Trudny pacjent, czyli jaki? Najczęściej to pacjent roszczeniowy, automatycznie przychodzi na myśl stwierdzenie “oho, będą problemy”. To taki trochę pacjent “niechciany”, bo wiadomo, że jego obsługa będzie bardziej wymagająca. Podpowiadamy, jak sobie z nim poradzić.
W tym artykule znajdziesz informacje o tym:
Według wyników badań przeprowadzonych
w Stanach Zjednoczonych, aż 15 % pacjentów jest określanych przez personel medyczny jako “pacjenci trudni”.
źródło: Journal of General Internal Medicine
Jaki typ pacjenta jest zwykle uważany za najtrudniejszego pacjenta? Najogólniej to pacjent, który, dosłownie, będzie stanowił wyzwanie. Może powodować konflikt, z pewnością każda sytuacja komunikacji z trudnym pacjentem niesie ze sobą duże emocje dla lekarza, czy osoby zajmującej się recepcją.
Trudny pacjent może być np. spóźnialski, roszczeniowy, gadatliwy. Może mieć obiekcje co do ceny (tzw. rabatowy) albo jakości obsługi.
O typach pacjentów trudnych pisaliśmy w artykule: Wskazówki i porady: jak radzić sobie z trudnymi pacjentami?
Przyczyn, dla których pacjent staje się “trudny”, czy po prostu wymaga większej uwagi, może być wiele. Przykładowo:
Dlaczego o tym piszę? Ponieważ wiedząc, co stanowi przyczynę utrudnionego kontaktu, łatwiej jest znaleźć rozwiązanie i…pomóc pacjentowi. W idealnym świecie pacjent sam powiedziałby, gdzie “leży problem”. Jednak w rzeczywistości dotarcie do istoty problemu wymaga nieco pracy po stronie lekarza, czy osoby zajmującej się rejestracją.
I tutaj płynnie przechodzimy do kolejnego punktu:
Przede wszystkim zachowaj spokój i staraj się panować nad emocjami. Zarówno pacjenta, jak i swoimi, bo takie sytuacje potrafią być bardzo stresujące. Pomogą Ci w tym proste zasady rozmowy z trudnym pacjentem.
Warto je zapamiętać i stosować w trudnych sytuacjach:
To Ty jesteś tu profesjonalistą - pacjent oczekuje od Ciebie zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i wsparcia. Przykłady zwrotów, jakich możesz użyć:
Czasem rzeczywiście jest to możliwe, jednak warto pamiętać, że nie każda sytuacja jest zależna od nas. Na niektóre czynniki mamy realny wpływ. To, co możesz zrobić to z pewnością:
Możesz także zlecić telefoniczną rejestrację? Na przykład w ramach usługi TeleRejestracja ZnanyLekarz - dzięki temu ty skupiasz się na obsłudze pacjentów, proces rejestracyjny zostawiając profesjonalistom. W dodatku, jeśli masz już system ZnanyLekarz, to nie zapłacisz za nią dodatkowo.
Trudnych pacjentów podobno nie da się uniknąć. I, zdaniem niektórych specjalistów, to właśnie trudny, czy zwyczajnie wymagający pacjent, jest wyznacznikiem jakości i profesjonalizmu specjalisty.
To, co możesz zrobić, to odpowiednio się przygotować. Warto także korzystać z narzędzi, ponieważ one nie tylko usprawniają pracę, niejako przejmując część zadań (np. Wysyłanie powiadomień i przypomnień SMS przed wizytą, zewnętrzna TeleRejestracja) i znacznie upraszczają procesy.
Sprawdź, jak rozmawiać z pacjentem, aby komunikacja była skuteczna - pobierz e-book "Jak rozmawiać z pacjentem | Skuteczna komunikacja przez telefon." 👇