Jak skutecznie pozyskiwać pacjentów i budować widoczność placówki lokalnie?



Dla placówek medycznych jednym ze sposobów na osiągnięcie sukcesu jest dotarcie z ofertą do potencjalnych pacjentów z najbliższej okolicy. Warto więc skupić się na promocji lokalnej. Według badań prawie 80% lokalnych zapytań online kończy się wizytą lub zakupem (tzw. efekt ROPO). Jak więc promować się w Internecie w swojej okolicy? Istnieje kilka sposobów.

Przypuszczamy, że zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest obecnie dla pacjentów korzystanie z Internetu. Wiesz, że to głównie w sieci szukają lekarzy. To właśnie tutaj pacjenci rozpoczynają swoją podróż do placówki medycznej lub gabinetu specjalisty (przeczytaj też 8 kroków pacjenta na ścieżce do placówki). Jak zatem zapewnić, aby trafili do Ciebie? Skoncentruj się na zwiększeniu widoczności Twojej placówki medycznej w Internecie! Masz kilka możliwości. 

1. Wizytówka w Google Moja Firma

97% użytkowników korzysta z wyszukiwarek, aby znaleźć informacje o lokalnych produktach i usługach. Nie inaczej sytuacja ma się w przypadku usług medycznych. Najprostszym sposobem, aby pokazać swój biznes, także placówkę medyczną, w Google, jest założenie wizytówki w Google Moja Firma. To darmowa usługa. Pozwala uzupełnić nazwę i opis firmy, a także dodać dane kontaktowe i adres na mapie.

Korzystając z (póki co) bezpłatnego narzędzia Google Moja Firma sprawisz, że wizytówka Twojej placówki będzie widoczna w wynikach lokalnego wyszukiwania oraz zostanie oznaczona na mapach Google. Zobaczy ją każdy, kto będzie przeglądał mapę Twojej miejscowości. Dodatkowo, na takiej wizytówce można zamieścić inne ważne dla pacjentów informacje i zdjęcia, a także zbierać rekomendacje pacjentów.

Punkty na mapie widoczne są także w ramach ogólnej listy wyników wyszukiwania Google.

Pewnie widzisz już, że tuż nad mapą z wynikami wyszukiwania pojawia się lista na ZnanyLekarz? I tu płynnie przechodzimy do kolejnego, jeśli nie najważniejszego punktu:

2. Zadbaj o widoczność placówki i docieraj prosto do lokalnych pacjentów z serwisem ZnanyLekarz.pl

Już wiesz, że budowanie silnej pozycji w wyszukiwarkach Google wymaga czasu i pieniędzy. Dlaczego nie wykorzystać pozycji kogoś, kto już tam jest? ZnanyLekarz zawsze znajduje się w TOP3 dla fraz typu „specjalizacja i miasto”.  Co więcej, prezentacja wyników wyszukiwania w ramach platformy ZnanyLekarz, daje placówce unikalne możliwości.👇

- Placówki są widoczne w wynikach wyszukiwania podobnie jak profile specjalistów.

- Pacjenci szukający lekarzy w naszym serwisie zazwyczaj dokładnie precyzują, jaka lokalizacja ich interesuje. Dodatkowo, wyszukiwarka pozwala na ustawienie domyślnej lokalizacji lub ograniczenie wyników wyszukiwania tylko do wybranego zasięgu na mapie. 

- Pacjenci mogą filtrować wyniki według dostępnych terminów, czy form (wizyty online lub stacjonarne). 

- Jeśli Twoja placówka korzysta z kalendarza online (dostępny w ramach  Profilu Premium), to pacjenci od razu po znalezieniu interesujących ich informacji mogą w wygodny sposób umówić się online na wizytę.

Zwiększ widoczność swojej placówki    * Pozycjonuj się w wynikach wyszukiwania w Google i na ZnanyLekarz.pl   * Zbieraj opinie od pacjentów i buduj reputację   * Dodaj mapkę dojazdu i przydatne informacje Zobacz więcej

Poniżej 3 podstawowe zasady skutecznego marketingu lokalnego i budowania widoczności z wykorzystaniem profilu placówki na ZnanyLekarz.pl.

🔺Daj się znaleźć pacjentom i pozwól im wygodnie umówić wizytę

Co zrobić, aby ułatwić pacjentom dotarcie do Twojej placówki? Niezwykle ważne jest, aby na profilu placówki oraz na profilach wszystkich zatrudnionych lekarzy zamieścić aktualne i kompletne dane dotyczące dostępnych usług, ich cen oraz możliwych terminów wizyt. Zadbaj też, aby pacjenci mogli od razu wygodnie się na nie umówić. Dlaczego to ważne?

