o kilku kwestiach.
1. Dobierz słowa kluczowe, których używają pacjenci
Słowa kluczowe muszą być związane z tym, co robisz, a konkretnie z tym, czego szukają Twoi potencjalni pacjenci. Zastanów się, jaki proces myślowy przeprowadza Twój pacjent, czego chce i co wpisuje w okno wyszukiwarki.
Jak sprawdzić, jakie zapytania wpisują internauci do wyszukiwarki Google? Służy do tego bezpłatne narzędzie propozycji słów kluczowych dostępne po zalogowaniu na koncie Google Ads, o nazwie “Planer słów kluczowych”. Wystarczy wpisać frazy związane z usługami placówki, a narzędzie pokaże nam potencjał danych słów, tzn. ile osób średnio miesięcznie szuka danego słowa, jaka jest konkurencja oraz jakie inne słowa powiązane z szukaną przez nas frazą można uwzględnić w reklamie. Możesz też skorzystać z narzędzia Google Trends. Pamiętaj, że pacjent nie zawsze zna specjalistyczną terminologię – może na przykład zadać pytanie o to, jak pozbyć się trądziku, albo wpisać w wyszukiwarkę termin prostowanie zębów, bo nie jest zaznajomiony z terminem ortodonta.
2. Kieruj reklamę lokalnie
Jeśli prowadzisz gabinet ginekologiczny w Łodzi, raczej mało prawdopodobne jest, że z Twoich usług będą korzystać pacjentki z Białegostoku. Dlatego warto w kampanii dokładnie określić, do kogo chcesz skierować reklamę albo pod tym kątem wybrać słowa kluczowe, np. ginekolog Łódź.
3. Uważaj na treść reklamy
Reklama tekstowa ma pewne ograniczenia dotyczące treści, na przykład ściśle określony limit znaków. Pamiętaj, że ze względu na zakaz reklamy usług medycznych nie należy w komunikacie promującym usługi medyczne używać haseł w stylu najtaniej w mieście czy specjalna promocja. Warto jednak w jakiś sposób wyróżnić swoją reklamę wśród innych linków sponsorowanych, np. podkreślając możliwość umówienia wizyty online.
🔖Sprawdź też aspekty prawne promocji w branży medycznej.
4. Zadbaj o mierzalny cel
Sam możesz wybrać podstronę, na którą trafi użytkownik po kliknięciu reklamy. Powinna ona nawiązywać zarówno do słowa kluczowego, jak i do tekstu reklamy. Należy też zadbać o to, aby zachęcała pacjenta do konkretnej akcji (na podstawie której potem będziesz mógł zmierzyć, czy reklama przyniosła efekt), np. formularz kontaktowy, dedykowany numer telefonu czy formularz rejestracji online.
5. Monitoruj efekty kampanii
Google oferuje dosyć intuicyjny panel, w którym można obserwować postępy kampanii: ilość wyświetleń naszej reklamy, liczbę kliknięć (lub inne rodzaje konwersji) oraz koszty. Warto wyłączać te słowa, które nie przynoszą nam pacjentów, a są kosztowne, testować różne teksty reklam i różne stawki za kliknięcie. Pamiętaj o tym, by oprócz monitorowania samych wyników, zapisywać zmiany, których dokonałeś. Za miesiąc możesz już nie pamiętać, która konkretnie zmiana w reklamie przyniosła Ci wzrost lub spadek wyników. Gdy będziesz miał to zanotowane - z łatwością wrócisz pamięcią do tego, co konkretnie w danym okresie zostało zmienione. Dzięki temu można zrównoważyć koszty kampanii względem uzyskanych efektów.
Czy warto inwestować w Google Ads dla gabinetu lekarskiego?
Trudno jest określić koszt kampanii Google Ads – zależy on od liczby słów kluczowych i ceny za kliknięcie, która dla każdego ze słów może być różna. Ważne jest, aby optymalizować kampanię – czyli wykluczać słowa, które nie przynoszą pacjentów, dodawać nowe, bardziej skuteczne teksty reklamy. Choć, tak jak wspomniałam, każdy samodzielnie może skonfigurować kampanię w Google Ads, to jednak jej prowadzenie warto powierzyć profesjonalistom. Pomogą dobrać odpowiednie słowa kluczowe, teksty reklam i na bieżąco śledzić skuteczność kampanii i jej budżet.
Planując zaawansowane kampanie reklamowe w Google samodzielnie, trzeba też liczyć się z dużym zaangażowaniem czasu m.in. na pozyskanie wiedzy i przygotowanie.
Korzystanie z usług specjalistów oznacza dodatkowe koszty. Jednak nie muszą one być duże. Wręcz przeciwnie. Pamiętaj, że płatne reklamy robi się po to, aby “na koniec dnia” przyniosły więcej dochodu, niż wygenerowały kosztów i służą przede wszystkim do poprawy prosperowania biznesu. Możesz w tym zakresie skorzystać z dedykowanej usługi Media360, którą znajdziesz w ofercie ZnanyLekarz. Specjaliści z wieloletnim doświadczeniem przygotują całą kampanię za Ciebie.
Możesz liczyć na współpracę z zespołem doświadczonym w pracy z reklamami Google. Oraz jasne i przejrzyste informacje o wynikach: wszystkie działania zostaną w raportach, do których masz stały dostęp.
W ramach Media360 zespół ekspertów zadba o to, aby Twoja praktyka była jeszcze lepiej widoczna w Google – czyli w miejscu pierwszego wyboru pacjentów do znalezienia specjalistycznej pomocy.
Jeśli nie Google Ads, to co? Promuj swój gabinet w sieci...organicznie
Być może lepszym pomysłem będzie więc promocja w tych serwisach, które w naturalny sposób zapewnią wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jak na przykład serwis ZnanyLekarz.pl. (na screenie z przykładem reklamy Ads w branży medycznej, wyniki ze ZnanyLekarz są na samym szczycie wyników organicznych, czyli niepłatnych).
Tym bardziej, że często jest to także o wiele tańsza forma promocji. Zobacz, jakie informacje warto uzupełnić w swoim profilu, aby zwiększyć widoczność w sieci.
Możesz także prowadzić profil w social mediach - w bezpłatnym e-booku "Komunikacja z pacjentem w social mediach" podpowiadamy jak to zrobić skutecznie i zgodnie z prawem. Dajemy też garść porad z przykładami, żeby nigdy nie zabrakło Ci inspiracji na treści.