Marketing usług medycznych: 11 pomysłów na posty w social mediach + przykłady

Skuteczny marketing usług medycznych oparty jest na efektywności. To oczywiste, że chcesz być tam, gdzie Twoi pacjenci. Obecni i potencjalni. A takim właśnie miejscem są social media.

Zacznijmy od danych statystycznych: z Internetu korzysta 87% społeczeństwa (dane na początek 2022 r.). Dynamicznie rośnie też liczba użytkowników social mediów: tylko w ciągu ostatniego roku zanotowano wzrost z 68,5% populacji na 72%. Oznacza to, że obecnie social media są używane przez 27 milionów Polaków, a w ciągu roku portalom społecznościowym przybyło 1,3 mln użytkowników.

Wśród platform z których użytkownicy korzystają najczęściej, niezmiennie prym wiodą Facebook i Instagram. To odpowiednio 88,1% oraz 55,7% użytkowników social mediów w Polsce (źródło: Raport We are Social & Hootsuite).

najpopularniejsze-social-media-pl

Warto wykorzystać ten potencjał w komunikacji z pacjentami. Jednak marketing usług medycznych to dość skomplikowana materia. Nie brakuje tu obostrzeń, nakazów i zakazów. Szczególnie jeśli chodzi o działania płatne. Social media są dokładnie tym miejscem, które pozwala na prowadzenie działań w sposób organiczny, czyli w formie przemyślanej komunikacji. Jak możesz to zrobić?

I tu z pomocą przychodzi ZnanyLekarz. Poniżej znajdziesz 11 pomysłów na posty w social mediach dla branży medycznej z konkretnymi przykładami. Dzięki nim nie tylko ożywisz komunikację z pacjentami, ale też zbudujesz wizerunek.
W bonusie dostajesz od nas narzędzie, dzięki któremu nie zabraknie Ci inspiracji posty. To...zaczynamy!

1. Wykorzystaj siłę real-time marketingu

O co chodzi? Dokładnie o: publikowanie postów o treściach, które są na czasie. Pokazywanie tematów ważnych i elektryzujących. Zwróć jednak uwagę aby nie były one kontrowersyjne. Masz obiekcje? Niepotrzebnie. Marketing usług medycznych to nie skostniały twór. Aby twoje działania były skuteczne, powinny być też zgodne z oczekiwaniami odbiorców. Zatem, jeśli jakieś temat mocno porusza i angażuje społeczeństwo, to warto wpleść go w swoje posty. Pamiętaj, aby było to naturalne i szczere. W przeciwnym wypadku możesz jedynie zniechęcić odbiorców.

Możesz pokazać, co robisz aby pomóc potrzebującym z Ukrainy. Algorytmy social mediów promują posty o treściach “na czasie”. Innymi słowy, mają one pierwszeństwo w wyświetlaniu się, jest zatem spora szansa, że dotrą do większej ilości osób.

Przykład pomysłu na post dla branży medycznej wykorzystującego real - time marketing (źródło: https://www.instagram.com/dr_malgorzata/):

marketing usług medycznych: pomysły na posty - wykorzystaj real time marketing

 

2. Publikowanie zabawnych treści z życia wziętych

Profesjonalizm jest ważny, jednak odrobina humoru pokazuje dystans i sprawia, że Ty, placówka oraz pracujący w niej specjaliści…stajecie się bardziej “ludzcy”. Warto sięgnąć po humorystyczne ujęcie powszechnie znanych sytuacji.
Przykład od ZnanyLekarz (https://www.facebook.com/strefalekarza): u nas nigdy nie spotka Cię taka sytuacja, bo wystawiamy e-recepty!

erecepta

3. Korzystaj z “mocy” ambasadorów marki - influencerów. Zarówno na swoich social mediach, jak i ich własnych.

Czemu to działa? Influencerzy, czyli osoby wpływowe, mają najczęściej dużą publiczność. Mówiąc wprost: ich posty docierają do szerokiego grona odbiorców. Bardzo często są też osoby po prostu opiniotwórcze. Automatycznie przyjmujemy, że produkty, których używają, czy usługi, z których korzystają są wysokiej jakości.

influencer

źródło: https://www.instagram.com/drbeatadethloff/


Rekomendacja osoby o odpowiednim wizerunku, automatycznie przekłada się na pozytywny wizerunek placówki i…działa o niebo lepiej niż reklama.

4. Pokaż efekty przed zabiegiem i po nim, aby pokazać skuteczność Twoich działań

Nie ma lepszej rekomendacji, niż pokazanie efektu :) Przykład poniżej.

komunikacja marketingowa branży medycznej w social mediach - pokaż efekty

 

5. Pochwal się swoimi sukcesami 

Dlaczego nagrody, dyplomy, tytuły, czy wyróżnienia to świetny materiał na posty w social mediach dla branży medycznej? Ponieważ budują eksperckość i potwierdzają konkretną wiedzę i umiejętności. Stanowią dowód, że dana placówka, czy lekarz są profesjonalistami.

Artykuł czy wystąpienie eksperckie na konferencji? A może wywiad w radio lub TV? Udostępnij link do nagrania albo zaproś do przeczytania.

marketing usług medycznych - pokaż wiedzę

źródło: https://www.facebook.com/multicliniccm

6. Publikuj opinie i wywiady z pacjentami

Podobnie jak certyfikaty, tak opinie stanowią potwierdzenie konkretnych cech. W tym przypadku stanowią też społeczny dowód słuszności - tak ważny, gdy przychodzi do wyboru placówki lub lekarza. Wielokrotnie przytaczaliśmy już te liczby: 90% pacjentów szuka informacji o lekarzu lub placówce w Internecie.63% pacjentów dokonując wyboru, gdzie podejmie leczenie, kieruje się właśnie opiniami. Dlatego są one tak skutecznym elementem marketingu usług medycznych. (Więcej na temat opinii i ich pozyskiwania przeczytasz w artykule: 6 sposobów, aby zachęcić pacjentów do pozostawienia opinii).

Opinie to niezawodny sposób na budowanie wizerunku specjalistów i placówek w branży medycznej. Mogą być prostym cytatem, czy dodatkowo opatrzone zdjęciem. Świetnie sprawdzą się także formaty wideo - przykład z profilu na Facebooku  (źródło: https://www.facebook.com/weissklinik).

pomysły na posty w social mediach dla branży medycznej - wywiad

 

Pro tip: Nie wiesz, jak pozyskać opinie pacjentów? Zajrzyj do naszego artykułu 6 sprawdzonych pomysłów, aby zachęcić pacjentów do wystawienia opinii.

7. Przedstaw swoich pracowników


Co jest najważniejsze w komunikacji Odpowiedź jest prosta: ludzie. To do nich się zwracasz. Z drugiej strony: każdy biznes również tworzą ludzie :)

Pokaż kto stoi za sukcesem tego miejsca. Pokaż specjalistów i “ludzką twarz” twojego biznesu. W ten sposób budujesz relacje i pozwalasz pacjentom poznać i polubić specjalistów jeszcze zanim przyjdą do placówki.
O czym możesz opowiedzieć? O tym, jaka jest ich specjalizacja, jakie mają dyplomy, uprawnienia, kursy. Możesz także pokazać ludzkie oblicze - i podejść do tematu “luźno”, choćby pokazując hobby i pasje.

źródło: https://www.facebook.com/AestheDentKrosno

8. Pokaż sprzęt, na którym pracujesz.

To świetna forma opisania oferty...niekoniecznie pisząc o tym wprost. W ten sposób pokazujesz też nowoczesność i profesjonalizm. Oraz to, jak rozwija się placówka. Dodatkowo możesz opisać korzyści, jakie daje nowy sprzęt. Przykład od Mokry Nos poniżej.

pomysły na posty w social mediach brnży medycznej -pokaż sprzęt

9. Pokaż “swoje” miejsce.

Podobnie jak Centrum Medyczne Damiana, możesz pokazać wyposażenie placówki, także te nieco mniej formalne. To świetny sposób, aby zachęcić pacjentów do jej odwiedzenia. I wyróżnić się na tle konkurencji. Dysponujecie kącikiem dla dzieci? A może miejscem na relaks albo dodatkowymi miejscami parkingowymi?
Ten pomysł na posty sprawdzi się nie tylko w przypadku nowego miejsca. Możesz pokazać zmiany albo nietypowe rozwiązania, które już funkcjonują.

pomysły na posty w social mediach dla branży medycznej - pokaz wnętrza

10. Wykorzystaj okazje i święta.

Nie tylko te ogólne, ale przede wszystkim święta branżowe, Dni Pacjenta, czy nawet te bardziej nietypowe, jak Światowy Dzień Serca który przypada 24 września. To doskonałe okazje, aby złożyć życzenia, przygotować promocję z limitowanym kodem rabatowym na wybrane usługi albo opublikować ciekawostkę związaną z daną okazją.

Potrzebujesz inspiracji - skorzystaj z kalendarza od ZnanyLekarz. Znajdziesz go tutaj. 

 

O tym, że w marketingu usług medycznych można wykorzystać nawet Dzień Grilla, niech przekona Cię poniższy przykład jednego z naszych klientów, Centrum Medycznego Damiana.

pomysły na posty w social mediach -wykozrystaj święta

 

11. Eksperymentuj z formatami

Zawsze wrzucasz statyczne posty? Wykorzystaj wideo, aby urozmaicić komunikację marketingową i zaangażować swoich odbiorców. Każdy kanał social media ma też formaty, którymi możesz urozmaicić swoje publikacje.

Czy twoje działania marketingowe koncentrują się na Instagramie? Jeśli odpowiadasz twierdząco, zacznij wykorzystywać potencjał w funkcjonalnościach relacji na Instagramie (quizach, sondażach, pytaniach), czy rolki (tzw. reels). Dzięki temu zwiększysz możliwą liczbę interakcji z obserwującymi.

Przykład ankiety na Instagramie ZnanyLekarz:

przykład ankiety na instagramie

 

Pomysły na posty w social mediach dla branży medycznej - podsumowanie

Marketing usług medycznych w social mediach nie musi być nudny i skostniały. Wręcz przeciwnie - powinien podążać za oczekiwaniami odbiorców.
Wyważone posty, atrakcyjne treści, to sposób na przyciągnie, a następnie utrzymanie ich uwag.
Mam nadzieję że dzięki powyższym pomysłom na posty nie zabraknie Ci już inspiracji.


Chcesz wiedzieć więcej o marketingu usług medycznych w social mediach? Zobacz nagranie z webinarium Komunikacja w social mediach. Poniżej znajdziesz też link do ebooka 7 najczęstszych pytań o social media marketingu. Przyjemnej lektury!

 

 

Pobierz e-booka