Męski rak w komunikacji gabinetu, placówki, lekarza. Dowiedz się, jak edukować pacjentów, zapraszać na badania, budować zasięgi i prowadzić skuteczną komunikację.
O profilaktyce zdrowotnej powinien myśleć każdy mężczyzna, nawet 20-latek. Tymczasem panowie odwiedzają gabinety lekarskie zwykle dopiero wtedy, gdy z ich zdrowiem dzieje się coś niepokojącego. I niestety, najczęściej jest już za późno na doraźne działania, czy leczenie.
Dlatego ogromnie istotne są nie tylko sama profilaktyka, opieka medyczna, ale też edukacja i pewne “odczarowanie tematu”. Listopad - Miesiąc Walki z Męskim Rakiem to dodatkowa okazja, aby podjąć to wyzwanie.
Listopad jest obchodzony na całym świecie jako miesiąc, w którym wyraża się solidarność z mężczyznami, którzy zmierzyli się z nowotworami gruczołu krokowego oraz rakiem jąder. Idea zapoczątkowana w Australii w 2014 roku, w Polsce reprezentowana szerzej pod postacią kampanii Mosznowładcy (znana wcześniej jako Movember Polska) "Zrób to dla jaj".
Jej celem jest edukowanie mężczyzn w kwestiach wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty. To już 11 edycja akcji. W jej ramach skorzystać można każdego roku z bezbolesnych, nieinwazyjnych badań USG jąder, które adresowane są do wszystkich mężczyzn pomiędzy 18 a 40 rokiem życia. Panowie po 40-stce mogą skorzystać z jakościowych testów poziomu PSA, czyli tzw. markera nowotworowego prostaty z jednej kropli krwi pobranej z palca.
Badania nie wymagają żadnego wcześniejszego przygotowania i każde z nich trwa jedynie kilka minut.
Nie wszyscy mężczyźni mogą jednak wziąć udział w organizowanych przez Fundację Kapitan Światełko i Fundację Nie Warto bezpłatnych badaniach. Wielu z nich szuka placówek w swojej okolicy, gdzie mogą skorzystać z badań USG jąder. Poza wykonaniem badań, Panowie potrzebują wsparcia specjalistów również na co dzień, czy to podczas leczenia, czy w dalszej profilaktyce.
Spraw, aby Twój gabinet był właśnie jednym z takim miejsc i skutecznie docieraj do obecnych i potencjalnych pacjentów. Przygotowaliśmy specjalny poradnik, który ułatwi Ci to zadanie.
Co znajdziesz w artykule:
Dla 85% mężczyzn głównym powodem udania się do urologa są problemy z opróżnianiem pęcherza moczowego, dla 48% problemy z nerkami, a dla 36% problemy z erekcją. Możliwość, że do urologa warto wybrać się z problemami z prostatą zaznaczyło jedynie… 1%. Narodowy Test Zdrowia Polaków 2020 ujawnił “brzydką” prawdę: aż 69% mężczyzn nigdy nie badało jąder u lekarza, a aż 45% nigdy nie robiło tego samodzielnie. Badanie "Zdrowie. Męska sprawa" (zobacz raport), pokazało, że do urologa, zwłaszcza jeśli nie ma alarmujących objawów, mężczyznom nie jest specjalnie po drodze.
🔖Przeczytaj też: Przychodzi facet do lekarza (poradnik)
To dość przerażające liczby. A przecież wcześnie wykryty nowotwór prostaty ma ogromne szanse na całkowite wyleczenie i kontrolowanie rozwoju choroby. A regularne (coroczne) badania poziomu PSA we krwi oraz wizyty u urologa to pierwszy krok na tej ścieżce.
Na wiele sposobów, nawet jeśli działania twojego gabinetu, placówki, czy twoja specjalizacja, nie są bezpośrednio związane z tematem. Chcesz pokazać pacjentom jak ważne są regularne badania i profilaktyka? A może po prostu dołożyć swoją cegiełkę do edukacji i nagłośnienia ciekawych i potrzebnych akcji? Nic prostszego. Mam dla Ciebie kilka przykładów do zastosowania. Spójrz tylko na listę poniżej.
Jesteś urologiem, onkologiem, a może specjalizujesz się w terapii onkologicznej, fizjoterapii, czy chcesz udzielać innych porad związanych z profilaktyką? Możesz oferować swoje usługi w promocyjnej cenie. Nawet jeśli nie przewidujesz specjalnej promocji, warto przypomnieć pacjentom o konieczności regularnych badań.
💡Pro tip: Jak skutecznie dotrzeć z informacjami do pacjentów? Wykorzystaj siłę kampanii SMS!
SMS z linkiem do kalendarza i rejestracji wizyt online to najskuteczniejszy sposób na dotarcie z komunikacją do pacjentów. Dlaczego? To właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.
Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjentami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.
Jeśli chcesz dotrzeć również do potencjalnych pacjentów - wykorzystaj siłę social mediów. Publikuj posty - kilka inspiracji znajdziesz w dalszej części artykułu.
Włącz swoją placówkę lub gabinet w akcję profilaktyki dla mężczyzn. Dotrzyj do pacjentów gotowych zacząć dbać o swoje zdrowie! Jak to zrobić? Wypełnij formularz, weź udział w akcji “Zrób to dla jaj” - dzięki czemu znacznie zwiększysz zasięg swoich działań. Więcej informacji jak to zrobić znajdziesz na stronie akcji Mosznowładcy.
Jako specjalista doskonale wiesz, jak wielkie znaczenie ma edukacja pacjentów. Możesz stworzyć wpis na bloga, ulotkę z informacjami o profilaktyce, sposobach badania, artykuł, nagrać podcast, wideo, nawet zorganizować warsztaty w formie stacjonarnej lub online…możliwości jest całe mnóstwo.
Zadbaj o komunikację z pacjentami i po prostu dziel się wiedzą, także z pośrednictwem social mediów. Możesz przygotować poradnik lub pojedyncze porady i publikować je samodzielnie, lub w cyklu. O czym komunikować? Np.:
- o tym, kiedy się badać,
- jakimi badaniami powinni się zainteresować panowie,
- jak wyglądają konkretne badania,
- jakie są objawy "męskiego raka",
- o terminach i miejscach badań,
- o zdrowiu fizycznym, ale też psychicznym.
Coraz głośniej mówi się o roli psychologa lub terapeuty w pomaganiu pacjentom w radzeniu sobie z diagnozą raka prostaty i innymi problemami zdrowotnymi. Oraz o tym, jak zdrowy styl życia, w tym o dieta, regularna aktywność fizyczna i ograniczanie stresu, mogą pomóc w zapobieganiu chorobom prostaty. Świetnym pomysłem jest także publikowanie inspirujących historii pacjentów. A jeśli potrzebujesz nieco liczb, znajdziesz je w punkcie Rak jąder i prostaty - fakty (w pierwszej części tego artykułu).
Poniżej przykładowy post z Facebooka ParisMed Specjalistyczne Gabinety Lekarskie.
Oraz z Instagram MediConcept, zachęcający do badań i jednocześnie edukujący, dlaczego to tak ważne.
Poniżej kolejny przykład, angielskojęzyczny, posta edukacyjnego.
📌 Pro tip: Wykorzystaj różne kanały: informuj o działaniach w social mediach, na swojej stronie, czy za pomocą powiadomień SMS. Jeśli zdecydujesz się na posty na Instagramie lub TikToku korzystaj przy tym ze specjalnych hasztagów. Przykładowo: #zrobtodlajaj, #meskiezdrowie.
Możesz także dołączyć do akcji i zapuścić zarost :) To świetny sposób aby pokazać osobiste zaangażowanie i zwrócić uwagę na problem, nie tylko w oficjalnych kanałach gabinetu czy placówki. W ten sposób do akcji przyłączają się nie tylko sławne osoby, ale też zwykli ludzie, a wręcz całe firmy, czy kluby sportowe.
Poniżej przykład z PLL LOT
Możesz także "zapuścić"…sztuczne wąsy. To doskonały pomysł na zwrócenie uwagi dla…Pań, które jednak chciałyby podjąć ten ważny temat. Poniżej przykład posta z 2022 r. z facebooka rysowniczki Iny Młocickiej.
Twoja specjalizacja nie ma nic wspólnego z "męskim rakiem", jednak uważasz, że to ważny temat? Nic straconego. Możesz podzielić się informacjami o działach prowadzonych w Twojej okolicy albo w ramach ogólnopolskich kampanii. Bazę bezpłatnych badań znajdziesz np. tu https://mosznowladcy.pl/harmonogram
Podobnie jak informacje o badaniach i konsultacjach, tak samo możesz opublikować i poszerzać tym samym zasięgi wartościowych materiałów.
Poniżej przykład kampanii informacyjnej spoza branży opieki medycznej, co doskonale pokazuje, jak wielka jest waga tematu.
Post dwa w jednym - informacja o akcji i słynne listopadowe wąsy na instagramowym profilu Tata_pielegniarz.
🎯 Pro tip: Kopalnią inspiracji i gotowych do udostępnienia materiałów są social media Mosznowładców.
Polska Fundacja "Kapitan Światełko" organizuje kampanie społeczne dla mężczyzn w naszym kraju od 2014 roku. W tym roku wyjątkowo działania rozpoczęły się wcześniej, bo już z końcem września. Możesz zatem od razu przejść na fanpejdź Mosznowładców i udostępnić wartościowe materiały. Znajdziesz tam informacje o badaniach, fakty, porady, a nawet linki do podcastów o “męskich” tematach.
PS. Lekarze, specjaliści, managerowie - w listopadzie pamiętajcie także o sobie. Bo, aby zadbać o zdrowie pacjentów sami musicie mieć na to siły ;)