⚠️ 85% pacjentów oczekuje, że będzie w stanie dokonać rezerwacji online.

Uruchom na swoim profilu internetowy Kalendarz Wizyt. Dzięki temu potencjalni pacjenci szybko i wygodnie umówią się na wizytę niezależnie od tego, czy recepcja placówki jest dostępna i czy sama placówka jest aktualnie otwarta, czy nie. Co więcej, takie placówki są dodatkowo promowane w takich wynikach wyszukiwania, dzięki czemu pozyskują pacjentów bezpośrednio przez nasz serwis.

🔺Promuj też usługi medyczne, aby budować lepszą widoczność

Pacjenci coraz częściej i chętniej umawiają wizyty do specjalistów przez Internet, jednak nie wszyscy lekarze i placówki w pełni wykorzystują potencjał tych zmian. Wiele osób uważa, że pacjenci szukają na ZnanyLekarz wyłącznie konsultacji. To mit! Fakty są inne: pacjenci szukają zarówno konsultacji, jak i konkretnych usług i zabiegów –zwłaszcza, gdy wiedzą, już jaką procedurę mają wykonać.

Najczęściej wpisują interesującą ich nazwę zabiegu i dodatkowo miasto, czy nazwisko specjalisty albo inne zapytanie, w wyszukiwarkę Google. A następnie klikają w pierwszy wyświetlony link (zwykle jest to strona internetowa lekarza lub zatrudniającej go placówki albo profil w serwisie ZnanyLekarz.pl). 

Czy warto promować usługi medycyny estetycznej w Internecie?

 

💡Wykorzystaj w pełni potencjał naszego serwisu: buduj widoczność online i skutecznie pozyskuj pacjentów. Sprawdź, jak uzupełnić i zarządzać profilem placówki na ZnanyLekarz.pl.

🔺Buduj widoczność online dzięki opiniom

Profil placówki na ZnanyLekarz.pl pozwala także na łatwe i wygodne pozyskiwanie oraz publikowanie opinii pacjentów. Dzięki temu stają się oni jej najlepszymi ambasadorami. Polecenia i rekomendacje to sprawdzony i w dalszym ciągu chyba najbardziej skuteczny sposób na promocję Twojej placówki medycznej.  63% pacjentów pacjentów wybiera lekarzy i placówki po opiniach.

Buduj widoczność online dzięki opiniom pacjentów w profilu placówki na ZnanyLekarz

🎟️ Przeczytaj też: 6 sprawdzonych sposobów, aby zachęcić pacjentów do wystawienia opinii

3. Widoczność placówki dzięki lokalnemu SEO

Innym sposobem na dotarcie do pacjentów, którzy szukają usług medycznych w sieci jest wypozycjonowanie strony Twojej placówki dla zapytań lokalnych. Tzw. local SEO to działania mające na celu zadbanie, aby algorytm Google kojarzył stronę internetową z określoną lokalizacją: miejscowością, a nawet dzielnicą czy ulicą. Pacjenci zwykle szukają lekarza czy usług medycznych, wpisując do wyszukiwarki szukaną frazę  + miasto. Dodatkowo wyniki Google są geolokalizowane - algorytm automatycznie dopasowuje wyświetlane wyniki do miejsca, w jakim przebywa użytkownik.

Na co zwrócić uwagę, optymalizując stronę pod kątem local SEO?

 1. W meta tagach, szczególnie w <title>, ale także w nagłówku H1, warto umieścić informację o mieście czy dzielnicy.

2. W tagu <description> również warto zadbać o opis, który zasugeruje lokalizację.

3. W treści strony dobrze jest podać informacje o lokalizacji i dane kontaktowe, czyli tzw. NAP (ang. Name, Address, Phone). Możesz je powtórzyć na stronie głównej i w sekcji Kontakt.

4. Jeśli placówka ma kilka oddziałów, najlepiej przygotować oddzielną podstronę dla każdego z nich z dokładnymi danymi adresowymi.

5. Warto zaimplementować mapkę Google.

6. Na wizytówce w Google Moja Firma dodaj adres Twojej witryny. Jeśli masz kilka lokalizacji, rozważ stworzenie dla nich odrębnych wizytówek.

7. Należy też zadbać o mobilną wersję strony. Pacjenci często szukają lokalnych firm, korzystając z urządzeń mobilnych. Poza tym jest to ważny element optymalizacji pod kątem Google.

