Lekarz w social mediach to już nie przysłowiowy “biały miś na Krupówkach”, a codzienność. Chcesz być tam gdzie Twoi pacjenci, więc komunikujesz się z nimi w social mediach. Albo dopiero chcesz zacząć i potrzebujesz odrobiny inspiracji?
Przygotowaliśmy dla Ciebie garść praktycznych porad z przykładami, dzięki którym nie zabraknie ci pomysłów na to, co publikować w social mediach.
Komunikacja z pacjentem w social mediach to już codzienność. PwC Health Research Institute zbadało, w jaki sposób internauci wykorzystują media społecznościowe do zdobywania i dzielenia się informacjami dotyczącymi zdrowia. Wynika z nich, że:
Niezależnie od kanału, który wybierzesz - przede wszystkim zadbaj o uzupełnienie profilu. Od podstawowych, jak zdjęcie, zdjęcie w tle, opis, prze uzupełnienie danych kontaktowych, po dodanie linka czy przycisku z “wezwaniem do działania”. Poniżej przykład przycisku na Facebooku z linkiem do rejestracji online.
W komunikacji z pacjentem w social mediach kluczowe znaczenie mają jakość i systematyczność oraz…autentyczność!
Protip: Aby ułatwić swoim pacjentom kontakt, dodaj w profilu link do kalendarza online. Tutaj znajdziesz informacje, jak to zrobić:
Kwestia promocji i reklamy usług medycznych to dość wrażliwy temat. Miej na uwadze także aspekty prawne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w e-booku 👉"Komunikacja z pacjentem w social mediach" - do pobrania bezpłatnie :)
Branża opieki medycznej jest dość restrykcyjna w podejściu do reklamy. Dodatkowo z zapisów w KEL, czyli Kodeksie Etyki Lekarskiej, który ma już…jakieś 30 lat…wynika, że lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych. Poza nieetycznym działaniem, czy złamaniem zakazu reklamy, największym błędem jakim może popełnić lekarz w social mediach jest…
…grzech zaniechania i publikowanie ad hoc. Jednak co zrobić, kiedy zdecydowanie brak pomysłów na posty? Poniżej przedstawiamy 9 pomysłów na posty, dzięki którym lekarz w social mediach łatwiej stworzy angażujące treści.
Daj się poznać. Opowiedz, czym się zajmujesz, od kiedy - w ten sposób stajesz się bardziej "znajomy". Możesz opisać największe wyzwania w swojej codziennej pracy albo to, co sprawia ci w niej najwięcej przyjemności. Przykład: Instastory.
Możesz pokazać wyposażenie gabinetu, także te nieco mniej formalne. To świetny sposób, aby zachęcić pacjentów do wizyty. I wyróżnić się na tle konkurencji. Dysponujesz miejscami parkingowymi dla pacjentów? A może masz specjalne udogodnienia, jak np. kącik dla dzieci, czy przewijak w łazience? Pokaż je :) W ten sposób okazujesz, ze troszczysz się o swoich pacjentów na każdym etapie ich ścieżki do gabinetu, czyli po prostu dbasz o patient experience.
Pokazując urządzenia, opisując ich działanie, tak naprawdę przedstawiasz ofertę - nie mówiąc o niej wprost. Co więcej, możesz od razu edukować swoich obecnych i potencjalnych pacjentów, a nawet zredukować u nich stres związany np. z pierwszą wizytą i pomóc im się lepiej do niej przygotować.
Buduj wizerunek eksperta. Udostępniając materiały o dużej warto dla użytkownika i dzieląc się wiedzą, budujesz zasięgi. Mówiąc wprost - docierasz do szerszej grupy odbiorców, ponieważ takie posty mają też większe szanse na udostępnienie. Poza korzyściami wizerunkowymi, możesz w ten sposób pozyskać nowych pacjentów.
Możesz napisać posta na swoim profilu lub w grupach na Facebooku. Nie tylko o samej możliwości, a również o tym, jak przygotować się do takiej wizyty.
Jeśli prowadzisz konsultacje online - to doskonała informacja - i materiał na posta - z której na pewno chętnie skorzystają twoi pacjenci.
Zastanawiasz się w jaki sposób? To proste: pokaż dyplomy, czy zdjęcia publikacji lub wklej linki bezpośrednio do nich. Bierzesz udział w specjalistyczny szkoleniu lub kursie? Wrzuć zdjęcia albo relację z informacją, co to za spotkanie. Możesz również dodać rozwinięcie w postaci opisu, w jaki sposób poszerzysz swoje umiejętności i co dzięki temu zyskają twoi pacjenci. A jeśli masz profil na LinkedIn - koniecznie uzupełnij sekcję z certyfikatami i dyplomami. Przykład poniżej.
Pokaż kim jesteś, jakie masz pasje i co lubisz robić w wolnym czasie. Podziel się ciekawą lekturą - niekoniecznie branżową ;) Wrzuć zdjęcie miejsca, które cię urzekło. Po prostu - pokaż “ludzką twarz” twojego biznesu. W ten sposób przestajesz być anonimowy: budujesz relacje i pozwalasz pacjentom poznać siebie, jeszcze zanim przyjdą do twojego gabinetu.
Opinie stanowią tzw. społeczny dowód słuszności - tak ważny, gdy przychodzi do wyboru lekarza. Wielokrotnie przytaczaliśmy już te liczby: 90% pacjentów szuka informacji o lekarzu lub placówce w Internecie. 63% pacjentów dokonując wyboru, gdzie podejmie leczenie, kieruje się właśnie opiniami. Dlatego są one tak skutecznym elementem marketingu medycznego. (Więcej na temat opinii i ich pozyskiwania przeczytasz w artykule: 3 nieinwazyjne sposoby pozyskania opinii od pacjentów)
Opinie to niezawodny sposób na budowanie wizerunku samego lekarza / specjalisty, jak i gabinetu. Mogą być przedstawione w formie cytatu lub dodatkowo opatrzone zdjęciem. Świetnie sprawdzą się także formaty wideo.
Zaproś np. na bezpłatne konsultacje, prelekcję. Jeśli w twojej okolicy odbywają się darmowe lub specjalistyczne badania - również możesz o tym poinformować swoich obserwujących.
Potrzebujesz inspiracji - skorzystaj z kalendarza od ZnanyLekarz. Znajdziesz go tu 👉Kalendarz świąt i dni związanych ze zdrowiem
Dzięki bezpłatnemu terminarzowi możesz:
Chcesz wiedzieć więcej o marketingu usług medycznych w social mediach?
👉Zobacz nagranie z webinarium Komunikacja w social mediach i
👉 pobierz bezpłatny e-book Komunikacja z pacjentem w social mediach.