Trendy w komunikacji z pacjentami 2024

Nowy rok to także nowe wyzwania i szanse - dla lekarzy, specjalistów i managerów placówek medycznych, aby jeszcze efektywniej komunikować się z pacjentami. Poznaj trendy na rok 2024 oraz sposoby, aby "być na czasie" i skutecznie realizować swoje cele.

 

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz zmieniającymi się oczekiwaniami pacjentów, komunikacja w obszarze opieki medycznej przechodzi istotne przekształcenia. Na podstawie danych z lat poprzednich oraz prognoz na 2024 rok, zidentyfikowaliśmy kilka kluczowych trendów, które stały się istotnymi czynnikami wpływającymi na sposób, w jaki lekarze, specjaliści i managerowie placówek medycznych komunikują się z pacjentami. Mają one także niebagatelny wpływ na codzienne funkcjonowanie, efektywność pracy oraz dalszy rozwój podmiotów opieki medycznej. W tym artykule dzielimy się z tobą zarówno trendami, jak i sprawdzonymi sposobami na to, aby za nimi nadążać.

5 najważniejszych trendów w komunikacji z pacjentami na 2024:

1. Rosnące znaczenie telemedycyny
2. Znacząca rola SMSów w komunikacji z pacjentami
3. Nastawienie na doświadczenia pacjenta
4. Personalizacja komunikacji
5. Rozwój narzędzi komunikacyjnych 

Omówienie poszczególne trendów znajdziesz poniżej. 👇

1. Rosnące znaczenie telemedycyny

W 2021 r. na łamach Rynku Zdrowia mogliśmy przeczytać, że Znaczenie telemedycyny będzie rosło, jednak pod warunkiem, że lekarze zaczną szerzej korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi niż telefon - wywiad z Łukaszem Borzęckim (https://www.rynekzdrowia.pl/E-zdrowie/Telemedycyna-Wymiana-e-dokumentacji-miedzy-placowkami-sprzyja-jej-rozwojowi,223338,7.html, , dostęp na dzień 20.12.2023).

Dane ZnanyLekarz za rok 2023 pokazują, blisko 10% wzrost liczby konsultacji online w porównaniu do 2022 r.!

Wyraźnie widzimy, że telemedycyna stale zdobywa na popularności, a jej znaczenie będzie nadal wzrastać w 2024 roku. To już cały pakiet usług i szereg możliwości! Narzędzia telemedyczne stają się integralną częścią praktyki medycznej, umożliwiając szybki dostęp do porad specjalistów, a także skrócenie czasu oczekiwania na wizytę. Pacjenci doceniają wygodę konsultacji online, a lekarze zyskują możliwość świadczenia usług zdrowotnych bez konieczności fizycznego spotkania.

Telemedycyna - dlaczego warto wdrożyć ten trend i jakie niesie korzyści?

Wykorzystując nowoczesne rozwiązania i włączając konsultacje online do oferty swojego gabinetu lub placówki:

✅ zwiększasz dostępność dla pacjentów,

✅ redukujesz liczbę ich nieobecności podczas wizyt,

✅ możesz znacząco obniżyć koszty bieżącej działalności,

✅ dbasz o pozytywne doświadczenia pacjentów,

✅ budujesz wizerunek.

❗ Aż 80% pacjentów uważa, że nie ma znaczącej różnicy między konsultacją online a zwykłą wizytą w gabinecie.

Co więcej, dzięki wykorzystaniu aplikacji mobilnych, takie teleporady, czy wizyty online mogą odbywać się w zasadzie z dowolnego miejsca na świecie! To daje unikalną możliwość na “pozostanie w kontakcie” z pacjentami, nawet w przypadku bardzo nagłych sytuacji.

❓Czy wiesz że...

ZnanyLekarz oferuje rozwiązania dla telemedycyny, w tym konsultacji online - zarówno po stronie pacjenta w ramach konta pacjenta ZnanyLekarz.pl, jak i specjalisty? Są one składową planów ZnanyLekarz - zawsze masz więc gwarancję, że działają, jak należy, nie musisz przejmować się “technikaliami” i możesz skupić się na pacjentach. Sprawdź!

2. Rosnąca rola SMSów w komunikacji z pacjentami

SMSy są najbardziej skutecznym narzędziem do komunikacji z pacjentami, szczególnie jeśli chodzi o powiadomienia i przypomnienia o wizytach - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów. Co więcej: aż 84% pacjentów deklaruje, że chciałoby pozostawać w kontakcie ze swoimi lekarzami także pomiędzy wizytami

Przesyłanie SMSów z terminami wizyt, informacjami o badaniach czy przypomnieniami o wizytach /badaniach pomaga zwiększyć skuteczność opieki i redukuje liczba nieobecności na wizytach - nawet o 65%! Pomaga też w budowaniu lojalności pacjentów: kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjentami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.

SMSy w komunikacji z pacjentami - dlaczego warto?

Wykorzystując SMSy:

✅ nie tracisz pacjentów już pozyskanych,

✅ redukujesz liczbę ich nieobecności podczas wizyt oraz

✅ łatwiej możesz zapełnić "okienka" powstałe po odwołanych wizytach a dodatkowo - oszczędzasz swój czas,

✅ budujesz lojalność i dbasz o pozytywne doświadczenia pacjentów,

✅ budujesz wizerunek.

 
❓Czy wiesz że...

Nie musisz tracić czasu na żmudne wysyłki - SMSy możesz łatwo zautomatyzować. Możesz także mierzyć ich skuteczność i dopasować komunikację do zmieniających się potrzeb: swoich i pacjentów. Służą temu Kampanie ZnanyLekarz. Sprawdź!

3. Nastawienie na doświadczenia pacjenta

Doświadczenia pacjenta stają się centralnym punktem strategii placówek medycznych. Pojęcie to w 2023 r. znacząco zyskało na popularności, stając się tematem szkoleń i silnie rysującym się trendem. Pacjenci oczekują bardziej spersonalizowanego podejścia, szybszych reakcji na ich potrzeby oraz lepszej dostępności do informacji. Specjaliści oraz placówki medyczne coraz chętniej uwzględniają zalecenia dotyczące ścieżki pacjenta, angażując się w budowanie pozytywnego doświadczenia na każdym etapie opieki zdrowotnej. Tylko...co to dokładnie oznacza?

Czego oczekuje nowoczesny pacjent?

Spójmy na opracowaną przez ZnanyLekarz mapę podróży pacjenta, obrazującą jego ścieżkę do gabinetu specjalisty lub placówki oraz oczekiwania, jakie ma na każdym z etapów. 👇

Trendy w komunikacji z pacjentami 2024: mapa podróży i potrzeb pacjenta

 

Punkty styku, gdzie cyfryzacja w branży medycznej jest szczególnie widoczna, to:

  • poszukiwanie przez pacjenta informacji o specjaliście / placówce i metodach leczenia:
    • na twojej stronie,
    • na swoim profilu na platformie lekarz-pacjent (np.ZnanyLekarz.pl),

  • rezerwacja terminu wizyty online w Twojej praktyce,
  • wdrożenie leczenia:

    • z pomocą innowacyjnych technologii, takich jak wideokonsultacje,
    • za pomocą cyfrowej, szyfrowanej wymiany danych pacjentów,
  • wdrożenie wizyt kontrolnych online,
  • wygodna komunikacja przed i po wizycie, np. z użyciem powiadomień SMS, czatu, czy wiadomości prywatnych.

❓Czy wiesz, jak zadbać o doświadczenia pacjentów?

 
Wychodząc naprzeciw trendom opracowaliśmy w ZnanyLekarz w pełni cyfrowy kurs Doświadczenia pacjenta w gabinecie i w placówce medycznej. Jest on dedykowanym profesjonalistom opieki medycznej, gabinetom jak i placówkom, chcącym sprostać rosnącym wymaganiom rynku opieki medycznej. Więcej informacji znajdziesz na stronie kursu.

4. Personalizacja komunikacji

Aktywne dążenie do personalizacji opieki i samej komunikacji z pacjentami przyczynia się do zwiększenia satysfakcji oraz lojalności pacjentów.
Personalizacja komunikacji staje się kluczowym elementem budowania relacji z pacjentami. Dostosowanie przekazu do indywidualnych potrzeb, historii medycznej czy preferencji pacjenta pozwala na bardziej skuteczne angażowanie się w proces leczenia. 

Cytując Marię Liburę,  kierownik Zakładu Dydaktyki i Symulacji Medycznej Collegium Medicum Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, ekspertkę Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej i członka Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Pacjenta: Niestety, w Polsce poza ośrodkami akademickimi o komunikacji medycznej myśli się zazwyczaj wąsko i fragmentarycznie. Nadal zaskakująco często sprowadza się ją do wymiaru „satysfakcji pacjenta”, postrzeganego jako klient, którego zadowolenie można wywołać gestem i uśmiechem, szczególnie wówczas, gdy niewiele można mu zaoferować. Niektórzy prowadzący szkolenia komercyjne bardzo dosłownie czerpią z technik sprzedażowych, nie poświęcając uwagi prawom pacjenta i etyce lekarskiej. Motywowanie do zmiany zlewa się niebezpiecznie z manipulacją, a lekceważenie psychologicznego wymiaru choroby skutkuje zalewem szybkich kursów radzenia sobie z „pacjentem agresywnym i roszczeniowym”. W morzu takich ofert ginie prosta prawda: komunikacja nie jest dodatkiem ani ozdobnikiem, ale podstawowym narzędziem pracy w praktyce klinicznej. (za Termedia, https://www.termedia.pl/mz/Komunikacja-to-fundament-bezpieczenstwa-pacjenta,51056.html dostęp 20.12.2023 r.)

Personalizacja w komunikacji z pacjentami - dlaczego warto?