Więcej informacji na temat local SEO znajdziesz tutaj: https://blog.hubspot.com/marketing/local-seo

Nowe wezwanie do działania 

4. Targetowana reklama w Google Ads

Innym sposobem na promocję placówki w lokalnych wynikach wyszukiwania jest reklama w Google Ads. Pozwala ona precyzyjnie wskazać grupę odbiorców, której chcemy wyświetlić reklamę - także z klucza geograficznego. W jaki sposób? Po pierwsze, poprzez wybór słów kluczowych.

Po drugie - poprzez ograniczenie zasięgu reklamy do wybranego obszaru. Na przykład, jeśli chcesz promować placówkę neurologiczną w Łodzi, możesz albo ustawić reklamę dla fraz typu “neurolog Łódź” czy “poradnia neurologiczna Łódź” - albo wybrać hasła ogólne, np. “neurolog prywatnie” czy “poradnia neurologiczna” i ustawić ograniczenie emisji reklamy do Łodzi i okolic.

Reklama Google Ads to płatna forma promocji w wyszukiwarce Google oraz na stronach partnerskich. Może przyjąć różne formy, takie jak tekstowa, graficzna lub wideo. Jednak najpopularniejszą formą są reklamy tekstowe. Bloki reklamowe Google Ads często pojawiają się na górze listy wyników wyszukiwania Google (oznaczone jako "Sponsorowane"). Bardzo ważne, aby w treści takiej reklamy zamieścić informację o lokalizacji placówki. Do reklam można też dodać rozszerzenie zawierające adres.

Zanim przejdziemy dalej: pamiętaj, że aby dotrzeć do swoich odbiorców musisz pokazać im informacje, których szukają. Bardzo często są to informacje dotyczące lekarzy w twojej placówce (w tym wspomniane wcześniej opinie), a nawet konkretne zabiegi i usługi. Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ warto uwzględnić te frazy kluczowe także w reklamach płatnych. Przykładowo: uwzględnienie frazy "leczenie żylaków +  miejsce" może przynieść zdecydowanie lepsze wyniki niż używanie sformułowań ogólnych jak "chirurgia naczyniowa + miasto"  lub "flebolog + miasto".

5. Lokalna promocja w social mediach

Jeśli prowadzisz profile placówki w social mediach, również wykorzystaj je, aby lepiej docierać do pacjentów z Twojej okolicy. Ustaw lokalizację swojej placówki, pamiętaj o podaniu dokładnego adresu. Posty możesz adresować do odbiorców związanych z konkretnym obszarem. Przykładowo: Facebook korzysta ze swoich algorytmów, dzięki którym wyświetli reklamę ludziom mieszkającym w pobliżu placówki.

Jeśli organizujesz wydarzenie, spotkanie - czy to online, czy też na żywo - wykorzystaj social media do promowania tej informacji. Możesz np. utworzyć wydarzenie albo dołączyć do innych lokalnych fanpage’y oraz grup związanych z Twoim miastem i udzielać się na nich. Dzięki temu możesz nawiązać kontakt z potencjalnymi pacjentami z okolicy, pokażesz także, że angażujesz się w lokalne inicjatywy. Możesz także skorzystać z opcji reklamy w systemie Meta (obejmuje Facebook i Instagram) i w prosty sposób kierować swoją ofertę do osób z okolicy.

🎟️Pro tip: O czym pisać i jak, aby dotrzeć do swoich adresatów? Inspiracje znajdziesz w poradniku Marketing usług medycznych: 11 pomysłów na posty w social mediach + przykłady
 
Wykorzystaj siłę Internetu w promocji lokalnej i budowaniu widoczności swojej placówki oraz...długotrwałych zysków dzięki lojalności pacjentów

Jak już wiesz, droga pacjenta do placówki rozpoczyna się najczęściej w Internecie. I nie wystarczy już sama obecność, czy nawet doskonała widoczność  - ważne jest też umiejętne budowanie wizerunku i przekazanie szczegółowych informacji  na temat samych usług.

W ostatnich latach branża opieki medycznej znajduje się pod silnym wpływem świata cyfrowego. Rosnąca integracja technologii z codziennym życiem zrewolucjonizowała różne aspekty prowadzenia placówki medycznej: od medycznych strategii marketingowych po umawianie wizyt i wyszukiwanie usług przez użytkowników/potencjalnych pacjentów.

Zadbaj o widoczność placówki i o każdy kolejny element relacji z pacjentem z rozwiązaniami od ZnanyLekarz!

Poznaj ZnanyLekarz PRO