Włącz się do walki z Męskim Rakiem
Sposobem nie tyko na doraźną walkę z męskim rakiem, ale też na edukację i profilaktykę jest jesienna kampania "Zrób to dla jaj".
Twoja placówka również może wziąć w niej udział (szczegółowe informacje znajdziesz na końcu tego artykułu). Dlaczego to takie ważne? Zerknijmy na fakty.
Czy “męski” rak jest śmiertelny?
Rak jąder, czy rak prostaty to nie wyrok - wystarczy…regularnie się badać! Dzięki badaniom profilaktycznym można uniknąć wielu schorzeń, w tym raka jądra i prostaty. Co więcej, odpowiednio wcześnie wykryte nowotwory jąder i prostaty są wyleczalne.
Czy to przypadek, że ogólnoświatowy Miesiąc Walki z Męskim Rakiem jest zaraz po Różowym październiku? Słuszne pytanie. Od wielu lat obchodzimy tzw. Różowy październik, czyli miesiąc świadomości i walki z rakiem piersi. A tymczasem rak prostaty dotyka mężczyzn równie często jak kobiety - rak piersi.
Co panowie wiedzą o męskim raku i profilaktyce zdrowia?
Według badań na zlecenie szpitala Medicover, wykonanych w 2020 roku: co dziesiąty mężczyzna wykonuje rutynowe badania co 2 lata, a ponad 20% panów – rzadziej niż co 24 miesiąca. Dodatkowo około 10% mężczyzn w ogóle zaniedbuje profilaktykę.
Na co najczęściej chorują panowie (dane wg. Narodowy Test Zdrowia Polaków 2024)?
- Rak gruczołu krokowego stanowi 20 proc. wszystkich nowotworów złośliwych u mężczyzn w Polsce. Najczęściej dotyka pacjentów po 50. roku życia.
- Rak pęcherza moczowego to drugi najczęstszy nowotwór urologiczny u mężczyzn. Co roku w Polsce lekarze diagnozują ok. 8 tys. nowych przypadków tego groźnego nowotworu.
Także najnowsze badanie "Zdrowie. Męska sprawa" (zobacz raport), pokazało, że do urologa, zwłaszcza jeśli nie ma alarmujących objawów, mężczyznom nie jest specjalnie po drodze: 67% mężczyzn w wieku 40+ nigdy nie było u urologa. To dość przerażające liczby. Dlatego tak ważne jest nie tylko budowanie świadomości problemu i edukacja, ale także propagowanie regularnych badań i ich dostępność.
Włącz się do walki z Męskim Rakiem!
Dlaczego to takie ważne? Panowie powinni pamiętać o profilaktyce zdrowotnej, nawet w młodym wieku. Niestety, większość mężczyzn odwiedza lekarzy dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy ze zdrowiem. To już jednak często za późno na podjęcie natychmiastowych działań czy leczenie.
Razem możemy więcej - dołącz do akcji “Zrób to dla jaj”
Tej jesieni już po raz jedenasty odbywa się kampania Mosznowładcy (znana wcześniej jako Movember Polska), której celem jest edukowanie mężczyzn w kwestiach wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty.
Co roku organizatorzy przygotowują ogólnopolskie tournée mobilnego gabinetu zapewniającego bezpłatne, przesiewowe badania USG jąder z których korzysta kilka tysięcy mężczyzn każdej jesieni. Nie wszyscy mężczyźni mogą jednak wziąć udział w organizowanych przez Fundację Kapitan Światełko i Fundację Nie Warto bezpłatnych badaniach.
Wielu z nich szuka placówek w swojej okolicy, gdzie mogą skorzystać z badań USG jąder. Co roku wiele przychodni i gabinetów włącza się w kampanię, przygotowując specjalne promocje oraz bezpłatne konsultacje, aby umożliwić jak największej liczbie mężczyzn poznanie stanu zdrowia ich jąder. Twoja placówka może być jedną z nich!
Jak możesz się przyłączyć do akcji “Zrób to dla jaj”?
Włącz swoją placówkę lub gabinet w kampanię “Zrób to dla jaj”. Udostępnij bezpłatne badania USG jąder w wybranych przez siebie terminach lub przygotuj promocyjne pakiety z podstawowymi badaniami dla mężczyzn.
Biorące udział w akcji placówki promowane są na stronie kampanii, którą odwiedza w okresie trwania akcji ponad 40.000 mężczyzn szukających urologa, oraz na Facebook'u kampanii, która wyświetlana jest blisko pół miliona razy. Zgłoś się już teraz poprzez formularz na stronie akcji.
Męski Rak w komunikacji placówki medycznej i gabinetu lekarskiego
Pamiętaj też, że Listopad, czyli Miesiąc Walki z Męskim Rakiem, to doskonała okazja do komunikacji z obecnymi, a także z potencjalnymi pacjentami.
Co możesz zrobić? Edukuj i zachęcaj do badań! Takie działania, poza wysoką wartością dla społeczeństwa, pomagają budować profesjonalny wizerunek Twojej placówki. Świetnie wpisują się także w proces budowania pozytywnych doświadczeń pacjentów.
Porady i przykładowe wpisy znajdziesz w naszym Poradniku komunikacji. Sprawdź!👇
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.