Dzięki personalizacji komunikacji z pacjentami:

✅ możesz zwiększyć efektywność procesu opieki medycznej,

✅ budujesz lojalność i dbasz o pozytywne doświadczenia pacjentów, a dzięki temu

✅ nie tracisz pacjentów już pozyskanych,

✅ budujesz wizerunek.

🔖Personalizacja komunikacji z pacjentem - jak to zrobić?

 
1. Zadbaj o swoje kompetencje komunikacyjne
Wychodząc naprzeciw trendom opracowaliśmy w ZnanyLekarz w pełni cyfrowy kurs Empatycznej komunikacji. Jest on dedykowanym profesjonalistom opieki medycznej, po zakończeniu kursu otrzymasz certyfikat. Więcej informacji znajdziesz na stronie kursu.
 
2. Wykorzystaj w swojej codziennej pracy narzędzia, które pomagają dopasować komunikację do potrzeb konkretnego pacjenta
Są to: kampanie SMS, elektroniczna karta pacjenta i system zarządzania wizytami, który korzysta ze wszystkich zebranych danych, dzięki czemu z łatwością i bez konieczności angażowania dodatkowych zasobów ludzkich, czasowych, czy finansowych - przygotowujesz bardziej spersonalizowaną komunikację, także podczas samej wizyty.
Narzędzia takie jak system ZnanyLekarz, oferujące personalizowane rekomendacje i informacje, stanowią istotne wsparcie dla lekarzy i specjalistów. Dowiedz się więcej >>

5. Dalszy rozwój narzędzi komunikacyjnych w 2024 roku

W nadchodzącym roku, można spodziewać się dalszego rozwoju narzędzi komunikacyjnych, które ułatwią interakcję z pacjentami. Integracja systemów telemedycznych, dalszy wzrost znaczenia konsultacji online, usprawnienia w obszarze komunikacji na linii pacjent - lekarz oraz rozwój aplikacji mobilnych zwiększą dostępność opieki medycznej.

Standardem jest też e-dokumentacja (e-zwolnienia, e-recepty, czy elektroniczna karta pacjenta). To ogromna wygoda nie tylko dla pacjentów, ale i dla samych specjalistów opieki medycznej. Umiejętnie korzystając z możliwości, jakie dają nowoczesne narzędzia, coraz efektywniej organizują oni swoją codzienną pracę, obieg dokumentacji, a nawet zapełniają luki w grafikach oferując telekonsultacje i zdecydowanie lepiej komunikują się z pacjentami, korzystając z bezpiecznego czata i innych rozwiązań.

Inwestycje w nowoczesne technologie oraz narzędzia do komunikacji są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności gabinetu i placówki medycznej. Cyfrowe narzędzia to nie wymysł - a konieczność, aby sprostać oczekiwaniom stale rosnącego rynku opieki medycznej. A także efektywnie organizować swoją codzienną pracę.

system gabientowy

Narzędzia komunikacyjne - dlaczego warto z nich korzystać?

Dzięki narzędziom komunikacji:

✅ dbasz o holistyczne doświadczenia pacjentów.

✅ zwiększasz dostępność oraz

✅dajesz pacjentom możliwość wyboru wygodnej dla nich rezerwacji wizyt, w tym rejestrację online,

dzięki temu

✅ nie tracisz pacjentów którzy chcą się zarejestrować poza godzinami pracy gabinetu.

✅ Nie tracisz ich również przez nieodebrane połączenia - wystarczy, że skorzystasz z możliwości zdanej rejestracji (takiej jak TeleRejestracja ZnanyLekarz),

✅ możesz zwiększyć efektywność procesu opieki medycznej,

✅ oszczędzasz swój czas,

✅zwiększasz efektywność pracy,

✅ budujesz lojalność i dbasz o pozytywne doświadczenia pacjentów, 

✅ zmniejszasz liczbę ich nieobecności podczas wizyt,

✅ budujesz także widoczność i wizerunek.

 
💡 Inwestycja w technologię i nowoczesne narzędzia cyfrowe - o czym warto pamiętać?
 
Bezpieczeństwo danych: W miarę wzrostu wykorzystania technologii, należy szczególnie zwracać uwagę na bezpieczeństwo danych pacjentów, stosując najnowocześniejsze standardy ochrony prywatności. Upewnij się, że stosowane rozwiązania są zgodne z wymaganiami prawnymi oraz standardami. Zobacz, Jak ZnanyLekarz zapewnia bezpieczeństwo danych?

Trendy w komunikacji z pacjentami 2024 - podsumowanie

2024 rok przyniesie dalszy rozwój komunikacji w opiece zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem telemedycyny, personalizacji oraz nastawieniem na budowanie relacji i pozytywnych doświadczeń pacjenta. Lekarze, specjaliści i managerowie placówek medycznych powinni aktywnie dostosowywać się do tych trendów, aby zachować wysoki standard opieki i zaspokajać rosnące potrzeby pacjentów.