Listopad - Miesiąc Walki z Męskim Rakiem + poradnik komunikacji


Movember w komunikacji gabinetu, placówki, lekarza. Dowiedz się, jak edukować pacjentów, budować zasięgi i prowadzić skuteczną komunikację.

 

O profilaktyce zdrowotnej powinien myśleć każdy mężczyzna, nawet 20-latek. Tymczasem panowie odwiedzają gabinety lekarskie zwykle dopiero wtedy, gdy z ich zdrowiem dzieje się coś niedobrego. I niestety, najczęściej jest już za późno na doraźne działania, czy leczenie.

Rak jąder i prostaty - fakty

  • Nowotwory jądra należą do najczęstszych złośliwych nowotworów występujących u mężczyzn w grupie wiekowej 20-44 lat.
  • Zachorowalność w tej grupie wiekowej stale wzrasta -w ciągu ostatnich trzech dekad wzrosła ponad 3-krotnie.
  • Corocznie notuje się ponad 1000 nowych zachorowań na nowotwory jądra (w 2017 roku zdiagnozowano 1156 przypadków).
  • Około 100 pacjentów rocznie umiera z powodu nowotworu jądra. Nasieniaki stanowią 40%, a nienasieniaki 60% wszystkich nowotworów jądra.
  • Co piąty mężczyzna zmagający się z chorobą onkologiczną, choruje na raka prostaty. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w Polsce rejestruje się rocznie około 16 tysięcy nowych zachorowań i ponad 5 tysięcy zgonów.

    Źródło: Onkonet, https://www.onkonet.pl/dp_nump_rakjadra.php i https://www.onkonet.pl/n_n_rak_prostaty_2020.php#:~:text=20%20proc.,i%20ponad%205%20tysi%C4%99cy%20zgon%C3%B3w.

Czy “męski” rak jest śmiertelny?

Rak jąder, czy rak prostaty to nie wyrok - wystarczy…regularnie się badać! Dzięki badaniom profilaktycznym można uniknąć wielu schorzeń, w tym raka jądra i prostaty. Co więcej, odpowiednio wcześnie wykryte nowotwory jąder i prostaty są wyleczalne. I dokładnie o tym jest Movember!

Czy to przypadek, że Movember jest zaraz po Różowym październiku? Słuszne pytanie. Od wielu lat obchodzimy tzw. Różowy październik, czyli miesiąc świadomości i walki z rakiem piersi. A tymczasem rak prostaty dotyka mężczyzn równie często jak kobiety - rak piersi.

Co panowie wiedzą o profilaktyce zdrowia?

Według badań na zlecenie szpitala Medicover, wykonanych w 2020 roku: co dziesiąty mężczyzna wykonuje rutynowe badania co 2 lata, a ponad 20% panów – rzadziej niż co 24 miesiąca. Dodatkowo około 10% mężczyzn w ogóle zaniedbuje profilaktykę.

Przeczytaj też: Przychodzi facet do lekarza (poradnik)


Narodowy Test Zdrowia Polaków 2020 ujawnił “brzydką” prawdę: aż 69% mężczyzn nigdy nie badało jąder u lekarza, a aż 45% nigdy nie robiło tego samodzielnie. To dość przerażające liczby. Dlatego szalenie istotne są nie tylko sama profilaktyka, opieka medyczna, ale też edukacja i pewne “odczarowanie tematu”.

Co to jest i co znaczy Movember?

Movember powstało z połączenia dwóch słów: november, czyli listopad i mustache, czyli wąsy. Ogólnoświatowym symbolem kampanii są właśnie wąsy. Czemu tak? Aby w zabawny, lekki sposób przemycać trudne i, jednak, wstydliwe tematy.

Badania i profilaktyka raka u mężczyzn - jak możesz pomóc?

Na wiele sposobów, nawet jeśli działania twojego gabinetu, placówki, czy twoja specjalizacja, nie są bezpośrednio związane z tematem. Chcesz pokazać Movember w swojej komunikacji? A może po prostu dołożyć swoją cegiełkę do edukacji i nagłośnienia fajnych i potrzebnych akcji? Nic prostszego. Mam dla Ciebie kilka przykładów do zastosowania. Spójrz tylko na listę poniżej.

1. Jeśli Twoja specjalizacja wpisuje się w Movember - zaproś na bezpłatne konsultacje lub badania.

Poinformuj o tym swoich pacjentów wysyłając wiadomość SMS, najlepiej od razu z linkiem do kalendarza online, w którym mogą od razu dokonać rejestracji na wizytę (takie rozwiązanie oferuje ZnanyLekarz - sprawdź). Jeśli chcesz dotrzeć również do potencjalnych pacjentów - wykorzystaj siłę social mediów.


🎯 Pro tip: dołącz do polskiej inicjatywy Możnowładców i ZnanyLekarz. Wypełnij formularz, weź udział w “Zrób to dla jaj” - dzięki czemu znacznie zwiększysz zasięg swoich działań. Więcej informacji jak to zrobić, znajdziesz na końcu artykułu.

2. Udostępnij informacje o badaniach i konsultacjach u innych

Twoja specjalizacja nie ma nic wspólnego z "męskim rakiem", jednak uważasz, że to ważny temat? Nic straconego. Możesz podzielić się informacjami o działach prowadzonych w Twojej okolicy albo w ramach ogólnopolskich kampanii. Bazę bezpłatnych badań znajdziesz np. tu https://mosznowladcy.pl/harmonogram

Przykład: 

Udostępnij informacje o badaniach i konsultacjach u innych

3. Edukuj swoich (też potencjalnych) pacjentów

Jako specjalista doskonale wiesz, jak wielkie znaczenie ma edukacja pacjentów. Możesz stworzyć wpis na bloga, ulotkę z informacjami o profilaktyce, sposobach badania, artykuł na społecznościówki, nagrać podcast, wideo…możliwości jest całe mnóstwo.

Poniżej przykład z Facebooka Stachura Gabinety Lekarskie.

Edukuj swoich (też potencjalnych) pacjentów



🎯 Pro tip: Kopalnią inspiracji i gotowych do udostępnienia materiałów jest Facebook Mosznowładców.

Polska Fundacja "Kapitan Światełko" organizuje kampanie społeczne dla mężczyzn w naszym kraju od 2014 roku. W tym roku wyjątkowo działania rozpoczęły się wcześniej, bo już w październiku. Możesz zatem od razu przejść na fanpejdź Mosznowładców i udostępnić wartościowe materiały. Znajdziesz tam informacje o badaniach, fakty, porady,a nawet linki do podcastów o “męskich” tematach.

Poniżej przykład angielskojęzyczny posta edukacyjnego. 

movember_edukacja_co_zrobic

4. Przyłącz się do ogólnoświatowej akcji Movember i…zapuść wąsy

Możesz także dołączyć do akcji i zapuścić zarost :) To świetny sposób aby pokazać osobiste zaangażowanie i zwrócić uwagę na problem, nie tylko w oficjalnych kanałach gabinetu czy placówki. W ten sposób do akcji przyłączają się nie tylko sławne osoby, ale też zwykli ludzie, a wręcz całe firmy, czy kluby sportowe. 
https://www.facebook.com/PllLOT/

movember_fb_w_lot




Możesz także zapuścić…sztuczne wąsy. To doskonały pomysł na zwrócenie uwagi dla…Pań, które jednak chciałyby podjąć ten ważny temat. Poniżej przykład z facebooka rysowniczki Iny Młocickiej.

movember_fb_kobieta_Z_wasem

 

Włącz swoją placówkę lub gabinet w akcję profilaktyki dla mężczyzn. Dotrzyj do pacjentów gotowych zacząć dbać o swoje zdrowie!

Razem możemy więcej - dołącz do nas i weź udział w akcji “Zrób to dla jaj” - listopad 2022


Tej jesieni już po raz dziewiąty odbywa się kampania Mosznowładcy (znana wcześniej jako Movember Polska), której celem jest edukowanie mężczyzn w kwestiach wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty.

Co roku organizatorzy przygotowują ogólnopolskie tournée mobilnego gabinetu zapewniającego bezpłatne, przesiewowe badania USG jąder z których korzysta kilka tysięcy mężczyzn każdej jesieni. Tegoroczna kampania po raz pierwszy obejmuje dwa miesiące: październik i listopad, z uwagi na ogromne zainteresowanie badaniami.
Nie wszyscy mężczyźni mogą jednak wziąć udział w organizowanych przez Fundację Kapitan Światełko bezpłatnych badaniach.

Wielu z nich szuka placówek w swojej okolicy, gdzie mogą skorzystać z badań USG jąder. Co roku wiele przychodni i gabinetów włącza się w kampanię, przygotowując specjalne promocje oraz bezpłatne konsultacje, aby umożliwić jak największej liczbie mężczyzn poznanie stanu zdrowia ich jąder.

Jak możesz się przyłączyć do akcji “Zrób to dla jaj”?

Włącz swoją placówkę lub gabinet w kampanię “Zrób to dla jaj”, którą współorganizuje ZnanyLekarz. Udostępnij bezpłatne badania USG jąder w wybranych przez siebie terminach lub przygotuj promocyjne pakiety z podstawowymi badaniami dla mężczyzn.

Biorące udział w akcji placówki promowane są na stronie kampanii, którą odwiedza w okresie trwania akcji ponad 40.000 mężczyzn szukających urologa, oraz na Facebook'u kampanii, która wyświetlana jest blisko pół miliona razy.

Zgłoś się już teraz poprzez ten formularz.


Twoje wizyty na ZnanyLekarz?

Jesteś urologiem, onkologiem, a może specjalizujesz się w terapii onkologicznej, fizjoterapii, czy chcesz udzielać innych porad związanych z profilaktyką? Na portalu ZnanyLekarz Twoje udostępnione bezpłatne wizyty będą widoczne dla pacjentów, którzy będą się mogli na nie umówić.

Włącz się w kampanię Mosznowładcy. Zrób to dla jaj!