Męski rak, badania i profilaktyka raka u mężczyzn- poradnik komunikacji


Męski rak w komunikacji gabinetu, placówki, lekarza. Dowiedz się, jak edukować pacjentów, zapraszać na badania, budować zasięgi i prowadzić skuteczną komunikację.

O profilaktyce zdrowotnej powinien myśleć każdy mężczyzna, nawet 20-latek. Tymczasem panowie odwiedzają gabinety lekarskie zwykle dopiero wtedy, gdy z ich zdrowiem dzieje się coś niepokojącego. I niestety, najczęściej jest już za późno na doraźne działania, czy leczenie. 

Dlatego szalenie istotne są nie tylko sama profilaktyka, opieka medyczna, ale też edukacja i pewne “odczarowanie tematu”. Listopad - Miesiąc Walki z Męskim Rakiem to dodatkowa okazja, aby podjąć to wyzwanie.

Listopad - Miesiąc Walki z Męskim Rakiem

Listopad jest obchodzony na całym świecie jako miesiąc, w którym wyraża się solidarność z mężczyznami, którzy zmierzyli się z nowotworami gruczołu krokowego oraz rakiem jąder. Idea zapoczątkowana w Australii w 2014 roku, w Polsce reprezentowana szerzej pod postacią kampanii Mosznowładcy (znana wcześniej jako Movember Polska) "Zrób to dla jaj".

Jej celem jest edukowanie mężczyzn w kwestiach wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty. Ta jubileuszowa, 10 już edycja, trwa od 30 września do 2 grudnia. Nie wszyscy mężczyźni mogą jednak wziąć udział w organizowanych przez Fundację Kapitan Światełko bezpłatnych badaniach. Wielu z nich szuka placówek w swojej okolicy, gdzie mogą skorzystać z badań USG jąder. Poza wykonaniem badań, Panowie potrzebują wsparcia specjalistów również na co dzień, czy to podczas leczenia, czy w dalszej profilaktyce. 

Spraw, aby Twój gabinet był właśnie jednym z takim miejsc i skutecznie docieraj do obecnych i potencjalnych pacjentów. Przygotowaliśmy specjalny poradnik, który ułatwi Ci to zadanie.

Męski rak, badania i profilaktyka raka u mężczyzn- poradnik komunikacji

Co znajdziesz w artykule:

Rak jąder i prostaty - fakty

  • Nowotwory jądra należą do najczęstszych złośliwych nowotworów występujących u mężczyzn w grupie wiekowej 14-35 lat!
  • Zachorowalność w tej grupie wiekowej stale wzrasta -w ciągu ostatnich trzech dekad wzrosła ponad 3-krotnie.
  • Na raka jądra co roku w Polsce zachorowuje ok. 1500 mężczyzn.
  • Rak jądra dotyka ok 2.000 mężczyzn w Polsce (w 2017 roku zdiagnozowano 1156 przypadków).
  • Polska ma największą śmiertelność tego nowotworu z uwagi na późne wykrycie (w   wielu przypadkach 15% śmiertelność, dla porównania w Europie wynosi ona ok 5%).
  • Co piąty mężczyzna zmagający się z chorobą onkologiczną, choruje na raka prostaty. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w Polsce rejestruje się rocznie około 16 tysięcy nowych zachorowań i ponad 5 tysięcy zgonów. Jest on przyczyną ponad 5000 zgonów każdego roku.
  • Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym śmiertelność raka prostaty zwiększa się – w pozostałych systematycznie spada.

    Źródło: Onkonet i mosznowladcy.pl

Przeprowadzone w 2023 r. badanie każe zastanawiać się, czy panowie wiedzą, czym zajmuje się urolog?

Dla 85% mężczyzn głównym powodem udania się do urologa są problemy z opróżnianiem pęcherza moczowego, dla 48% problemy z nerkami, a dla 36% problemy z erekcją. Możliwość, że do urologa warto wybrać się z problemami z prostatą zaznaczyło jedynie… 1%. Narodowy Test Zdrowia Polaków 2020 ujawnił “brzydką” prawdę: aż 69% mężczyzn nigdy nie badało jąder u lekarza, a aż 45% nigdy nie robiło tego samodzielnie.  Badanie "Zdrowie. Męska sprawa" (zobacz raport), pokazało, że do urologa, zwłaszcza jeśli nie ma alarmujących objawów, mężczyznom nie jest specjalnie po drodze. 


🔖Przeczytaj też: Przychodzi facet do lekarza (poradnik)

To dość przerażające liczby. A przecież wcześnie wykryty nowotwór prostaty ma ogromne szanse na całkowite wyleczenie i  kontrolowanie rozwoju choroby.  A regularne (coroczne) badania poziomu PSA we krwi oraz wizyty u urologa to pierwszy krok na tej ścieżce. 

Badania i profilaktyka raka u mężczyzn - jak możesz pomóc?

Na wiele sposobów, nawet jeśli działania twojego gabinetu, placówki, czy twoja specjalizacja, nie są bezpośrednio związane z tematem. Chcesz pokazać pacjentom jak ważne są regularne badania i profilaktyka? A może po prostu dołożyć swoją cegiełkę do edukacji i nagłośnienia ciekawych i potrzebnych akcji? Nic prostszego. Mam dla Ciebie kilka przykładów do zastosowania. Spójrz tylko na listę poniżej.

Męski rak - poradnik komunikacji

1. Zaproś swoich (i potencjalnych) pacjentów na badania i konsultacje

Jesteś urologiem, onkologiem, a może specjalizujesz się w terapii onkologicznej, fizjoterapii, czy chcesz udzielać innych porad związanych z profilaktyką? Możesz oferować swoje usługi w promocyjnej cenie.  Nawet jeśli nie przewidujesz specjalnej promocji, warto przypomnieć pacjentom o konieczności regularnych badań.

💡Pro tip: Jak skutecznie dotrzeć z informacjami do pacjentów? Wykorzystaj siłę kampanii SMS!

SMS z linkiem do kalendarza i rejestracji wizyt online to najskuteczniejszy sposób na dotarcie z komunikacją do pacjentów. Dlaczego? To właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.

Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjentami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.

Jeśli chcesz dotrzeć również do potencjalnych pacjentów - wykorzystaj siłę social mediów. Publikuj posty - kilka inspiracji znajdziesz w dalszej części artykułu.

2. Dołącz też do polskiej inicjatywy Mosznowładców

Włącz swoją placówkę lub gabinet w akcję profilaktyki dla mężczyzn. Dotrzyj do pacjentów gotowych zacząć dbać o swoje zdrowie! Jak to zrobić? Wypełnij formularz, weź udział w  akcji “Zrób to dla jaj” - dzięki czemu znacznie zwiększysz zasięg swoich działań. Więcej informacji jak to zrobić znajdziesz na stronie akcji Mosznowładcy.

3. Dziel się wiedzą: edukuj swoich (też potencjalnych) pacjentów

Jako specjalista doskonale wiesz, jak wielkie znaczenie ma edukacja pacjentów. Możesz stworzyć wpis na bloga, ulotkę z informacjami o profilaktyce, sposobach badania, artykuł, nagrać podcast, wideo,  nawet zorganizować warsztaty w formie stacjonarnej lub online…możliwości jest całe mnóstwo.

Zadbaj o komunikację z pacjentami i po prostu dziel się wiedzą, także z pośrednictwem social mediów. Możesz przygotować poradnik lub pojedyncze porady i publikować je samodzielnie, lub w cyklu. O czym komunikować? Np.:

- o tym, kiedy się badać,

- jakimi badaniami powinni się zainteresować panowie,

- jak wyglądają konkretne badania,

- jakie są objawy "męskiego raka",

- o terminach i miejscach badań,

- o zdrowiu fizycznym, ale też psychicznym.

Coraz głośniej mówi się o roli psychologa lub terapeuty w pomaganiu pacjentom w radzeniu sobie z diagnozą raka prostaty i innymi problemami zdrowotnymi. Oraz o tym, jak zdrowy styl życia, w tym o dieta, regularna aktywność fizyczna i ograniczanie stresu, mogą pomóc w zapobieganiu chorobom prostaty. Świetnym pomysłem jest także publikowanie inspirujących historii pacjentów. A jeśli potrzebujesz nieco liczb, znajdziesz je w punkcie Rak jąder i prostaty - fakty (w pierwszej części tego artykułu).

Poniżej przykładowy post z Facebooka ParisMed Specjalistyczne Gabinety Lekarskie.

Męski rak w komunikacji gabinetu i placówki- przykładowy post z Facebooka ParisMed Specjalistyczne Gabinety Lekarskie

Oraz z Instagram MediConcept, zachęcający do badań i jednocześnie edukujący, dlaczego to tak ważne.

Poniżej kolejny przykład, angielskojęzyczny, posta edukacyjnego. 

movember_edukacja_co_zrobic

 

📌 Pro tip: Wykorzystaj różne kanały: informuj o działaniach w social mediach, na swojej stronie, czy za pomocą powiadomień SMS. Jeśli zdecydujesz się na posty na Instagramie lub TikToku korzystaj przy tym ze specjalnych hasztagów.  Przykładowo: #zrobtodlajaj, #meskiezdrowie.

4. Przyłącz się do ogólnoświatowej akcji i…zapuść wąsy

Możesz także dołączyć do akcji i zapuścić zarost :) To świetny sposób aby pokazać osobiste zaangażowanie i zwrócić uwagę na problem, nie tylko w oficjalnych kanałach gabinetu czy placówki. W ten sposób do akcji przyłączają się nie tylko sławne osoby, ale też zwykli ludzie, a wręcz całe firmy, czy kluby sportowe. 
Poniżej przykład z PLL LOT

movember_fb_w_lot


Możesz także "zapuścić"…sztuczne wąsy. To doskonały pomysł na zwrócenie uwagi dla…Pań, które jednak chciałyby podjąć ten ważny temat. Poniżej przykład posta z 2022 r. z facebooka rysowniczki Iny Młocickiej.

movember_fb_kobieta_Z_wasem

5. Udostępnij informacje o badaniach i konsultacjach...i nie tylko

Twoja specjalizacja nie ma nic wspólnego z "męskim rakiem", jednak uważasz, że to ważny temat? Nic straconego. Możesz podzielić się informacjami o działach prowadzonych w Twojej okolicy albo w ramach ogólnopolskich kampanii. Bazę bezpłatnych badań znajdziesz np. tu https://mosznowladcy.pl/harmonogram 

Podobnie jak informacje o badaniach i konsultacjach, tak samo możesz opublikować i poszerzać tym samym zasięgi wartościowych materiałów.

Poniżej przykład kampanii informacyjnej spoza branży opieki medycznej, co doskonale pokazuje, jak wielka jest waga tematu.Męski rak w komunikacji. przykład kampanii informacyjnej spoza branży opieki medycznej

Post dwa w jednym - informacja o akcji i słynne listopadowe wąsy na instagramowym profilu Tata_pielegniarz.

🎯 Pro tip: Kopalnią inspiracji i gotowych do udostępnienia materiałów są social media Mosznowładców. 

Miesiąc walki z męskim rakiem - poradnik komunikacji. Kopalnią inspiracji i gotowych do udostępnienia materiałów jest Facebook Mosznowładców

Polska Fundacja "Kapitan Światełko" organizuje kampanie społeczne dla mężczyzn w naszym kraju od 2014 roku. W tym roku wyjątkowo działania rozpoczęły się wcześniej, bo już z końcem września. Możesz zatem od razu przejść na fanpejdź Mosznowładców i udostępnić wartościowe materiały. Znajdziesz tam informacje o badaniach, fakty, porady, a nawet linki do podcastów o “męskich” tematach.

 

PS. Lekarze, specjaliści, managerowie - w listopadzie pamiętajcie także o sobie. Bo, aby zadbać o zdrowie pacjentów sami musicie mieć na to siły ;)

Męski rak w komunikacji - przydatne materiały: